فونیکسریمکسبهتام

جاده مرگ، فرشته نجات هرسین می شود

عصر خودرو- گرچه سوار شدن بخشی از ترافیک مسیر جنوب کشور بر جاده هرسین، سبب کاهش عمر مفید این جاده و ایجاد مشکلاتی برای مردم این شهرستان می شود اما بی شک ۲ بانده شدن این جاده، منجر به افزایش مسافر و در نتیجه رشد گردشگری، تولید و اشتغال آن خواهد شد.

جاده مرگ، فرشته نجات هرسین می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بیش از چهار سال از آغاز عملیات اجرایی طرح 2 بانده کردن مسیر 24 کیلومتری جاده شهرستان هرسین به پلیس راه کرمانشاه - همدان گذشته اما تاکنون فقط پنج کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است.
    این مسیر 2 طرفه که هرسین را به بزرگراه کربلا متصل می کند و تنها راه ارتباطی این شهرستان با استان همدان و شهر کرمانشاه است، در بین مردم به 'جاده مرگ' شهرت یافته است.
    تنها در سال 93 بیش از 430 تصادف در این مسیر ثبت شد که آمار جانباختگان آن قابل توجه بود.
    مرگبارترین تصادف ماه های اخیر هم 28 شهریور ماه رخ داد که در نتیجه برخورد سه دستگاه خودرو سواری، پنج کشته و سه تن به شدت مصدوم شدند.
    در نتیجه درخواست های مردمی، مصوبه 2 بانده کردن مسیر هرسین از 2 راهی هرسین (پلیس راه) در سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه در سال 90 مصوب شود.
    طرح در ابتدا با حمایت مسئولان استان خوب آغاز اما به یکباره زمین گیر و متوقف شد.

    * تغییر پیمانکار و افتتاح بخشی از جاده
    تا اینکه پارسال اداره کل راه و شهرسازی مجبور شد پیمانکار ضعیف طرح را کنار بگذارد و کار را به دست یک پیمانکار جدید بدهد.
    یاور محمدی، فرماندار هرسین همان زمان به خبرنگار ایرنا گفت که پیمانکار جدید 'توان مالی و تجهیزاتی بیشتری' دارد.
    حال و هوای طرح با این تغییر عوض شد و طبق نظر پیمانکار، تعریض جاده در 2 بخش در دستور کار قرار گرفت.
    خودروهای سنگین راهسازی ابتدا به محدوده پل چهر تا دو راهی هرسین سرازیر شد و این مسیر پنج کیلومتری را در اوایل سال 94 به بهره برداری رساندند؛ هرچند افتتاح رسمی آن در هفته دولت انجام شد.
    کار که به بخش دوم و بزرگ جاده رسید، سرعت این پیمانکار هم کم شد و اکنون چندین ماه است که مسافران این مسیر دیگر شاهد فعالیت کارگران و مهندسان طرح نیستند.
    برای پیگیری افت و خیز احداث این مسیر کوتاه به سراغ فرماندار هرسین رفتیم.

    * افتتاح طرح؛ سال 95
    یاور محمدی در گفت و گو با ایرنا، مشکل اصلی طرح را 'تامین مالی نشدن' آن عنوان کرد و گفت: پیمانکار طرح تاکنون بیش از یکصد میلیارد ریال هزینه کرده اما تنها 12 میلیارد ریال دریافت کرده است با این حال همچنان کار را ادامه می دهد.
    محمدی می گوید که بخش دوم این مسیر که 19 کیلومتر است، نزدیک به 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما شرایط آب و هوایی این فصل، چندان اجازه پیشبرد کار را نمی دهد.
    او درباره مهمترین سوال این روزهای مسافران و رانندگان این مسیر، یعنی زمان بهره برداری از جاده می گوید که 'تا پایان سال 95' آن را تکمیل می کنیم.
    محمدی اضافه می کند: درخواست کرده ایم که این طرح در سفر رئیس جمهوری مورد بررسی قرار گیرد و دستور تخصیص کل بودجه آن داده شود.
    به گفته فرماندار هرسین باقی مانده جاده قرار است با شیوه متفاوتی احداث شود؛ به این صورت که ابتدا یک لایه بتن ریزی انجام سپس روی آن آسفالت می شود.
    او می گوید که در گذشته برای ساخت جاده، چند بار آسفالت ریزی می شد.
    البته استفاده از بتن به عنوان لایه زیرین و در نقش لایه اساس و آسفالت به عنوان لایه سطحی، یک ترکیب متداول است که ظرفیت باربری زیاد و مقاومت در برابر تغییر شکل از مهمترین ویژگی های آن است.

    *تغییر جهت از اسلام آباد به هرسین
    تا حدود 2 سال پیش ترافیک جاده هرسین چندان سنگین نبود اما به گفته محمدی از وقتی که رانندگان متوجه 'نزدیکی این مسیر به جنوب کشور' شده اند، حجم تردد در آن بالا رفته است.
    تا چند سال پیش بیشتر ترددهای کرمانشاه به خرم آباد و خوزستان، از مسیر اسلام آباد غرب انجام می شد اما به تازگی بخشی از این سفرها به سمت هرسین تغییر جهت داده است.
    این موضوع البته کاملا طبیعی است زیرا فاصله کرمانشاه تا خرم آباد از مسیر اسلام آباد غرب، بیشتر از 300 کیلومتر است در حالی که این مسیر از جاده هرسین حدود 190 کیلومتر است.
    هرسین دومین شهرستان صنعتی استان کرمانشاه است و به دلیل داشتن کارخانه های پلیمر، پتروشیمی، کرپ ناز و جهان فولاد همواره مسیر تردد وسایل نقلیه سنگین بوده و به همین دلیل، علاوه بر تخریب جاده، احتمال ترافیک و تصادف در جاده 2 طرفه آن زیاد است.
    گرچه سوار شدن بخشی از ترافیک مسیر جنوب کشور بر جاده هرسین، سبب کاهش عمر مفید این جاده و ایجاد مشکلاتی برای مردم شهرستان می شود اما بی شک 2 بانده شدن این جاده، منجر به افزایش مسافر و در نتیجه رشد گردشگری، تولید و اشتغال در هرسین خواهد شد.
    این موضوع البته زیرساخت های اقتصادی دیگری را هم نیاز دارد که در صورت وجود یک عزم و تفکر چند بعدی در مدیران استان و شهرستان تحقق آن دور از دسترس نیست.
    شهرستان 85 هزار نفری هرسین در جنوب شرقی کرمانشاه واقع است و 45 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو