فونیکسریمکسبهتام

بازار فروش خودرو نو و کارکرده امریکا در ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ زیر ذره‌بین بلومبرگ

پیش‌بینی رکورد فروش ۱۷/۸ میلیون خودرو در سال جاری

عصر خودرو- نتایج یک پژوهش و نظرسنجی جدید که با بررسی داده‌های عددی و اطلاعات آماری مربوط به عملکرد سالانه بازارهای خرید و فروش خودروهای نو و دست‌دوم و پیش‌بینی‌های کارشناسان صنعت خودرو تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به‌دست آمده نشانگر رشد کم‌نظیر خریداران خودروهای کارکرده و دست‌دوم و سوم در طول سال گذشته است.

پیش‌بینی رکورد فروش ۱۷/۸ میلیون خودرو در سال جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این پژوهش که با استفاده از آمارهای موجود از بازار خرید و فروش اتومبیل‌های سواری و SUVها با روش لیزینگ (اجاره به شرط تملیک خودرو) انجام شده نشان می‌دهد در سال 2015م فشار افزایشی قیمت خودروهای یادشده در هر دو گروه خودروهای نو و خودروهای کارکرده به شکل قابل‌ملاحظه‌ای شدت گرفته و به همین دلیل برای مقابله با این سیر صعودی در امسال 2016، بر لزوم مهار شور و اشتیاق سرمایه‌گذاران برای روی آوردن به بازار معاملات خودروهای نو و کارکرده تاکید شده است.

    افزایش امکان خرید و دسترسی به اتومبیل‌های با عمر دو و سه سال که بیشتر به ویژگی‌ها و تجهیزات ایمنی و فناوری‌های روز مجهز هستند به طور معمول باید سطوح قیمت در بازار خودروهای کارکرده و با عمر بالاتر را پایین کشیده و امکان رقابت بیشتری را برای بازار خودروهای نو فراهم کند.
    براساس آمار موجود از قراردادهای رسمی لیزینگ خودرو در بازار امریکا در سال جاری میلادی مهلت قراردادهای فروش لیزینگ بیش از 3 میلیون دستگاه انواع اتومبیل کار کرده به پایان می‌رسد و این به معنی جهش 35 درصدی آمار اشاره‌شده در مقایسه با سال گذشته است.
    علاوه بر این، بر پایه گزارش شرکت مشاوره مانهایم، اتمام مهلت قرارداد این 3 میلیون دستگاه خودروی دست‌دوم در سال 2016م بالاترین رکورد ثبت‌شده برای این نوع از معاملات فروش خودرو از سال 2003م میلادی به این سو محسوب می‌شود.
    این وضعیت باعث شده خودروسازان و نمایندگی‌های فروش خودرو برای مهیا کردن زمینه افزایش فروش محصولات خود، برنامه‌های پیش‌تملک مجاز خودرو را که مورد تایید نهادهای نظارتی است در ابعادی گسترده‌تر به اجرا درآورند چراکه این اقدام به آنها اجازه خواهد داد تا علاوه بر تامین ضمانت‌های مدت‌دار برای اتومبیل‌های کارکرده قدیمی‌تر، آنها را به قیمت مناسب‌تری در بازار بفروشند.

     


    اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مشاوره‌ای مانهایم، تام‌وب درباره بازار سال 2015م می‌گوید: «میزان فروش دو گروهی که پیش‌تر اشاره شد در سال گذشته میلادی با رشدی جهشی به 2 میلیون و 550 هزار خودرو رسید که در نوع خود یک رکورد چشمگیر محسوب می‌شود و با توجه به شواهد موجود بدون تردید در سال 2016م رکوردی به‌مراتب بالاتر ثبت خواهد شد. »
    با این همه، آن هجوم کم‌سابقه در سال گذشته برای خرید اتومبیل‌های کارکرده و دست‌چندم آنقدرها کافی نبود که تبدیل به تهدیدی جدی برای صنعت خودروسازی شود، آن هم در شرایطی که این صنعت تحت تاثیر عواملی همچون نرخ‌های پایین فروش بنزین، اعتبارات فراهم‌شده، کافی، افزایش قابل توجه تخفیف‌ها و بازار اشتغال تقویت‌شونده، قدرت مضاعفی پیدا کرده بود.
    برای بازار فروش امسال نیز در حال حاضر این طور به نظر می‌رسد که عوامل تقویت‌کننده صنعت خودروسازی همچنان به قوت خود باقی هستند و نشانه‌هایی که دال بر تضعیف شدن این عوامل و دلایل باشند مشاهده نمی‌شود. هفته گذشته فدرال رزرو (بانک مرکزی امریکا) هزینه‌های استقراض بانکی را بدون تغییر باقی گذاشت. پیش‌بینی‌ها درباره قیمت‌های فروش بنزین در سال جاری نیز حاکی از ارزان‌تر شدن یا در بدترین حالت، مشابه قیمت‌های سال 2015م خواهد بود یعنی به طور متوسط 2 دلار و 40 سنت به ازای هر گالن.
    تحلیلگران بازار با توجه به مجموعه شرایط و عوامل تاثیرگذار بر حوزه تولید و خرید و فروش خودرو اعلام کرده‌اند که همه عوامل و متغیرهای موثری که اشاره شد باعث تقویت بازار فروش اتومبیل‌های سواری و کامیونت‌های سبک امریکا در سال 2016م شده و برآورد آنها حاکی از فروش 17 میلیون و 800 هزار دستگاه انواع خودروهای نام‌برده در سال جاری میلادی است که در این صورت بدون تردید رکورد فروش سال گذشته شکسته خواهد شد. این برآورد فروش خودرو در سال 2016م نیز حاصل جمع‌بندی تمامی آرا و عقاید کارشناسانی است که در طرح نظرسنجی شبکه خبری بلومبرگ شرکت کرده بودند.
    جو درکاس، مدیر ارشد در موسسه J. D. Power معتقد است: «در صورتی که سطح قیمت‌ها در بازار خودروهای کار کرده ملایم‌تر شده و افت بیشتری پیدا کند، بی‌تردید باعث خواهد شد تعداد بیشتری از متقاضیان بالقوه خرید خودرو، به جای خودروهای نو و گرانقیمت‌تر به سمت بازار خودروهای دست‌دوم متمایل شده و نیازشان را از این بازار پویا تامین کنند. اما اعتقاد ما این است که هر چند ممکن است وضعیت بازار فروش خودروهای نو که سال گذشته شاهد اوج‌گیری تاریخی آن بودیم اندکی تعدیل پیدا کرده و حتی ممکن است شتاب آن کمی کاهش پیدا کند اما تقویت بازار اتومبیل‌های کارکرده و دست‌دوم به هر اندازه باشد به هیچ وجه قادر نخواهد بود قدرت و تداوم حیات صنعت خودروسازی را به خطر بیندازد.
    شروع مناسب
    سال جدید میلادی که ماه‌های ابتدایی آن را سپری می‌کنیم با شرایطی مناسب برای بازار خودرو آغاز شده است. گرچه توفان زمستان سهمگین یوناس موجب شد بسیاری از نمایندگی‌های فروش خودرو در سراسر امریکا به طور موقتی درهای مراکز فروش خودشان را در ژانویه ببندند و کسب‌وکارشان را تا بهتر شدن شرایط آب و هوایی تعطیل کنند، عشق دوباره جان‌گرفته در دل امریکا برای خودروهای پیک‌آپ (وانت) و خودروها و تجهیزات اسپرت، به احتمال قریب به یقین باعث خواهد شد در امسال نیز بازار فروش خودرو ـ در هر دو بخش نو و کارکرده ـ به صورت مضاعف تقویت شده و شاخص‌های فروش قابل توجهی در پایان این سال برای بازار یادشده به ثبت برسد.
    به عقیده دست‌اندرکاران بازار، در سال جاری خودروسازان همچنان برنامه‌های فروش محصولات‌شان را به صورت لیزینگ (اجاره به شرط تملیک) ادامه خواهند داد.
    همچنین کارشناسان صنعت خودرو برای بازار سال آینده میلادی (2017) نیز پیش‌بینی کرده‌اند که هرچند ممکن است رکوردشکنی فروش خودروهای دست‌دوم در سال آینده نیز ادامه پیدا کند اما با این وجود این اتفاق نمی‌تواند تبدیل به مانعی برای بازار فروش اتومبیل‌های نو شود. البته ممکن است در سال 2017م برای نخستین‌بار از سال 2009م تا امروز شاهد کاهش نرخ فروش خودرو در سال آینده باشیم اما آنگونه که نظرسنجی بلومبرگ نشان می‌دهد آمار فروش خودرو در سال 2017م نیز به حدود 17 میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید که با وجود کاهش حدود 200 هزار دستگاه نسبت به سال جاری همچنان رکوردی چشمگیر و قابل توجه برای صنعت خودروسازی و بازار فروش محصولات آن رقم خواهد خورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم