فونیکسریمکسبهتام

ادامه روند سفر هیات های اقتصادی اروپا به تهران

تبدیل ایران به هشتمین سازنده خودرو در جهان

عصر خودرو- با نزدیک شدن به زمان اجرای برنامه جامع اقدم مشترک (برجام)، هیات های اقتصادی اروپایی برای آغاز دوباره همکاری ها و همچنین جبران غیبت یک دهه گذشته خود عازم ایران می شوند؛ از جمله آنها هیات های تجاری ایتالیا و مجارستان هستند که با سفر به تهران چند تفاهم نامه ها برای گسترش همکاری ها امضا کردند.

تبدیل ایران به هشتمین سازنده خودرو در جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، نزدیک به 400 نفر از مدیران، صنعتگران و کارآفرینان ایتالیایی در قالب گروه تجاری به ایران سفر کردند؛ این هیات متشکل از نمایندگان 200 شرکت، کارگزاری بخش خودرو، خدمات پزشکی، انرژی های بازتولیدشونده و ماشین آلات و همچنین 22 اتحادیه از اصناف به همراه نماینده 11 بانک بود و سرپرستی این هیات را «کارلو کلندا» معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا برعهده داشت.

    مجارستان البته تیمی متفاوت برای عزیمت به ایران چیده بود؛ نخست وزیر، نیمی از هیات وزیران (پنج وزیر) و همچنین تعدادی از تجار و بازرگانان، هیات مجارستانی را تشکیل می داد.
    دیدارها و گفت وگوهای جداگانه هیات های اقتصادی ایتالیا و مجارستان با طرف های ایرانی، علاوه بر بررسی زمینه های همکاری دوجانبه، به امضای چند سند و تفاهم نامه نیز منجرشد.

    ** سفر هیات تجاری ایتالیا به ایران
    ایتالیا بزرگترین کشور واردکننده نفت خام ایران است و به همین دلیل، رفع تحریم های اقتصادی ایران از نظر آنها اتفاقی بسیار مهم قلمداد می شود؛ دولت این کشور توافق هسته ایران و 1+5 را مهمترین خبر سال 2015 اعلام کرد.
    ایتالیا که بعد از آلمان و فرانسه، سومین اقتصاد اروپا شناخته می شود، در گذشته یکی از شرکای اقتصادی مهم ایران محسوب می شد به طوری که بسیاری از رشته های صنعتی مانند فولاد، سنگ، نساجی، لوازم خانگی، کفش، چرم و غذا توسط ایتالیایی ها در ایران تاسیس شده است.
    روابط ایران و ایتالیا در دهه های گذشته روزهای متفاوتی را به خود دیده است؛ روند همکاری های اقتصادی دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیر صعودی خود را حفظ کرد و به عنوان نمونه، ارزش مبادله های دو کشور تا سال 1378 به 2 میلیارد یورو رسید و از سال 1378 تا 1390 نزدیک به سه برابر شد و از 2 میلیارد یورو به حدود هفت میلیارد یورو نیز افزایش یافت؛ در این شرایط بود که حتی ایتالیا به نخستین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا تبدیل شد.
    با افزایش تحریم ها علیه ایران، تجارت خارجی کشورمان به ویژه با اروپا دچار چالش شد و به تدریج از حجم و ارزش آن کاسته شد؛ در این میان، ارزش مبادله های تجاری ایران و ایتالیا در پایان سال 1390 کاهش یافت و به کمتر از 2 میلیارد دلار رسید.
    این روند کاهش سطح مبادلات تجاری، همچنان ادامه یافت و در سال بعد به حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسید؛ سال 1392 نیز میزان مبادله های تجاری ایران و ایتالیا با کاهش 18 درصدی روبرو شد.
    این روند پس از سال 92 متوقف شد و سیری صعودی پیدا کرد؛ به طوری که براساس آمار سازمان توسعه و تجارت ایران، در هفت ماه نخست امسال، ایران 343 میلیون دلار به ایتالیا صادرات انجام داده و در همین دوره، 520 میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد کرده است؛ با این حساب، اکنون ایتالیا در ردیف 10 کشور نخست در تجارت خارجی ایران به شمار می رود.
    بنابراین، سفر هیات تجاری ایتالیا به ایران ادامه روند افزایش سطح مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی است؛ مهمترین رویداد این سفر، برگزاری همایش تجاری ایران و ایتالیا بود که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در محل همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
    در این همایش، چهار توافق نامه همکاری در بخش های مختلف صنعتی، تجاری و گردشگری بین دو کشور به امضا رسید که سند گسترش همکاری در زمینه صنعت چرم، از این جمله است.
    علاوه بر این توافق نامه ها، در حاشیه سفر دو روزه هیات ایتالیایی به ایران، توافق نامه صنعتی برای تبادل فناوری و آموزش های فنی و علمی و همچنین اقدامات عملیاتی در بخش بازاریابی صنعتی، میان «فلاویو فارابی» عضو سازمان صنایع ایتالیا و ابوالقاسم شریفی نماینده یک شرکت خصوصی ایرانی و همچنین تفاهم نامه همکاری بیمه خطوط اعتباری کوتاه مدت بین شرکت بیمه ساچه ایتالیا و سه بانک ایرانی پارسیان، پاسارگاد و سامان به امضا رسید.
    دیدار و بازدید از بخش های مختلف از جمله دو واحد بزرگ صنعتی در استان البرز، مذاکره در زمینه همکاری های بیمه ای و بانکی میان شرکت بیمه ساچه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی و همچنین بررسی گسترش همکاری های بیمه ای با صنایع معدنی ایران، از دیگر برنامه های هیات تجاری ایتالیا در سفر به ایران بود.
    در پایان این سفر، معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا که سرپرستی هیات اقتصادی این کشور را برعهده داشت، در مورد چشم انداز گسترش همکاری های دوجانبه گفت: هم اکنون ایتالیا نهمین شریک تجاری ایران در جهان و دومین شریک تجاری در اروپاست و قصد دارد به نخستین شریک تجاری ایران در جهان تبدیل شود.
    وی افزود: ما می خواهیم در برخی صنایع از جمله صنعت خودرو، همکاری های گسترده ای را با ایران آغاز کنیم؛ به گونه ای که تا سال 2018، ایران به هشتمین سازنده خودرو در جهان تبدیل شود.

    ** حضور هیات تجاری مجارستان در ایران
    سفر نخست وزیر مجارستان به ایران در حالی انجام شد که 27 سال از سفر نخست وزیر وقت مجارستان به تهران می گذرد؛ در این سفر پنج وزیر و همچنین تعدادی از تجار و بازرگانان، نخست وزیر مجارستان را همراهی می کردند.
    مجارستان از نظر اقتصادی با 10 میلیون نفر جمعیت از درآمد سرانه 19 هزار و 800 دلار و تولید ناخالص داخلی 134 میلیارد دلار برخوردار است.
    حجم مبادلات اقتصادی ایران و مجارستان در سال های گذشته بسیار ناچیز بوده که برای جبران این سطح مبادلات، در سفر هیات تجاری مجارستان به ایران، امضای چند سند همکاری میان دو کشور در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن می توان به امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری توسط وزیران دو کشور در مجموعه تاریخی- فرهنگی سعد آباد اشاره کرد.
    یادداشت تفاهم همکاری و رایزنی های سیاسی میان وزارت امورخارجه ایران و وزارت خارجه و تجارت مجارستان، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی از جمله این هشت سند بود که در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان، توسط وزیران و مقام های مربوطه به امضا رسید.
    موافقتنامه همکاری های اقتصادی، تشویق سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری، برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری های پزشکی و بهداشتی و موافقتنامه همکاری در زمینه فناوری ارتباطات دیگر سندهایی بود که بین مقام های ایران و مجارستان به امضا رسید.
    علاوه بر این، فعالان اقتصادی ایران و مجارستان نیز در نشست تجار دو کشور که در محل اتاق بازرگانی، معادن، صنایع و کشاورزی ایران برگزار شد، پنج تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
    امضای تفاهم نامه های جداگانه میان اتاق بازرگانی ایران با اتاق مجارستان و خانه ملی این کشور و همچنین امضای سه تفاهم نامه همکاری میان شرکت هایی از دو کشور از جمله این تفاهم نامه بود.
    علاوه بر امضای تفاهم نامه ها، دو طرف برگسترش مناسبات دوجانبه در سایر بخشها نیز تاکید کردند؛ به عنوان نمونه، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان برای ورود کشورش به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، اعلام آمادگی کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو