فونیکسریمکسبهتام

مصائب استانداردترین راه همدان؛

جدال ساوه - همدان با کولاک؛ آزادراهی که بوی مرگ گرفت

عصر خودرو- آزادراه همدان - ساوه در حالی استانداردترین محور ارتباطی این استان محسوب می‌شود که در بارش اخیر برف و کولاک نه‌تنها دو روز مسدود بود بلکه وقوع تصادف زنجیره‌ای خودروها نیز جان دو مسافر را گرفت.

جدال ساوه - همدان با کولاک؛ آزادراهی که بوی مرگ گرفت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، آزادراه راهی است که خطوط رفت‌وبرگشت آن از یکدیگر جدا بوده و برای سرعت‌بالا و حجم خودروی زیاد طراحی می‌شود و جز خودروهای مشخص‌شده هیچ وسیله، فرد پیاده حق ورود به آن را ندارد.

    ورود و خروج در آزادراه محدود و غالباً با پرداخت عوارض همراه است و معمولاً در خارج از شهرها احداث می‌شود و برخلاف بزرگراه دارای شانه خطر بوده و طرفین آن مسدود است.

    در این میان آزادراه همدان - ساوه یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در استان همدان است که از سال 81 کلنگ زنی شده و به‌عنوان بخش عمده و مهمی از آزادراه غرب کشور و قسمتی از آزادراه کربلا نام‌گذاری شده است.

    این آزادراه به‌منظور رفع تنگناهای موجود راه‌های اصلی غرب کشور و دسترسی سریع به مناطق مذکور، کوتاه نمودن زمان مسافرت و بالاخره امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه به کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپای حاشیه دریای مدیترانه و به‌عبارت‌دیگر احیاء جاده ابریشم مدنظر قرارگرفته است.

    شروع آزادراه ساوه - همدان در شمال شهرک صنعتی کاوه از آزادراه تهران - ساوه منشعب شده وانتهای آن در کویرجان به بزرگراه همدان - روعان متصل می‌شود.

    با احداث آزادراه ساوه همدان طول مسافت تهران به همدان به 300 کیلومتر کاهش‌یافته است

    با احداث آزادراه ساوه همدان طول مسافت از تهران به همدان از 325 به 300 کیلومتر و زمان سفر نیز برای وسایل نقلیه سواری از 230 به 180 دقیقه کاهش داشته است.

    آزادراه ساوه همدان در فاز یک مسیر ساوه - دخان به طول 90 کیلومتر و در فاز دوم مسیر دخان - همدان به طول 85 کیلومتر را دربرمی گیرد و درمجموع 175 کیلومتر طول دارد.

    این آزادراه که از آن به‌عنوان محور اصلی ارتباطی همدان به تهران یاد می‌شود در روزهای اخیر و در پی بارش برف و کولاک و یخبندان با مشکل تردد مسافران روبرو بوده به‌طوری‌که از یکشنبه بعدازظهر و پس از وقوع تصادف زنجیره‌ای چند خودرو در این مسیر، تردد در این محور ممنوع و مسیر مسدود شد.

    همین رویداد کافی بود تا نظرها به سمت دلایل مسدود شدن آزادراه که باید استانداردترین مسیر برای تردد خودروها باشد منحرف شود.

    فرمانده پلیس‌راه استان همدان عصر یکشنبه 15 آذرماه پس از وقوع تصادف زنجیره‌ای در آزادراه همدان – ساوه در این خصوص گفت: با توجه به بارش برف و کولاک شدید آزادراه همدان- ساوه بسته‌شده و در دیگر راه‌های مواصلاتی استان همدان نیز حالت ویژه اعلام‌شده است.

    مهدی شاکری با اشاره به‌تصادف زنجیره‌ای خودروها در آزادراه همدان- ساوه اظهار داشت: این تصادف در کیلومتر 110 همدان رخ داد.

    فرمانده پلیس‌راه استان همدان بابیان اینکه در تمام راه‌های مواصلاتی استان همدان حالت ویژه اعلام‌شده است، عنوان کرد: جاده ساوه به علت کولاک و برودت هوا بسته و وضعیت در دیگر جاده‌های استان نیز مشابه بوده و کولاک باعث بسته شدن راه‌ها شده است.

    دوشنبه آزادراه به دلیل کولاک و یخبندان همچنان مسدود ماند

    اما اوضاع پس از تصادف زنجیره‌ای و امدادرسانی به مصدومان و درراه ماندگان، چندان تغییری نکرد و در روز دوشنبه نیز این آزادراه به دلیل کولاک و یخبندان همچنان مسدود ماند.

    رئیس پلیس‌راه استان همدان در خصوص وضعیت این آزادراه اظهار داشت: در 12 روز منتهی به اربعین سال جاری  7 کشته و زخمی حاصل تصادف 9 وسیله نقلیه در محور همدان- ساوه شد.

    وی بابیان اینکه تعداد تصادفات این محور بیش از این آمار است، گفت: آنچه ازلحاظ راهنمایی و رانندگی موردتوجه قرار می‌گیرد تصادفات منجر به کشته یا مجروح شدن هم‌وطنان است.

    وی بابیان اینکه این بدین معنا نیست که سایر تصادفات مورد پیگیری و رسیدگی قرار نمی‌گیرند بلکه تصادفات سطحی با رضایت طرفین حل‌وفصل می‌شوند، گفت: تصادفات اخیر که در نقاط مختلف محورهای استان رخ‌داده دارای فراوانی خاصی در یک محور نیست.

    وی اظهار کرد: در محور همدان تهران نقطه حادثه‌خیزی وجود ندارد ولی در ایام شلوغ و بارش‌ها با توجه به کم‌حوصله شدن رانندگان و کم بودن فاصله طولی خودروها تصادفاتی نیز رخ می‌دهد که با توجه به شرایط جوی امری طبیعی است.

    بخشی از محور همدان تهران تاکنون تکمیل و افتتاح نشده است

    شاکری با اشاره به بخشی از آزادراه همدان ساوه که هنوز افتتاح نشده است، گفت: بخشی از محور همدان تهران که تاکنون تکمیل و افتتاح نشده است در رخ دادن حوادث اخیر نقشی نداشته است.

    وی افزود: در برخی موارد مشاهده می‌شود که رانندگان وسایل نقلیه با عبور از این قسمت نیمه‌کاره موجب حادثه‌آفرینی برای خود می‌شوند که امید است با تکمیل این محور شاهد حوادث احتمالی نباشیم.

    سرهنگ مهدی شاکری عنوان کرد: تردد از بخش نیمه‌کاره محور همدان تهران توصیه هیچ‌یک از نیروهای امدادی حاضر درصحنه نظیر راهنمایی و رانندگی و عوامل اداره راه و شهرسازی نبوده است.

    وی گفت: در سایر اوقات که شرایط جوی مساعد است برخی هم‌وطنان با توجه به شلوغی جاده برای تسریع دررسیدن خود از شانه خاکی جاده یا زمین‌های اطراف نیز استفاده می‌کنند که در صورت مشاهده با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

    شاکری عنوان کرد: تمامی توان مجموعه‌های درگیر استان همدان نظیر راهنمایی و رانندگی، اورژانس و هلال‌احمر به کار بسته‌شده تا امروز شاهد روند روبه کاهش تصادفات در استان باشیم که این مهم مستلزم همکاری و همراهی هم‌وطنان نیز است.

    وی بابیان اینکه متأسفانه 90 درصد خودروهایی که در محورهای استان در حال تردد و مورد بازرسی قرارگرفته‌اند فاقد زنجیر چرخ هستند، توصیه کرد: همراه داشتن زنجیر چرخ در فصول سرما با توجه به کوهستانی بودن محورهای استان همدان امری حیاتی است که موجب به حداقل رساندن خسارات و در امان ماندن جان سرنشینان خودروها است.

    پیش‌بینی‌های لازم برای آزادراه همدان-ساوه به کار نرفته است

    نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز  بابیان اینکه باید پیش‌بینی سخت‌ترین شرایط را داشته باشیم تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم، گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای آزادراه همدان-ساوه به‌کارگرفته نشده است.

    امیر خجسته بابیان اینکه بارش برف همدان را غافلگیر کرد، افزود: راهدارخانه آزادراه همدان ساوه به‌خوبی کنترل نمی‌شود.

    وی بابیان اینکه کنترل نشدن راهدارخانه آزادراه همدان- ساوه مشکلاتی را به وجود آورده است، بیان کرد: راهدارخانه این آزادراه باید قدرتمندتر باشد.

    نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تمام شرایط ایمنی باید در راهدارخانه رعایت شود، افزود: پروژه آزادراه همدان ساوه کاملاً استاندارد احداث‌شده است.

    هشت میلیارد تومان برای بهره‌برداری قسمت باقی‌مانده این آزادراه پیش‌بینی‌شده است

    خجسته بابیان اینکه هشت میلیارد تومان برای بهره‌برداری قسمت باقی‌مانده این آزادراه پیش‌بینی‌شده است، ادامه داد: تمام نکات فنی برای ایجاد این آزادراه به کار گرفته‌شده است.

    وی بابیان اینکه آزادراه همدان-ساوه تنها آزادراه غرب کشور است، بیان کرد: وجود دولاین برای این آزادراه کافی نیست و باید به چهارلاین افزایش پیدا کند.

    نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تعداد لاین های این آزادراه باید افزایش پیدا کند، عنوان کرد: این آزادراه باید دارای دو لاین رفت و دو لاین برگشت باشد که این موضوع در حال پیگیری است.

    خجسته بابیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای آینده این آزادراه به کار نرفته است، افزود: باید مشکلات حل شود تا اتفاق ناگواری در این آزادراه به وجود نیاید.

    وی به‌تصادف چندروزه گذشته آزادراه همدان- ساوه نیز اشاره کرد و گفت: تصادف 60 خودرو و کشته شدن دو نفر آن‌هم در آزادراه استاندارد به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نخواهد بود.

    پیش‌بینی‌های ایمنی لازم برای آزادراه همدان صورت نگرفته است.

    نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وزارت راه و شهرسازی باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد، تأکید کرد: پیش‌بینی‌های ایمنی لازم برای آزادراه همدان صورت نگرفته است.

    خجسته بابیان اینکه طبق صحبت‌های انجام‌شده وزیر قول پیگیری این مسئله را داده است، عنوان کرد: باید پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از این اتفاقات انجام شود.

    وی بابیان اینکه اگر پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گرفت چنین اتفاق ناگواری نمی‌افتاد، ادامه داد: توسعه امنیت راه باید در تمام راه‌های استان همدان رعایت شود.

    نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید پیش‌بینی سخت‌ترین شرایط را داشته باشیم تا از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم، گفت: امنیت راه‌های استان یکی از مسائل مهم است که باید موردتوجه قرار گیرد.

    خجسته بابیان اینکه مسئولین باید به‌طورجدی مشکلات را پیگیری کنند، ادامه داد: مسئولان برای آینده پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند و هرجایی که به مشکل برخوردند آن را با نمایندگان در میان بگذارند تا مشکلات رفع شود.

    وی عنوان کرد: احداث آزادراه ساوه _ همدان از سال 81 کلنگ زنی شد و باوجود زمان‌بندی چهارساله تا سال 91 تنها 30 درصد و پس‌ازآن 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد.

    اما مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خردادماه سال جاری در مصاحبه‌ای از افتتاح آزادراه همدان-ساوه تا پایان تیر امسال خبر داده بود اما این آزادراه تاکنون به بهر برداری کامل نرسیده و حتی علیرغم تلاش‌ها برای تکمیل طرح و بهره‌برداری آن در شهریورماه همزمان با سفر هیئت دولت به استان همدان، تنها اعتباری برای اجرای آن مصوب شد.

    آزادراه همدان - ساوه یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در استان همدان است

    محمد رودباری با اشاره به اینکه آزادراه همدان - ساوه یکی از پروژه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی در استان همدان است، اظهار داشت: این پروژه از سال 91 با سرعت قابل قبولی در حال انجام بوده و توان حداکثری برای اتمام گرفته‌شده است.

    وی با اشاره به اینکه باند شمالی این آزادراه به طول 85 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته و در حال حاضر نیز ترافیک از این قسمت در حال انجام است، گفت: باند جنوبی آزادراه همدان-ساوه نیز به طول 85 کیلومتر است که 55 کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است.

    رودباری با اعلام اینکه هزینه‌های اجرای پروژه آزادراه همدان-ساوه از سوی دولت و بخش خصوصی تأمین‌شده است، عنوان کرد: این آزادراه بیشتر برای استان کرمانشاه دارای اهمیت بوده و از سوی دیگر جزو اولویت‌های استان همدان محسوب نمی‌شود چراکه در ایجاد ارتباط بین شهرهای همدان تأثیر ندارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تأکید کرد: ازاین‌رو نسبت به پیگیری این پروژه اقدام زیادی از سوی استان صورت نگرفته و در تلاش هستیم تا پروژه‌های مهم استان همدان ازجمله آزادراه همدان-ساوه و راه‌آهن همدان-تهران را اجرایی کنیم.

    آنچه مسلم است آزادراه همدان-ساوه از مهم‌ترین پروژه‌های استان همدان است که ارتباط بین همدان و پایتخت ایران را تا 3 ساعت و حتی کمتر کاهش داده و ازاین‌رو می‌توان این پروژه زیرساختی را برای توسعه مهم دانست بنابراین باید برای ایمنی این پروژه به‌خصوص در فصل زمستان تدابیر ویژه اندیشید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو