فونیکسریمکسبهتام

حمایت غیرمنطقی، کیفیت خودرو را افزایش نمی‌ دهد

عصر خودرو- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت باید زمانی انجام شود که خودروسازی به معنای واقعی خصوصی شود در غیر اینصورت هرچه حمایت افزایش یابد کیفیت تنزل می‌کند.

حمایت غیرمنطقی، کیفیت خودرو را افزایش نمی‌ دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد سقایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر خودروسازی کشور از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد به گونه‌ای که توان رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد حمایت از آن مشکلی ندارد در حالی که خودروهایی مانند پژو در کشور وجود دارد که بسیار قدیمی هستند بنابراین سرمایه‌گذاری باید به بخش‌های دیگر سوق داده شود.

    وی به خودروسازی کشور کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این کشور فعالیت خود را دو سال بعد از کشور ما آغاز کرد و پیشرفت نسبتا خوبی بدست آورد در حالی که خودروسازی کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و این امر در کنار حمایت‌های فراوان صورت گرفته است.

    سقایی افزود: حمایت باید زمانی انجام شود که خودروسازی به معنای واقعی خصوصی شود در غیر این صورت هرچه حمایت افزایش یابد کیفیت تنزل می‌ یابد.

    نماینده فارس، استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خودروسازی کشور خصوصی نیست زیرا اگر خصوصی بود چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی عزل و نصب مدیران ایران خودرو، سایپا و ... دخالت می‌کنند بنابراین به طور کامل زیر سیطره دولت است و حمایت‌های بی‌چون و چرایی از آن صورت می‌گیرد که موجب تنبلی آن شده است.

    وی با بیان اینکه این سفره عریض و طویل حمایت‌ها باید برچیده شود گفت: این حمایت‌ها باید از پروژه‌های بزرگ و تکنولوژی‌های نوینی صورت بگیرد که در آنها به پیشرفت رسیده‌ایم و قبل از انقلاب به آنها دسترسی نداشته ایم.

    سقایی ادامه داد: ما باید صنعت‌هایی را که توان رقابت با دنیا را دارند توسعه بدهیم و از آنها حمایت کنیم.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است که درخصوص سدسازی به جایگاه مناسبی رسیده‌ایم و گفت: در حال حاضر در پروژه‌های سدسازی پیمانکاران چند ده میلیارد تومان طلبکار هستند و کارکرد آنها پرداخت نشده است و این اتفاق نیز در ساخت آزاد راه‌ها و بزرگراه‌ها اتفاق افتاده اما متأسفانه هیچ حمایتی از آنها صورت نگرفته و در معرض ورشکستگی قرار دارند و هیچ کس به داد آنها نمی‌رسد.

    وی با بیان اینکه صنعت خودرو همانند یک چاه ذیل سیری ناپذیر است گفت: ما در مجلس به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنیم اما متأسفانه یکسری رانت‌های قوی پشت سر خودروسازان است.

    سقایی به کارخانه سیمان اشاره کرد که خصوصی است و گفت: این کارخانه با این دید شروع بکار می‌کند که آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر سپس به دنبال توسعه آن می‌رود و به همین علت هم کیفیت آن روزبه روز در حال افزایش است.

    وی ادامه داد: حمایت سازمان‌های مختلف از صنعت خودرو نشان دهنده آن است که این صنعت به جای خصوصی سازی خصولتی‌سازی در آن شکل گرفته و با این کار نه تنها کیفیت کاهش می‌یابد بلکه قدرت انتخاب نیز از مردم سلب می‌شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در رأس آن وزیر است باید پاسخگو باشند.

    سقایی با بیان اینکه در کشور ما کسی از اتفاقات ناگوار رخداده در صنعت خودرو مانند آتش گرفتن پژو و... سراغی نمی‌گیرد و علت‌های آن را جویا نمی‌شود گفت: این اتفاق اگر در دنیا رخ بدهد نه تنها علت آن به صورت مستمر پیگیری می‌شود بلکه مدیرعامل و وزیر استعفا می‌دهند اما متأسفانه در کشور ما گویا هیچ اتفاقی رخ نداده و یا اینکه این اتفاقات طبیعی است.

    وی در پایان به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این افراد تنها به بحث کیفیت این فرمایشات بسنده می‌کنند و بحث رقابت آن را مدنظر قرار نمی‌دهند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو