فونیکسریمکسبهتام

در پی اعمال تغییرات جدید در نحوه اخذ و انتقال مالیات‌های خودرو رخ داد

اتومبیل‌های توقیف شده در بریتانیا

عصر خودرو- تعداد رانندگانی که در طول یک‌سال و نیم گذشته به دلیل تغییرات جدید اعمال شده در قوانین پرداخت مالیات و عوارض وسایل نقلیه بریتانیا و بی‌توجهی به این مقررات دچار دردسر شده و اتومبیل‌های آنها با نصب قفل‌کننده‌های دیسک ویژه چرخ‌های خودرو، متوقف و زمینگیر می‌شود، پیوسته بیشتر و بیشتر شده است.

اتومبیل‌های توقیف شده در بریتانیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، آخرین تحقیقات انجام شده در این‌باره حاکی از آن است که تعداد اتومبیل‌هایی که در چند ماه گذشته گرفتار سیستم جدید قفل چرخ یا توقیف شده‌اند، به شکل غم‌انگیزی در حال افزایش است، به گونه‌ای که تعداد این خودروها به طور متوسط به 8000 دستگاه در هر ماه رسیده و نقطه اوج این آمار در ژوئیه امسال ثبت شد که مجموع اتومبیل‌های زمینگیر شده در آن تا 10هزار و 554 دستگاه نیز افزایش پیدا کرده بود. بنابراین با نگاهی به آمار جدید مربوط به برخوردهای قانونی با رانندگان متخلف و اتومبیل‌های آنها و مقایسه آن با آمار میانگین 5500 اتومبیلی که تا پیش از اعمال قوانین جدید و براساس سیستم قدیمی مالیات چرخ در هر ماه توقیف می‌شدند، می‌توان مشاهده کرد که برخوردهای قانونی با رانندگان و اتومبیل‌های متخلف در یک‌سال و چند ماه اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و در برخی از ماه‌ها حتی نزدیک به 2 برابر شده است.
    البته برخی کارشناسان و گروهی از رانندگان وسایل نقلیه بر این عقیده‌اند که تغییرات جدید قانونی، باعث ایجاد سردرگمی شدیدی در درک و فهم این مقررات و در نتیجه اجرای آن از سوی رانندگان و همچنین اعمال برخوردهای قانونی از سوی مراجع و ماموران اجرای این قوانین با رانندگان شده است.
    براساس قوانین قدیمی، مالیات‌های تعیین‌شده در صورت تغییر مالکیت خودرو قابلیت نقل و انتقال داشته و اگر فردی اتومبیل خود را می‌فروخت، مالیات باقیمانده قابل پرداخت از سوی مالک جدید بود. در مقرات جدید اما مالیات عقب‌افتاده اتومبیل با تغییر مالکیت آن، برای مالک جدید خودرو لغو شده و مبلغ آن مالیات باقیمانده در قالب صورتحساب به مالک پیشین ارسال می‌شود.
    باتوجه به پرسش‌های متعددی که در ذهن رانندگان وسایل نقلیه نقش بسته و آنها نیز پرسش‌های خود را به دفتر روزنامه تلگراف ارسال کرده‌اند، پرسش‌های مطرح شده و پاسخ‌های ارائه‌شده را خلاصه‌وار در ادامه مرور می‌کنیم. گفتنی است مقررات جدید از اول اکتبر 2014 لازم‌الاجرا بوده و تا به امروز نزدیک به 14ماه از اجرای قوانین جدید سپری شده است.
    آیا برچسب مالیات خودرو که متعلق به مالک قبلی بوده و روی شیشه اتومبیل الصاق شده است، با انتقال مالکیت خودرو به فرد جدید باید همچنان روی شیشه باقی بماند؟
    خیر. با تغییر مالکیت خودرو، برچسب نصب شده بر روی شیشه نیز برداشته می‌شود.

    آیا اشخاصی که به اینترنت دسترسی نداشته باشند می‌توانند همچنان برای خرید برگه مالیات و عوارض بزرگراه‌ها به اداره‌های پست محل سکونت خودشان مراجعه کرده و از این اداره‌ها نسبت به انجام امور مربوط به این موضوع اقدام کنند؟
    در صورت استفاده از اینترنت تمامی مراحل کار می‌تواند به صورت آنلاین انجام شود اما در غیر این صورت روش‌های قبلی همچنان معتبر بوده و از طریق اداره پست می‌توان کارهای لازم را انجام داد.
    اگر به دلیل برخی تخلفات اتومبیلی با مشخصات مشابه در سیستم اطلاعاتی وجود داشته باشد، مالک حقیقی خودرو چه کاری باید انجام دهد؟
    برگه مالیات پرداخت شده برای عوارض خودرو هیچ کارآیی خاصی برای اتومبیل‌ها یا شماره‌های مشابه‌سازی شده نخواهد داشت و در صورتی‌که هر راننده‌ای فکر می‌کند که وسیله نقلیه‌اش شبیه‌سازی شده است، باید به سرعت به اداره پلیس منطقه خود مراجعه کند.
    اگر اتومبیل من مشمول مالیات سال آینده باشد ملزم به نصب برچسب آن روی شیشه اتومبیل خواهم بود یاخیر؟
    از اول اکتبر امسال دیگر نیازی به نصب برچسب‌ها روی شیشه اتومبیل نیست.
    اشخاصی که مالک خودروهای قدیمی و کلاسیک هستند، چگونه می‌توانند نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام کنند؟ می‌توانیم به‌طور مستقیم نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنیم؟
    بله. مالک اینگونه خودروها می‌توانند با استفاده از سیستم 24ساعته یادآوری‌کننده اداره‌های راهنمایی و رانندگی از چند هفته پیش از موعد سررسید پرداخت مالیات، از وضعیت مالیات مشمول خودروی خودشان مطلع شوند، سیستم قابل اجرای جدید نیز مشابه همان روش قدیمی کار می‌کند.


    تمام نگهبانان پارکینگ‌ها و ماموران پلیس که در خیابان‌ها با پای پیاده ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند نیز می‌توانند نسبت به بررسی این موضوع یعنی مالیات پرداخت شده خودروها اقدام کنند؟
    تمامی اشخاص و عموم مردم می‌توانند از طریق وب‌سایت دولتی gov. uk نسبت به کسب اطلاعات لازم درباره مالیات پرداختی هر خودرو اقدام کنند.
    البته پرسش‌هایی که از سوی مردم در این زمینه به دفتر روزنامه ارسال شده، حجم بسیار زیادی داشت و تنوع آنها نیز بسیار زیاد بود اما با توجه به اینکه بیشتر پرسش‌ها به‌صورت مواردی خاص و تنها برای یک نفر یعنی شخص پرسش‌کننده مطرح بود، امکان پاسخگویی به همه پرسش‌ها وجود نداشت اما به هر صورت به برخی نکته‌ها که شاید پاسخ بسیاری از پرسش‌ها نیز در بطن آن باشد، اشاره می‌کنیم.
    نخست اینکه در صورت فروخته شدن هر اتومبیل، این خریدار و مالک جدید خودرو است که باید نسبت به وضعیت مالیات خودرو و پرداخت شدن آن از سوی مالک پیشین، اطلاع حاصل کند و در صورت انجام نشدن این‌کار و بروز هر نوع مشکل در این‌باره، مالک جدید اتومبیل تخلف و قانون‌شکنی کرده است.
    اما این مورد در واقعیت امر به چه معنی است؟ معنای این بخش از مقررات جدید آن است که اگر شما اتومبیلی را خریداری کرده باشید یا از طرف خانواده و یا هر فرد آشنای دیگر به‌عنوان ارث یا حتی به عنوان هدیه به شما اهدا شده باشد، از همان لحظه‌ای که نام شما به‌عنوان مالک خودرو در مدارک و سیستم‌های اطلاعاتی مربوط ثبت شد، مسئولیت هر مسئله‌ای که در رابطه با مالیات آن خودرو به وجود بیاید، با شما خواهد بود. بنابراین در صورت بی‌توجهی به مشکلات احتمالی پیش آمده، اتومبیل شما نیز به سرنوشت سایر خودروهایی که تا به امروز گرفتار قفل چرخ شده‌اند، دچار خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو