فونیکسریمکسبهتام

جاده خاطره‌ها،غرق در زباله!

چهارمین جاده زیبای جهان در زباله‌ها می‌میرد؟

عصر خودرو- برخی از زیست گاه های آبی استان البرزو رودخانه های جاده چالوس در معرض زباله هایی قرار می گیرند که در سایه کم توجهی های برخی از مردم و گردشگران به بستری مرگ آور برای گونه های جانوری مبدل می شوند.

جاده خاطره‌ها،غرق در زباله!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از معضلات جدی زیست محیطی به محور ارتباطی استان البرز به شمال کشور یا همان جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین جاده های جهان معطوف می شود.

    زیستگاه های آبی در این عرصه یکی از ظرفیت های زیست محیطی محسوب می شود که علاوه بر زیبایی چشم نواز طبیعی در حفظ اکوسیستم منطقه نیز تاثیر بسزایی ایفا می کنند.

    با این وجود،شاهد مخاطراتی در این بستر زیست محیطی هستیم که متاسفانه در طول سالهای اخیر با عمق و حجم بیشتری نیز همراه شده و می توان گفت مخاطرات و دغدغه ها به آسیب هایی جدی مبدل شده که استمرار آن،مخرب و زیان بار خواهد بود.

    سخن از انباشت و پراکندگی زباله ها در مسیر جاده و رودخانه هایی است که حیات آبزیان و گونه های حیوانی بسیاری به آن گره خورده است،از سوی دیگر منابع آبی جاری در این بخش،از مجموعه های تامین کننده آب مورد نیاز زمین های زراعی و شرب انسانی محسوب می شود که هرگونه آلودگی احتمالی در این عرصه می تواند سلامت انسان ها را نیز به مخاطره اندازد.

    این در حالی است که برخی با ریختن زباله های پلاستیکی و فیلتر سیگار در حاشیه رودخانه ها،باعث مرگ ماهی ها و حیوانات آبی می شوند.

    آمار و ارقام نیز موید این امر است که تلفات بیش از نیمی از جانداران و آبزیان این عرصه ناشی از خوردن پلاستیک ها و فیلتر سیگارهایی است که در سایه کم توجهی به حفظ سلامت زیست محیطی در بستر و حاشیه رودخانه ها ریخته و رها می شوند.

    چندی پیش،حمید رضا لشگری،رئیس حفاظت محیط زیست کرج در گفتگویی با رسانه ها از وجود دو تالاب در این خطه خبر داد که در فصول پر بارش به زیستگاهی برای برخی از پرندگان مبدل می شوند.

    افزون بر آن زیستگاه های آبی همچون رودخانه کرج،رودخانه طالقان،دریاچه و سد طالقان،سد کرج و رودخانه آب شور بخش دیگری از زیستگاه های طبیعی منطقه مذکور به شمار می روند که بقا برخی موجودات به آن وابسته است.

    به عقیده لشگری،زیستگاه های مورد اشاره در حال تدفین انبوهی از زباله هایی هستند که در این میان صدمات و آسیب های زباله های پلاستیکی عمیق تر و تاثیر گذار تر از دیگر زباله ها خواهد بود.

    ** ضرورت ارزش گذاری بر ظروف و بطری های پلاستیکی

    یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از رها سازی ظروف مذکور از حاشیه رودخانه ها،ارزش گذاری و تعیین قیمت برای خرید آن از عموم مردم است تا در سایه چنین ساز وکاری،اشتیاق و انگیزه بیشتری برای جمع آوری و ارائه آن به مراکزی خاص ایجاد شود.

    رئیس اداره محیط زیست کرج با اشاره به مطلب فوق،با تاکید بر لزوم جرم انگاری و برخورد قانونی با عوامل رها سازی چنین زباله هایی از ضعف زیرساختی به عنوان نقیصه و کمبودی دیگر نام می برد،محدودیت و نقصانی که به خلا وجود سطل زباله کافی در محدوده چنین مناطقی معطوف می شود.

    **فرهنگ سازی،لازمه حفظ سلامت زیست محیطی

    یکی از ارکان اصلی حفظ سلامت محیط زیست به فرهنگ سازی و آموزش معطوف می شود در غیر اینصورت اعمال تمهیدات سلبی،تنبیهی و جریمه و یا ایجاد انگیزه های مالی نیز نمی تواند آنچنان که باید در حفظ حداکثری سلامت محیط زیست مطلوب اثر واقع شود.

    در چنین شرایطی اطلاع رسانی صحیح از مولفه های برجسته و تاثیر گذاری محسوب می شود که حتی با وجود خلا وجود سطل زباله نیز می تواند تاثیرات بسزایی در رعایت اصول بهداشت محیطی ایفا کند.

    در شرایطی که طبق اظهارات کارشناسان ذیربط،وجود 96 ساعته هر فیلتر سیگار در آب می تواند به بستری مرگ آور برای آبزیان آن محدوده تبدیل شود،حفظ سلامت محیط زیست در مناطق مذکور،لازمه ای است که باید با همگرایی و همیاری مردم،مسئولان محقق شود و بطور یقین آموزش صحیح و تبلیغات محیطی می تواند با تاثیرات سازنده و موثری در این عرصه حساس از حیات گونه های جانوری  همراه شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو