فونیکسریمکسبهتام

جرایم رانندگی در چه راهی هزینه می‌شود؟

عصر خودرو- برگه ثبت تخلفات رانندگی به مانند آینه‌ای در برابر رانندگان است که به آن‌ها نشان می دهد، چقدر به قوانین رانندگی پایبند هستند.

جرایم رانندگی در چه راهی هزینه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلسفه تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی ایجاد نظم و انضباط شهری است. حال با نگاهی به وضعیت تردد خودروها در سطح شهرها به ویژه تهران با انبوهی از بی‌قانونی مواجه می‌شویم که هم باعث از بین رفتن نظم شهری، ایجاد گره‌های ترافیکی، افزایش آلودگی هوا می‌شود و هم در مواردی خسارت‌های جانی به دنبال دارد.

    از سوی دیگر این بی‌قانونی‌ها جریمه‌های مالی به همراه دارند. در مواردی برخی افراد ترجیح می‌دهند برای دقایقی زودتر رسیدن به مقصد تخلفات زیادی از جمله عبور از چراغ قرمز را انجام دهند که بی‌شک از چشمان مأموران راهنمایی و رانندگی دور نخواهد ماند.

    احمد دنیامالی رئیس کمیته عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هفته گذشته با اعلام میزان تخلفات رانندگی شهر تهران گفت: متأسفانه آمار تخلفات در تهران بسیار بالا است و براساس آماری که از سوی پلیس در سال 92-93 اعلام شده شهروندان تهرانی 382 میلیارد تومان در سال 93 جریمه پرداخت کرده‌اند که این رقم بسیار بالایی است.

    وی گفت: چهار میلیون برگه تخلف به رانندگان تسلیم شده که 3 میلیون و 300 مورد الصاقی و 2 میلیون و 900 جریمه دو برگی است که امیدواریم فرهنگ رانندگی بیش از این در میان مردم اشاعه پیا کند.

    هر ساله تعداد زیادی خودرو وارد خیابان‌های شهر تهران می‌شود اما سؤال اینجاست که با افزایش این میزان خودرو، فرهنگ رانندگی نیز افزایش می یابد؟

    بی‌شک این حجم از جریمه‌ها خبر از بی‌قانونی در شهر می‌دهد که شاید از نظر خیلی از اشخاص مهم نباشد، اما این گونه مسائل از موارد تضییع حقوق شهروندان است.

    ** بیشترین تخلفات رانندگی چیست؟

    بیشترین تخلفات رانندگی ثبت‌ شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی نبستن کمربند ایمنی و ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک است.

    کمربند ایمنی نقش بسیار زیادی در کاهش تلفات جانی در تصادفات رانندگی دارد اما بسیاری از رانندگان با نبستن کمربند علاوه بر اینکه ریسک آسیب‌ها را برای خود افزایش می‌دهند، جریمه 30هزار تومانی را نیز متقبل می‌شوند.

    در مواردی نیز دیده شده افرادی با مخدوش‌کردن و یا قرار دادن جسمی بر روی پلاک خودروها اقدام به ورود غیرمجاز به محدوده‌ طرح ترافیک می‌کنند، آن‌ها اعتقاد دارند در شرایطی که نرخ آرم طرح ترافیک در طول یک روز 31 هزار و 200 تومان و بعد از ساعت 10 صبح 23 هزار و 400 تومان است، پس بهتر است جریمه 20 هزار تومانی را پرداخت کنند که مقرون به صرفه‌تر است، اما این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که اگر تمام افراد دست به این تخلف بزنند، محدوده مرکزی شهر با انبوهی ترافیک مواجه خواهد شد، چیزی که هر روز شاهد آن هستیم.

    ** جریمه‌های رانندگی در چه راهی هزینه می‌شود؟

    برخی رانندگان متخلف بر این باورند که مأموران راهنمایی و رانندگی هرچه بیشتر برگه جریمه صادر کنند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و نحوه هزینه کرد جرایم رانندگی همواره محل بحث بوده است.

    سرهنگ عین‌اله جهانی معاون اجتماعی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در رابطه با محل هزینه کرد جریمه‌های رانندگی گفت: تکلیف جرایم رانندگی را قانون مشخص می‌کند و بر این اساس این جرایم به خزانه دولت واریز می‌شود و ریالی از جرایم به مأموران ناجا داده نخواهد شد و این‌که گفته می‌شود مأوران به ازای جریمه هر خودرو درصدی را خودشان دریافت می‌کنند شایعاتی بیش نیست.

    بر اساس قانون مصوب 24 اسفند سال 89 وجوه حاصل از جریمه تخلفات رانندگی در سراسر کشور به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌‌شود تا علاوه بر بودجه سالانه به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، وزارت راه و ترابری و پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی تخصیص می‌یابد که شهرداری‌ها متناسب با بودجه خود صرف استانداردسازی وسایل و تجهیزات ایمنی راه‌ها، خط‌ کشی و نگهداری آن، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی، هوشمند ثبت تخلف و کنترل و نظارت ترافیک راه‌های کشور می کنند.

    15 درصد این جریمه ها به پلیس راهنمایی و رانندگی، 20 درصد به اعتبار صندوق تأمین خسارت بدنی و 5 درصد در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد.

    تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران در رابطه با دریافت بودجه شهرداری از محل جرایم رانندگی، گفت: دولت ملزم است سالانه 900 میلیارد تومان از محل جریمه‌های رانندگی به شهرداری تهران بودجه دهد که فقط 58 میلیارد تومان یعنی 6 درصد این اعتبار را پرداخت کرده است که باید صرف بهبود حمل و نقل عمومی می‌شد.

    ** ارتقای فرهنگ رانندگی مساوی کاهش جریمه

    بسیاری افراد وقتی فیش جرایم رانندگی را دریافت می‌کنند بهانه‌های مختلفی را مطرح کرده و اغلب سعی دارند خودشان را بدون تقصیر معرفی کنند اما باید این مطلب را در نظر بگیرند که این برگه‌ها نتیجه اعمال خودشان است و با ارتقای فرهنگ رانندگی می‌توانند در کاهش تخلفات نقش بسزایی ایفا کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو ( https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو