فونیکسریمکسبهتام

این خودرو‌های برقی می‌توانند برای رفع معظل آلایندگی هوا وارد بازار ایران شوند (۱)

رنو ZOE را بیشتر بشناسید

عصر خودرو- این روز‌ها آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور به یکی از معضلات مهم زیست محیطی ایران تبدیل شده است و تجربه نشان داده راهکارهای موقتی همچون طرح تردد زوج و فرد خودروها و تعطیلی ادارات و مدارس نمی‌تواند راهگشای حل دائمی این مشکلات باشد

رنو ZOE را بیشتر بشناسید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، بخش عمده‌ای از آلودگی‌های شهرهای بزرگ مربوط به دود ناشی از خودروها است و به همین دلیل شاید ایده آل ترین راه حل بهره‌گیری از خودروهای پاک باشد و در این میان خودروهای الکتریکی با آلایندگی صفر بدون شک می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشند.
بهره‌گیری از خودروهای الکتریکی در ایران شاید در حال حاضر کمی دور از دسترس به نظر برسد اما جالب است که هم‌اکنون امکان عرضه تعدادی از معروف ترین خودروهای تمام الکتریکی در ایران وجود دارد محصولاتی که ورود آن‌ها به ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌تواند کمک موثری به کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و البته کاهش مصرف سوخت باشد. در حال حاضر برخی از برندهای برتر دنیا به تولید و عرضه خودروهای الکتریکی می پردازند که در این میان محصولات رنو، با توجه به حضور نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی این شرکت در ایران بالاترین شانس را دارند. از امروز و به صورت هفتگی قصد داریم در سه مطلب جداگانه، به مرور محصولات الکتریکی رنو بپردازیم،
****
رنو ZOE در نگاه اول یک خودروی هاچ‌بک پنج‌ در است که ظاهر آن تفاوت زیادی با خودروهای بنزین سوز ندارد و این مسئله باعث شده جنبه‌های کاربردی آن افزایش پیدا کند. این خودرو از یک موتور الکتریکی بهره می‌برد که نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند. این موتور 87 اسب بخار قدرت دارد که در این کلاس حتی بدون در نظر گرفتن الکتریکی بودن آن عدد مناسبی برای هاچ‌بک‌های شهری است اما مهمتر از توان موتور، در خودروهای الکتریکی گشتاور بالا است که می‌تواند به کمک راننده بیاید و از این نظر ZOE با ارائه گشتاور 220 نیوتون متر می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. چنین گشتاوری که از دور موتور صفر در اختیار راننده قرار می‌گیرد به معنای آن است که هر زمان اراده کنید می‌توانید با فشردن پدال گاز، از شتاب گیری مناسبی برخوردار باشد ضمن آنکه گشتاور بالای موتور باعث می‌شود حتی در زمان حضور تمامی سرنشینان در خودرو، حسی از کمبود کشش را در این خودروی هاچ بک احساس نکنید.
این نیرو از طریق یک گیربکس کاهنده به چرخ‌های جلو می‌رسد و این خودرو همچون سایر خودروهای الکتریکی فاقد جعبه‌دنده برای تعویض دنده‌هاست و نیازی نیست راننده خود را درگیر تعویض دنده‌ها کند. ZOE از مجموعه باتری‌های لیتیویم-یون با ظرفیت 22کیلووات ساعت برخوردار است که در کارخانه‌ای مشترک از سوی نیسان، NEC و LG در کره جنوبی تولید می‌شود. این باتری توان بالایی دارد تا جایی که ZOE بر اساس NEDC (سیکل جدید رانندگی اروپایی) می‌تواند با یک بار شارژ تا 210 کیلومتر مسافت را طی کند که رکوردی در این کلاس است و عملا به عنوان یک خودروی شهری به طور کامل می‌تواند نیازهای راننده برا برآورده کند. مهم‌ترین مزیت خودروهای الکتریکی، عدم استفاده از توان موتور آن‌ها در زمان توقف در ترافیک‌های شهری است و به این ترتیب زمانی که در ترافیک‌های سنگین تردد می کنید، این خودرو توان بسیار کمی مصرف می‌کند و عملا با توان باتری آن می‌توانید تا چند روز بدون نیاز به شارژ از خودرو استفاده کنید. دمای هوا تاثیر مستقیمی بر روی کارکرد باتری‌ها دارد و به همین دلیل سرما و گرمای محیط اطراف می‌تواند این عدد را تغییر دهد. بر اساس آزمایش‌های انجام‌گرفته از سوی رنو، در هوای سرد، برد حرکتی واقعی این خودرو در بدترین حالت به حدود 100 کیلومتر می‌رسد و در هوای گرم نیز عدد واقعی به 150 کیلومتر خواهد رسید.
باتری‌های این خودرو در کف آن جای گرفته اند و به این ترتیب از یک فضایی داخل خودرو اشغال نمی‌کنند و از سوی دیگر نصب مجموعه باتری‌ها در کف خودرو به پایداری ZOE کمک زیادی می‌کند. از سوی دیگر، مهندسان رنو در زمان طراحی این خودرو مجموعه باتری آن را به گونه ای طراحی و نصب کرده‌اند که در مقابل تصادف و ضربه‌های شدید مقاوم است و از این جهت آسیبی به آن وارد نمی‌شود ضمن آنکه در صورت بروز تصادف‌های بسیار شدید که ممکن است باعث ضربه به باتری شود، برق آن برای جلوگیری از آسیب به سرنشینان به صورت خودکار قطع می‌شود تا به این ترتیب این خودرو حتی ایمن‌تر از همتایان بنزین سوز خود باشد.
ZOE را چگونه شارژ کنیم؟
برای شارژ این خودرو می‌توانید از سه روش مختلف استفاده کنید و به این ترتیب راننده نیازی نیست هیچ گاه از بابت این موضوع نگران باشد. این خودرو با یک شارژر خانگی عرضه می‌شود و به این ترتیب ZOE را می‌توانید با برق شهر شارژ کنید. با این روش شارژ کامل باتری‌ها تنها نیاز به 3 تا 4 ساعت زمان دارد و می‌توان شب‌ها و به طور مشخص زمانی که نرخ برق مصرفی ارزان است اقدام به شارژ خودرو کرد. به علاوه این خودرو را می‌توان از طریق سیستم‌های شارژ همگانی نیز شارژ کرد که در این روش شارژ کامل خودرو حدود 9 ساعت زمان نیاز دارد. در کنار این‌ها اگر خیلی برای شارژ خودرو عجله دارید، می‌توانید از شارژرهای سریع هم استفاده کنید. این شارژرها در کشورهای اروپایی در اماکن عمومی مانند ایستگاه‌های مترو نصب می‌شوند و با کمک آن‌ها می‌توان خودرو با به سرعت شارژ کرد. با این شارژرها، 80درصد ظرفیت باتری در مدت تنها نیم ساعت شارژ خواهد شد.
اگر باتری خودرو به مشکل خورد چه کنیم؟
یکی از نگرانی‌های مالکین خودروهای الکتریکی، کاهش توان باتری این خودروها به مرور زمان است. این اتفاق البته در نسل جدید باتری‌ها خیلی دیرتر از باتری‌های قدیمی رخ می‌دهد اما در نهایت اجتناب‌ناپذیر است چراکه پر و خالی شدن پیوسته باتری به مرو توان آن را کاهش خواهد داد اما رنو برای آسودگی خیال مالکین، فکر این مسئله را هم کرده است و حتی توان باتری خودرو را نیز گارانتی می‌کند، به این صورت که اگر توان باتری به کمتر از 75درصد ظرفیت اولیه آن برسد، باتری را با نمونه‌ای نو تعویض خواهد کرد تا به این ترتیب مالک از این بابت نگرانی نداشته باشد.
آپشن‌ها
وقتی صحبت از یک خودروی برقی می‌شود، عده‌ای تصور می‌کنند با خودرویی طرف هستند که تنها به دلیل عدم نیاز به بنزین باید آن را خرید و با خرید آن هیچ امکاناتی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد اما ZOE از این نظر تیز خودروی کاملی است و تفاوتی با همتایان بنزین سوز خود ندارد. رنو بر روی این خودرو سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی R-Link را نصب می‌کند که اطلاعات را از طریق یک صفحه‌نمایش لمسی بزرگ به اطلاع راننده می‌رساند و راننده هم می‌تواند از همین طریق، سیستم صوتی خودرو را کنترل کند ضمن آنکه اطلاعات سیستم رهیاب نیز از همین سیستم به اطلاع راننده می‌رسد. به علاوه R-Link از طریق ارتباط با اینترنت می‌تواند حتی ایمیل‌ها و پیام‌های فوری را نیز به راننده منتقل کند و در نهایت با اتصال تلفن همراه، دیگر نیازی به برداشتن دست از فرمان هم نخواهد بود. ZOE به صورت استاندارد با سنسور نور و باران عرضه می‌شود و به علاوه آیینه‌های گرم شو، سیستم تهویه (کولر و بخاری) اتوماتیک، سنسور و دوربین عقب، سیستم کمک در آغاز حرکت در سربالایی و البته سری کامل ایربگ‌ها بر روی این خودرو نصب می‌شود. در زمینه ایمنی ZOE توانسته با کسب پنج ستاره ایمنی، ایمن‌ترین خودرو در کلاس خود باشد و ترمز ABS و سیستم کنترل پایداری به طور استاندارد بر روی آن نصب می‌شود.
قیمت
خودرو‌های الکتریکی به دلیل قیمت بالای مجموعه باتری‌ها، گران‌قیمت هستند اما در مقابل به‌دلیل عدم آلایندگی، به‌شدت از سوی دولت‌ها مورد حمایت هستند و به همین دلیل در زمان خرید، دولت‌ها بخشی از هزینه این خودرو‌ها را پرداخت می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود خرید این خودرو‌ها برای خریداران مقرون به‌صرفه باشد. ZOE در بازار انگستان، قیمتی در حدود 18هزار پوند دارد که با حمایت دولتی به کمتر از 14هزار پوند می‌رسد. با این حساب و با توجه به آنکه نگین خودرو به عنوان نماینده رسمی رنو فرانسه در ایران امکان ارتباط مستقیم با این شرکت را دارد و البته در نظر گرفتن تعرفه پایین ورود این خودرو‌ها، می‌توان پیش بینی کرد این خودرو در صورت ورود به بازار ایران می تواند در محدوده قمیتی 40 تا 50 میلیون تومان وارد بازار شود، قیمتی که با توجه به آپشن‌های این خودرو و در نظر گرفتن اینکه با یک خودروی برقی با فناوری بالا طرف هستید که مصرف بنزین هم ندارد، قیمت مناسبی به نظر می‌رسد.
جهت اطلاع از محصولات رنو فرانسه در ایران می‌توانید به وبسایت نگین خودرو به آدرس neginkhodro.com مراجعه کنید.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو