فونیکسریمکسبهتام

پیشنهاد پلیس برای تفکیک جریمه رانندگی براساس نوع خودرو

عصر خودرو- رئیس پلیس راهور تهران از ارائه پیشنهاد پلیس برای تفکیک جریمه رانندگی براساس نوع خودرو و کاهش ۵۰ درصدی تلفات خبر داد.

پیشنهاد پلیس برای تفکیک جریمه رانندگی براساس نوع خودرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، سردار تیمور حسینی در نشست خبری پنجمین گردهمایی ایمنی راه و ترومای کودکان اظهار داشت: یکی از مولفه‌های مهم برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه است همچنین اگر می‌خواهیم یک ترافیک خوب داشته باشیم باید مهندسی ترافیک نیز داشته باشیم و این مستلزم آن است که کاربران آموزش ببینند.

    وی ادامه داد: منظور از قوانین بازدارنده از نگاه پلیس این نیست که یک جریمه صدهزار تومانی یک میلیون تومان شود بلکه ما می‌گوییم هیچ تخلفی بی‌کیفر نماند یعنی هر سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز اعمال قانون شود بنابراین مستلزم آن است روش‌های قدیمی‌مان را اصلاح کنیم.

    حسینی ادامه داد: قرار بود بعد از 3 سال مبالغ جریمه‌ها افزایش یابد ولی بسیاری از جمله حقوقدانان و جامعه‌شناسان با تفاسیر مختلف مخالف این امر هستند کما اینکه هنوز هم افزایش جریمه‌ها به ما ابلاغ نشده است.

    رئیس پلیس راهور تهران عنوان کرد: همانطور که خطای انسانی در تصادفات مورد توجه قرار می‌گیرند دستگاه های متولی و خودروسازان نیز در صورت سهیم بودن در تصادفات بر اساس تبصره 3 ماده 14 سهم قصور برای آنان لحاظ می‌شود و بسیاری از آنان به دادگاه فراخوانده می‌شوند.

    وی در پاسخ به انتقادات مردم نسبت به اینکه چرا در قوانین جرائم باید یک پیکان وانت مدل پایین همانند یک خودرو گرانقیمت چندصد میلیونی جریمه شود و تفکیکی در این زمینه وجود ندارد، گفت: پلیس مجری قانون است و ما همیشه از طرف اغنیا و فقرا در این زمینه زیر سوال هستیم کما اینکه در این امر پیشنهادی را نیز ارائه کردیم که باید چنین تفکیک‌هایی صورت پذیرد ولی مدعی نیستیم که کارمان نیز ایراد ندارد ولی به جرات می‌توان ادعا کنیم پلیس با احساس مسئولیت کارهایش را انجام می‌دهد.

    حسینی در ادامه توضیحاتش گفت: در طول چند سال گذشته این پلیس بوده است که یک تنه در مقابل خیلی از مسائل ایستاد و با ایستادگی پلیس بود که استاندارد خودروها به استاندارد یورو 4 افزایش یافت و یا آپشن‌ها زمانی اختیاری بود اجباری شد.

    رئیس پلیس راهور تهران در ادامه عنوان کرد: ما نیز از رسانه‌ها درخواست داریم فقط در زمان تردد مسافران در نوروز به مسائل ایمنی بسنده نکنند ما نیز از آن طرف کشورهای موفق را رصد می‌کنیم که آنها در زمینه ایمنی راه چه کرده‌اند و ما نیز انجام دهیم ولی به طور قاطع ما نیاز به بازنگری‌هایی داریم.

    وی با اشاره به پیشنهاد و راهکارهایی برای کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات به دولت عنوان کرد:  از هر 100 هزار نفر 6 نفر در اثر تصادفات می‌میرند ما نیز راهکارهایی برای کاهش این عدد 6 به 3 کشته به دولت فرستادیم تا اگر این پیشنهادات اعمال شود 15 درصد از کشته‌ها کاهش می‌یابد.

    حسینی در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد به پلیس در این زمینه که چرا پلیس فقط جریمه می‌کند ولی رصد و پیشنهادی برای ساخت وسایل ایمنی از جمله کلاه کاسکت برای موتورسواران که بیشترین مرگ و میر ضربه مغزی به این گروه تعلق دارد پاسخ داد: جامعه ما در تعادل بین حق و تکلیف مانده است از طرفی نیز انتظار از پلیس خیلی بالا است در حالیکه ما فقط وظیفه‌مان برخورد قانونی است کما اینکه در این زمینه نیز صنایع تولیدی باید پاسخگو باشد.

    رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به انتقاد دیگری به پلیس که چرا پلیس راهنمایی و رانندگی برخی افراد از جمله روحانیون و یا حتی کسانی که نظامی هستند و با نشان دادن کارت جریمه نمی‌کند، افزود: یکی از این دلایل به این خاطر است که روش‌های ما قدیمی و منسوخ است و باید آنها را کنار بگذاریم و از ابزارهای هوشمند استفاده کنیم زیرا به هر حال پلیس یک انسان است و ظرفیت‌هایی دارد و متعاقبا یک پلیس نیز خسته می‌شود و مورد تهدید قرار می‌گیرد و همه اینها باعث می‌شود در اعمال قانون محدودیت ایجاد و دچار مشکل شود بنابراین با پیش رفتن به سمت ابزارهای هوشمند از جمله دوربین‌ها سعی می‌کنیم این نواقص رفع شود زیرا یک دوربین هرگز خسته نمی‌شود و تهدیدپذیر نیز نیست.

    وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: البته هنوز تمام محورهای برون‌شهری دارای دوربین نیستند و در تهران نیز کمتر از 20 درصد دوربین ترافیکی نصب است و این دوربین‌ها نیز ربطی به دوربین‌های نظارتی ندارد که بخواهد حقوق شهروندان را خدشه‌دار کند بلکه این دوربین‌ها را فقط پلاک‌ها را رصد می‌کند.

    تیموری درباره انتقاد دیگری به پلیس مبنی بر اینکه چرا جرایم دوربین‌ها وحی منزل شده است و به هیچ وجه این جرایم بخشیده نمی‌شود، پاسخ داد: این انتقاد و حرف درست است ولی مطلق نیست. مثلا قرار بود از 22 فروردین تردد زوج و فردها بر اساس دوربین‌ها چک شود ولی ما 8 ماه صبر کردیم این دوربین‌ها را مجددا تست انجام دادیم تا خطای آنها را به حداقل برسانیم تا اول دی ماه این کار را انجام بدهیم بنابراین این حرف و انتقاد مردم درست است ولی مطلق نیست برای مثال در همین شهر تهران هفت واحد رسیدگی برای جرایم دوربین‌ها وجود دارد اما اینکه جریمه تخلف دوربین‌ها قابل حذف نیست ولی چون مطلق نیز نیست به آنها حتما رسیدگی می‌شود.

    رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به انتقاد دیگری که پلیس چرا در زمانی که دولت وام 25 میلیونی برای خرید خودرو ارائه داد ولی این پول را در حمل و نقل عمومی سرمایه‌گذاری نکرد، پاسخ داد: ما امروز مشاهده می‌کنیم آنقدر حمل و نقل عمومی ما ضعیف است که فرد وقتی یک حساب ساده می‌کند می‌بیند بیرون آوردن خودرواش مقرون به صرفه است از طرفی هم مردم دیگر از این همه توصیه خسته شده‌اند. قانون در زمینه انتقاد به وام خودرو وظیفه‌ای نداشته بلکه نهاد مربوطه‌ای که وظیفه داشت این انتقادات را انجام داد ولی باید این توضیح را بدهم که مشکل ما سرانه مالکیت خودرو نیست زیرا سرانه مالکیت در کشورمان بسیار پایین است ولی آن چیزی که مشکل ساز است سرانه استفاده از خودرو است یعنی در تمام دنیا خودرو به آسانی تهیه می‌شود ولی به سختی استفاد می‌شود ولی در کشور ما کاملا معکوس است و ایراد بزرگ نیز همین است. یعنی مردم باید به راحتی خودرو تهیه کنند ولی به سختی استفاده شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو