فونیکسریمکسبهتام

ایران، قطب خودروسازی خاورمیانه

عصر خودرو- در شرایطی که بحران صنعت خودرو و انبارهای مملو از تولیدات فروش نرفته سایه خود را بر بخش‌های مختلفی چون قطعه‌سازی و فولاد افکنده بود، دولت در اقدامی ضربتی با ارائه تسهیلات خرید خودرو زمینه خرید ۱۱۰هزار خودرو را فراهم کرد.

ایران، قطب خودروسازی خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این اقدام آنهم در شرایط تنگناهای شدید و مضیقه‌های مالی دولت، خود بیانگر نقش تاثیرگذار صنعت خودرو در اقتصاد کشور است. صنعتی که به اذعان مسئولان تا 30درصد درآمد مالیاتی کشور را تامین می‌کند و اشتغال قابل‌توجهی به‌ویژه به‌صورت غیرمستقیم در صنایع وابسته موجب شده است. براساس آمارها 60 صنعت کشور مرتبط با خودروسازی است. صنعتی که در طول بیش از 55 سال عمر خود نتوانسته به جایگاه واقعی در حوزه خودروسازی و یک نشان(برند) مشخص دست یابد اما بسیاری از کشورهای هم‌ردیف ایران که خیلی دیرتر شروع کرده‌اند، امروز از خودروسازان صاحبنام در جهان هستند. به اعتقاد کارشناسان، رکود و معضلات ناشی از نبود برنامه‌ریزی و حمایت‌های لازم از صنعت خودرو از سال‌های گذشته تاکنون گریبان این بخش را گرفته و هر لحظه هم بر شدت این فشار می‌افزاید. از این‌رو دولت یازدهم با همه محدودیت‌های مالی ناچار به ورود به این موضوع و ارائه تسهیلات به صنعت خودرو شد. هر چند به اعتقاد مسئولان، این اقدام در حد مسکنی بیش نیست و نیازمند راهکارهای اساسی‌تر است اما اجرای آن در این شرایط خود شاید راه نجاتی برای صنعت خودروسازی باشد. علی رسولیان، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در میزگرد ایرنا با عنوان «صنعت خودرو، چالش‌ها و سیاست‌ها» با بیان اینکه این بخش امروز بر اساس آمارها با بیش از 60 صنعت در ارتباط است که نشانگر اهمیت و اثرات آن بر سایر بخش‌ها است، تصریح کرد: در این بخش 350 واحد قطعه‌ساز فعال وجود دارد که بیش از 14هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده و حجم سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی بر مبنای محاسبه بر اساس زمان انجام سرمایه‌گذاری 7هزار و 600میلیارد ریال است. وی گفت: تحریم‌ها بیشترین اثر را در سال‌های گذشته بر صنایع خودروسازی گذاشت. ضمن آنکه دولت‌ها هم نگاه ویژه به تاثیر تحریم و رهیافت حمایتگرانه نسبت به صنعت خودروسازی نداشته‌اند.


    رویکرد پژوهشی
    رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو در خراسان رضوی نیز با بیان اینکه صنعت خودروسازی به‌عنوان یک صنعت پیشرو شناخته می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم یک صنعت قدرتمند داشته باشیم، باید صنایع قطعه‌سازی نیز در اوج قدرت قرار داشته باشند تا با نمونه‌های مشابه خود در خارج از کشور رقابت کنند. ابوالقاسم آروند افزود: بسیاری از صنایع دیگر در صنعت خودروسازی شریک بوده یا به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این صنعت بزرگ درگیر و در ارتباط هستند. وی گفت: تمامی زنجیره‌های تولید در حوزه خودروسازی پیر شده‌اند، بنابراین باید در شرایط فعلی زمینه احیای این صنعت با کمک تمامی بخش‌های اجرایی و تصمیم‌گیرنده فراهم شود. آروند، یکی دیگر از راه‌حل‌های موجود را فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی عنوان و بیان کرد: باید بتوان قسمتی از بازار بین‌المللی را در اختیار داشت تا زمینه صادرات بیش از گذشته مهیا شود. وی بر ضرورت تدوین برنامه 5ساله برای صنعت خودروسازی تاکید و اظهار کرد: اگر بخواهیم با دیگر کشورها رقابت کنیم، باید توان تولیدی مانند کشورهای دیگر را داشته باشیم. بر این اساس لازم است مشوق‌های مالی برای صنعت خودروسازی در نظر گرفته شود زیرا در این صورت این صنعت جان می‌گیرد و می‌تواند با شرکت‌های معتبر رقابت کند.


    بیکاری 500 هزار نفر
    مدیرعامل شرکت ساپکو در مشهد نیز در ادامه این میزگرد گفت: اگر صنعت خودروسازی ایران از هم بپاشد، حداقل 500هزار نفر بیکار شده و به سراغ دریافت بیمه بیکاری می‌روند که در این شرایط سازمان تامین اجتماعی با یک بحران بزرگ روبه‌رو می‌شود. سهیل داورپناه افزود: بیش از 100سال است که صنعت نفت وارد کشور شده اما هنوز دانش کافی برای استخراج آن در اختیار نداریم در حوزه خودروسازی می‌توان گفت که دانش فنی این صنعت در داخل کشور موجود است، به‌طوری‌که امروز ایران در منطقه خاورمیانه به‌عنوان قطب صنعت خودروسازی شناخته می‌شود.


    بی‌برنامگی و بی‌عملی
    عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه میزگرد گفت: در ایران صنعتی نداریم که مدعی باشد از صنعت خودروسازی توانمندتر است. در همین حال متخصصان و کارشناسان هم بر این امر تاکید دارند که هیچ‌یک از صنایع کشور از نظر گستردگی و توانمندی بالاتر از صنعت خودروسازی نیست، بنابراین حفظ آن باید جزو اولویت‌ها باشد. محمدمهدی سیادت محدودیت منابع را چالش دیگر صنعت خوروسازی عنوان و تصریح کرد: این محدودیت در همه کشورها وجود دارد زیرا منابع، فناوری و بازار محدود است. وی با تاکید بر اینکه خودروسازی صنعتی نیست که بتوان به صورت جزیره‌ای در آن عمل کرد، خاطرنشان کرد: مشارکت با نشان(برند)های دنیا در این بخش باید افزایش یابد، بنابراین دولت به درستی به این موضوع و اهمیت آن برای ماندگاری این صنعت رسیده و اقداماتی را در این زمینه شروع کرده است.


    81 پروژه قطعه‌سازی نیمه‌تمام
    مرضیه علیرضایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه این میزگرد گفت: تولید خودرو به‌طور کاملا نظام‌مند انجام می‌شود و این سامانه در کشور به‌طور کامل منطبق‌بر دانش بین‌المللی است. در بین تمامی شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی این شرایط یکسان است، بنابراین نمی‌توان گفت نظام تولید خودرو در ایران نسبت به سایر کشورها عقب‌تر است. وی با اشاره به ویژگی‌های صنعت خودروسازی افزود: نظام مهندسی مدیریت کیفیت و نظام ارتقاپذیری صنعت فناوری 2 ویژگی بسیار مهم صنعت خودروسازی ایران است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در این استان 81 پروژه مرتبط با صنعت خودروسازی وجود دارد که قطعه‌سازان آنها نیازمند 4هزار میلیارد ریال تسهیلات بلندمدت هستند. راه‌اندازی این بخش 2هزار و 500 اشتغال در استان ایجاد می‌کند، از سویی بهره‌برداری از آنها موجب می‌شود در بسیاری از قطعات بی‌نیاز از واردات شویم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو