فونیکسریمکسبهتام

پیشرفته ترین سیستم تعلیقی خودرو توسط مخترع ایرانی ثبت بین المللی شد

عصر خودرو- پیشرفته ترین سیستم تعلیقی خودرو توسط محقق ایرانی و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت بین المللی شد.

پیشرفته ترین سیستم تعلیقی خودرو توسط مخترع ایرانی ثبت بین المللی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، امروزه صنعت خودرو سازی یکی از صنایع مهم کشورها است که نقش مهمی در درآمدزایی و اشتغال بر عهده دارد. از این رو خودرو سازان به دنبال پیشرفت و سبقت از یکدیگر جهت حفظ بازار بالفعل و بدست آوردن بازار بالقوه هستند که این تکاپو منجر به پیدایش سیستم های نو ظهوری بر روی خودروها شده است.
    سیستم تعلیق یا فنربندی قسمتی از خودرو است که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود.
    سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را بر عهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها در اثر ناهمواری های جاده و دیگری تماس موثر لاستیک چرخ ها با سطح جاده است. در سیستم تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل که این دو همواره در تضاد با یکدیگرند، به عبارت دیگر بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می شود.
    در سالهای اخیر کارشناسان سیستم تعلیق نیز ابداعاتی در این زمینه به وجود آورده اند که یکی از جدیدترین این ابداعات کمک فنر بادی با سیستم تعلیق هوشمند است.
    صابر سهرابی مخترع کمک فنر بادی با سیستم تعلیق هوشمند و قابلیت تنظیم ارتفاع که این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت بین المللی شده است درباره اهمیت این اختراع گفت: در تعلیق هوشمند تلفیقی از فنر بادی (سیلندر و پیستون) و همچنین کمک هوشمند روغنی استفاده شده است که وجود فنر بادی باعث راحتی بسیار بالا و استفاده از کمک هوشمند سبب افزایش قابل توجه تعادل خودرو می شود بنابراین از آنجایی که باد در این سیستم در قطعات لاستیکی نگهداری نمی شود، سیستم استهلاک پایینی دارد.
    سهرابی با اشاره به اینکه در تعلیق هوشمند از سیستم تنظیم ارتفاعی استفاده شده است که بدون در نظر گرفتن حرکت خودرو اقدام به جابجایی سطح ارتفاع می کند،افزود: این سیستم دارای قابلیت رانندگی در هر ارتفاع دلخواه بدون از دست رفتن ذره ای از راحتی و امنیت است. تنظیم ارتفاع در سیستم به دو صورت دستی و خودکار امکانپذیر است که تنظیم خودکار با سوار و یا پیاده شدن سرنشینان فعال می شود و تنظیم ارتفاع دستی با استفاده از کلیدهای الکترونیکی انجام می شود.
    وی عنوان کرد: در این سیستم هر یک از چهار کمک و فنر خودرو به صورت مجزا توسط واحد کنترل الکترونیکی کنترل می شوند. از دیگر محاسن این سیستم این است که در مواقعی که راننده مجبور شود ترمزی شدید بزند سیستم وارد عمل شده و مانع از پایین رفتن قسمت جلوی خودرو در اثر ترمز شده و تعادل خودرو را حفظ می کند.
    سهرابی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزیت های این سیستم هزینه نگهداری بسیار پایین آن و هزینه پایین تولید آن است. تا کنون هیچ یک از خودروسازان دنیا نتوانسته اند سیستمی بسازند که کلیه محاسن یاد شده را به صورت یکجا دارا باشد بنابراین این سیستم از این جهت بدون رقیب است.
    این مخترع با بیان اینکه این اختراع با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت بین المللی شده است، تصریح کرد: این سیستم یکی از پیشرفته ترین سیستم های تعلیقی است که تا کنون طراحی شده است. هزینه های پایین تولید، نصب، تعمیر و نگهداری و همچنین ایمنی و راحتی فوق العاده این سیستم و قابلیت رانندگی با هر ارتفاع دلخواه از دلایلی است که موجب ترغیب تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان بازار خودرو برای استفاده از این سیستم می شود.
    سهرابی با بیان این که خودروسازان در ایران هنوز از تکنولوژی قدیمی استفاده می کنند ادامه داد: خودرو سازان هیچ پیشنهادی برای تجاری سازی این محصول نکرده اند البته با شرکتی ایتالیایی برای تجاری سازی مذاکراتی را انجام داده ام و با دریافت برگه ثبت بین المللی مراحل مختلف برای تجاری سازی محصول پیگیری می شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط