فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با اولین کراس‌اوور-کبریولت AWD جهان در جزیره کیش

لمس آسمان در اقیانوس آبی نیسان

عصر خودرو: طراحی‌های نامتعارف زیادی در تاریخ صنعت خودرو جهان وجود دارند اما شاید به جرات بتوان شاسی‌بلند‌های روباز یا کبریولت را در صدر این طرح‌های نامتعارف قرار داد.

لمس آسمان در اقیانوس آبی نیسان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، کمپانی نیسان با الهام از شاسی‌بلند‌های مطرح جنگی که به دلیل شرایط استراتژیک برای نصب انواع سلاح ظاهری کبریولت‌مانند داشتند، در سال 2010 از مدلی با عنوان Murano CrossCabriolet رونمایی کرد. تولید این مدل از سال 2011 میلادی بر اساس نسل دوم نیسان مورانو آغاز شد و به دلیل تقاضای کم در آوریل 2014 تولید این مدل متوقف شد و در نسل سوم مورانو شاهد عرضه چنین مدلی نبودیم.CrossCabriolet نخستین کراس‌اوور کبریولت جهان است که به بازارهای جهانی عرضه شد و با وجود تیراژ بسیار محدود‌، یک دستگاه از این خودرو در سال 2013 وارد منطقه آزاد کیش شد.
معاون این پروژه نیسان در سال 2011 گفته بود که مورانو کراس-کبریولت یک ایده «اقیانوس آبی» است. این تئوری به معنای ارائه محصولی است که تا‌کنون مشابه آن ساخته نشده و برای رقابت هیچ محصولی را پیش رویش ندارد. این استراتژی 6 گام دارد که به نظر می‌رسد نیسان در موفقیت گام‌ها به مشکل خورد و موفق به فتح آن نشد. یک خودرو کانورتیبل در ظاهر مورد علاقه همه است اما در باطن‌، محدودیت فضای بار به دلیل فضایی که برای سقف در نظر گرفته شده تا محدودیت فضای سرنشینان عقب و سختی استفاده به عنوان یک خودرو روزمره از جمله مهم‌ترین نکات منفی یک خودرو کانورتیبل هستند. این تصور به همراه حذف 2درب در مورانو و تبدیل آن به یک کوپه کانورتیبل AWD‌، از مورانو کراس-کبریولت خودرویی متفاوت در طول تاریخ ساخته‌ که مهم‌ترین فایده‌اش برای مالک همین متفاوت بودنش است.

طراحی خارجی
برای تغییر یک مورانو 4‌درب به مدل کراس-کبریولت نیسان حرکتی فراتر از حذف ساده سقف انجام داده است. 2درب عقب حذف شده‌اند و 2درب در اطراف قرار دارند که طول هر کدام از آنها حدود 20 سانتی‌متر بیشتر از در‌‌های معمولی جلو مورانو است. با حذف ستون B‌ (وسط) شاسی و بدنه از ستون A به عقب تقویت شده‌اند و همچنین در سقف پارچه‌ای این خودرو برای قسمت عقب‌، طرحی شیشه‌ای در نظر گرفته شده است تا فضای کابین حتی در حالت بسته‌بودن سقف نیز حس و حال خوبی داشته باشد. میزان مقاومت مدل کبریولت در مقابل باد که با ضریب پسا سنجیده می‌شود، با عدد 0.39 بسیار نزدیک به عدد Cd‌0.37 برای مورانو معمولی است که نشان‌دهنده تلاش مهندسان برای حفظ طراحی ارگونومیک این خودرو است. کنترل باز و بسته‌شدن سقف از طریق کلیدی روی کنسول میانی و همچنین روی زیرآرنجی درب راننده صورت می‌گیرد. سقف مورانو کراس‌-کبریولت به گونه‌ای طراحی شده تا در حالت بسته حجمی مشابه یک کبریولت 2 نفره را اشغال کند به گونه‌ای که در حالت باز بودن سقف فضای بار این خودرو حدود 350 لیتر است و مجموعه سقف با اشغال حجمی حدود 135 لیتر‌، فضای بار را در حالتی که باز نشده به حدود 200 لیتر می‌رساند. در نمای خارجی مورانو کراس‌-کبریولت در جلو از چراغ‌های زنون HID در کنار مه‌شکن و در عقب از چراغ‌های LED الهام‌گرفته شده از مدل مطرح 370Z بهره می‌برد. این مدل از مورانو از سوی نیسان با 6‌رنگ به بازارهای جهانی معرفی شد که خودرو مورد آزمایش به رنگ Sunset Bronze از این مجموعه مزین شده است.

  طراحی داخلی
طراحی داخلی موارنو کراس‌-کبریولت از بالاترین سطح امکانات مورانو معمولی در تیپ LE شروع و برخی آپشن‌های مربوط به یک خودرو کبریولت به آن افزوده شده است. طراحی ستون جلو (A) مرتفع‌تر از نمونه معمولی مورانو است تا با ارتفاع خط کمر هماهنگ باشد و با توجه به ارتفاع بالای سطح شانه سرنشینان عقب موجب شده تا در زمانی که سقف خودرو بسته نیست‌، حرکت باد در کابین در کمترین حد ممکن باشد. صندلی‌ها در جلو مجهز به گرمکن هستند. در بخش مولتی مدیا‌، سیستم ناوبری نیسان روی این خودرو قرار دارد و برای کنترل بهتر روی سیستم صوتی در خودرو از سیستم ساخت Bose با 8 بلند‌گو به همراه ساب‌ووفر بهره گرفته شده است که به سیستم کنترل حجم‌صدا با توجه به سرعت و‌رودی‌های iPod‌،‌AUX و USB نیز مجهز شده است.

  قلبی قدرتمند برای کالبدی ظریف
در دل این کبریولت خاص نیسان همان پیشرانه نیسان مورانو نسل دوم می‌تپد. این خودرو نیز همانند ماکسیما و آلتیما بر پایه پلت‌فرم D‌ نیسان ساخته شده است. پیشرانهV6  مورانو کراس‌-کبریولت با حجم 3.5 لیتر توانایی تولید حداکثر قدرت 256 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 334 نیوتن‌متر را دارد و توسط یک گیربکس اتوماتیک Xtronic CVT نسل دوم‌، گشتاور را به سیستم AWD مورانو و هر 4 چرخ منتقل می‌کند. گیربکس CVT مورانو به سیستم ASD یا کنترل تغییر‌پذیر تعویض دنده با توجه به شرایط مجهز شده است که برای پاسخ سریع به نیاز راننده در شرایط مختلف و عملکرد نرم فعالیت می‌کند. سیستم AWD این خودرو نیز در ارتباط با سیستم کنترل پایداری VDC‌، ضمن بررسی داده‌های سنسور‌های لغزش چرخ‌ها و زاویه فرمان در شرایط مختلف رانندگی میزان مختلفی از گشتاور را به هر چرخ ارائه می‌کند تا خودرو در پایداری کامل به حرکت ادامه دهد. سیستم تعلیق مورانو کراس-کبریولت همانند نسخه استاندارد در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب چند‌اتصاله است. سیستم ترمز برای هر 4 چرخ به صورت دیسکی خنک‌شونده طراحی شده‌اند و به تکنولوژی‌هایی نظیر ترمز ضد‌قفل ABS‌، ترمز کمکی BA و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD نیز مجهز شده است.
همه کراس-کبریولت‌های ساخته‌شده توسط نیسان روی تایر‌های چهارفصل P235/55R20 با برند Toyo سوار شده‌اند که روی آن رینگ‌های 5 پره 20 اینچی اسپرت نصب شده است.
از جمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی نصب شده روی این کبریولت خاص نیسان می‌توان به رول‌بار‌های بازشونده پشت صندلی‌های عقب برای جلوگیری از وارد‌شدن ضربه به سرنشینان‌ هنگام واژگونی‌، ایربگ‌های جلو و جانبی‌، کمربند‌های پیش‌کشنده‌، پشت سری‌های فعال(برای واکنش به ضربه ‌هنگام تصادف) سرنشینان جلو‌، سیستم کنترل باد تایر‌ها، سیستم کنترل پایداری VDC‌، کنترل کشش TCS و  کنترل امنیت خودرو VSS اشاره کرد.
مورانو کراس-کبریولت تنها در یک تیپ فول آپشن برای همه بازار‌ها معرفی شد. شیشه‌های جلو به صورت اتوماتیک تنها با یک اشاره باز یا بسته می‌شوند. نمایشگر 7 اینچ‌، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌گانه‌، کنسول میانی با دو ردیف‌، کلید‌های با زمینه نوردار روی فرمان‌، کروز کنترل و سیستم  ورود بدون کلید Keyless نیز از دیگر امکانات اولین کراس‌اوور AWD کبریولت جهان است.

  پشت‌فرمان مورانو کراس‌-کبریولت
مورانو کراس‌کبریولت از حالت سکون برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به حدود 9 ثانیه زمان نیاز دارد و مسافت یک‌چهارم مایل یا 400 متر را در 16.2 ثانیه طی می‌کند. با حداکثر شتاب‌جانبی قابل تحمل 0.78g در ابتدای آزمایش انتظار عملکرد فوق‌العاده نسخه کبریولت مورانو در مانور‌ها را نداشتیم چرا که تغییرات در ستون A و شیشه‌های جلو‌، در‌‌ها و تقویت بخش رکاب و قسمت عقب خودرو موجب افزایش وزن 100کیلوگرمی این مدل نسبت به نسخه کراس‌اوور شده است حتی با وجود اینکه سقف از روی خودرو حذف شده است. با قیمت 235 میلیون‌تومان در جزیره کیش‌، این مورانو کبریولت یکی از خاص‌ترین خودرو‌های جزیره نیز به حساب می‌آید در حالی که در زمان معرفی حدود 45 تا 50 هزار دلار(حدود 5‌هزار دلار بیشتر از نسخه کراس‌اوور‌ هاردتاپ) قیمت داشته است.
طراحی داخلی بسیار جذاب و لوکس‌گراست و به عنوان فول‌آپشن‌ترین نمونه در خانواده مورانو با بهترین چرم و دوخت و آپشن‌ها همراه شده است. صندلی‌ها عریض هستند و به خوبی بدن را در قسمت نشیمن و شانه‌ها در‌بر‌می‌گیرند. از سیستم تعویض دنده به صورت دستی در این خودرو خبری نیست و تنها برای شروع حرکت در جاده‌های لغزنده حالت سنگین روی گیربکس تعبیه شد‌ه‌است لذا گیربکس را در حالت اتوماتیک قرار دادیم و حرکت را با سقف باز آغاز کردیم‌. عملکرد خودرو در جاده‌های مسطح بسیار نرم بود و در واکنش به دست‌انداز‌ها ضربات به صورت نرم به اتاق منتقل می‌شدند و از این نظر حس سواری با یک کبریولت لوکس به شما القا می‌شود و مانند رودستر‌ها سیستم تعلیق عملکرد سفتی ندارد. ورود باد و هوا به اتاق در حالت باز بودن سقف قابل قبول بود و ارتفاع بلند شیشه جلو در این امر کمک شایانی می‌کرد. سیستم صوتی حتی در حالت حرکت با سقف باز نیز عملکرد مناسبی داشت و صدا به خوبی در کابین پخش می‌شد. با فشردن کلید بستن سقف از روی کنسول میانی مورانو تغییر شخصیت داد. سرعت بسته‌شدن سقف قابل قبول بود و بعد از بسته‌شدن به دلیل تعبیه شیشه‌ای در بخش عقب حس سواری با یک کراس‌اوور کوپه‌مانند به ما القا می‌شد که به دلیل ارتفاع کم سقف در بخش عقب بود. نیسان همچنین برای کاهش حجم سقف تا حد ممکن مجبور به ایجاد فرمتی کوپه‌مانند در این سقف شده است‌. پس از بستن سقف تصمیم به بررسی قدرت مورانو کراس‌-کبریولت در حالت مانور‌های سنگین گرفتیم. با گذر از سرعت 60 کیلومتر در ساعت صدای موتور و گیربکس حالتی اسپرت به خود گرفت و شتاب را به سرنشینان القا می‌کرد. در کمال تعجب خودرو در پیچ‌ها عملکرد دقیقی نداشت و حتی با وجود سیستم فرمان حساس به سرعت و با کمک هیدرولیکی‌، امکان فرمان‌دهی دقیق و فرمان‌پذیری مناسب خودرو وجود نداشت. سیستم AWD در کنار کنترل پایداری در هر لحظه پایداری خودرو در مانور‌ها را کنترل می‌کرد و به همین دلیل در پیچ‌های تند تمایل به خروج از پیچ برای جلوگیری از انحراف حس می‌شد. ترمز‌ها به خوبی وزن حدودا 2تنی مورانو کراس‌-کبریولت را کنترل می‌کردند. قسمت کوچک شیشه‌هایی که مانند سانروف بالای سر سرنشینان عقب قرار دارد به خوبی به نورپردازی بهتر اتاق کمک می‌کند تا در حالت بسته بودن سقف کاملا حس مورانو‌ هاردتاپ به سرنشینان منتقل شود اما در نهایت مورانو کراس‌کبریولت هر چه باشد‌، خودرویی خاص است که در اقیانوس آبی رنو محکوم به غرق شدن بود.
نیسان در مورانو کراس‌-کبریولت سعی کرده تا همه نکات منفی خودرو‌های کبریولت را بپوشاند؛ از حجم کم سقف تا فضای مناسب بار گرفته تا فضای مناسب برای دو سرنشین عقب.این موارد برای سواری با یک خودرو کبریولت کافی هستند اما اگر از اقیانوس آبی و فکر بکر نیسان بگذریم و به بازار پر‌تردد کبریولت‌های جهان برسیم خواهیم دید که هدف اصلی خودرو‌های کبریولت القای حس اسپرت رانندگی با خودرو‌های اسپرت با لمس هوای آزاد است تا در این حالت صدای پیشرانه و حس نزدیکی به زمین‌، هیجان را دو‌چندان کند. مورانو اسپرت هر چند برخی ضعف‌های این شیاطین هیجان‌انگیز را پوشانده تا بیشتر حس خانوادگی داشته باشد اما در نهایت از حس اصلی یک خودرو کبریولت بازمانده اما اگر کسی بخواهد یک خودرو خاص سوار شود، قطعا می‌تواند بهترین گزینه برای متفاوت‌ترین بودن باشد!

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو