فونیکسریمکسبهتام

ایمن‌سازی راه‌های کشور از اولویت‌های کاری مجلس و دولت است

عصر خودرو- رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تبلیغات فرهنگی در کاهش تصادفات رانندگی موثر است، گفت: هدف از اعمال جریمه رانندگی بازدارندگی است و قرار نیست از افزایش جریمه‌ها پولی نصیب کشور شود.

ایمن‌سازی راه‌های کشور از اولویت‌های کاری مجلس و دولت است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا،  علی لاریجانی شب گذشته در برنامه تلویزیونی سفر بخیر با بیان اینکه ترافیک کاری مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی سال با ترافیک خیابان‌ها و جاده‌ها از جهات مختلف مشابه است، گفت: روزهای پایانی سال بحث مسائل بودجه‌ای و مسائلی که باید تا آخرین لحظات پیگیری کرد، ترافیک کاری مجلس را افزایش می دهد، بنابراین ما در یک حد متعارف باید برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی کنیم.

    رییس قوه مقننه با بیان اینکه یکی از مسائل مهم و دردآور در کشور حجم زیاد تصادفات رانندگی است، ادامه داد: در ایام پرترافیک همانند ایام عید همیشه این ملاحظه وجود دارد که چرا این حجم تصادفات رخ می‌دهد و شیرینی سال نو را تلخ می‌کند و لذا یک دغدغه مهم برای اصلاح آن ایجاد می‌کند.

    وی افزود: موضوع تصادف رانندگی در کشور عوامل مختلفی دارد، گاهی جاده‌های نامناسب در کشور عامل بروز تصادفات است و یکی از اولویت‌های کاری مجلس و دولت ایمن سازی راه‌های کشور است که در حال حاضر دو بانده کردن جاده هراز یا راه‌های دیگر که ترافیک بیشتری دارند جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش دیگری که در کاهش تصادفات موثر است، بخش فرهنگی است، افزود: صداوسیما در این زمینه نقش پررنگی ایفا می‌کند، زمانی بستن کمربند ایمنی در کشور ما بخشی از فرهنگ محسوب نمی‌شد، اما در حال حاضر با جدیت و همت صداوسیما و پلیس برای مردم نهادینه شده که هر کسی که پشت فرمان می‌نشیند، ابتدا کمربند ایمنی خود را می‌بندد.

    لاریجانی با بیان اینکه بخش دیگری از کاهش تخلفات رانندگی در چند سال گذشته مربوط به اعمال جرایم رانندگی بوده است، ادامه داد: ما همیشه باید این ملاحظه را در نظر داشته باشیم که یک عده‌ای ممکن است تخلف کنند، پس باید چنین قوانینی برای بازدارندگی افراد وجود داشته باشد.

    وی اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته مقررات راهنمایی و رانندگی سخت گرفته می‌شود و به همین دلیل نظم و انضباط بر این کشورها حاکم است، البته این تنها عامل نیست و تبلیغات فرهنگی و عامل جاده‌ها موثر است. اگر تخلفات رانندگی که در کشور ما رخ می‌دهد، همانند رد شدن از چراغ قرمز و حرکت با سرعت زیاد در برخی کشورها اتفاق بیافتد برخورد پلیس با این متخلفان جدی است.

    رییس قوه مقننه تصریح کرد: علت برخورد جدی در این کشورها به خطر افتادن جان عده زیادی از افراد است. در تخلفات رانندگی یک بحث صیانت از جان فرد با نشان دادن رفتار ناهنجار از خود است و بخش دیگر مربوط به صیانت از حقوق عمومی شهروندان می‌شود که با جان تعداد زیادی انسان در ارتباط است.

    لاریجانی ادامه داد: من نمی‌گویم جرایم باید در تمامی شئون افزایش یابد، بلکه باید متناسب با شرایط فرهنگی این کار انجام شود، هدف از اعمال جریمه بازدارندگی است و قرار نیست از افزایش جریمه‌ها پولی نصیب کشور شود.

    وی با بیان اینکه افزایش جریمه‌ها باید در حوادث خطر آفرین که به حقوق عمومی آسیب می‌رساند، اعمال شود، گفت: تمامی مردم کشور متخلف نیستند و تنها یک عده به دلیل ناآگاهی و هیجانات روحی ممکن است تخلف کنند که این افراد باید بدانند که حکومت از حقوق عمومی صیانت می‌کند و امیدوارم مجموعه این عوامل به متعارف شدن شرایط برای رانندگی کمک کند.

    رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تا جایی که شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی اجازه دهد رانندگی می‌کنم، مفهوم سفر باید دقیق‌تر تعریف شود، تعریف سفر برای ما کثرت کار و زمان کوتاه است، من زمانی که برای سفر طولانی آماده می‌شوم به محض خروج از درب منزل سفرم آغاز می‌شود.

    لاریجانی با بیان اینکه جاده بخشی از سفر است، ادامه داد: مردم نباید برای رسیدن به مقصد عجله داشته باشند، در طول سفر باید از کوه و جنگل لذت برد، لذت سفر و آرامش روحی باید از بدو حرکت آغاز شود.

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شروع هر کاری با برنامه ریزی، به استفاده مطلوب‌تر از زمان منجر می شود، افزود: برای انجام سفر مطلوب برنامه ریزی که به واقعیت نزدیک باشد، به انسان کمک می کند.

    وی گفت: در ایام عید که حجم سفرها بیشتر می شود، انسان باید به نوعی برنامه خود را تنظیم کند که ملاحظات ترافیکی در آن لحاظ شود و آراستگی سفر به برنامه ریزی متناسب با شرایط مربوط می شود.

    لاریجانی با بیان اینکه حل امور اجتماعی ریشه دار، زمانبر است، ادامه داد: نباید از تبلیغ امور اجتماعی زمانبر خسته شد، اموری که به مسائل اجتماعی و اقناع مردم مربوط می شود احتیاج به زمان دارد، تذکرات صورت گرفته برای کاهش تخلفات اثرگذار بوده است و حتی فرزندان و کودکان به والدین خود برای کاهش تخلفات توصیه های لازم را گوشزد می کنند.

    رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از زمینه های هنری باید برای کاهش تخلفات و حوادث رانندگی استفاده کرد. فرهنگ شفاهی مردم ایران بیشتر از فرهنگ کتبی است، لذا فرهنگ شفاهی تاثیرگذاری بیشتری بر روی آنها ایجاد می کند به این منظور باید در مجموعه های تلویزیونی موضوع صحیح رانندگی کردن نهادینه شود.

    نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: پخش مجموعه های تلویزیونی اکشن ممکن است برای جامعه بدآموزی داشته باشد، البته در زمینه تبلیغات برای کاهش جرایم رانندگی، توفیقات صداوسیما روزافزون است و حرکت رو به جلو ادامه دارد.

    لاریجانی افزود: فکر نمی کنم خودروی من خلافی داشته باشد، از آنجا که ما با محافظ رفت و آمد می کنم، اگر تخلفی رخ داده آنها اطلاع دارند.

    ادامه داد: از مردم عزیز خواهش می کنم که سفر مبارک نوروزی را با آداب آن انجام دهند تا برای خود و خانواده آرامش ایجاد کنند و برای دیگر شهروندان افسردگی اجتماعی ایجاد نکنند.

    لاریجانی تاکید کرد: مردم باید مقررات راهنمایی و رانندگی را به بهترین شکل رعایت کنند، پلیس راهنمایی و رانندگی دوست مردم است و برای روان سازی ترافیک و حفظ جان مردم تلاش می کند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی با احترام متقابل با مردم رفتار کند لذا با افراد متخلف نباید با تندی رفتار کرد، اخلاق باید در جامعه نهادینه شود و کارگزاران حکومت احساس کنند خدمتگزار مردم هستند.

    لاریجانی افزود: پلیس باید مودب و در عین حال قاطع باشد و راهنمایی‌اش براساس احساس مسئولیت صورت گیرد.

    وی گفت: مردم برای انجام سفر باید با برنامه حرکت کنند و احساس کنند سفر آنها از درب منزل آغاز می شود. در بین راه به اندازه استراحت و از مناظر استفاده کنند و برای رسیدن به مقصد عجله ای نداشته باشند.

    رئیس قوه مقننه با بیان اینکه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی باید نسبت به قوانین بیشتر پایبند باشند، تصریح کرد: این رانندگان مسئولیت اجتماعی بزرگی دارند، زیرا عده زیادی را جابجا می کنند. پلیس باید نسبت به این رانندگان قاطعانه تر برخورد کند، البته مسافران هم باید حساس باشند و نسبت به هرگونه تخلف، تذکر دهند.

    لاریجانی با اشاره به وجود سامانه های تلفنی جهت گزارش تخلفات افزود: مردم باید با پلیس همکاری کنند تا میزان تخلفات کاهش یابد، البته اطلاع رسانی صداوسیما با همکاری پلیس می تواند موثر باشد.

    وی ادامه داد: مردم باید از ساعاتی که حجم ترافیک کم است اطلاع پیدا کرده و سفرهای خود را در این ساعات آغاز کنند، من خود برای انجام سفر ساعاتی کم ترافیک را انتخاب می کنم.

    رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: سال نو را پیشاپیش خدمت مردم عزیز کشور تبریک عرض می کنم و امیدوارم که سال جدید برای تمام هموطنان سالی پرنشاط و پر از خیر و برکت باشد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو