فونیکسریمکسبهتام

نتیجه پژوهش‌های دولت چین در زمینه اجرای طرح پرداخت یارانه خرید خودرو

کیفیت پایین خودروهای الکتریکی و رشد روش‌های مجرمانه

عصر خودرو- اخبار مربوط به فروش خودروهای الکتریکی در چین تبدیل به یکی از مهم‌ترین سوژه‌ها و تیترهای نخست خبری این کشور در اواخر سال گذشته میلادی شد.

کیفیت پایین خودروهای الکتریکی و رشد روش‌های مجرمانه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، این اتفاق پس از آن رخ داد که بزرگترین بازار خودرو در جهان (بازار چین) همزمان ـ و البته به طور نسبی و تقریبی ـ به عنوان بزرگترین بازار فروش اتومبیل‌های الکتریکی جهان نیز معرفی شد.
    براساس اخبار و گزارش‌هایی که به خارج از مرزهای کشور پهناور چین درز پیدا کرده، حجم بسیار زیادی از این آمار فروش بالا مربوط به بازار بدنام و بدسابقه «یاشو» واقع در ناحیه مرکزی پایتخت چین یعنی شهر پکن است؛ البته پیش از آنکه در پایان سال گذشته میلادی این بازار پاکسازی و از عناصر و گروه‌های مجرم و خلافکار عاری و در نهایت تعطیل شود.
    در کشور چین، وسایل نقلیه الکتریکی در یک گروه‌بندی کلی با عنوان «وسایل نقلیه برپایه انرژی‌های نو» جای می‌گیرند که به اختصار «NEV» خوانده می‌شود. در گروه‌بندی کلی که «وسایل نقلیه بر پایه انرژی نو» نام گرفته طیف وسیعی از وسایل نقلیه را شامل می‌شود؛‌ از خودروهای هیبریدی پلاگین (اتصال از طریق سیم رابط به منبع تغذیه انرژی) گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی با منبع تغذیه باتری خالص.
    در اصل خودروهای هیبریدی ساده (غیرپلاگین) نیز بخشی از تعریفی هستند که برای گروه‌بندی کلی «خودروهای انرژی نو» تبیین شده و باید جزو زیرمجموعه‌های آن محسوب شوند اما اینجا چین است؛ جایی که هیچگاه نمی‌توان حتی درباره موضوعی به این روشنی اطمینان حاصل کرد. بر همین مبناست که برخی کارشناسان، آمار حقیقی عملکرد بازار فروش این خودروها در سال گذشته را مبهم و تیره ارزیابی می‌کنند.
    اواخر سال گذشته یکی از رسانه‌های داخلی چین گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه تعداد خودروهای سوخت پاک چین در انواع مختلف آن که به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه کلی NEV یا همان «وسایل نقلیه بر پایه انرژی‌های نو» شناخته شده و مشخصات و اطلاعات آنها روی پلاک‌های فلزی ثبت مشخصات دستگاه‌ها و همچنین در دفاتر اسناد رسمی دولتی به ثبت رسیده است در 10 ماه 2015 میلادی به حدود 108 هزار دستگاه رسیده و این تعداد تنها معادل 63 درصد مجموع خودروهای سوخت پاک (الکتریکی و هیبریدی) است که در پایان این دوره 10 ماهه در چین به فروش رسیده بود. به عبارت دیگر در 10 ماه سال گذشته میلادی در کل 171 هزار و 145 اتومبیل برقی و هیبریدی در بازار داخلی چین به فروش رسید. آماری که 2 ماه پس از این گزارش به صورت رسمی منتشر شد نشان می‌دهد که در یک‌سال 2015 میلادی، مجموع وسایل نقلیه تولید شده برپایه سوخت و انرژی‌های پاک به 379 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است. در ادامه اخبار و گزارش‌های مرتبط با حوزه خودروهای کم‌آلاینده یا بدون آلایندگی هفته گذشته رسانه دولتی چینی‌ها خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه دولت مرکزی این کشور تحقیقات گسترده‌ای را برای کشف و شناسایی تخلف‌ها و جرایمی همچون انواع تقلب و کلاهبرداری آغاز کرده است. جرایمی که به طور معمول با هدف دسترسی به منابع پولی کلان دولتی که در قالب یارانه‌های نقدی خرید خودرو به اقشار کم‌درآمد و ضعیف‌تر چینی به‌ویژه در روستاها و شهرهای کوچک و متوسط این کشور و تنها برای خرید خودروهای سواری کوچک و کامیونت‌های سبک پرداخت می‌شود، شکل می‌گیرد. این اقدام دولت چین پس از آن سر و شکل جدی به خود گرفت که گزارش‌های متعددی از سراسر این کشور پهناور به پایتخت و دولت مرکزی مخابره شده و در آنها از شکل‌گیری انواع روش‌های تقلب و کلاهبرداری و جعل اسناد از سوی افراد و طیف‌های گوناگون جامعه چین پرده برداشته شد و تمامی این مشکلات به دنبال اجرای طرح تشویق خانوارهای شهری و به‌ویژه روستایی چین برای خرید خودروهای ساخت داخل این کشور از طریق پرداخت یارانه‌های نقدی، به وجود آمده است.
    همچنین مجموعه گزارش‌های مرتبط با سوژه خودروهای سبز که در هفته‌های اخیر به آن سوی دیوار چین رسیده، از معضل بزرگ دیگری نیز پرده برداشته است. براساس این گزارش‌ها، شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی و هیبریدی، تولیدات خود را با کیفیتی بسیار پایین مونتاژ و به بازار مصرف داخلی کشورشان عرضه می‌کنند و این عرضه به صورت عمده به شکل فروش به شرکت‌های اجاره و اجاره به شرط تملیک خودشان انجام می‌شود و این شرکت‌های واسطه، براساس قراردادهایی زمان‌دار، این خودروها را با قرارداد اجاره به شرط تملیک به مردم واگذار می‌کنند و این چرخه به‌گونه‌ای شکل گرفته و در حال رشد است که بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند شرکت‌های کوچکتر مورد نظر تنها با هدف دسترسی به منابع یارانه‌های دولتی خلق شده‌اند. در همین راستا حتی در برخی گزارش‌ها درباره اتوبوس‌های برقی گران‌قیمتی صحبت شده که انرژی آن با روش پلاگین تامین می‌شود؛ یعنی از طریق اتصال سیم و دوشاخه به پریز برق باتری‌های ذخیره‌کنند، انرژی موردنیاز این اتوبوس‌ها تامین و ذخیره می‌شود اما در همین گزارش‌ها با تاکید و صراحت بسیار اعلام شده که این اتوبوس‌ها تا امروز حتی یک بار هم برای شارژ باتری‌ها به شبکه برق شهری متصل نشده‌اند و معنی ساده این جملات یعنی این اتوبوس‌ها هنوز حرکت نکرده‌اند یا قادر به حرکت کردن نیستند.
    براساس قوانین و دستورالعمل‌های تعیین شده برای پرداخت یارانه نقدی خرید خودرو، هر خریدار خودرو امکان دریافت مبلغی به میزان 55 هزار یوآن ـ معادل 88 هزار و 400 دلار ـ را به صورت یارانه (سوبسید) از دولت مرکزی خواهد داشت و این موضوع برای بسیاری از دولت‌های محلی و ایالتی تبدیل به عامل انگیزشی قدرتمندی برای دسترسی به هر مقدار ممکن از این منابع پولی شده است. براساس جزییات این برنامه، میزان یارانه‌ای که برای خرید یک اتوبوس تمام برقی به متقاضی پرداخت می‌شود، به بیش از 46 هزار دلار می‌رسد و این موضوعی است که روزنامه چاینا دیلی در گزارش خود به آن اشاره کرده است. اما با وجود همه شرایط و مشکلات، هدف‌گذاری موردنظر دولت مرکزی برای فروش خودروهای برقی به مردم چین تحقق پیدا نکرده و میزان فروش این خودروها از اهداف تعیین شده در پروژه پرداخت یارانه خرید خودرو عقب مانده است. دولت چین با توجه به معضلات شکل گرفته اعلام کرده قصد دارد ادامه اجرای طرح پرداخت سخاوتمندانه یارانه خرید خودرو را محدود کرده یا حتی به حالت تعلیق درآورد که 2 دلیل عمده این تصمیم نیز کیفیت نازل خودروهای الکتریکی و هیبریدی است که باعث کاهش توجه و علاقه مردم به خرید آنها شده و علاوه بر آن، دولت چین در حال حاضر مشاهده می‌کند که اجرای طرح موردنظرش موجب افزایش گرایش قشرهای مختلف به راه‌های خلاف قانون برای دستیابی به پول‌هایی شده که هدف اصلی دولت را برآورده نکرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط