فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌های کشور خبر داد

معرفی ساخت پنج آزادراه برای سرمایه‌گذار خصوصی

عصر خودرو- مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌ها با تأکید بر اینکه رقم عوارضی آزادراه باید مشوق بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری باشد، گفت: استفاده‌کنندگان از آزادراه باید مزیت ایمنی مسیر، کاهش مصرف سوخت، سرعت و عدم تولید آلاینده‌ها را در نظر بگیرند.

معرفی ساخت پنج آزادراه برای سرمایه‌گذار خصوصی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، محمد جورابچی ضمن تعریف آزادراه‌ اظهار داشت: ‌‌آزادراه مسیری است که با استانداردهای بالا طراحی می‌شود، طوری که خطوط رفت و برگشت آن از یکدیگر جدا است،‌ تقاطع هم سطح ندارد و خروج از آن محدود است، ضمناً اغلب ‌با پرداخت عوارض عبور همراه است.

    وی ادامه داد: آزادراه‌ها معمولاً برای اتصال دو یا چند نقطه جمعیتی بزرگ و استراتژیک از نظر اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و اتصال به کریدورهای جهانی احداث می‌شود.

    جورابچی بیان کرد: اهداف احداث آزادراه‌ها‌ در ایران ارتقاء سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، افزایش سرعت جابه‌جایی و کاهش زمان سفر، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران برای افزایش میزان ترانزیت کالا و مسافر در مبادلات منطقه‌ای و جهانی و تسهیل رانندگی و آسایش مسافر است.

    مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌های کشور با بیان اینکه احداث آزادراه اهداف فرابخشی نیز دارد، گفت: رشد و توسعه بخش‌های اقتصادی و اجتماعی در سایه خدمات‌رسانی و ارائه تسهیلات بهتر از اهداف فرابخشی احداث آزادراه است.

    وی ادامه داد: میزان صرفه‌جویی در اقتصاد کلان کشور، کاهش آمار تصادفات و بالا بردن استانداردهای حمل و نقل‌های جاده‌ای سبب می‌شود که توسعه شبکه آزادراهی کشور به ‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر مطرح شود.

    جورابچی افزود: در راستای اهداف فوق و به منظور دستیابی به استراتژی سیاست‌های برنامه‌ای دولت در واگذاری امور به بخش خصوصی، مشارکت در امر احداث آزادراه‌ها مطابق با قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور و به عبارتی بخش خصوصی صورت می‌گیرد‌؛  این در حالی است که پس از گذشت سه دهه از تصویب این قانون و ایجاد تغییرات ساختاری، می‌تواند نقش سازنده‌ای را ‌در اجرای قانون اصل 44 ‌بخش خصوصی دارا باشد.

    * جذب سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها مشوق می‌خواهد/ رقم عوارضی ‌آزادراه‌ها باید مناسب باشد

    مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌های کشور درباره نرخ عوارضی آزادراه‌ها و مشوق برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی توضیح داد:‌ سرمایه بخش خصوصی از‌ محل عوارضی برگردانده می‌شود؛ ایجاد حداقل ساختار اصلی شبکه آزادراهی کشور که باید 9 هزار کیلومتر باشد، قطعاً در سایه مشارکت جدی بخش خصوصی خواهد بود و این به مشوق نیاز دارد.

    وی با تأکید بر اینکه رقم عوارضی آزادراه باید مشوقی برای جذب بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری باشد، گفت: استفاده‌کنندگان از آزادراه باید مزایایی نظیر ایمنی مسیر، کاهش مصرف سوخت، سرعت جابه‌جایی و عدم تولید آلاینده زیست محیطی را در نظر بگیرند بنابراین قطعاً‌ در آینده‌‌ نزدیک که قرار است صندوق‌های توسعه‌ای شکل گیرد و مردم هم در این پروژه‌ها مشارکت مستقیم داشته باشند و یا در سایه بازار سرمایه (بورس) و خرید سهام شرکت‌هایی که ذیل این موضوع به وجود خواهد آمد، کمک مؤثری به رشد و توسعه شبکه آزادراهی کشور خواهد بود.

    * لزوم به‌روز رسانی نرخ عوارضی عبور از آزادراه‌ها

    مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌های کشور درباره سرنوشت آزادراه‌هایی که واگذار شده و در واقع سرمایه بخش خصوصی برگردانده می‌شود، گفت: هزینه‌های نگهداری زیرساخت‌ها و بهره‌برداری در آزادراه‌ها بالا است، خصوصاً‌ با ترانسفر شدن آزادراه،‌ این مسیر، فرسوده‌تر شده و هزینه نگهداری آن افزایش یافته است، بنابر‌این در ترانسفر شدن آزادراه از دست بخش خصوصی، حمایت ویژه دولت امری ضروری است تا بدنه و روسازی این آزادراه به عنوان سرمایه ملی، احیا شود.

    جورابچی اظهار داشت: به روزرسانی عوارض عبور پس از احداث آزادراه‌ها، می‌تواند کمک شایانی به توسعه شبکه آزادراهی و بقا و دوام شبکه آزادراه‌های موجود می‌شود.

    * معرفی طرح ساخت پنج آزادراه برای سرمایه‌گذار خصوصی

    وی درباره جذب سرمایه‌گذار خصوصی در ساخت آزادراه‌ها گفت: تلاش می‌کنیم روند حضور سرمایه‌گذار خارجی را رصد می‌کنیم ضمن آنکه قطعاً با تسهیل امور ورود و خروج سرمایه تحت پوشش آئین‌نامه اجرایی جذب و مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی قرار می‌گیرد و بعد از ورود سرمایه، می‌تواند ذیل آئین‌نامه مصوبه سال 1394، قرار بگیرد.

    مدیرکل مشارکت و توسعه آزادراه‌های کشور اظهار داشت: فعلاً تعداد پنج آزادراه برای مشارکت بخش خصوصی معرفی شده است که در این باره می‌توان به آزادراه‌هایی نظیر اهواز - اندیمشک به طول 135 کیلومتر، آزادراه سیرجان - بندرعباس به طول 320 کیلومتر و آزادراه شیراز - بوشهر به طول 220 کیلومتر اشاره کرد.

    جورابچی یادآور شد: بخش خصوصی بر اساس توجیه‌پذیری طرح می‌تواند پیشنهادات خود را در راستای آئین‌نامه اجرایی مشارکت به وزارت راه و شهرسازی تقدیم کند و از دو روش مذاکره و مناقصه وارد فرآیند شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو