فونیکسریمکسبهتام

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو

ایران در قرارداد با پژو یک دهم فرانسوی‌ها سود می‌برد

عصر خودرو- قرارداد با پژو ۹۰ درصد به نفع فرانسه است؛ قرارداد جدید ایران را مونتاژ کارصرف می‌کند، هیچ دانش فنی در این قرارداد به ایران خودرو انتقال پیدا نمی‌کند.

ایران در قرارداد با پژو یک دهم فرانسوی‌ها سود می‌برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم آنلاین، عضو پژوهشکده خودرو گفت: مطمئن باشید که قرارداد پژو طوری منعقد شده که 90 درصد آن به نفع طرف فرانسوی است و تنها 10 درصد آن به نفع ایران است.

    ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در خصوص معایب قرارداد ایران خودرو با پژو اظهار کرد: بعد از برجام انتظار بسیار بیشتری از دولت در خصوص قرارداد با طرفهای خارجی وجود داشت، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد  این هستیم که در برخی از قراردادها نه تنها به 10 پیش بازگشتیم، بلکه شرایط به سمت قراردادهای دوران قاجار رفته است.

    وی خاطرنشان کرد: آوردن خط تولید خودروهای خارجی به داخل کشور تنها تحمیل هزینه به کشور است که نمونه آن را در قراردادهای قبلی با طرفهای خارجی تجربه کردیم. به عنوان مثال در حاضر این سوال از سیاستگذاران صنعت کشور مطرح است که تولید خودرویی مانند تندر 90 چه آورده ای داشته است؟ آیا واقعا آوردن خط تولید تندر 90 به ایران درآمدی هم برای کشور داشته است یا فقط هزینه زا بوده است؟

    عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: به اذعان خودروسازان هر خودروی تندر 90 چیزی در حدود 2 میلیون تومان ضرر برای کشور داشته است، که این نشان می دهد که اگر ما بخواهیم تنها محصولات خارجی ها به داخل کشور بیاوریم و مونتاژ کنیم آورده ای برای ما ندارد و هزینه آن از واردات کامل آن محصول به مراتب بیشتر خواهد بود.

    خلخالی خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که با مونتاژ کردن شغل ایجاد می کنیم، زیرا با توجه به هزینه ای که برای مونتاژ خودروهای خارجی می کنیم، این ایجاد شغل صرفه اقتصادی ندارد.

    وی با انتقاد از برنامه داخلی سازی برخی از خودروهای خارجی در کشور به نسیم آنلاین بیان کرد: برنامه داخلی سازی خودروهای خارجی دومین اشتباه خودروسازان است و متاسفانه آنها با این که می دانند کپی کردن محصولات خارجی کار درستی نیست، همچنان به کار خود ادامه می دهند. چیزی که باعث می شود خودروسازان به کار اشتباه خود ادامه دهند، وضعیت بحرانی صنعت خودروی ما است.

    عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: خودروسازان قصد دارند با کپی کردن تولیدات خارجی به بازار کساد خودرو در کشور را به طور موقت احیا کنند، که این مسئله چیزی شبیه مسکن است و در طولانی مدت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

    خلخالی در تبیین شاخصهای انعقاد یک قرارداد مناسب در صنعت خودروسازی کشور گفت: قرارداد مناسب قراردادی است که در درجه اول دانش فنی را وارد کشور کند و در درجه دوم سرمایه گذاری خارجی مستعد در کشور ایجاد کند.

    وی خاطرنشان کرد: قراردادهایی که ایران خودرو و سایپا با شرکتهای خارجی می بندند به قدری ضعیف است که مسئولان ایران خودرو و ساپیا هیچ اطلاعی از مشخصات فنی خودروها ندارند. شرکتهایی مثل رنو و پژو هیچ اطلاعاتی به خودروسازان ما نمی دهند و ما به می گویند خودتان آنها را به دست آورید. این نشان می دهد که تاکنون در این قراردادها هیچ دانش فنی به کشور منتقل نشده است.

    عضو هیات علمی پژوهشکده خودرو گفت: نباید اجازه دهیم در قراردادهای جدید موردی مانند قرارداد تندر 90 تکرار شود. قراردادهای جدید ایران خودرو با پژو منتشر نشده اما مطمئنم که در این قرار باز هم پژو هیچ اطلاعاتی را در خصوص طراحی محصولات خود به ایران خودرو نداده است. متاسفانه قرار است خودروی سه سال پیش خود را به ما بدهند.

    خلخالی بیان کرد: قراردادی که با خودروسازان خارجی می بندیم باید با مشورت اهل فن صورت گیرد و در آن نکاتی گنجانده شود که اطلاعات فنی و طراحی آن خودرو منتقل شود. همچنین خودروسازان خارجی طبق این قرارداد باید در مسیر تحقیق و توسعه در کشور سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری نباید تنها منحصر به آوردن خط تولید و تجهیزات باشد.

    وی با اشاره به لزوم استفاده از خودروسازان خارجی برای حل مشکل پایین بودن کیفیت تولید خودرو در کشور به نسیم آنلاین گفت: در کشور ما ظرفیت و دانش تولید خودرو وجود دارد ولی ایراداتی هم هست که باید به وسیله همین قراردادها برطرف کنیم. این قراردادها باید در راستای ارتقا زنجیره تامین قطعات باشد. 

    عضو هیات علمی پژوهشکده خودرو عنوان کرد: متاسفانه در این قراردادها طوری برخورد شده که انگار از قبل هیچ دانش خودروسازی در کشور وجود نداشته و ما می خواهیم از صفر شروع کنیم. این گونه قراردادها تقریبا 90 درصد به نفع فرانسه است زیرا آنها در شرایط فعلی به شدت به دنبال بازار هستند.

    خلخالی خاطرنشان کرد: فرانسوی ها در قرارداد پژو به دنبال کسب ارزش افزوده و خروج اقتصادشان از رکود هستند و مطمئن باشید که این قرارداد طوری منعقد شده که 90 درصد آن به نفع طرف فرانسوی است و تنها 10 درصد آن به نفع ایران است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو