فونیکسریمکسبهتام

جنگجوی شهری هوندا آمد

عصر خودرو: پنجمین برند قابل اعتماد خودرو در آمریکا از نگاه موسسه معتبر )JD Power ) پس از معرفی ۴ محصول به بازار ایران از حکمران جدیدی برای شهر‌های ایران در دوازدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان رونمایی کرد. هوندا که هم‌اکنون نمایندگی‌اش در ایران بر عهده شرکت «گلرنگ‌موتور فامیلی» است، در سال ۲۰۱۳ با عرضه سدان‌های شهری و متوسط سیویک و آکورد قدم به بازار نوپای ایران گذاشت.

جنگجوی شهری هوندا آمد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰
  • جنگجوی شهری هوندا آمد
  • جنگجوی شهری هوندا آمد
  • جنگجوی شهری هوندا آمد
  • جنگجوی شهری هوندا آمد
  • جنگجوی شهری هوندا آمد
  • جنگجوی شهری هوندا آمد
  • جنگجوی شهری هوندا آمد

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هوندا یکی از آخرین برند‌های معتبر جهانی بود که به ایران آمد اما زمزمه کیفیت محصولات این برند همواره در بین ایرانیان زبانزد بوده است. حال بعد از گذشت حدود 4 سال از ورود رسمی محصولات هوندا به ایران‌، پس از اضافه شدن کراس‌اوور CR-V و ون Odyssey به سبد محصولات «گلرنگ‌موتور فامیلی»‌، نمایشگاه خودرو اصفهان قانونگذار جدید هوندا در ایران و خودرویی با قیمت رقابتی را به بازار خودرو‌های شهری ایران معرفی کرد. این خودرو City نام دارد و از ورودش به سبد محصولات هوندا ژاپن بیش از 35 سال می‌گذرد.City با پیشرانه کم‌مصرف و بهینه 118 اسب‌بخاری با قیمت حدود 120میلیون تومان (تیپ EX) به بازاری قدم می‌گذارد که پیش از این تویوتا یاریس‌ و هیوندای اکسنت به عنوان همکلاس‌هایش در آن حضور داشته‌اند.

جنگجوی شهر هوندا؛ از تولد تا شکوه
«سیتی» 10 سال بعد از معرفی سیویک(1972) در سال 1981 در هوندا متولد شد. City شاید برای ایرانیان نام آشنایی نباشد اما این خودرو در حقیقت در نسل‌های گذشته تنها چند سانتی‌متر از سیویک کوچک‌تر بوده و عمدتا در بازار‌های بومی ژاپن‌، اروپا و استرالیا به فروش می‌رسیده‌ است. هوندا تا‌کنون 6 نسل از این خودرو را به بازار‌های جهانی معرفی کرده است در حالی که دو نسل نخست City که از سال 1981 تا 1994 در بازار حضور داشتند، در کلاس ‌هاچ‌بک به بازار معرفی می‌شدند و حتی نسل دوم از همه جهات شباهت‌های فراوانی به هوندا سیویکی داشت که در دهه 90 به بازار کشورمان نیز راه پیدا کرد. City حاصل تفکر هوندا برای ارائه یک خودرو شهری ایده‌آل برای سختگیر‌ترین بازار این کلاس از خودرو‌ها‌ یعنی ژاپن در درجه اول و بعد از آن اروپا بود‌. بین نسل دوم و سوم City حدود 2 سال اختلاف افتاد و با عرضه نسل سوم در سال 1996‌، هویت City از‌ هاچ‌بک subcompact شهری به یک خودرو جمع‌و‌جور Compact تغییر پیدا کرد و نسخه‌ هاچ‌بک آن با نام Jazz/Fit از سال 2001 با هدفی متفاوت متولد شد. سیتی یکی از محصولات بین‌المللی هونداست که از بدو تولد تا‌کنون موفق به فروش بیش از 2 میلیون دستگاه در سراسر جهان شده و همچنین در بیش از 50 کشور جهان عرضه می‌شود. نسل ششم سیتی که جدیدترین مدل این خودرو است و قرار است به بازار ایران نیز در مدل 2016 عرضه شود، از سال 2013 میلادی به بازار‌های جهانی معرفی شده است. سیتی تا‌کنون بار‌ها در صدر فروش محصولات هوندا در بازار‌های پررقابتی همچون  تایلند‌، ویتنام‌، هند‌، پاکستان و ... قرار داشته و با توجه به قیمت رقابتی و بهره‌گیری از ایده‌آل‌های یک سدان شهری پیش‌بینی می‌شود در ایران نیز به جنگجوی هوندا برای تغییر قواعد بازار سدان‌های شهری بدل شود.
  سیویک کوچک  با توانایی‌های بزرگ
City را می‌توان یک هوندا سیویک با ابعاد نسبتا کوچک‌تر دانست چرا که طول این خودو تنها 8 سانتی‌متر از هوندا سیویکی که هم‌اکنون در ایران حضور دارد، کمتر است. وزن خالص حدود یک تنی در مقایسه با وزن 1.2 تنی سیویک‌، با همراهی پیشرانه 118 اسب‌بخاری و گیربکس اتوماتیک CVT نه‌تنها از City خودرویی کسل‌کننده برای شهر نمی‌سازند بلکه با شتاب رسمی حدود 10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر‌، City برای کسانی که با تحقیق به دنبال یک خودرو باکیفیت هستند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر نگاه‌های جهانی به موفقیت‌های City و کسب چندین عنوان جایزه به‌عنوان بهترین خودرو سال را کنار بگذاریم‌، این سدان شهری در سال 2014 موفق به کسب عنوان بهترین سدان شهری خاورمیانه شده است؛ جایزه‌ای که با توجه به شباهت استقبال از برند‌ها در بازار ایران و خاورمیانه مطمئنا می‌تواند در ایران نیز روی استقبال از City تاثیر‌گذار باشد.

  City رو در روی نزدیک‌ترین رقیبش در بازار ایران ‌
City از نزدیک‌ترین رقیبش در بازار ایران یعنی یاریس سدان حدود 14‌سانتی‌متر طول بیشتر و 5 سانتی‌متر فاصله بیشتر بین دو محور دارد که موجب تفاوت قابل‌توجهی به این دو خودرو ازنظر ابعاد کلی اتاق و آسایش سرنشینان می‌شود. پیشرانه 1.5 لیتری 16 سوپاپ City با تولید 118 اسب بخار قدرت‌، 11 اسب بخار قوی‌تر از یاریس سدان است که از پیشرانه‌ای با حجم مشابه بهره می‌برد و گیربکس CVT سیتی نیز عملکرد دقیق و بهتری از گیربکس 4 سرعته یاریس ارائه می‌کند. نتیجه نبرد فنی این دو خودرو 1.5 ثانیه شتاب سریع‌تر برای سیتی و 1.5 لیتر مصرف بهتر در مقایسه با یاریس سدان است.
هیوندای اکسنت نیز هرچند با پیشرانه 1.6 لیتری 122 اسب بخاری حدود 4 اسب بخار از سیتی روی کاغذ قوی‌تر است اما با اتکا به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک 1.5 ثانیه شتاب ضعیف‌تر از City و 0.5لیتر مصرف سوخت بیشتر از سدان شهری هوندا را به ثبت می‌رساند. City با تمام مزیت‌هایی که نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی یاریس صندوق‌دار دارد، با قیمتی نزدیک به این خودرو به بازار عرضه می‌شود.

  قلب قوی اما کم‌مصرف‌
City با بهره‌گیری از پلت‌فرم مشترک با مدل‌ هاچ‌بک Jazz و همچنین ون کوچک Partner هوندا‌، از پیشرانه 1.5 لیتری بنزینی بهره می‌برد.حداکثر قدرت این پیشرانه در دور موتور 6600 به 118 اسب بخار می‌رسد و حداکثر گشتاور 145 نیوتن‌متر را در دور موتور 4600 به ثبت می‌رساند. سدان 4.4 متری هوندا با اتکا به یک گیربکس اتوماتیک CVT (ضریب متغیر)‌، تنها 5.8 لیتر در سیکل ترکیبی سوخت مصرف می‌کند و درعین‌حال به دلیل وزن کم حدود یک تنی که در این کلاس تقریبا بدون رقیب است، شتاب رسمی 10.1 ثانیه را به ثبت می‌رساند. مصرف سوخت ایده‌آل City به لطف تکنولوژی زمان‌بندی سوپاپ‌ها i-VTEC به همراه سیستم مدیریت تزریق سوخت PGM-FI حاصل می‌شود. پیشرانه 1497 سی‌سی این خودرو با توجه به ضریب تراکم 10.3 به یک حساسیت زیادی روی بنزین ایران نخواهد داشت و تاکنون در بسیاری از بازار‌های جهانی که بنزین باکیفیت ندارند‌، در زمره باکیفیت‌ترین و قابل‌اعتمادترین خودرو‌ها قرار داشته است‌. سیستم تعلیق سیتی در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب به‌صورت میل پیچشی انتخاب شده است و ترمز‌های دیسکی که در جلو از نوع خنک‌شونده هستند نیز وظیفه حفظ امنیت را بر‌عهده دارند. در City راننده امکان انتخاب کلید ECON برای رانندگی در شرایط اقتصادی برای بهترین مصرف را دارد. در این حالت زمانی که سیستم ECON‌ حین رانندگی و در هر شرایطی برای کاهش مصرف سوخت وارد مدار شود‌، نوار حاشیه نمایشگر‌های پشت فرمان از رنگ آبی به رنگ سبز تغییر پیدا می‌کنند تا راننده از جزئیات یک رانندگی اقتصادی و عملکرد این سیستم لحظه‌به‌لحظه مطلع شود.

  ایمن به سبک هوندا‌
ایمنی یکی از مشخصه‌های اصلی محصولات هونداست. City نیز با پیروی از این خط‌مشی در آزمایش تصادف نسل ششم که گزارش آن توسط موسسه‌ANCAP ا(Australasian New Car Assessment
Program) تهیه شده موفق به کسب امتیاز قابل توجه 35.62 از 37 امتیاز و هر 5 ستاره ایمنی شده است. آپشن‌های مدل مورد آزمایش در این تست سیستم ترمز ضد‌قفل ABS‌، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و  سیستم کنترل پایداری ESC بوده است که همه این تکنولوژی‌ها در City که قرار است توسط گلرنگ‌موتور به بازار عرضه شود، به‌صورت استاندارد قرار دارند. تکنولوژی پشت‌سری‌های با قابلیت واکنش به ضربه‌، 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو‌، سیستم ضد‌سرقت  و ISOFIX ازجمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی سیتی به شمار می‌روند.

  امکانات رفاهی داخلی و خارجی‌
در نمای داخلی City،  داشبورد خاکستری-کرومی یک نمایشگر 7 اینچ را در بخش میانی‌، متمایل به سمت راننده در خود گنجانده است. برای راننده امکان تعویض دنده به‌صورت دستی از طریق Paddle shifterهای پشت فرمان فراهم شده است و برای سرنشینان عقب نیز علاوه بر 2 دریچه مجزا برای سیستم تهویه‌ای که به‌صورت اتوماتیک کنترل می‌شود‌، زیر آرنجی در نظر گرفته شده است که با باز شدن آن امکان دسترسی به صندوق‌بار حجیم City نیز فراهم می‌شود. از جمله مهم‌ترین تجهیزات نمای خارجی City می‌توان به مه‌شکن جلو‌، چراغ‌های‌ هالوژن‌، راهنمای LED روی آینه‌، دستگیره‌های کرومی و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد. در کابین سیتی نیز علاوه بر موارد ذکر شده‌، آینه‌های جانبی برقی‌، کروز کنترل‌، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان‌، تنظیم چراغ‌های جلو از داخل‌، پاور ویندوز‌، کلید استارت‌، ورود بدون کلید‌، 8 بلندگو و کنترل دمای محیط خارج به صورت استاندارد در تیپ EX این خودرو عرضه می‌شوند.

  تیپ‌بندی‌های City و قیمت‌
تمام آپشن‌هایی که در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به آنها اشاره شد به صورت استاندارد روی تیپ EX نصب شده‌اند. City علاوه بر این در دو تیپ LX و DX نیز عرضه می‌شود که از سطح آپشن کمتری نسبت به تیپ EX برخوردار هستند. مهم‌ترین تفاوت تیپ LX با تیپ EX در آپشن‌هایی نظیر پکیج کرومی‌، سیستم کی‌لس استارتر‌، سیستم تهویه‌اتوماتیک‌، دریچه‌های سیستم تهویه برای سرنشینان عقب‌، پدل‌شیفتر‌های تعویض دنده از پشت فرمان‌، رینگ 15 اینچی (‌در تیپ EX رینگ‌ها 16 اینچی هستند)‌، 4 بلندگو (‌در تیپ EX  8 بلندگو نصب شده است) و امکان خواباندن صندلی‌های عقب به صورت 60/40 است. تیپ پایه DX علاوه بر موارد متفاوت در تیپ متوسط LX‌، از کلید‌های کنترل روی فرمان‌، مانیتور‌، هندزفری بلوتوث و آنتن کوسه‌ای نیز بهره نمی‌برد.
شرکت «گلرنگ‌موتور فامیلی» قیمت حدود 120 میلیون‌تومان را برای فول‌ترین مدل هوندا City یعنی تیپ EX اعلام کرده است. City با این سطح از امکانات در تیپ EX یک سر و گردن بالاتر از همکلاس‌هایش در بازار ایران قرار می‌گیرد و اگر اعتبار برند‌، کیفیت و مزیت‌های فنی و مصرف کم این خودرو را نیز به فهرست داشته‌هایش از نظر امکانات رفاهی اضافه کنیم به خودرویی تمام‌عیار می‌رسیم که با قیمتی رقابتی قدم به بازار ایران می‌گذارد. شرکت «گلرنگ‌موتور فامیلی» هنوز زمان دقیقی را برای آغاز فروش این سدان جدید اعلام نکرده است.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط