فونیکسریمکسبهتام

بررسی عملکرد نخستین کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت نشان داد

حرکت کند کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت

عصر خودرو- براساس پیش‌بینی‌های انجام شده مقرر شد،‌ کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت با هدف «رفع موانع تولید در صنعت موتورسیکلت» به دستور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت تاسیس شود، اما گفته‌ها حاکی از آن است که روند این کارگروه تخصصی در همان نقطه آغاز خود باقی مانده است.

حرکت کند کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، و حتی با وجود تشکیل این کارگروه، هنوز اتفاق خاصی در این صنعت رخ نداده است. نبود توجه کافی به مسائل و مشکلات صنعت موتورسیکلت، این صنعت را با چالش‌های بسیاری همراه کرده است. این در حالی است که این روزها بحث‌هایی مبنی بر جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای کاربراتوری، ورود موتورسیکلت‌های برقی و مواردی از این دست مطرح می‌شود که ضرورت توجه هرچه بیشتر به این صنعت را می‌طلبد.


    رفع موانع تولید در کارگروه تخصصی
    بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و نیز دبیر کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت  درباره وضعیت این کارگروه تخصصی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی موتورسیکلت در این وزارتخانه را مطرح کرد که اعضای تشکیل‌دهنده نیز از ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربطی باشند که با صنعت موتورسیکلت در ارتباط هستند نظیر خود وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط‌زیست، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهبر که با این صنعت در ارتباط هستند. وی در ادامه به اهداف این کارگروه تخصصی اشاره کرد و گفت: اوایل امسال، این کارگروه در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد اما هنوز شکل واقعی خود را پیدا نکرده است. هدف این بود که همه برنامه‌ها اعم از بلندمدت و کوتاه‌مدت و نیز افق 10 ساله‌ای که برای صنعت موتورسیکلت برنامه‌ریزی می‌شود، در کارگروه موردبررسی قرار گیرد. ضیامقدم، جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری و کاربراتوری را یکی از پیشنهادهای این کارگروه اعلام و تصریح کرد: اگر این کارگروه، سال گذشته تشکیل می‌شد، به‌طور قطع با راهکارها و پیشنهادهایی که از سوی آن ارائه شده بود، امروز در جایگاه بهتری قرار داشته و بسیاری از مشکلاتی که با آن درگیر هستیم، وجود نداشت. دبیر کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت در ادامه درباره روند کار این کارگروه اظهار کرد: شروع اولیه فعالیت این کارگروه با برگزاری چند جلسه به خوبی انجام شد که امیدواریم این روند ادامه یابد و اهداف بلندمدت از سوی انجمن در این کارگروه مطرح شود و موردبررسی قرار گیرد. ضیامقدم در نهایت تصریح کرد: ضرورت دارد تصمیم‌های لازم برای مشکلات و چالش‌های این صنعت در این کارگروه تخصصی اخذ و سپس پس از تایید در هیات دولت، اقدامات لازم انجام شود.


    «تولید» محور مورد بررسی
    در ادامه مهدی وهبی، کارشناس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت  درباره روند فعالیت این کارگروه اظهار کرد: قرار است کارگروه با حضور کارشناسان و سازمان‌های مرتبط به بررسی مسائل اساسی صنعت موتورسیکلت بپردازد و پیشنهادهای عملی برای رفع مشکلات و چالش‌های این صنعت ارائه دهند. وی افزود: این مسائل می‌تواند در حوزه صنعت استاندارد، مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین محیط‌زیست با هدف ساماندهی صنعت موتورسیکلت باشد. این کارشناس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه ادامه داد: بحث ساخت موتورسیکلت در داخل و نیز تعرفه‌های گمرکی از مسائلی خواهد بود که قرار است در کارگروه بررسی و کارشناسی شود.


    ضرورت صادرات
    وهبی درباره روند این کارگروه نیز گفت: جلسات ابتدایی این کارگروه با حضور اعضا تشکیل و قرار شد انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت به عنوان دبیر کارگروه، مسائل و مشکلاتی که این صنف با آن روبه‌رو است را دسته‌بندی کند و با ارائه در کارگروه آرا و نظرات پیشنهادی شنیده و در نهایت جمع‌بندی شود. وی در ادامه به اهمیت بحث صادرات در این صنعت اشاره کرد و گفت: بحث‌هایی درباره موضوع صادرات در صنعت موتورسیکلت و قطعات آن مطرح شده اما درحال‌حاضر مسائل و مشکلات این صنعت محور اساسی خواهد بود زیرا رفع این مشکلات، می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات در صنعت موتورسیکلت باشد.


    زمان‌بندی جایگزینی موتورسیکلت‌ها
    کارشناس دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای کاربراتوری نیز گفت: این موضوع در جلسه‌هایی که با اعضا داشتیم مطرح شد اما رای نیاورد و موضوع وارد مسیر دیگری شد. زیرا پیشنهادها و رای‌هایی که داده می‌شود باید در کارگروه‌های تخصصی در هیات‌های دولتی عنوان شود تا قابلیت اجرایی پیدا کند. وی افزود: بحث آلایندگی و تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری در این کارگروه با یک برنامه زمان‌بندی شده خاص تهیه شد اما در نهایت تغییر کرد و زمان‌بندی تعیین شده برای آن کوتاه شد. این کارشناس در صنایع خودرو اشاره کرد: هیات دولت، وزارت کشور را مکلف کرد تا با تشکیل کارگروه تخصصی مسائل صنعت موتورسیکلت را بررسی و پیشنهادها را جمع‌بندی کند. براین اساس در جلساتی که در دفتر حمل‌ونقل وزارت کشور برگزار شد، بحث‌هایی در این‌باره مطرح اما جمع‌بندی نهایی انجام نشد. او عنوان کرد: تشکیل این کارگروه در داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک می‌کند مسائل مربوط به کارگروه‌های بیرونی به یک جمع‌بندی برسد. وهبی، درنهایت به تاریخ بعدی جلسه این کارگروه اشاره کرد و گفت: این بستگی به نظر انجمن موتورسیکلت دارد که پیشنهادهایی را برای کارگروه ارائه دهد تا موردبررسی کارشناسی قرار گیرد. با توجه به آنچه کارشناسان و دست‌اندرکاران این کارگروه تخصصی عنوان کردند حرکت کارگروه تخصصی صنعت موتورسیکلت به کندی پیش می‌رود و هنوز بررسی مشکلات و چالش‌های این صنعت به شکل جدی در این کارگروه مطرح نشده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط