فونیکسریمکسبهتام

ملاقات با تنها BMW ۳۲۰ Si موجود در ایران؛ مدل شهری یک اسطوره

یک حرف و یک دنیا تفاوت!

عصر خودرو: همیشه نمونه‌هایی خاص در خط تولید تبدیل به یادگاری با ارزش در دنیای اتومبیل‌ها می‌شود، شاید نسل ۵ از سری سوم ب‌ام‌و آنچنان که باید مورد استقبال قرار نگرفت و نقدهای بسیاری بر آن شد اما خب، این نمونه (نمونه مورد بررسی) تمامی نقایص را جبران کرده و حالا روی صحبت ما با یک سری ۳ فوق‌العاده خاص است.

یک حرف و یک دنیا تفاوت!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳:۰۰
  • یک حرف و یک دنیا تفاوت!
  • یک حرف و یک دنیا تفاوت!
  • یک حرف و یک دنیا تفاوت!
  • یک حرف و یک دنیا تفاوت!
  • یک حرف و یک دنیا تفاوت!
  • یک حرف و یک دنیا تفاوت!

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو»، این بار هیچ یک از هموطنان ما این اتومبیل را بهینه‌سازی نکردند و در مورد یک کار دستی ب‌ام‌و موتور اسپرت صحبت می‌کنیم؛ خودرویی که به سفارش اروپا و در خط تولید اروپا به تولید رسید و یک ورژن تمام اروپایی به حساب می‌آید،  داستان تولید آن نیز به اواخر سال 2005 باز می‌گردد؛ زمانی که کمپانی اعلام کرد قصد شرکت در مسابقات WTCC را دارد، به همین منظور کمپانی نمونه‌ای را با هومولوگ مسابقات طراحی کرد و به تولید رساند که از هر حیث آماده برای رقابت باشد؛ نمونه‌ای مسابقه‌ای برای ریس و نمونه‌ای شبیه به آن با پیشرانه‌ای ضعیف‌تر‌ برای مشتریان هدف به تولید رسید که تعداد آن هم 2600 دستگاه بود. به دلیل تفاوت‌های بسیار خاصی که این اتومبیل با دیگر اتاق‌های E90 داشت، در همان ابتدا چندین دستگاه توسط واسطه‌هایی خریداری شد و به آمریکا رفت و از آن پس آمریکایی‌ها خود تبلیغ‌کننده این خودرو خاص شدند. طبق شنیده‌ها به این نتیجه رسیدیم که از این اتومبیل کمتر از انگشتان یک دست در کشور موجود است که تنها نمونه موجود در تهران را مورد بررسی قرار دادیم. اتومبیل مورد بررسی ما 320 Si مدل 2006 میلادی است.

DNA ب‌ام‌و موتوراسپرت در یک خودرو شهری
اتومبیل مورد بررسی یک خودرو خاص با DNA اسپرت به حساب می‌آید که ب‌ام‌و برای مشتریان علاقه‌مند به موتوراسپرت طراحی و عرضه کرده و طرفداران ب‌ام‌و آن را به شدت دوست دارند، 320 Si قطعا حس خوبی برایتان به ارمغان می‌آورد زمانی که سوار بر یک خودرویی باشید که فقط 2600 دستگاه از آن در دنیا وجود دارد. شاید در نگاه اول یک فرد غیر‌فنی، SI نیز مانند دیگر E90‌ها به چشم آید اما داستان کمی متفاوت‌تر از این مباحث است.
در ظاهر خودرو باید به کیت کامل M اشاره کنیم که به صورت استاندارد روی خودرو نصب شده و رینگ‌های 18 اینچی BBS
(BMW MOTOR SPORT) با 8.5 و 8 اینچ پهنا در قسمت عقب و جلو در کنار کاهش ارتفاع استاندارد خودرو به خوبی دلربایی می‌کنند. پکیج M خودرو در بخش‌هایی متفاوت از مدل‌های دیگر و ‌روی بادشکن آن به خوبی کار شده است. دیگر نکته‌ای که در مورد ظاهر آن باید گفت و بسیار جالب است، نبود سانروف برای خودروست که دلیل بسیار واضحی دارد؛ همانطور که گفته شد، این اتومبیل در اصل برای ریس طراحی و ساخته شده و خودرو مورد بررسی ما با پسوند Si‌، نسخه شهری از آن خودروست به همین دلیل نبود سانروف که در خودرو ریس ب‌ام‌و موتوراسپرت دیده می‌شود، در این اتومبیل نیز رعایت شده است تا بدانید که با ب‌ام‌و موتوراسپرت کاملا حرفه‌ای و شهری طرف هستید.

  کابین اسپرت و لوکس‌‌
داخل خودرو همانطور که انتظار می‌رود بسیار اسپرت و لوکس و درست مانند دیگر خصوصیات این اتومبیل خاص است؛ اتومبیلی با تریم چرم و آلومینیوم و صندلی‌های چرم‌و‌جیر سه‌‌تکه هوش و حواس را از سر علاقه‌مندان می‌برد. شاسی استارت با قابی که ‌روی آن نوشته LIMITED EDITION حکاکی شده دیگر کار را برای یک ب‌ام‌و‌سوار سخت‌پسند تمام می‌کند. غربیلک فرمان، اهرم تعویض دنده و ترمز دستی خودرو همگی چرم و جیر و M هستند و دیگر نشان M در کنار پدال‌ها در صفحه آلومینیومی که جهت استراحت پا تعبیه شده است، دیده می‌شود و همین موارد لذتی را به راننده منتقل می‌کنند که افراد خاص‌سوار به خوبی آن را درک می‌کنند.

  در دل این خودرو خاص چه می‌گذرد‌؟
این اتومبیل چه در نمونه مسابقه‌ای و چه در نمونه شهری فقط با پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر به تولید رسیده و بین این دو مدل تفاوت‌هایی بسیار دیده می‌شود؛ نسخه شهری آن(مورد بررسی در این مطلب) 175 و مدل مسابقه‌ای آن 275 اسب بخار قدرت دارد که با توجه به تنفس طبیعی‌بودن پیشرانه بسیار اعجاب‌انگیز است.
در نسخه ریسینگ سیستم ونوس حذف شده ولی در نمونه شهری ونوس به خوبی بر سر جای خود نشسته. انگلیسی‌ها در هر دو مدل پیشرانه دستی داشتند که در نمونه ریسینگ این علم بیشتر به چشم می‌خورد و گفته می‌شود در یکی از پیشرفته‌ترین موسسه‌های انگلستان این پیشرانه‌ها به صورت حرفه‌ای و در خیلی از موارد دست‌ساز آماده می‌شوند و کامپیوتر نسخه مسابقه‌ای آن در جایی به‌نام
BMW - SAUBER F1 TEAM که متعلق به فرومولا وان ب‌ام‌و است برنامه‌ریزی می‌شود. بد نیست تا کمی از تفاوت‌های این پیشرانه با 320 i  برایتان بگوییم. در مقایسه با مدل‌های معمولی قطر سیلندر این پیشرانه یک و کورس پیستون 2 میلی‌متر افزایش داشته است، بیشینه دور موتور 7300 دور است که قابلیت افزایش تا 8000 دور در دقیقه را داراست، به دلیل اینکه ب‌ام‌و قصد داشته سرعت‌های بالا را هم داشته باشد، قدرت را در دورهای بالا به راننده تقدیم می‌کند. لاینرها و پیستون‌های این پیشرانه از آلومینیوم آلیاژی ساخته و پرداخته شده و باید گفت بهترین آلیاژها در این پیشرانه به کار رفته است. دور موتور این پیشرانه به سرعت بالا می‌رود و با این وجود کمپانی سوپاپ، میل سوپاپ و... را در بدترین فشارها گارانتی کرده و این مهم نشان از یک مهندسی دقیق‌ روی تمامی قطعات این پیشرانه دارد. سرسیلندر این پیشرانه بهینه‌سازی شده و درون آن شاهد ریخته‌گری خوب، ورودی و خروجی خوب هوا، سوپاپ‌های مستحکم‌تر و در آخر باید از ترکیب خوب سوخت و هوای درون پیشرانه یاد کرد. گفته می‌شود تمامی این مولفه‌ها از F1 به اقتباس گرفته شده ‌و باعث هرچه خاص‌تر شدن این اتومبیل و پیشرانه‌اش می‌شود.
تراکم این پیشرانه از 10.5 به 11 افزایش داشته که باعث شده این پیشرانه نسبت به قبل 23 اسب بخار افزایش قدرت داشته باشد. به‌درستی که در مورد اتومبیلی خاص سخن می‌گوییم؛ اتومبیلی که از تکنولوژی‌های F1 بهره می‌برد و بسیار بی‌ادعاست. سیستم خنک‌کنندگی این پیشرانه بسیار برتر از قبل شده و رادیاتور آن متعلق به مدل 6 سیلندر است و نقش بسزایی در خنک شدن و افزایش راندمان پیشرانه دارد.
یکی از بهترین و تکنیکی‌ترین ترفندهای ب‌ام‌و موتوراسپرت استفاده از فیبر‌کربن برای در سوپاپ و قسمت بالای پیشرانه است که این مهم در خروج گرما مفید بوده و ‌باعث کاهش وزن 10 کیلوگرمی این انجین معروف شده است که آنقدر این حرکت جالب و علمی بوده که بعدها ‌روی اتومبیل‌های مطرح دنیا دیده شد.
کسانی که این اتومبیل را دوست دارند، همان کسانی هستند که علاقه‌مند به رانندگی حرفه‌ای با ب‌ام‌و هستند چراکه باید بدانند این خودرو فقط دنده دستی است. اتومبیلی که حالا دوست داریم با آن برانیم همان اتومبیلی است که اکثر قسمت‌هایش دست‌ساز یا دارای مونتاژ دستی است؛ خودرویی که پس از روشن‌شدن صدایی متفاوت می‌دهد و این هم یکی از ترفندهای ب‌ام‌و موتوراسپرت برای جلوه بهتر این اتومبیل به حساب می‌آید و گفته می‌شود صدای زیبای این خودرو حاصل علم متخصصان موتوراسپرت و بدون دخالت عوامل جانبی به ارمغان آمده است.
320 Si یک اتومبیل راننده‌محور محسوب می‌شود و منتظر فرمان از یک راننده حرفه‌ای، پدال گاز با واکنش بالا منتظر فشار پای راست شماست، با توجه به سیستم زیربندی M که برای خودرو در نظر گرفته شده باید توقع سواری بسیار خوبی را از آن داشته باشید که البته همینطور نیزهست. تقسیم وزن و هندلینگ خودرو در بین اتومبیل‌های همکلاس و رقیب خودش زبانزد خاص و عام است.
این خودرو قدرت بالا و چالاکی بسیار بالاتر از 320 i دارد و کسانی که به دنبال لذت بردن از سری 3 ب‌ام‌و هستند، این اتومبیل برایشان انتخاب خوبی به حساب می‌آید. استاندارد یورو 4 و مصرف ترکیبی 8.9 لیتر در 100 کیلومتر از دیگر برگ‌های برنده  اتومبیل مورد بررسی به حساب می‌آید. فاصله بین دنده‌ها کوتاه و ضریب دیفرانسیل 4.10 است که کوتاه و مناسب برای اتومبیل‌های ریس است. از دیگر تغییرات این اتومبیل قوی‌تر شدن سیستم ترمز و تغییر کالیپرهاست که با توجه به دیسک‌های 16 اینچی در هر دو قسمت ستاره‌های ایمنی بیشتری را برای 320 Si به ارمغان می‌آورد. اتومبیل مورد بررسی به شما اجازه می‌دهد تا اسپرت برانید بدون اینکه کمی احساس خستگی کنید. بالانس و پایداری خوب، سواری بسیار عالی در جاده و ... همه و همه نکاتی است که ‌چنین خودرویی را در بین هم‌رده‌های خود متمایز کرده است. شاید مسئولان  ب‌ام‌و موتوراسپرت به خوبی به اهداف خود رسیدند؛ خودرویی را که در نمایشگاه ژنو رونمایی کردند به سرعت به تولید انبوه رساندند و پایه‌ریزی خوبشان برای بحث موتوراسپرت و مسابقات باعث شد تا در سال 2006 قهرمانی مسابقات WTCC را کسب کنند. اتومبیل مورد صحبت ما در سال 2006 یک گزینه خاص محسوب می‌شد، حالا با قاطعیت می‌توانیم بگوییم اتومبیل شهری ب‌ام‌و موتوراسپرت که اینچنین است، بدون شک هیولاهای واقعی را در نوربرگ‌رینگ و دیگر پیست‌های معتبر باید دید.
ب‌ام‌و مورد نظر شهری بود و توانسته بود تایم بسیار خوبی را در نوربرگ‌رینگ به ثبت برساند. این اتاق در WTCC قهرمانی‌های بسیاری را به دست آورد و در کل سری 3 ب‌ام‌و در این سال‌ها بسیار عناوین درخشانی را با خود به خانه ب‌ام‌و برده. یکی از رانندگان معروف تیم‌های مشهور ب‌ام‌و در مسابقات مختلف Andy Priaulx است که در سال‌های اخیر عناوین خوبی را به خود اختصاص داد.
داستان سری 3 ب‌ام‌و برای علاقه‌مندان به این برند تمامی ندارد و در مسابقات هم داستانی است که از خواندن آن خسته نخواهید شد. سری3 ب‌ام‌و اتاقی محسوب می‌شود که بسیاری از اساطیر رانندگی دنیا با آن افتخار‌آفرینی کرده‌اند و ب‌ام‌و‌بازان همیشه از شنیدن داستان‌های اینچنین خشنود و خوشحال می‌شوند.
در انتها از همکاری بهروز شیرمحمدلو مالک محترم خودرو جهت همکاری صمیمانه‌شان با خودرو امروز نهایت تشکر را داریم.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط