فونیکسریمکسبهتام

مروری بر عملکرد و تحولات بازار خودرو در سال ۲۰۱۵

۱/۱۵ میلیارد خودرو در جهان در حرکتند

عصر خودرو- در طول یک سالی که سپری شد (۲۰۱۵ میلادی) صنعت خودروسازی و سایر صنایع مرتبط با تولید اتومبیل در جهان تحولات قابل‌توجهی را شاهد بود که رشد چشمگیر تولید و عرضه اتومبیل در امریکا و چین جزو شاخص‌ترین موارد این تحولات به شمار می‌روند.

۱/۱۵ میلیارد خودرو در جهان در حرکتند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در عین حال تنوع این تحولات نیز بسیار زیاد بود و برآوردهای کارشناسان از بازار جهانی اتومبیل در سال 2015م پیوسته درحال تغییر از یک منبع به مأخذی دیگر بود، چراکه بازار خودرو کشورهای دنیا پی‌درپی خبرساز می‌شدند.

    برآورد تحلیلگران متخصص بخش خودرو در موسسه معتبر و باسابقه IHS ـ که از سال 1959م تاسیس شده و به مشتریانش در بیش از 180 کشور جهان خدمات گوناگونی در زمینه اطلاعات و مشاوره‌های تخصصی به‌ویژه در حوزه اقتصاد ارائه می‌کند ـ حاکی از تولید 88 میلیون و 600 هزار دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری در جهان در سال تازه به پایان رسیده 2015 میلادی است.
    بازار فروش خودرو در محدوده امریکای شمالی در این سال رشد قابل‌توجهی را به ثبت رساند. برآوردهای پژوهشکده پلانکت در این زمینه بیانگر آن است که میزان فروش اتومبیل‌های سواری و کامیون‌های سبک در امریکا از 17 میلیون و 100 هزار دستگاه در سال 2014م به 17 میلیون و 400 هزار دستگاه در سال 2015م افزایش پیدا کرد و این رشد فروش، به‌ویژه در 3 ماه چهارم سال گذشته مانع از کاهش شتاب حرکتی بدنه اقتصاد این کشور شد.
    محاسبات تحلیلگران بانک اسکوتیا نشان می‌دهد در میان کشورهای منطقه امریکای شمالی، بازار خودرو در کشور مکزیک با رشدی20 درصدی و فروش یک میلیون و 130 هزار خودرو در سال 2015م بالاترین نرخ رشد فروش را در میان این کشورها به نام خود ثبت کرده، در حالی که بازار خودرو در کانادا با نرخ رشدی آهسته‌تر در پایان سال گذشته آمار فروش یک میلیون و 869 هزار دستگاه را در کارنامه خود ثبت کرد.
    در بازار جهانی خودرو و در میان کشورهای جهان آنطور که در گزارش‌های منتشر شده می‌توان مشاهده کرد، بزرگترین روند روبه رشد فروش در سال 2015م در بازار خودروی چین بوده و برآوردهای مقدماتی از عملکرد این بازار هر چند هنوز عدد و رقم دقیقی را نشان نداده است اما با این وجود رشد فروش سالانه خودروی چین براساس میزان استقبال کم‌نظیری که بازار مصرف داخلی این کشور شاهد آن بوده و مقایسه اجمالی آن با شاخص مشابه آن در سال 2014م حکایت از ثبت بالاترین رشد صعودی فروش خودرو در چین در سال گذشته میلادی دارد و در عمل، بازار خودروی چین در حال حاضر تبدیل به بزرگترین بازار فروش خودرو در سراسر جهان شده است.

    از زاویه‌ای دیگر اما باید عنوان یکی از بزرگترین برنده‌ها در بازار جهانی خودرو در سال 2015م را در دوردست و به کره‌جنوبی اعطا کرد. در بازار به شدت رقابتی خودرو در کره‌جنوبی شرکت هیوندای همراه با نشان (برند) تجاری‌اش کیا، سال گذشته از استقبال زیاد و رشد قابل‌توجه فروش جهانی محصولات خود لذت بسیاری برد. بیشتر مشتریان این خودروساز در واقع جذب قیمت‌های منطقی و معقولانه، گارانتی‌های عالی و کیفیت تولید در کلاس جهانی این شرکت کره‌ای شدند.
    سوای بازار فروش خودرو، باید به آمار خودروهای فعال و در حال حرکت نیز توجه ویژه‌ای شود. براساس برآوردها و آمار موجود از تمامی کشورها، در پایان سال 2015م در شرایطی که امریکا با 260 میلیون اتومبیل سواری و خودروی سبک تجاری بیشترین آمار را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده بود، برآورد شده که تا انتهای سال گذشته میلادی در سراسر جهان تعداد کل اتومبیل‌های سواری و کامیون‌ها و خودروهای سبک تجاری به حدود یک میلیارد و 150 میلیون دستگاه رسیده و به طور میانگین در هر سال چیزی بین 40 تا 50 میلیون دستگاه بر این تعداد افزوده می‌شود.
    موضوع مهم دیگری که در سال گذشته به‌وضوح مشهود بود، گرایش بیشتر تولیدکنندگان معتبر و بزرگ خودرو دنیا به سوی تولید اتومبیل‌هایی کوچکتر اما با قابلیت‌ها و کارآیی بالاتر است، به‌ویژه در رابطه با میزان سوخت و انرژی که به ازای تردد و حرکت خودرو مصرف می‌شود. به همین دلیل بیشترین سرمایه‌گذاری خودروسازان در این مسیر انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد و نمونه‌های این موضوع را می‌توان در شرکت‌هایی نظیر کرایسلر و فیات ـ که همکاری و تولیدات مشترک‌شان در طول سال‌های اخیر برای دوره‌ای جدید به‌شدت تقویت و زمان آن را تمدید کرده‌اند ـ هوندا، فولکس‌واگن، تویوتا، هیوندای، نیسان و پژو مشاهده کرد. تمام نشان(برند)های لوکس اتومبیل مانند مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، لکسوس و آئودی نیز مدتی است به تولید خودروهای کوچک و همچنین اتومبیل‌هایی که دارای بالاترین بازدهی مصرف سوخت هستند، پرداخته‌اند و این روش خود را در سال‌های آینده نیز با قوت تمام ادامه خواهند داد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو