فونیکسریمکسبهتام

بنزین‌«۱۳۴۲»

بنزین‌های وارداتی مقصر آلودگی هوا نیستند

عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از حدود ۶۵ میلیون لیتر بنزین تولید داخل کشور در روز، بیش از ۲۰ میلیون لیتر آن بنزین یورو ۴ است.

بنزین‌های وارداتی مقصر آلودگی هوا نیستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، حسین امیری‌خامکانی‌ در رابطه با ارتباط آلودگی هوای کلان‌شهرها با بنزین غیراستاندارد اظهار کرد: برای سومین بار روز دوشنبه، کمیسیون انرژی مجلس جلسه‌ای در این رابطه برگزار کرد. قبلا شایعاتی مبنی بر این‌که بنزین‌های واردتی یورو4 نیست مطرح شده بود. دولت از اردیبهشت‌ماه 93 تصمیم گرفت استاندارد مصرف بنزین را یورو4 قرار دهد از این رو طرح توسعه پالایشگاه‌های داخلی مورد پیگیری قرار گرفت.

    تولید بیش از 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در روز

    وی اظهار کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در داخل کشور تولید می‌شود و تا حدود 65 میلیون لیتر، مابقی با همان شاخص‌های قبلی تولید می‌شود ضمن این‌که به طور میانگین حدود هشت تا 9 میلیون لیتر بنزین نیز وارد می‌شود.

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از اردیبهشت‌ماه 93 که دولت تصمیم به وارد کردن بنزین یورو 4 گرفت، وزارت نفت مهلتی کوتاه خواست از این رو از تیرماه 94 طبق گزارش وزارت نفت و دستگاه‌های نظارتی، محموله‌های وارد شده یورو4 است و تنها دو مورد این شاخصه را دار نبود که برگشت داده شد.

    وی گفت: ما هم براساس گزارش دستگاه‌های نظارتی، باید بپذیریم که بنزین وارداتی یورو 4 است، چراکه هم سازمان بازرسی کل کشور حضور دارد و هم وزارت نفت سیستم نظارتی مستقلی دارد که هم در مبدا و هم در مقصد بنزین کنترل می‌شود.

    وی با بیان این‌که «در حال حاضر روزانه در کشور ما 80 تا 92 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که حدود 62 تا 65 میلیون لیتر آن در داخل تولید می‌شود و مابقی وارداتی است» افزود: از میزان بنزین تولید داخل کشور نیز بیش از 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 است و مابقی براساس شاخص‌های قدیمی تولید می‌شود.

    رفع نیاز بنزین یورو 4 کشور با بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم‌چنین با بیان این‌که «اکنون ما به دنبال طرح توسعه پالایشگاه‌ها هستیم» اظهار کرد: پالایشگاه خلیج فارس اواخر سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید و نیاز ما به بنزین یورو 4 را مرتفع خواهد ساخت.

    وی تصریح کرد: روز دوشنبه به دنبال آلودگی هوای کلان‌شهرها از جمله تهران، در کمیسیون انرژی مجلس تصمیم گرفتیم دستور دهیم به صورت ویژه دستگاه‌های مرتبط یعنی هواشناسی، پلیس راهور، ستاد حمل و نقل، سوخت و ... گرد هم آیند. در این جلسه کارشناسی، نتیجه چنین حاصل شد که آلودگی هوا را صرفاً مربوط به بنزین‌های وارداتی دانستن غلط است و باید فکر دیگری بشود. در این جلسه عوامل متعدد موثر بر آلودگی هوای کلان‌شهرها برشمرده شد از جمله سیستم‌های گرمایشی در حال کار که ممکن است استاندارد نباشند و احتراق ناقص این سیستم‌ها موجب آلودگی می‌شود. موتورسیکلت‌ها نیز عامل دیگرآلودگی هوا هستند؛ چراکه هرکدام اندازه چند خودرو آلایندگی دارند چون دارای سیستم کاربراتوری هستند.

    وی ادامه داد: به علاوه بیش از شش میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که بیش از 200 هزار دستگاه از این خودروها در تهران رفت و آمد می‌کنند، همچنین ناوگان تاکسیرانی به ویژه در کلان‌شهرها یکی از عواملی است که باید نوسازی شود.

    افزایش ناقص سیستم‌های گرمایشی از علل آلودگی هوا

    امیری‌خامکانی خاطرنشان کرد: طبق پایشی که سال گذشته یکی از دانشگاه‌ها در فصل‌های مختلف سال برروی آلایندگی انجام داد مشخص کرد که عوامل متعددی در این مقوله دخیل هستند و در فصل سرما یکی از دلایل این امر، افزایش ناقص سیستم‌های گرمایشی است. همچنین باید به مساله استانداردسازی خودروها نیز توجه شود؛ چراکه کارشناسان به صراحت اعلام کرده‌اند که اگر بنزین یورو5 را نیز داخل خودروهای غیراستاندارد تزریق کنیم اما بازهم آلودگی ایجاد خواهند کرد؛ بنابراین خودروسازان نیز باید تلاش کنند تا نقایص خودروهای خود را مرتفع سازند.

    وی تاکید کرد: در مجموع می‌توان چنین برداشت کرد که نباید تنها بنزین‌های وارداتی را مقصر دانست بلکه باید یک مدیریت واحدی بر کلان ‌شهرها حاکم شود؛ زیرا در این زمینه موازی‌کاری وجود دارد و مدیریت واحد می‌تواند این مشکلات را حل کند.

    رفع مشکلات زیست‌محیطی با مدیریت واحد کلان‌شهرها

    سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید یا مجلس با طرح و یا دولت با لایحه‌ای مدیریت واحد شهری را در دستور کار خود قرار دهند تا حداقل در بحث زیست‌محیطی به سمت مدیریت واحد حرکت کنیم.در حال حاضر جز با انجام یک حرکت ملی و مردمی در راستای کاهش آلودگی نمی‌توان گام برداشت از این رو بایستی هم خودروی کمتری مورد استفاده قرار گیرد و هم دولت محدودیت‌های ترافیکی جدیدی را در نظر بگیرد.

    وی  خاطرنشان کرد: ضمن این‌که باید سیستم‌های گرمایشی استانداردسازی و سرویس شوند، همچنین اکنون شاهد وارونگی هوا نیز هستیم که امیدواریم این مساله نیز حل شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط