فونیکسریمکسبهتام

نهاوندیان در گفت‌وگوی ویژه خبری:

در قراردادهای خودروسازی خودمان را محدود به یک طرف تجاری نمی کنیم

فروش نفت از دو یا سه هفته آینده افزایش می‌یابد

عصر خودرو- رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به سفر رئیس‌جمهور سوئیس به ایران در هفته‌های آینده گفت: باید اهداف فرهنگی علاوه بر مناسبات اقتصادی تامین شود تا پیام فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران به سایر کشورهای دنیا صادر شود.

در قراردادهای خودروسازی خودمان را محدود به یک طرف تجاری نمی کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به بررسی دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به کشورهای ایتالیا و فرانسه پرداخت.
    وی با بیان این که زمان سفر رئیس‌جمهور به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه بسیار مهم بود، گفت: این سفر بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام و سفر رئیس‌جمهور چین به ایران بود که در واقع این پیام را می‌داد که تحریم کنندگان ایران در اشتیاق فراوانی برای کار با این کشور به سر می‌بردند و آمادگی‌های لازم در این راستا نیز در طول دو سال گذشته که تحریم‌ها همچنان برقرار بود فراهم شده بود و گفتگوها، مراودات و مبادلات میان کشورهای ایران، ایتالیا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در برخی موارد مایه آزردگی تحریم کننده اصلی می‌شد.
    نهاوندیان با بیان اینکه این اشتیاق از سوی کشورهای اروپایی همگام و همزمان با دیدار رئیس‌جمهور چین از ایران نشان قوت موازنه و مدیریت مناسبات ایران داشت، تصریح کرد: در همان زمانی که ایران با چین در خصوص گسترش روابط سخن می‌گوید راه مراوده با اروپا را هم باز می‌کند و این ایران اسلامی است که تصمیم می‌گیرد کجا می‌تواند به منافع متقابل دست پیدا کند به این معنی که  ایران دیگر از سر ناگزیری و ناچاری مجبور به برقراری ارتباط نیست و حالا دیگر می‌تواند گزینه‌های متفاوتی انتخاب کند.
    وی ادامه داد: نکته مهم این است که این گفتگوها که جنبه اقتصادی بسیار پررنگی داشت در یک بستر عزت سیاسی فراهم شد و الان پایان تحریم‌ها رسیدن به نقطه‌ای است که ایران ضمن حفظ غنی‌سازی خود حرفی که از ابتدا می‌زد که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست را به اذعان جهانیان رسانده است.
    نهاوندیان با بیان اینکه همان‌ کشورهایی که ایران را تحریم می‌کردند، اکنون آغوش گشوده‌اند و آماده همکاری با ایران هستند، خاطرنشان کرد: البته همکاری در سطح تولیدی و سرمایه‌گذاری و صرفاً فروش کالا برای واردات به ایران نیست.
    نهاوندیان در ادامه به محتوای تفاهم‌ها و قراردادها اشاره کرد و گفت: در هر دو کشور بزرگ اروپایی یکی از اسناد نقشه راه همکاری‌ها بود به این معنی که این مناسبات دیگر قرار نیست که مناسبات لحظه پردازانه و ورود یک کالا به ایران بلکه معنایش پیام اصلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر این است که اقتصاد ایرانی باید دیگر از آسیب‌پذیری نسبت به تحریم خارج شود و به گونه‌ای شود که ایران دیگر تحریم پذیر نباشد.
    رئیس دفتر رئیس‌جمهور خاطرنشان ساخت: نکته بسیار مهمی که در مجموعه این قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها دنبال شده این است که  این قراردادها باید برنامه توسعه ما را تامین کنند که برنامه توسعه ما نیز در سند چشم‌انداز و اقتصاد مقاومتی روشن شده است ضمن این که تقویت توان ملی و استفاده از سرمایه انسانی جزء لاینفک همه این قراردادها است.
    نهاوندیان در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تامین مالی در حوزه های مختلف چگونه خواهد بود گفت: در قراردادهایی که با ایرباس به امضا رسید خود شرکت ایرباس عهده دار فاینانس هواپیماها شد لذا در قرارداد اجاره و تملیک بعدی هواپیماهایی که بین ایران ایر و ایرباس امضا شد حتی یک یورو در این پروژه از سوی دولت خرج نخواهد شد.
    وی با بیان اینکه بازار سند هوایی ایران یکی از جذاب ترین بازارها است بیان کرد: تهران به دلیل ارتفاعی که دارد سبب صرفه جویی در سوخت هواپیماها می‌شود و بازار ترانزیت هوایی ایران بسیار خوب است لذا مسافر در این مسیر زیاد است.
    رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید براینکه تامین همه منابع مالی خرید هواپیمای ایرباس را خود شرکت ایرباس برعهده گرفته است عنوان کرد: در صنعت هوانوردی توجه بسیار خوبی در قطعه سازی، تحقیق و توسعه شده است. 
    نهاوندیان با اشاره به فعالیت ایرباس در چهار حوزه گفت: افق پیش رو مثبت و امیدوار کننده شده است لذا در کمیته اقتصادی برجام طرف مقابل به این منطق رسیده بود که روزی تحریم برداشته خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه عدم پرداخت برخی از بدهی‌های قبلی به دلیل تحریم بوده است اظهار داشت: پوشش بیمه صادراتی ایتالیا و فرانسه صادرشده است لذا لیست بلندی در رابطه با قراردادهایی که از این پوشش استفاده می کنند موجود است.
    رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به افزایش بهره وری که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است خاطر نشان کرد: باید با اتکا به تحقیق و توسعه و لابراتورها بتوانیم به خوبی عمل کنیم.  
    نهاوندیان ادامه داد: یکی از اهدافمان در صندوق توسعه ملی این است که باید منابع این صندوق به صورت ارزی بماند تا پشتوانه ای برای اتکا به درآمدهای نفتی باشد.
    وی با اشاره به مدیریت منابع مالی در بازارهای جهانی گفت: تولید برای صادرات یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است به طوری که در حوزه خودروسازی 30 درصد این موضوع تحقق می یابد.
    رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه کیفیت محصولاتمان باید ارتقا یابد تا درآمد ارزی نیز به تبع آن افزایش یابد ادامه داد: در قراردادهای خودروسازی ما خودمان را محدود به یک طرف تجاری نمی کنیم.
    نهاوندیان با بیان اینکه در ماه های آینده سفر مقامات دیگر کشورها به ایران و بالعکس را خواهیم داشت. 
    وی با تاکید براینکه تنوع بخشی به طرف‌های تجاری را دنبال خواهیم کرد، گفت: باید از فضای رقابتی به نفع کشور استفاده کرد. 
    رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طرف فرانسوی متعهد شده که برگردد وسرمایه گذاری‌های لازم را انجام دهد، افزود: علاوه بر سرمایه گذاری حداقل 30 درصد کالاها را متعهد به صادرات دارد و هم چنین زنجیره بازاریابی جهانی در اختیار کالای محصول ایرانی قرار خواهد گرفت.
    وی با بیان این که انتقال تکنولوژی جزو قراردادهای جدید است، تصریح کرد: بخش عمده قراردادها و تفاهم نامه های اجرا شده در سفر به ایتالیا و فرانسه تحت پوشش بیمه و فاینانس بیمه های اروپایی قرار می گیرد.
    نهاوندیان با اشاره به اینکه تنوع بخشی به شرکای تجاری در دوره جدید با هدفمندی بیشتری اعلام شده است خاطر نشان کرد: انتقال و ارتقای فناوری یکی از شروط قراردادهای جدید اقتصادی از جمله با شرکت پژو است.
    رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: طرفین نهایت تلاش خود را به کار خواهند گرفت که اگر اختلافی پیش آمد از مکانیزم رفع اختلاف استفاده کنند.
    وی با بیان اینکه از دو سه هفته آینده برداشت توتال صورت خواهد گرفت گفت: توتال در رابطه با LNG علاقه مند است دوباره کار خود را در ایران آغاز کند.
    نهاوندیان با تاکید براینکه ضمانت های لازم از شرکای تجاری اروپایی برای اجرای کامل قراردادهای جدید گرفته شده است عنوان کرد: طرف مقابل در بحث استخراج از میادین در مورد گاز ابراز علاقه داشته اند.
    رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان این که اقدامات مختلف زمان بندی گوناگونی دارد گفت: توتال میزان خرید نقدش را از ایران مجددا آغاز می‌کند به طوری که در میزان فروش نفت دیگر محدودیتی نیست و از دو سه هفته آینده فروش نفت افزایش می یابد.
    وی بیان کرد: براساس توافق های اقتصادی اگر برجام به بن‌بست برسد مانعی برای ادامه فعالیت های سرمایه گذاری مشترک وجود نخواهد داشت.
    نهاوندیان با اشاره به فرصت های شغلی ایجاد شده با قراردادهای جدید اظهار داشت: فایده رفع تحریم در این است که ما مجبور نیستیم گزینه های محدود را انتخاب کنیم لذا جای شک و تردید نیست و مواردی در مذاکره صورت می گیرد که با اولویت ها و برنامه های توسعه ای ما هم خوانی داشته باشد.
    رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه طرف های خارجی خود را باید با اقتضائات توسعه ای کشور تطبیق بدهند بیان کرد: ظرفیت های خالی در کشور داریم که باید تکنولوژی خود را ارتقا دهیم تا شاهد کیفیتی بالا باشیم. 
    وی با اشاره به اینکه باید از فرصت گشایش وتنوع بازار برای بالا بردن کیفیت و رقابت استفاده کنیم تصریح کرد: مدیران بنگاه های اقتصادی باید در فصل جدید خود را برای رقابت آماده کنند.
    نهاوندیان گفت: در هفته‌های آینده سفر رئیس جمهور سوئیس به کشور را خواهیم داشت و از سوی دیگر سفر به اتریش و بلژیک طی دعوت به عمل آمده انجام خواهد شد. 
    نهاوندیان با بیان این که برنامه سفر نخست وزیر ژاپن تنظیم خواهد شد، گفت: باید اهداف فرهنگی علاوه بر مناسبات اقتصادی تامین شود تا پیام فرهنگ و انقلاب اسلامی ایران به سایر کشورهای دنیا صادر شود.
     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو