فونیکسریمکسبهتام

عبور از جاده مرگ

جاده‌ امامزاده سید سلطان محمد امن نیست

عصر خودرو- امامزاده سیدسلطان محمد سالانه میهمان بیش از ۱.۵ میلیون نفر زائر است که باید برای گرفتن حاجت و زیارت جاده مارپیچ و خطرناک فاریاب تا امامزاده را طی کنند.

جاده‌ امامزاده سید سلطان محمد امن نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  مهر،در هرمزگان حرم امامزاده سید سلطان محمد شهرستان رودان به‌عنوان مهم‌ترین مکان گردشگران مذهبی شرق هرمزگان و حتی استان در سال‌های اخیر شناخته می‌شود. امامزاده‌ای که نسب آن به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد و به‌عنوان برادر امام رضا علیه‌السلام و شاه‌ چراغ تلقی می‌شود. حرم امامزاده سید سلطان محمد در 42 کیلومتری شهرستان رودان و در مسیر رودان به زیارت علی قرار دارد.

    حرمی که سالیانه میزبان بیش از یک ونیم میلیون گردشگر مذهبی از سراسر استان هرمزگان،کرمان و استان‌های هم‌جواری همچون شیراز است و کمتر گردشگر مذهبی است که نام امامزاده سید سلطان محمد یا همان زیارت پیر چوگان را نشنیده باشد.

    روستایی که بقعه امامزاده سید محمد در آن واقع‌شده به همین نام مشهور است و در فاصله 16 کیلومتری دهستان رهدار که در مسیر جاده اصلی شهرستان رودان به زیارت علی قرار دارد.مسیر رودان به روستای زیارت یا همان زیارت سید سلطان محمد دارای مسیری پرپیچ‌وخم که کوهستانی بودن قسمتی از مسیر بر حادثه‌خیز بودن راه می‌افزاید.

    مسیری که 17 سال پیش از آخرین‌ترمیم و آسفالت آن می‌گذرد.آسفالتی که در اثر گذر زمان ،بارندگی و تردد انواع خودروهای زائرین و ساکنین بومی این منطقه در طی این سال‌ها، یاد آن ضرب‌المثل که می‌گفتند« صد رحمت به جاده خاکی» را در ذهن تداعی می‌کند.

    منصور خادمی از بزرگان ،معتمدین و اعضای هیئت‌امنای حرم امامزاده سید سلطان محمد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در طول سال بیش از یک ونیم میلیون زائر از سراسر هرمزگان و استان‌های هم‌جوار میهمان حرم امامزاده هستند. تعطیلات آخر هفته و مناسبت‌های مختلف سال ازجمله محرم و صفر و عید نوروز خیل عظیمی از عاشقان خاندان عصمت و طهارت وارد این روستا می‌شوند.

    وی افزود:یکی از مسائلی که هرساله زائرین را با مشکلاتی روبه‌رو می‌سازد نبود جاده ایمن است. جاده باریک و کم‌عرض،دارای چاله‌های فراوان و پرپیچ‌وخم که نیاز به تعریض ،روکش و اصلاح نقاط حادثه‌خیز دارد و سالیانه تصادفات متعددی در این مسیر را شاهد هستیم.

    خادمی به مشکلات جاده در زمان بارندگی اشاره کرد و گفت: این جاده دارای آب‌نماهای متعددی است که در زمان بارندگی راه ارتباطی به مرکز شهرستان  کاملاً قطع می‌شود و کمک‌رسانی را با مختل مواجه می‌سازد که نیاز به تبدیل این آب‌نماها به پل احساس می‌شود.

    در سالیان گذشته قول‌هایی از جانب مسئولین استانی و شهرستانی برای تعریض، ترمیم و روکش آسفالت این منطقه داده‌شده بود که در حد همان قول‌ها باقی‌مانده است.

    البته قول‌هایی از جانب مسئولین شهرستانی در انجام روکش آسفالت این روستا تا آخر سال به گوش می‌رسد که باید منتظر ماند تا دولتمردان تدبیر می‌توانند بارقه‌های امید را در دل اهالی روستا و زائرین روشن سازند؟

    از دیگر مشکلات عدیده این بخش نبود حتی یک بانک یا عابر بانک سیار است. ضعیف بودن اینترنت هم عملکرد کارت‌خوان‌ها را  مختل کرده به‌طوری‌که گردشگران و زائران برای برطرف کردن مایحتاج خود باید با جیبهای پر از اسکناس راهی این منطقه مذهبی بشوند.

    عضو هیئت‌امنای حرم امامزاده سید سلطان محمد نبود بانک یا دستگاه خودپرداز برای یک ونیم زائر امامزاده سید سلطان محمد را  یکی از عمده مسائل این منطقه دانست و اضافه کرد: به علت اینترنت بسیار ضعیف بیشتر کارت‌خوان‌ها عمل نمی‌کنند و همراه نداشتن نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زائرین است.

    خادمی به پیگیری‌های لازم از جانب هیئت‌امنای امامزاده در این خصوص اشاره کرد و خواستار چاره‌اندیشی مسئولین برای برطرف نمودن مشکل نقدینگی مسافرین در ایام تعطیلات نوروزی شد.

    معتمد روستای پیر چوگان اظهار داشت: در این روستا یک‌خانه بهداشت وجود دارد که یک روز در هفته که یک‌شنبه است از پزشک عمومی بهره‌مند هستند. با توجه به عزیمت مسافرین به این منطقه در روزهای پایان هفته ، این نیاز احساس می‌شود پزشک در اواخر هفته نیز در این منطقه حضورداشته باشد.

    خادمی به اعزام اکیپ پزشکی از مرکز شهرستان در ایام خاص اشاره کرد و اذعان داشت: ساخت شفاخانه یا درمانگاه زائر در طرح جامع حرم امامزاده دیده‌شده است که برای تحقق این امر مهم به مساعدت بیش‌ازپیش اداره اوقاف و امور خیریه ،خیرین و کمک‌های دولتی نیازمند است.

    به نظر می‌رسد در ایام خاصی ازجمله دهه محرم و صفر و تعطیلات نوروزی مرکز بهداشت نظارت بیشتری بر دست‌فروشان مواد غذایی و فروشندگان دوره‌گرد داشته باشند. عرصه انواع محصولات دامی نظیر شیر، ماست ،دوغ و کشک بسیار به چشم می‌خورد.انواع غذاهای خانگی ،غذای فوری و خلاصه هر چی بخواهید درآشفته‌بازار این روستا که نظم خاصی در آن دیده نمی‌شود می‌توان پیدا کرد.

    نظارت بر کیفیت و قیمت‌های مواد غذایی، هزینه‌های خدماتی نظیر اجاره اتاق‌ها و وسایل تفریحی وجود ندارد یا کم است که به چشم نمی‌آید.به نظر می‌رسد با تدبیر مسئولین و هیئت‌ امنای حرم برای تهیه فضایی در قالب بازارچه فصلی برای سروسامان دادن به این آشفته‌بازار و بدون نظم که رفت‌وآمد‌های زائرین را مختل کرده است چاره‌اندیشی شود.

    وجود چهار مدرسه با 25 کلاس درس و دو کمپ با دارا بودن ظرفیت  400چادر مسافرتی به‌عنوان مناطق استقرار مسافرین نمی‌تواند مشکل مسکن و سرپناه زائرین را برطرف سازد مخصوصاً اگر بارندگی رخ دهد این دو کمپ کاربری خود را از دست خواهند داد چون یک چادر مسافرتی نمی‌تواند پناهگاه مناسبی در برابر باران‌های سیل‌آسای این منطقه محسوب شود.

    خادمی بیان داشت:با توجه به اینکه درآمد عمده مردم این منطقه از خدمات‌رسانی به زائرین است با افزایش اتاق‌ها در منازل شخصی ،قریب به دو هزارتا دو هزار و500 اتاق در روستا وجود دارد که از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار نیستند.

    وی طرح کاشانه در مناطق گردشگری را یادآور شد و افزود: باهمت مسئولین اگر طرح کاشانه در روستای پیر چوگان به مرحله اجرایی برسد می‌توان امیدوار بود که با تبدیل اتاق‌ها به سوئیت‌هایی که دارای امکانات رفاهی مطلوبی  باشند بتوان موجب رضایتمندی زائرین و برطرف نمودن بخشی از مشکلات اسکان  را برطرف کرد.

    خادمی به پیگیری طرح ساخت مهمان‌سرای زائر در حرم امامزاده سید سلطان محمد نیز اشاره کرد که در خم پیچ‌وخم‌های اداری گم‌شده است.

    به گفته این معتمد روستا ،مسجدی بالغ‌بر 700 مترمربع در دوطبقه در حال ساخت است که امید می‌رود تا زمان فرارسیدن عید نوروز به اتمام برسد که بهره‌برداری از این مسجد می‌تواند مشکل کمبود فضا برای انجام مراسلات مذهبی در ایام خاص را برطرف سازد.

    به نظر می‌رسد برای نشان دادن مهمان‌نوازی که جنوبی‌ها به آن شهره هستند و برطرف نمودن بسیاری از مشکلات موجود این منطقه گردشگر خیز اقدامات عاجلی انجام گیرد.نبود حتی یک تعمیرگاه مکانیکی برای این خیل عظیم مسافرین از ضعف‌های دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

    برای به حداقل رسیدن مسائل موجود در منطقه زیارت امامزاده سید سلطان محمد شهرستان رودان تمام نگاه‌های مردم بومی و زائرین آن حرم به همت بلند و دلسوزانه دولتمردان تدبیر وامید دوخته‌شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو