فونیکسریمکسبهتام

هوندا سیویک ۲۰۱۶ سال ۹۵ توسط «گلرنگ‌موتور فامیلی» به بازار عرضه می‌شود

بهترین سیویک ۵۰‌ سال اخیر در راه ایران

عصر خودرو- سیویک، بعد از ورود به ایران با مدل ۲۰۱۳‌، هم‌اکنون در ۴۴امین سال تولدش قرار است ‌ در ایران نیز مانند بازار‌های آمریکا و کانادا پوست بیندازد و سال آینده شاهد عرضه نسل دهم این خودرو توسط گلرنگ‌موتور فامیلی باشیم.

بهترین سیویک ۵۰‌ سال اخیر در راه ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹:۰۰
  • هوندا سیویک 2016
  • هوندا سیویک 2016
  • بهترین سیویک 50‌ سال اخیر در راه ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، سال‌های 1960 میلادی مصادف با ورود هوندا به عرصه خودروسازی بود. هوندا برای آنکه در مقابل نیسان و تویوتایی که سابقه خودروسازی‌شان به قبل از شروع جنگ جهانی دوم برمی‌گشت، حرفی برای گفتن داشته باشد، تلاش می‌کرد تا در مسیر متفاوتی حرکت کند. به‌عنوان مثال، تقریبا تمامی محصولات اصلی هوندا در بازارهای جهانی با پلت‌فرم دیفرانسیل جلو عرضه می‌شدند یا مثلا اینکه هوندا به‌مدت کوتاهی از تکنولوژی‌های آن زمان به‌عنوان آپشن استفاده ‌کرد و سپس خیلی زود آنها را به‌صورت استاندارد در اختیار مشتریانش قرار داد؛ تکنولوژی‌هایی مانند ترمزهای ABS، فرمان حساس به سرعت (سرووترونیک) یا حتی انژکتورهای چندنقطه‌ای که هوندا در ابتدای دهه 80میلادی به‌کار گرفت، ازجمله این نوآوری‌ها بودند. هرچقدر زمان بیشتر می‌گذشت علاقه هوندا به مدرن‌کردن خودروهایش از تویوتا و نیسان بیشتر می‌شد تا آنجاکه در اواخر دهه 80میلادی مدیران این کمپانی تصمیم به خلق برندی گرفتند تا همه‌چیزهای خوب را یکجا داشته باشد و بدین‌ترتیب آکورا به‌وجود آمد که نخستین برند لوکس ژاپنی‌ها بود‌ و جالب‌تر اینجاست که وقتی تویوتا و نیسان خودشان را عقب‌تر از هوندای تازه‌وارد دیدند، 2سال بعد از آکورا، دست به تاسیس برندهای لکسس و اینفینیتی به‌عنوان زیرمجموعه‌های لوکس‌شان زدند.

  دومین خودروی معاصر ژاپنی‌ها

اگر می‌شد از هوندا پرسید ازمیان بیش از 20مدل مختلفی که در نیم‌قرن اخیر تولید کرده، به کدام مدل‌ها بیشتر علاقه دارد، قطعا جوابش سیویک و آکورد بود؛ 2 خودرویی که در این چند دهه به‌تنهایی زحمت جهانی‌کردن نام هوندا را به دوش کشیدند. سیویک 4سال زودتر از آکورد به‌دنیا آمد؛ یعنی در 1972. اما باتوجه به این تاریخ، می‌توان گفت سیویک 4سال دیرتر از تویوتا کرولا وارد بازار شده و این یعنی اینکه در میان تمام خودروهای ژاپنی، سیویک حالا دومین خودروی قدیمی در تاریخ این بازار است که همچنان تولیدش ادامه دارد. بعد از کرولا و سیویک، رتبه سوم را هم باید به هوندا آکورد داد.

  اولین بحران جهانی نفت؛ سکوی پرتاب سیویک

سال 1973 که یک‌سال از معرفی سیویک می‌گذشت، کشورهای عربی اوپک برای تلافی‌کردن جنگ 6روزه، نخستین تحریم بزرگ نفتی جهان را شروع کردند که خیلی زود به افزایش 4 برابری بهای نفت منجر شد. این تحریم که بعدها از آن به‌عنوان نخستین بحران نفتی جهان یاد شد و تا ابتدای دهه 80میلادی هم اثراتش پابرجا بود، بهترین و بزرگ‌ترین فرصت ممکن را در اختیار هوندا قرار داد تا مشتری بیشتری برای سیویک پیدا کند. هوندا در این شرایط تمرکز صادرات سیویک را روی بازارهای اروپای غربی و ایالات‌متحده که هدف اصلی تحریم عرب‌ها بودند، قرار داد و همانطور که پیش‌بینی می‌کرد، با استقبال خوب مشتریان روبه‌رو شد به‌خصوص در آمریکا که سیویک در کنار خودروهایی از برندهای داتسون، مزدا، تویوتا و میتسوبیشی به‌صورت انبوه به آنجا صادر شد و ذائقه اکثر مشتریان آمریکایی از خودروهای 8 و 6سیلندر پرمصرف را به خودروهای 4سیلندرهای جمع‌وجور و بسیار سبک (سیویک هاچ‌بک در آن زمان کمتر از 700 کیلوگرم وزن داشت) به‌صورت موقت تغییر داد. می‌گوییم موقت چون در ابتدای دهه 80میلادی هم بهای نفت رو به کاهش گذاشت و هم اینکه آمریکایی‌ها قانون محدودیت واردات خودرو را تصویب کردند تا دوباره بازار به سمت خودروهای بزرگ و پرمصرف آمریکایی روی برگرداند. اما در اواسط دهه 70میلادی نیز وقتی هوندا از تکنولوژی انحصاری CVCC خود در انجین سیویک استفاده کرد، یکی از معدود خودروهای بازار آمریکا محسوب می‌شد که بدون داشتن مبدل‌های کاتالیزوری قادر به پاس‌کردن استانداردهای آلایندگی بود. سیویک تا اواسط دهه 80میلادی همچنان فاقد مبدل کاتالیزوری بود که از عجایب زندگی این ژاپنی است.

  عامل بقای هوندا یا دلیل تولید آکورد؟

دلیل تولید آکورد این نیست که هوندا به خودرویی بزرگ‌تر از سیویک نیاز داشت؛ افزایش صعودی مشتریان سیویک و رسیدن به رکورد تیراژ سالیانه 100هزار دستگاهی این خودرو در اواسط دهه 70میلادی، هوندا را وسوسه کرد تا با پلت‌فرم کشیده شده سیویک 3در، محصول دیگری با نام آکورد در سال 1976 بسازد که اولین مدلش درست مانند سیویک، هاچ‌بکی 3در بود؛ خودرویی که بعد از سیویک، قطعا دومین محصول موفق هوندا تاکنون شده. همچنین معروف است که می‌گویند سیویک دلیل اصلی هوندا برای ادامه‌دادن راهش بود. هرچند سند و مدرکی برای این حرف وجود ندارد اما گفته می‌شود در اوایل دهه 70میلادی هوندا قصد خداحافظی از صنعت خودروسازی را داشت یا در بهترین حالت می‌خواست فقط برای بازار ژاپن خودرو بسازد اما با موفقیت‌های چشمگیری که سیویک در همان سال‌ها در عرصه جهانی برای هوندا کسب کرد، باعث شد تا این خداحافظی اتفاق نیفتد.

  کلکسیون افتخارات سیویک

ازهمان ابتدای تولدش، سیویک عادت داشته که در لیست بهترین‌ها باشد. اگر نگاهی به سال‌های زندگی او داشته باشیم این مسئله روشن‌تر می‌شود؛ سیویک در 2سال ابتدایی ورودش (از 72 تا 74میلادی) خودروی سال ژاپن شد. در 1973 سیویک سومین خودروی سال اروپا معرفی شد که اتفاق بزرگی برای هوندا بود چراکه تا قبل از او هیچ ژاپنی دیگری به این لیست راه نیافته بود. سیویک همچنین عناوین دیگری مانند بهترین خودروی سال ایرلند (2006)، بهترین خودروی سال جهان (2006) و بهترین خودروی سال آفریقای جنوبی (2007) را هم در کارنامه خود دارد. تقریبا همین 3ماه پیش و در نمایشگاه دیترویت 2016 نیز سیویک برای دومین‌بار (بار اول در 2006) به‌عنوان خودروی سال آمریکای شمالی معرفی شد. در میان مجلات معتبر و شناخته‌شده خودرویی نیز سیویک تاکنون 6 بار در لیست 10خودروی برتر سال از طرف ماهنامه آمریکایی Car&Driver قرارگرفته است. به‌لحاظ آمار فروش نیز سیویک همیشه خودش را در لیست پرفروش‌ترین‌های ایالات‌متحده و کانادا جای داده که البته در کانادا این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد طوری‌که سیویک 18سال است که به‌صورت متوالی در جایگاه پرفروش‌ترین خودروی کانادا ایستاده.

  ایمن به سبک هوندا

حضور در لیست بهترین خودروهای سال تنها افتخارات سیویک نیستند. به‌عنوان مثال، سیویک در 2001 توانست از NHTSA (سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا) 5 ستاره کامل دریافت کند که به همراه ولوو S80 یکی از نخستین خودروهای جهان بود که به چنین سطحی از ایمنی در آن سال رسید. درسال 2013 نیز IIHS (سازمان بیمه برای ایمنی بزرگراه‌های آمریکا) به مدل‌های کوپه و سدان سیویک با دادن سطح امتیازی GOOD در تست Small Overlap، سیویک را ایمن‌ترین خودروی سایزکوچک (ساب‌کامپکت) و همچنین اولین خودروی سایزکوچک این بازار معرفی کرد که بیشترین امتیاز ممکن را تا آن زمان گرفته بود.

  ساخت آمریکاست

یکی دیگر از عجایب زندگی سیویک این است که خودِ ژاپنی‌ها امکان خریدنش را ندارند. هوندا بعد از آنکه متوجه تغییر علاقه ژاپنی‌ها شد و فهمید که آنها به خودروهای جمع‌وجور و انواع مینی‌ون‌ها روی آورده‌اند، از تابستان 2010 (قبل از شروع نسل نهم) هم فروش و هم تولید نسخه‌های بنزینی سیویک را در ژاپن متوقف کرد اما نسخه‌های هیبریدی سیویک همچنان به‌صورت وارداتی درآنجا به‌فروش می‌رسد. به همین دلیل است که حالا می‌بینیم دهمین نسل سیویک که از زمستان 2015 به‌عنوان مدل 2016 وارد بازارها شده، برخلاف 9نسل سابق تنها در 2 کارخانه در جهان تولید می‌شود؛ یکی در اونتاریوی کانادا و دیگری در ایندیانای آمریکا. این نکته را هم فراموش نکنیم که سیویک 2016 نخستین مدل سیویک است که در آمریکا هم طراحی و هم تولید شده است.

  پنجمین محصول گلرنگ‌موتور

حالا که خیلی مختصر با سیویک آشنا شدیم، وقت آن رسیده که بگوییم سیویک 2016 در سال 1395 مهمان جاده‌های ایران می‌شود. واردکننده این خودرو، نماینده جدید هوندا در ایران یعنی گلرنگ‌موتور فامیلی است که در چهارمین سال حضور مجدد هوندا در ایران، آماده عرضه پنجمین محصول خود می‌شود.

گلرنگ‌موتور که هم‌اکنون پیش‌فروش نسخه 2016 آکورد باقیمت 206 تا 233میلیون تومان و همچنین مدل 2016 کراس‌اوور CR-V را با قیمتی در حدود 234 تا 253میلیون تومان آغاز کرده، سومین محصولش هوندا سیتی حدودا 120میلیونی است که برادر کوچک‌تر سیویک محسوب می‌شود.

بعد از عرضه این 3خودرو حالا نوبت به سیویک 2016 رسیده که در ایران از نظر کلاس ابعادی باید با خودرو‌هایی نظیر تویوتا کرولا، مزدا‌3 و هیوندای الانترا رقابت کند.

  استخوان‌بندی جدید سیویک

اگر هاچ‌بک آتشین Type-R را حساب نکنیم، سیویک 2016 دارای 3مدل هاچ‌بک، کوپه و سدان است که قاعدتا نسخه سدان آن بیشتر از بقیه شانس ورود به ایران را دارد و به همین جهت هم روی صحبت ما خواهد بود. در مدل 2016 هوندا برای سیویک از پلت‌فرم جدیدی بهره‌گرفته که مستحکم‌تر از گذشته است. همچنین وزن بدنه 30کیلوگرم کمتر شده و ارتفاع مرکز ثقل نیز برای پایداری بیشتر خودرو، 1.5سانتی‌متر کاهش یافته است. بیشترین تغییر اندازه در ابعاد خودرو نیز مربوط به فاصله محوری است که 3سانتی‌متر بیشتر شده. البته عرض و ارتفاع و حتی اورهنگ‌های جلو و عقب (فاصله سپر تا محور) خودرو نیز تغییر کرده اما چون بسیار اندک است کسی به آنها توجهی نمی‌کند!

  بدون گیربکس اتومات؛ با انجین توربوشارژ

درحالی‌که نسل قبلی سیویک دارای حداقل 7 انجین مختلف بود اما هوندا در سیویک 2016 فعلا دو انجین 4سیلندر مختلف را در دسترس مشتریانش قرار داده و معلوم هم نیست که باگذشت زمان آیا چیزی به این‌دو اضافه می‌شود یا خیر. پیشرانه استاندارد سیویک از نوع تنفس طبیعی 2 لیتری i-VTEC با قدرت 158 اسب‌بخار‌ و گشتاور 187 نیوتن‌متر است که می‌توان با گیربکس 6 سرعته دستی (6MT) یا با گیربکس CVT آن‌را سفارش داد. این پیشرانه هم‌اکنون روی تیپ‌های LX و EX سیویک قرارگرفته. اما پیشرانه دوم 1.5 لیتری توربویِ 174 اسبی با گشتاور 236 نیوتن‌متری خواهد بود که مختص تیپ‌های EX-T و Touring بوده و با گیربکس اتوماتیک CVT تحویل مشتریان می‌شود. همانطور که متوجه شدید بعد از 44سال، یک اتفاق بسیار مهم در قلب سیویک رخ داده؛ سیویک 2016 نخستین مدل سیویک است که از پیشرانه توربوشارژ بهره می‌برد.

تغییر سیستم تعلیق و همچنین بهبود سیستم فرمان که باعث شده حداقل‌شعاع گردش از 3.1متر به 2.2متر برسد، از دیگر مشخصه‌های مهم سیویک 2016 هستند. اما در حالی که هوندا در نسل نهم سیویک ترمزهای دیسکی عقب را به‌عنوان آپشن به مشتریان عرضه می‌کرد اما در نسل دهم خوشبختانه اینطور نیست و حالا سیویک 2016 در عقب به ترمزهای دیسکی استاندارد تجهیزشده است. خود هوندا می‌گوید که سیویک 2016 بهترین سیویکی است که در این نیم‌قرن ساخته؛ چه از لحاظ ظاهری که با انقلاب طراحی همراه شده و چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ تنوع امکانات که به دلیل ازدیاد آنها و نامشخص بودن نوع سیویک‌های وارداتی، پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی سریع به جداول مهم‌ترین مشخصات تیپ‌های 5 گانه سیویک سدان داشته باشید که براساس بازار ایالات‌متحده جمع‌آوری شده است. حتما توجه کنید که هر تیپ، ویژگی‌های تیپ ارزان‌ترش را یا به‌صورت استاندارد یا به‌صورت بهبودیافته (Upgrade) دارد.


*مهم‌ترین ویژگی‌های سیویک تیپ LX

انجین 1996سی‌سی DOHC با انژکتورهای چندنقطه‌ای
ترمز پارک برقی با قابلیت نگه‌داشتن ترمز به‌صورت اتومات
دوربین عقب با 3زاویه دید مختلف (نرمال، بالا و عریض)
چراغ‌های اتولایت هالوژنی به همراه LEDهای روز (DRL)
باک بدون درپوش داخلی (Capless Filler)
مانیتور 5 اینچی با بلوتوث H


*مهم‌ترین ویژگی‌های سیویک تیپ EX

انجین 1996سی‌سی DOHC با انژکتورهای چندنقطه‌ای

مانیتور 7 اینچی لمسی

مونروف 2حالته برقی

گرمکن آینه‌های جانبی

ورود بدون کلید (Smart Entry) با قابلیت استارت انجین با ریموت

دوربین کنترل تغییرلاین (LaneWatch)

اشتراک‌گذاری با موبایل (HondaLink)

پکیج سفارشی 1000دلاری Honda Sensing

برای سیستم‌های ایمنی

امکان سفارش چندرسانه‌ای

Apple CarPlay یا Google Android Auto

قیمت پایه با گیربکس CVT 21000 دلار

 

*مهم‌ترین ویژگی‌های سیویک تیپ EX-T

انجین 1496سی‌سی توربو DOHC با انژکتورهای پاشش مستقیم مه‌شکن‌
اسپویلر هم‌رنگ بدنه در انتهای صندوق

اسپویلر سقفی (برای پوشش آنتن)

تهویه دوگانه اتومات

گرمکن صندلی‌های جلو

رادیوی دیجیتال و ماهواره‌ای

قیمت پایه با گیربکس CVT 22200دلار

 

*مهم‌ترین ویژگی‌های سیویک تیپ Touring
انجین 1496سی‌سی توربو DOHC با انژکتورهای پاشش مستقیم
پکیج استاندارد Honda Sensing برای سیستم‌های ایمنی
دستگیره‌ کرومی درها
چراغ‌های اتولایت تمام LED جلو و عقب
گرمکن صندلی‌های عقب
صندلی 4حالته برقی سرنشین جلو
سیستم صوتی 450 واتی با 10 اسپیکر
سنسور باران

قیمت پایه با گیربکس CVT 26500دلار


برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو