فونیکسریمکسبهتام

۱۰ توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو

عصر خودرو- بدون شک هر وسیله الکتریکی و مکانیکی نیاز به نگهداری دارد تا با گذشت زمان، از کیفیت و کارایی آن کاسته نشود. خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سهل‌انگاری در امر نگهداری اتومبیل حتی می‌تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود.

۱۰ توصیه برای نگهداری بهتر از خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از نسیم، تنها با رعایت چند نکته جزئی می توان از بروز خسارات مالی و جانی جلوگیری کرد. خودروهای امروزی با به کارگیری تکنولوژی مدرن و طیف وسیعی از امکانات رفاهی، هر قدر که رانندگی را آسان تر و لذت بخش تر کرده اند،به همان میزان به مراقبت دقیق تر و صرف هزینه بیش تر برای نگهداری دارند.

    دیگر سیستم سوخت رسانی خودروها در یک پمپ بنزین مکانیکی و کاربراتور با مکانیزم نسبتاً ساده خلاصه نمی شود که با یک آچار و تنظیم سوزن ژیگلاتور بتوان میزان مصرف سوخت را تنظیم کرد.دیگر نمی توان خودرویی را که باطری اش شارژ شده را به راحتی با کابل روشن نمود یا هل داد.چرا که سیستم های حساس الکترونیکی موتور و سیستم ترمز و فرمان خودرو این اجازه را به شما نمی دهند و حتی در صورت روشن شدن خودرو با این روش،قطعاً خسارات محسوس و نامحسوسی به اتومبیل وارد خواهد شد.پس بهتر است برخی از عادات قدیمی را دور ریخته و با سیستم خودروهای امروزی هماهنگ و همگام شویم.

    البته این نکته را نباید از یاد برد که با توجه به تولید خودروهایی با تکنولوژی مربوط به چندین دهه گذشته در کشورمان،نباید تمامی عادات قدیمی را فراموش کرد.در این قسمت چند نکته کلی را به شما توصیه می کنیم:

    1- تماماً دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید.

    چرا که هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد و با اطلاع از این موارد،شما تبدیل به مکانیک زبده اتومبیل خود خواهید شد.

    2- فشار باد لاستیک ها را حداقل ماهی یک بار چک کنید.

    میزان فشار باد توصیه شده توسط کمپانی اکثراً در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب و یا روی ستون وسط سمت راننده نوشته شده است.در صورت لرزش فرمان در سرعت های بالا،مشکل می تواند با بالانس کردن چرخ ها برطرف گردد.بهتر است هر سه ماه یک بار،قطعات جلوبندی،سیستم فرمان و سیستم تعلیق توسط مکانیک بازدید شود.طبق دستورالعمل سازنده،تایر های خودرو را در زمان ذکر شده با هم جا به جا کنید.

    3- روغن موتور خودرو را طبق توصیه سازنده و به موقع تعویض کنید.

    بهترین روش برای اطلاع از زمان تعویض روغن موتور،کیلومتر کارکرد خودرو و سنجیدن شرایط کارکرد موتور است.رنگ و میزان چسبندگی روغن موتور،ملاک دقیقی برای تشخیص زمان تعویض روغن موتور نیست.چرا که سیاه نبودن روغن موتور،دلیلی بر داشتن خواص اولیه آن است.

    4- بر خلاف باور عموم،مایع ترمز(که یک فرآورده نفتی است و نه روغنی)، روغن هیدرولیک، واسکازین گیربکس و دیفرانسیل،مایع سیستم خنک کننده موتور و مایع شیشه شور نیاز به تعویض دارند.

    زمان تعویض آن ها نیز در دفترچه خودرو ذکر شده ولی به طور کلی حدود هر 30 هزار کیلومتر یا یک سال می باشد.فیلتر های روغن،بنزین و هوا را نیز باید در زمان مقرر تعویض نمود.

    5- از تعویض تسمه تایم غافل نشوید.

    به یاد داشته باشید که تعویض به موقع تسمه تایم می تواند از بروز خسارات زیاد و هزینه سنگین جلوگیری کند.معیوب بودن شمع و وایرها نیز در کارکرد موتور و افزایش میزان مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.پس تعویض آن ها نیز در موعد مقرر در نهایت به نفع مالک خودرو است.

    6- حداقل سالی یک مرتبه قطعات لاستیکی و پلاستیکی خودرو را بازدید کنید.

    شیلنگ های آب،سوخت رسانی و ترمزها حتماً باید بازدید شوند.لاستیک های سر کمک و گردگیرهای کمک فنرها و سرپلوس ها در صورت ترک داشتن و معیوب بودن باید تعویض گردند.

    7- به برق خودروی خود اهمیت دهید.

    از سیم هایی که روکش آن ها معیوب است به سادگی نگذرید.چرا که به راحتی می توانند یک فاجعه به بار بیاورند.میزان آب باطری خودرو را چک کنید.به هیچ وجه در هنگام روشن بودن خودرو،سرباطری ها را جدا نکنید.این کار باعث صدمه دیدن آلترناتور(دینام) و ECU خودرو می شود.در صورت شستشوی موتور،تمام سوکت ها و شمع و وایرها را باد بگیرید و قبل از روشن نمودن اتومبیل خشک کنید.

    8- حتی در هوای سرد نیز هر ماه یک بار کولر خودرو را روشن کرده و اجازه دهید 5 دقیقه کار کند.

    این کار مانع از ته نشین شدن گاز و مایع خنک کننده و رسوب کردن آن در داخل مجاری سیستم کولر خودرو می شود.حتی الامکان قبل از خاموش کردن اتومبیل بعد از طی مسافت طولانی،اجازه دهید تا فن خنک کننده رادیاتور خاموش شود و سپس خودرو را خاموش کنید.

    9- به همان اندازه که موتور و سیستم فنی خودرو حائز اهمیت است، نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

    توصیه می شود سالی یک مرتبه خودروی خود را پولیش کنید.خودروی خود را با مواردی مثل پودر لباس شویی و یا مایع ظرفشویی نشویید چون باعث از بین رفتن درخشش و کیفیت رنگ خودرو می شود.متاسفانه برخی افراد خودروی خود را با جاروهای بلند پلاستیکی می شویند که این کار باعث تخریب رنگ و خط و خش افتادن به روی آن می شود.

    10- در پایان فصل زمستان،حتماً خودروی خود را زیرشویی کنید به خصوص زیر گلگیرها را.

    چرا که گل و لای با شن و ماسه و نمک پاشیده شده به روی جاده مخلوط شده و به قسمت های زیرین خودرو چسبیده و به سرعت باعث زنگ زدگی و سپس پوسیدگی کف اتومبیل می شود.با رعایت موارد فوق و کمی اهمیت دادن به خودروی خود می توانید به میزان زیادی در وقت و هزینه صرفه جویی کنید و نیز اتومبیل تان بعد از گذشت سال ها همچنان کیفیت و سواری روزهای نخست را خواهید داشت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو