فونیکسریمکسبهتام

خودروسازان قاره اروپا طرح جدیدی پیشنهاد کردند

روکش جاده‌های اروپا با هزینه ۸۰۰ میلیارد دلاری

عصر خودرو- صنعت خودروسازی اروپا با تهیه یک طرح جدید، به اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که به جای وادار کردن مجموعه صنعت خودروسازی این قاره به کاهش دادن گازهای آلاینده خروجی از خودروهای تولیدی آنها اقدام به اجرای طرح پیشنهادی این خودروسازان کند زیرا در صورت پذیرش و انجام این طرح، دیگر اجرایی شدن تعهد آنها مبنی بر پایین آوردن سطح آلاینده‌های خروجی از اتومبیل‌هایی که تولید می‌کنند لزومی نخواهد داشت.

روکش جاده‌های اروپا با هزینه ۸۰۰ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازصمت،  انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا «ACEA» در طرح پیشنهادی خود که آن را «ابتکار سبز» نامیده، از مسئولان اتحادیه اروپا خواسته است در قالب یک برنامه 20 ساله اقدام به اصلاح و بهسازی تمامی جاده‌ها و آزادراه‌های ارتباطی قاره اروپا کرده و تمام سطح آنها را با استفاده از موادی که آلایندگی کمتری به وجود می‌آورند دوباره روکش کنند. صنعت خودروسازی اروپا اعلام کرده است که به جای مجبور کردن آنها به حذف گازهای خطرناک حاصل از احتراق داخلی خودروها و تعهد این صنعت به اجرایی کردن آن تا سال 2030 میلادی می‌توانند این ابتکار اقلیمی یعنی روکش دوباره کل سطوح جاده‌های قاره اروپا را با هزینه‌ای بیش از 500میلیارد پوند (بیش از 715 میلیارد دلار) به اجرا درآورند. براساس یافته‌های روزنامه گاردین انگلیس، در مدارک تهیه شده توسط انجمن خودروسازان اروپا که در حال حاضر سران خودروسازی قاره اروپا با استناد به این مدارک در حال انجام مذاکرات و لابی‌های فشرده با کمیسیون اتحادیه اروپا هستند، از برخی اقدامات قابل‌پیگیری نیز دفاع و حمایت شده است که هر چه فراگیرتر شدن استفاده از سوخت‌های زیستی، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوشمند و آموزش «رانندگی ـ اقتصادی» (مقتصدانه) به رانندگان قاره از جمله اقدامات موردنظر این انجمن به شمار می‌رود. در متن طرح تدوین شده خودروسازان آمده است: «بازسازی و ارتقای کیفیت روکش سطوح جاده‌ها و بزرگراه‌های قاره اروپا می‌تواند تاثیراتی اساسی و قابل‌توجهی در انتشار گاز گلخانه‌ای CO2 داشته باشد و تمامی سطوح جاده‌ها در اروپا می‌تواند با روکش جدیدتری که دارای مقاومت اصطحکاکی پایین‌تری باشند دوباره روکش شوند. »به عنوان بخشی از نتیجه‌گیری‌های پایانی این گزارش بر این موضوع تاکید شده است که اقدام به روکش دوباره جاده‌های اروپا می‌تواند حداکثر در مدت 20 سال به انجام برسد و دستاوردی که در صورت پیاده کردن این طرح حاصل خواهد شد، کاهش بیش از 5درصدی گاز آلاینده CO2 تا سال 2035 میلادی خواهد بود. در طرح یاد شده تخمین زده شده است که انجام این پروژه در یک دوره 20 ساله رقمی بین 520 تا 780 میلیارد یورو (579 تا 869 میلیارد دلار) یا به طور متوسط رقمی بین 26 تا 39 میلیارد یورو (29 تا 43/5 میلیارد دلار) در هر سال هزینه دربرخواهد داشت ضمن اینکه به عنوان منابع تامین‌کننده این هزینه‌ها پیشنهاد شده است به سراغ سرمایه‌گذاران بخش عمومی رفته و از آنها برای تامین هزینه طرح و سرمایه‌گذاری در این پروژه بلندمدت طلب کمک و یاری کنند. در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی به‌صراحت متعهد شده‌اند که انتشار گاز گلخانه‌ای CO2 از خودروهای تولیدی‌شان را تا سال 2021 میلادی تا سطح 95 گرم CO2 در هر کیلومتر مسافت طی شده خودروها کاهش دهند و در عین حال کمیسیون اروپایی (زیرمجموعه اتحادیه اروپا) در حال حاضر و در طول سال‌جاری بررسی‌های لازم به منظور تعیین معیارهایی جدیدتر درباره میزان انتشار این آلاینده‌ها برای بازه زمانی سال‌های 2025 تا 2030 میلادی را انجام می‌دهد.
    در این رابطه کارشناسان حوزه حمل‌ونقل پاک ضمن ابراز بی‌اعتمادی به برنامه پیشنهادی انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) اظهار می‌کنند که چنین پروژه غیرموثر و پرهزینه‌ای در حقیقت پرداخت یارانه‌ای قابل توجه به صنعت خودروسازی از سوی مردم به عنوان مالیات‌دهندگان اصلی در کشورهای این قاره محسوب می‌شود. «این برنامه درازمدت مانند آن است که تمام جاده‌های اروپا را با فرش قرمز بپوشانیم و بدیهی است هزینه چنین اقدامی نجومی خواهد بود. » گِرگ آرچر، مدیر بخش وسایل نقلیه پاک در موسسه حمل‌ونقل و محیط‌زیست، تشبیه یادشده را درباره طرح پیشنهادی انجمن خودروسازان اروپا بیان کرده و می‌افزاید: «در این طرح صحبت از صرف هزینه‌ای معادل یک‌هزار پوند برای ذخیره‌سازی یک تن کربن (و ممانعت از انتشار آن در اتمسفر)، است، در حالی که هم‌اکنون هزینه چنین اقدامی 5 پوند بیشتر نیست. » آرچر همچنین می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد صنعت خودروسازی اروپا از ماجرای رسوایی فولکس‌واگن چیزی آموخته باشد. آنها هنوز نمی‌خواهند مسئولیت آلاینده‌زا بودن خودروهای تولیدی خود را بر عهده بگیرند. »بری گاردنیر، معاون کار وزیر محیط‌زیست و انرژی نیز درباره پیشنهاد خودروسازان اروپا لغاتی تامل‌برانگیز را به کار می‌برد: «من وحشت‌زده شدم، متنفر و منزجر شدم، اما پس از رسوایی بزرگ فولکس‌واگن دیگر درباره این موضوع غافلگیر و شگفت‌زده نشدم. »وی ادامه می‌دهد: «باید به سرعت ضمن به یاد آوردن وظایف‌مان، اقدامات لازم را جهت پاکیزه‌سازی شرایط و کیفیت فعالیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل اروپا و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی به انجام برسانیم. نیاز داریم حوزه خودروسازی و تردد اتومبیل‌ها در قاره اروپا را برای رسیدن به اهداف‌مان که آب و هوایی سالم و مصرف بهینه انرژی است، متحول و دگرگون کنیم. »
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو