فونیکسریمکسبهتام

اولین تجربه رانندگی و بررسی لیفان ۸۲۰ ؛ بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین محصول لیفان در آستانه عرضه به بازار

ملاقات با پرچمدار لیفان در ایران

عصر خودرو: لیفان بعد از عرضه ۵ مدل به بازار ایران و حضور موفق برخی از این مدل‌ها در رقابت با خودروسازان داخلی و حتی رکوردشکنی در آمار تولید محصولاتی نظیر X۶۰ با همکاری کرمان‌موتور این بار بهترین محصولش را برای عرضه به بازار ایران آماده کرده است.

ملاقات با پرچمدار لیفان در ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در حاشیه سفر به شهر بم و بازدید از کارخانه کرمان‌موتور فرصتی دست‌داد تا برای اولین‌بار پشت فرمان پرچمدار لیفان بنشینیم و این سدان نیمه‌لوکس اقتصادی را پیش از ورود به خیابان‌های کشور محک بزنیم.820 اوج تبلور مهندسی و دانش لیفان است و به همین دلیل در صدر محصولات لیفان نیز قرار می‌گیرد.
بزرگ‌ترین محصول لیفان با فاصله بین دو محور 2775 میلی‌متر دقیقا مشابه تویوتا کمری مهندسی شده است و در ظاهر و طراحی کابین اختلافات اندکی با کلیت طرح کمری دارد.
الهام لیفان از یکی از موفق‌ترین سدان‌های تاریخ و جهان‌، 820 را به خودرویی متفاوت نسبت به دیگر ساخته‌های لیفان بدل کرده است به گونه‌ای که در هر قسمت از این خودرو می‌توان رنگ و بوی تحول را مشاهده کرد. با طول 4.8 متر‌، 820 حدود 30 سانتی‌متر از مدل آشنای 620 و نیم‌متر از X60 طویل‌تر است‌. فاصله بین دو محور این خودرو نیز حدود 20 سانتی‌متر فضای بیشتری از X60 و 620 در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.
طراحی ظاهری 820 که به گفته لیفان توسط شرکت‌های مطرح اروپا انجام شده به دور از اغراق ساده و منطقی و در عین حال زیباست و در این زمینه می‌تواند رقیب سرسختی برای هموطنانی نظیر جیلی امگرند 7 و بسترن B50F (آسا) در بازار ایران باشد. این طرح بیش از هر خودروسازی به سمت طرح‌های فورد در مدل‌های اروپایی تمایل دارد و با تایر‌های 215/60R16 در نمای جانبی تکمیل می‌شود چرا که عمده خودروهای چینی از مشکل استفاده از تایرهای کوچک در برابر ابعاد بدنه بهره می‌برند اما تایر‌های پهن و 16 اینچی 820 هیچ جای بحثی باقی نمی‌گذارد.
وقتی صحبت از پرچمدار لیفان و یک خودرو مملو از امکانات به میان می‌آید، قطعا بخش آپشن‌های رفاهی می‌تواند مورد توجه مشتریان قرار گیرد.
820 برای پاسخ به این موضوع مجموعه کاملی از آپشن‌هایی را در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد که بیشتر در خودروهای فراتر از 100 میلیون‌تومان به چشم می‌خورند. سانروف برقی‌، آینه‌های برقی و تاشو جانبی‌، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی‌، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای‌، مجموعه کنترلگر‌های سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی از روی فرمان‌، روکش طرح‌دار چرم صندلی‌ها و نمایشگر تنها بخشی از امکانات پرچمدار لیفان در بازار ایران خواهند بود. گرم‌کن صندلی‌های جلو نیز یکی دیگر از آپشن‌های قابل توجه لیفان 820 است.
سیستم ترمز در 820 برای هر 4 چرخ از نوع دیسکی است و علاوه بر آن به تکنولوژی‌های ترمز ضد‌قفل ABS‌، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BAS نیز مجهز است‌. 820 همچنین در بخش آپشن‌های ایمنی ضمن بهره‌گیری از 2کیسه هوا برای سرنشینان جلو از آپشن کیسه‌های هوای جانبی جلو و همچنین کیسه‌های هوای پرده‌ای نیز بهره می‌برد که از ملزومات تکمیل شخصیت لوکس پرچمدار لیفان هستند. سیستم ایموبیلایزر، چراغ‌های LED روشنایی در روز‌، چراغ‌های LED در عقب، رادار در جلو برای حفظ فاصله و جلوگیری از برخورد، سنسور عقب و کنترل باد تایر‌ها (TPMS) نیز از دیگر آپشن‌های ایمنی لوکس‌ترین سدان لیفان هستند. همچنین خودرو مورد آزمایش به سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS که به عنوان آپشن روی 820 توسط لیفان عرضه می‌شود نیز مجهز بود که هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که این سیستم روی 820 در بازار ایران عرضه شود یا خیر.
820 هر‌چند خودرویی از یک برند چینی است اما وقتی دل آن شکافته شود، نام برند‌های مطرحی از جهان که تولید قطعات فنی‌اش را بر عهده داشته‌اند به چشم می‌خورد. برای مثال از گیربکس اتوماتیک ساخت DSI استرالیا که بگذریم به قطعات برقی بوش آلمان‌، سیستم‌های دینامیکی و پایداری الکترونیکی JERT ژاپن‌، کیسه‌های هوا ساخت TAKTA ژاپن‌، سیستم تهویه Valeo فرانسه‌، قفل مرکزی HUF آلمان و تسمه تایم و قطعات مرتبط ساخت FAVCO آمریکا خواهیم رسید. شاسی این خودرو به گفته لیفان توسط شرکت‌های متخصص تایوانی طراحی شده مهندسی آن از سوی برند معتبر MIRA ژاپن انجام شده است.هماهنگی و تنظیم مجموعه فنی نیز بنا به اذعان لیفان توسط مهندسان متخصص فورد صورت گرفته است تا در نهایت شاهد عملکرد متفاوتی از 820 به عنوان متفاوت‌ترین محصول لیفان باشیم.
820 با 2 پیشرانه 1.8 لیتری مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی مشابه مدل 620 و 2.4 لیتری مجهز به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت DSI استرالیا به بازار معرفی شده است‌. این خودرو قرار است با پیشرانه LF489Q مجهز به سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها به بازار ایران عرضه شود.
این پیشرانه‌ 2.4 لیتر حجم‌دارد و حداکثر توانش در دور 5700 به 158 اسب بخار می‌رسد.
حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز 221 نیوتن‌متر است که از دور موتور 4000 تا 4500 حاصل می‌شود. لیفان مدل 2.4 لیتری 820 را تنها با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌کند که توسط کمپانی DSI استرالیا ساخته شده است.820 با اتکا به این مشخصات فنی و وزن 1.5 تنی توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت را دارد.
مصرف سوخت ترکیبی‌820‌،  8.7 لیتر در 100 کیلومتر است که با اتکا به باک 63 لیتری می‌تواند برای سفر‌های طولانی مانع از توقف‌های فراوان شود و در عین حال نسبت به رقبای هموطن و همکلاسش در ایران راندمان بهتری را به نمایش می‌گذارد.
820 تا‌کنون از تست‌های بلند‌مدت سختی در ایران و روسیه در دماهای مختلف‌، شرایط متنوع آب و هوایی و جاده‌ای گذشته و موفق به پاس کردن آزمایش‌ها برای حضور در دو بازار استراتژیک ایران و روسیه شده است.
820 همچنین آزمایش‌هایی نظیر حرکت با سرعت محدود در مسیر 30هزار کیلومتری، تست عملکرد ایربگ خودرو در سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، پیمودن 5430 متر با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت و همچنین تست 120هزار کیلومتر در روسیه و ایران را پشت سر گذاشته است.
سیستم تعلیق 820 در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب مستقل چند‌اتصاله است که در مقایسه با لیفان 620 در عقب تغییر  و ارتقا‌ یافته است تا جاذب ضربات بیشتر برای آرامش سرنشینان باشد.

  پشت فرمان پرچمدار لیفان‌:
طراحی خاص 820 مطمئنا نخستین مشخصه‌ای است که در اولین ملاقات شما را به سواری با خودرویی متفاوت دعوت می‌کند. با نشستن در کابین لوکس‌ترین محصول لیفان عرض بزرگ کنسول میانی‌، فضای نشیمن و سر مناسب سرنشینان جلو و عقب و همچنین فضای پایی که جای اعتراض برای هیچ قدی را باقی نمی‌گذارد، بیش از هر نکته‌ای جلب توجه می‌کند.
این در حالی است که طراحی خودرو در بخش عقب با ارتفاع کم حالتی کوپه‌مانند دارد تا چهره خودرو را متفاوت جلوه دهد اما در عین حال روی فضای سر سرنشینان عقب تاثیر منفی نداشته است. داشبورد چند‌تکه یکدست تیره طراحی ساده‌ای دارد و دسترسی به ادوات مختلف روی آن آسان است. استفاده از طرح چوب سوخته روی داشبورد و کنسول میانی جلوه کابین 820 را لوکس نشان می‌دهد. سیستم کروز‌کنترل و سیستم صوتی از روی فرمان قابل کنترل است و مانیتور بزرگی که از نور آفتاب در امان نیست‌، وظیفه مدیریت بخش مولتی مدیا را بر عهده دارد.پس از آشنایی با ارگونومی و طراحی کابین با فشردن کلید استارت‌، پیشرانه 158 اسب بخاری 820 را برای آشنایی با عملکرد فنی این سدان 1.5 تنی روشن کردیم. عایق‌بندی داخل کابین ارتقا‌ی چشمگیری نسبت به دیگر محصولات لیفان دارد و آرامش اتاق و میزان صداهای ورودی کاملا قابل قبول است. با قرار دادن گیربکس 6 سرعته در حالت اتوماتیک با آزاد کردن «ترمز پایی» که در سمت چپ پای راننده قرار دارد، حرکت را با شتابی نرم آغاز کردیم.820 هر چند تاخیر بسیار اندکی در آغاز حرکت دارد اما در ادامه تعویض دنده‌ها را به خوبی و نرمی انجام می‌دهد به گونه‌ای که نه تعویض دنده‌ها محسوس است و نه موجب کاهش سرعت در هنگام تعویض می‌شود.
گیربکس به خوبی در مانور‌ها و با فشردن‌گاز معکوس می‌دهد و تعویض دنده‌ها در حالت تخته‌گاز روی دور موتور حدود 5 تا5.5 هزار انجام می‌شود و این تعویض در حالت تیپ‌ترونیک با رسیدن به دور موتور 6000 انجام می‌شود. عملکرد سیستم تعلیق در مانور‌ها کاملا مناسب است و سیستم کنترل پایداری نیز از هر گونه انحراف خودرو جلوگیری می‌کند‌.
سیستم تعلیق نیز در طول آزمایش به خوبی ضربات وارده از جاده را جذب می‌کرد و در مانور‌ها سیستم فرمان در همراهی با سیستم تعلیق عملکرد نسبتا دقیقی را به نمایش می‌گذاشت. عرض مناسب تایر‌ها‌، فاصله بین دو محور استاندارد در کنار فاصله عرضی خوب محور‌ها در همراهی با فرمان هیدرولیک 820 شرایط ایده‌آلی را برای فرمان‌دهی در سرعت‌های بالا فراهم می‌کند.

  قیمت‌، زمان عرضه و جایگاه در بازار‌:
820 حدود یک سالی است که در نمایشگاه‌های خودرو سراسر کشور به عنوان گل سرسبد محصولات کرمان‌موتور به نمایش درمی‌آید اما تا‌کنون نه خبری از زمان عرضه آن بوده و نه قیمتش.کرمان‌موتور هنوز برنامه‌ای برای قیمت‌گذاری این خودرو را اعلام نکرده است اما به نظر می‌رسد این سدان نیمه‌لوکس با قیمتی حدود 80 میلیون‌تومان به بازار عرضه شود که در این صورت می‌تواند جایگزین خودرو‌های کره‌ای دست‌دوم نظیر کیا اپتیما‌، سراتو‌، هیوندای سوناتا و ... باشد. کرمان‌موتور طی‌ماه‌های بهمن یا اسفند از این خودرو رسما در آستانه ورود به بازار رونمایی خواهد کرد.820 در کنار بازار خودرو‌های دست دوم رقبای هموطنی نظیر آسا با پیشرانه 1.8 لیتری و از تولیدات بهمن‌موتور و همچنین امگرند7 را نیز پیش رو دارد که به ترتیب 76 و 78 میلیون‌تومان در بازار قیمت دارند.


 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو