فونیکسریمکسبهتام

کدام خودروهای قدیمی کشورمان در آینده محبوبیت بیشتر و ارزش کلاسیک کسب خواهند کرد؟

محبوبـان فـردا

عصر خودرو: برای بسیاری مرز بین خودرو قدیمی و خودرو کلاسیک و ارزشمند واقعا‌ قابل تشخیص و تعریف نیست. معمولا به خودروهایی که بیش از ۲۰ سال از تولید آنها گذشته باشد، می‌توان لفظ قدیمی را اطلاق کرد؛ با این حال اینکه خودرویی قدیمی آیا ارزش کلاسیک نیز دارد یا نه، به عوامل متعددی همانند قیمت جهانی، محبوبیت در گذشته، خاص‌بودن، میزان تولید و اهمیت تاریخی مربوط است. همین سبب شده تا برخی خودروها برای بسیاری از کلکسیونرها و علاقه‌مندان ارزش کلاسیک نداشته، برای عده‌ای حداقل از نظر معنوی بسیار ارزشمند باشد. در کشورمان نیز مدتی است با بالاگرفتن تب کلاسیک‌بازی، این دسته‌بندی‌ها بسیار اهمیت یافته است.

محبوبـان فـردا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا
  • محبوبـان فـردا

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بسیاری از خودروهایی که در خارج از ایران ارزش کلاسیک ندارند (همانند مرسدس بنز W115، شورولت نوا، بیوایک اسکای لارک و ...) به دلیل شرایط خاص ایران در دسته کلاسیک‌ها قرار گرفته‌اند و حتی پیکان به عنوان رایج‌ترین خودرو تولید داخلی نیز به این عرصه وارد شده است. با این حال هستند خودروهایی که به نسبت رقبا و هم‌عصران خود مورد بی‌مهری قرار گرفته، کمتر مورد توجه هستند. در این مطلب به سراغ این خودروها رفته، دلیل افزایش ارزش آنها در آینده را نیز عنوان می‌کنیم.

فولکس واگن ترنسپورتر

نسل‌های اول و دوم ون محبوب فولکس واگن (که با کدهای T1 و T2 شناخته می‌شوند) در مقیاسی انبوه به ایران وارد شده‌اند. با این حال بیشتر نمونه‌های نسل اول نابود شده، نمونه‌های نسل دوم نیز هنوز به عنوان خودروهای خدماتی برای جابه‌جایی بار و تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین سبب شده تا هنوز نسل دوم این خودرو دوست‌داشتنی در زمره کلاسیک‌ها قرار نگیرد و چندان توجهی به آن نشود. مسلما در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد بالا رفتن ارزش این خودرو و چیزی شبیه آنچه برای بیتل رخ داد، خواهیم بود.

مرسدس بنز W123

مرسدس بنز W115 یا همان دانشجویی در کشورمان به دلیل ظاهر کلاسیکی که دارد، توسط بسیاری به عنوان یک خودرو کلاسیک شناخته می‌شود. اما فرزند آن یعنی سری W123 هنوز هم به عنوان یک کلاسیک حتی در میان علاقه‌مندان به مرسدس بنز مطرح نشده، بیشتر نمونه‌های معمولی آن هنوز هم به عنوان خودرو روزمره مورد استفاده است. تعمیرات نسبتا ساده، ظاهر باصلابت و کلاسیک با المان‌های شناخته‌شده مرسدس بنز، قابلیت‌های فنی خوب و سواری راحت از جمله دلایلی هستند که در آینده این خودرو دوست‌داشتنی را قطعا بیش از پیش در مرکز توجهات قرار خواهند داد.

ب‌ام‌و نئوکلاس سدان

در کشورمان به مدد خوشنامی برند ب‌ام‌و، تقریبا تمامی نمونه‌های قدیمی این غول آلمانی در زمره خودروهای کلاسیک قرار گرفته‌اند. با این حال نمونه‌های سدان رده نئوکلاس ب‌ام‌و (همانند نمونه‌های 4در 1800 و 2500 و 2800 و 3000) برخلاف نمونه‌های کوپه (همانند 2002 و 3000 کوپه) هنوز در جایگاهی قرار نگرفته‌اند که مورد توجه مجموعه‌‌داران قرار گیرند. متاسفانه این خودروها از نظر پوسیدگی و قطعات یدکی چندان وضع مناسبی ندارند، با این حال به دلیل ظاهر جذاب و تا حدودی خشن و قابلیت‌های فنی می‌توانند بعدها بیش از این مورد توجه قرار گیرند.

فیات 131

یکی از سدان‌های ارزانی که در بازار خودرو کشورمان زمانی فراوان بود، فیات 131 است. این خودرو با ظاهر ساده جعبه‌ای و قابلیت‌های فنی خوب توانست عمر درازی در ایران داشته باشد؛ با این حال امروزه یافتن یک نمونه حتی پوسیده آن در معابر کشور تقریبا غیرممکن شده است. با آنکه نام و برند فیات به اندازه سایر هموطنانش با اصالت نیست، اما هنوز هم خون یک ایتالیایی جذاب در رگ‌های این خودرو جریان دارد. علاوه بر این، به مدد اوراق‌شدن بیشتر نمونه‌ها و واردات قابل قبول قطعات، از نظر تامین قطعه 131 مشکلی ندارد. به همین دلیل 131 نیز در لیست ما جای خواهد گرفت.

آریا و شاهین

تقریبا هر خودرویی که برچسب آمریکایی‌بودن را یدک بکشد، امروزه در ایران کلاسیک محسوب می‌شود. با این حال هنوز هم هستند خودروهایی که به دلایلی همانند عدم استفاده از پیشرانه‌های 8‌سیلندر و ظاهر ساده، در کشورمان برچسب کلاسیک‌بودن را یدک نمی‌کشند. رامبلر آمریکن که در ایران با نام‌های آریا و شاهین تولید شده، یکی از این خودروهاست.
با این حال به دلیل همه‌گیری تب علاقه به خودروهای آمریکایی، سادگی تعمیرات و فراوانی قطعات یدکی و ظاهر دوست‌داشتنی این دو برادر، احتمالا در آینده شاهد کلکسیونی‌شدن همین نمونه‌های اندک باقیمانده از این دو خودرو خواهیم بود.

رنو 5

سوپر مینی محبوب ایرانیان در دهه‌های 50 و 60 میلادی متاسفانه کمتر از امثال ژیان، مینی و فولکس واگن گلف در ایران مطرح است و در سال‌های اخیر با روی‌گردان شدن مردم از این خودرو، بیشتر رنوها سر از مراکز اوراق و اسقاط خودرو درآوردند.  با این حال هنوز هم برخی نمونه‌ها توسط علاقه‌مندان در وضعیتی مناسب نگهداری می‌شوند و همین روند ممکن است در آینده این خودرو خاطره‌انگیز را دوباره سر زبان‌ها بیندازد.  عواملی همانند تعمیرات ساده، لوازم یدکی ارزان‌قیمت و ظاهر جذاب و قابلیت بهبود مشخصات فنی از جمله دیگر نکات مثبت این فرانسوی کوچک هستند.

ولووهای کلاسیک

خودروهای سواری ولوو در ایران چندان هم گمنام نیستند و به عنوان خودروهایی جان‌سخت و مستحکم مورد توجه برخی از علاقه‌مندان هستند.  با این حال هنوز کمتر کسی ولووهای دهه هفتادی را در کشورمان به عنوان خودروهای کلاسیک می‌شناسد. امری که چندان مورد توجه نیست و به دلیل ظاهر ساده و تا حدی خشک این خودروها، قابلیت‌های فنی معمولی و ارزش برند ولوو در ایران قابل توجیه است.

پژو 504

پژو 504 یکی از سخت‌جان‌ترین خودروهای تاریخ است که توانست در ایران نیز نقشی مهم در ده‌های 50، 60 و حتی 70 شمسی داشته باشد.  هنوز هم تعداد قابل توجهی از 504‌های ایران در معابر در حال تردد هستند و برخی از آنها نقش خودرو روزمره و خانوادگی را ایفا می‌کنند. این خودرو از نظر ظاهری جذاب و دوست‌داشتنی بود، از نظر فنی نیز قابلیت‌های خوبی دارد.  علاوه بر این به دلیل سادگی تعمیرات و ارزان‌بودن قطعات یدکی، بازسازی آن چندان مشکل نیست.  علاوه بر این، برند پژو نیز در ایران طرفدارانی دارد که ممکن است در آینده بیش از پیش به این خودرو توجه کنند.

پورشه 914

پورشه و فولکس واگن با کمک یکدیگر یک خودرو اسپرت موتور وسط کوچک و چابک را طراحی کردند که در بیشتر مناطق دنیا با نام پورشه 914 عرضه شد. این خودرو در اوایل دهه 70میلادی به ایران نیز وارد شد و تعداد قابل توجهی از نمونه‌های 4‌سیلندر آن راهی ایران شدند. متاسفانه بیشتر این 914ها از میان رفتند و نمونه‌های باقیمانده نیز چندان مورد توجه مجموعه‌داران و علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک نیستند. 914‌به عنوان یک پورشه قابلیت‌های فنی و ظاهری خاص دارد و قطعات یدکی آن نسبت به سایر مدل‌های پورشه ارزان‌تر است. به همین دلیل ممکن است بتواند تا در آینده‌ای نزدیک به عنوان یک خودرو کلاسیک ارزشمند بیش از پیش مطرح شود.

تویوتا کارینا/کرونا

تویوتا در ایران برندی است که طرفداران آن بیشتر به دنبال نمونه‌های مدرنی هستند که حداکثر عمری در حدود 25سال دارند. به همین دلیل بازار تویوتاهای دهه هفتادی در ایران چندان داغ نیست و نمونه‌هایی که از این خودروها در ایران باقیمانده، بیشتر نقش خودرو روزمره را ایفا می‌کنند. با این حال کارینا و کرونا به عنوان ساده‌ترین و حتی کم‌ارزش‌ترین تویوتاهایی که در ایران یافت می‌شوند، خودروهای قابل احترامی هستند که بازسازی آنها نیز چندان دشوار نیست و به دلیل ظاهر کلاسیک و ساده، می‌توانند در آینده به عنوان کلاسیک‌های ارزان‌قیمت مطرح شوند.

ب‌ام‌و  E28

اولین نسل سری 5 محصولات ب‌ام‌و در ایران توانسته تا حد خوبی خود را به عنوان یک خودرو کلاسیک در اذهان عمومی مطرح کند. با این حال فرزند خلف آن که به‌مراتب از پدر خود در ایران کمیاب‌تر است، هنوز نتوانسته جایگاهی درخور ویژگی‌های ظاهری و فنی خود کسب کند. بیشتر W28‌های باقیمانده در ایران وضعیت مناسبی ندارند و به دلیل کمیابی قطعات فنی و تزئینی، بازسازی آنها چندان ساده نیست. با این حال E28 یک سدان آلمانی با روحی اسپرت است که به دلیل اصالت برند ب‌ام‌و، می‌تواند یک گزینه مسلم برای بدل‌شدن به یک کلاسیک خوب در آینده‌ای نزدیک باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط