فونیکسریمکسبهتام

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها خبر داد

مذاکره با ۵ کشور اروپایی و آسیایی برای ساخت آزادراه‌ در ایران

عصر خودرو- معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از مذاکره با ۵ کشور اروپایی و آسیایی برای سرمایه‌گذاری در ساخت آزادراه خبر داد و با بیان این‌که تفاهمنامه ساخت آزادراه تبریز-بازرگان با طرف ترکیه‌ای مبادله شد، گفت: در بخش آزادراهی هیچ بدهی به پیمانکاران نداریم.

مذاکره با ۵ کشور اروپایی و آسیایی برای ساخت آزادراه‌ در ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، حسن احمدی نوری در حاشیه بازدید خبرنگاران از آزادراه 158 کیلومتری کنارگذر جنوبی تهران (آبیک-چرمشهر) در پاسخ به تسنیم، اظهار کرد: در بخش ساخت آزادراه ما سرمایه نمی‌خواهیم بلکه سرمایه‌گذاری می‌خواهیم که تکنولوژی‌های روز دنیا را وارد کشور کند.

    وی با بیان این‌که سرمایه‌گذارانی از کشورهای اروپایی و آسیایی برای حضور در بخش آزادراهی کشور اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود:‌ هم‌اکنون در حال مذاکره با سرمایه‌گذارانی از کشورهای روسیه، آلمان، کره‌جنوبی، ایتالیا و ترکیه هستیم.

    *آزادراه تبریز-بازرگان در مرحله پایانی عقد قرارداد

    وی با تاکید بر این‌که وزن اقتصادی ایران در منطقه بسیار بالاست اما به همان میزان جذب سرمایه‌ صورت نگرفته است، تصریح کرد:‌ برای ساخت آزادراه 223 کیلومتری تبریز-بازرگان که حدود 5600 میلیارد تومان برای ساخت آن برآورد شده تفاهمنامه‌ای را با طرف ترکیه مبادله کرده‌ایم و در مراحل پایانی عقد قرارداد این پروژه مشارکتی قرار داریم.

    وی با تاکید بر این‌که در بخش جذب سرمایه‌گذاری برای آزادراه‌ها به دنبال امتیاز هستیم، یادآور شد: مطالعات فاز 2 آزادراه 45 کیلومتری قائمشهر-ساری  تکمیل شده که از مناطق جنگلی عبور می‌کند. این پروژه اولین طرحی است که محوز محیط زیستی آن دریافت شده و قرارداد آن به‌صورت مشارکتی 50 درصدی آماده انعقاد است.

    به گفته وی، هم‌اکنون مذاکرات با بانک برای تامین مالی این پروژه در حال انجام است، ضمن آن‌که حدود 4.5 کیلومتر از زمین‌های این آزادراه، آزادسازی شده است.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت با بیان این‌که قبل از این‌که برجام به فرجام برسد چند طرح آزادراهی به سرمایه‌گذاران معرفی شد، گفت: آزادراه‌های 350 کیلومتری بندرعباس-سیرجان، بندرعباس-کرمان (واگذاری به‌صورت 100 درصدی به بخش خصوصی) و  شیراز-بوشهر که 130 کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کند از جمله این پروژه‌هایی است.

    *پیشرفت 6 درصدی آزادراه آبیک-چرمشهر

    احمدی نوری با بیان این‌که فعلا 5 پروژه آزادراهی را به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کرده‌ایم در رابطه با آزادراه کنارگذر جنوبی تهران افزود: این آزادراه 158 کیلومتر با سرمایه‌گذاری مشترک 30 درصدی وزارت راه و 70 درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در حال ساخت بوده که میزان سرمایه‌گذاری آن 2550 میلیارد تومان است.

    وی با بیان این‌که در این پروژه سهم دولت حدود 700 میلیارد تومان و سهم قرارگاه 1800 میلیارد تومان است، تصریح کرد: این مسئله نشان می دهد با اعتبارات دولتی نمی‌توان طرح‌ها را اجرا و توسعه داد و حتما باید به سمت استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی حرکت کنیم.

    وی با تاکید بر این‌که توسعه کشور اجتناب ‌ناپذیر است، بیان کرد: کل اعتبار شرکت ساخت در سال 94 معادل 3300 میلیارد تومان بوده و سرمایه‌گذاری ساخت آزادراه آبیک-چرمشهر حدود 80 درصد این میزان اعتبار است. با توجه به این مسئله باید از سرمایه‌گذاران با ابزارهایی مانند بیمه، مالیات و.. حمایت کنیم.

    وی با یادآوری این‌که سالانه حدود 520 میلیون انواع خودرو در راه‌های ورودی استان تهران تردد می‌کنند، گفت: در این بین حدود 35 میلیون خودرو سنگین و نیمه سگنین به شهر تهران وارد می‌شود و 20 درصد از ترددهای کشور در استان تهران واقع شده است. از سوی دیگر میزان بار و کالایی که به تهران وارد می‌شود حدود 35 میلیون تن در سال است.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان این‌که این میزان تردد ترافیک و آلودگی بسیار زیادی را برای پایتخت به همراه دارد، افزود: یکی از تبعات این آلودگی این است که در روز هوای پاک (29 دیماه) مدارس تهران تعطیل شد. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (آبیک-چرمشهر) نقش بسیار بالایی در کاهش آلایندگی استان تهران خواهد داشت.

    احمدی‌نوری در ادامه با اشاره به این‌که این آزادراه پس از ساخت به مدت 20 سال برای بازگشت اصل سرمایه‌گذاری و سود آن در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای بهره‌برداری قرار می‌گیرد،  یادآور شد: آزادراه مذکور از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند و طی 4 سال ساخته می‌شود.

    وی با تاکید بر این‌که قرارگاه عزم جدی برای ساخت این آزادراه مطابق برنامه زمانبندی شده دارد، اظهار کرد: ساخت این آزادراه علاوه بر کاهش آلودگی تاثیرگذاری بالایی در پدافند غیرعامل نیز دارد.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 500 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهسازی در آزادراه آبیک-چرمشهر فعالیت می‌کنند، یادآور شد: در این پروژه هم اکنون 1000 نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

    وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر پیشرفت فیزیکی این پروژه گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران حدود 6 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات خاکی 25 کیلومتر آن به پایان رسیده و آماده آسفالت است. همچنین 35 دستگاه ابنیه این پروژه ساخته شده و 14 کیلومتر دیگر ان نیز تسطیح شده است.

    وی از قول معاون اول رئیس‌جمهوری برای تامین به موقع سهم منابع مالی دولت در این پروژه خبر داد و گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء مطالعات فاز 2 این آزادراه را همزمان با اجرای آن انجام داده است.

    *1350 کیلومتر آزادراه در دست ساخت

    وی همچنین با بیان این‌که هم‌اکنون 2350 کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری قرار دارد، خاطرنشان کرد:  در هفته پیش رو 28 کیلومتر از آزادراه ساوه-همدان زیر عبور می‌رود که به این ترتیب این آزادراه نیز کامل می‌شود.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها شرکت ساخت با اشاره به این‌که 1350 کیلومتر آزادراه در دست ساخت است، بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها با خشکسالی منابع مالی روبرو بودیم اما با این حال مشارکت بخش خصوصی داخلی باعث شد تا آزادراه‌ها را سرپا داشته باشیم.

    احمدی‌نوری همچنین با بیان این‌که هیچ بدهی در بخش آزادراهی به پیمانکاران نداریم، اظهار کرد: از طریق اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی و تملک دارایی‌ها طلب بخش خصوصی داخلی را پرداخت کرده‌ایم.

    وی یادآور شد: از محل تبصره 6 قانون رفع موانع تولید و اوراق مشارکت 1800 میلیارد تومان برای آزادراه‌ها کنار گذاشته‌ایم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو