فونیکسریمکسبهتام

بررسی خودروهای کامپکت و شهری ۲ برند هیوندای و کیا در ایران

لشکر شهری کره‌ای‌ها!

عصر خودرو- داستان واردات خودرو به کشور ما در روزهای پس از انقلاب اسلامی با تنش‌ها و فراز و نشیب‌های فراوانی رو‌به‌رو بود و اگر خواسته باشیم این دوران را به چند بخش اصلی و کلیدی تقسیم کنیم، بدون‌شک در ۲برهه زمانی بیش از هر بازه دیگری خودرو به کشور وارد شد. در واقع اوایل دهه ۷۰ شمسی (۹۰ میلادی) و بازه زمانی یک دهه اخیر (از اواسط دهه ۸۰ شمسی تا‌کنون) را می‌توان دوران طلایی واردات انواع خودروهای خارجی به بازار ایران دانست و هرچند که در چند سال اخیر تولید و عرضه محصولات داخلی نیز به قوت خود باقی بوده‌اند، اگر خواسته باشیم شرایط فعلی را با اوایل دهه ۸۰ شمسی مقایسه کنیم، خواهیم دید که در حال حاضر شاهد تنوع برند و محصول بسیار بالاتری نسبت به قبل هستیم و این در حالی است که محصولات کُره‌ای و به ویژه تولیدات گروه هیوندای-کیا بیش از هر چیز دیگری در خیابان‌ها به چشم می‌خورند.

لشکر شهری کره‌ای‌ها!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، اما در بین این تعداد گزینه‌های متنوع در سایزهای مختلف اگر به دنبال یک گزینه مناسب جمع‌و‌جور برای استفاده شهری باشید، چه مواردی پیش روی شما قرار می‌گیرد؟ در واقع سوال ما در این مطلب این است که در یک دهه اخیر، کدام یک از محصولات کامپکت و شهری این دو برند به بازار ایران رسیده‌اند؟

    کیا سراتو

    کیا سراتو که به نوعی دوقلوی النترا / آوانته به شمار می‌رود، برای نخستین بار در سال 2003 روی خط تولید کیا موتورز قرار گرفت و نسل نخست آن که با پسوند LD شناخته می‌شود، در سال 2008 میلادی و با پیشرانه 4سیلندر خطی 2 لیتری به بازار ایران راه پیدا کرد که البته چندان طرفداری در بین مصرف‌کنندگان ایرانی نداشته و نمونه‌های بدون رنگ و تمیز این مدل از سراتو را می‌توان با بودجه حدودی 55 میلیون تومان خریداری کرد. اما با گذشت 2 سال از عرضه سراتو LD به بازار ایران، دومین نسل این خودرو در سال 2010 روانه کشور شد. البته باید گفت که دومین نسل از سراتو در بسیاری از بازارها تحت عنوان کیا Forte شناخته می‌شد اما سراتو در بسیاری از بازارها همچون کشور ایران کماکان با همین نام عرضه شد. کیا فورته نسل اول یا سراتوی نسل دوم با 2 پیشرانه 2 و 1.6 لیتری و همچنین در 2 حالت کوپه و سدان توسط اطلس خودرو به بازار ایران عرضه شدند و این نسل از سراتو در سال 2013 از خط تولید خارج شد. نخستین پارت از نسل سوم سراتو (نسل دوم فورته) نیز همزمان با بازار جهانی و در اواخر 2013 میلادی به عنوان مدل 2014 با پیشرانه 2 لیتری (و تعداد محدودی 1.6 لیتری) به خیابان‌های کشور رسید که نسبت به نسل گذشته از طراحی ظاهری و امکانات بسیار بهتری برخوردار است. همچنین لازم به ذکر است که این نسل از سراتو نیز نسخه‌ای کوپه را در خط تولید خود گنجانده بود که هم‌اکنون این محصول در کنار نسخه سدان به صورت نقد یا اقساط و با شرایط متنوعی توسط اطلس خودرو به فروش می‌رسد. همچنین باید گفت که از اوایل امسال نسل دوم سراتو ‌روی خط تولید سایپا قرار گرفته و هم‌اکنون این خودرو با هر دو پیشرانه 2 و 1.6 لیتری در ایران مونتاژ و به بازار عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که نسل دوم این خودرو بیشترین میزان محبوبیت، رضایت مصرف‌کننده و همچنین ارزش در مقابل رقم پرداختی (چه در نمونه وارداتی و چه در نمونه شرکتی) را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به اینکه بازه قیمتی نمونه‌های وارداتی نسل دوم تقریبا چیزی شبیه به نسخه صفر کیلومتر سایپایی است، باید گفت که نمونه‌های مونتاژ داخل از نظر کیفیت ساخت و همچنین امکانات در سطحی پایین‌تر از سراتوی وارداتی قرار می‌گیرد و برای انتخاب از بین این دو گروه باید پارامترهای مورد نظرتان را بررسی کنید.

    کیا پیکانتو

    خودرویی که از دید مصرف‌کنندگان قادر به کسب رتبه نخست سطح کیفی در بازار 50 تا 70 میلیون تومان شده است و می‌توان از آن به عنوان یکی از پر‌طرفدارترین کوچولوهای بازار ایران نام برد، برای نخستین بار در سال 2013 میلادی توسط اطلس خودرو (نماینده محصولات کیا موتورز در ایران) به خیابان‌های کشور عرضه شد. در واقع این دومین نسل از این خودروست که تنها یک سال پیش از ورود به ایران در جهان خودرو معرفی شده بود و از آنجایی که پیتر شره‌یر خلاق ‌روی پروسه طراحی این خودرو نظارت کامل داشت، نتیجه کار بسیار دوست‌داشتنی و جذاب از آب در آمد. کیا موتورز برای پیشرانه این خودرو 4 گزینه 3 سیلندر (بنزین‌سوز اتمسفریک، بنزین/گاز مایع، بنزین/ اتانول و در نهایت بنزینی توربو) و یک گزینه 4 سیلندر بنزینی در نظر گرفته است که تمامی نمونه‌های وارد‌شده به ایران از همان نوع پنجم، یعنی مجهز به پیشرانه 1.25 لیتری سری
    Kappa II است که البته با جعبه دنده 4‌سرعته اتوماتیک ضریب متغیر در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند.
    این کوچولوی خوش‌چهره قادر به دریافت 4 ستاره ایمنی از موسسه Euro Ncap شده و در اواخر سال 2014 میلادی نیز فیس‌لیفتی برای مدل 2015 آن معرفی شد که البته بلافاصله پس از عرضه جهانی به بازار ایران رسید. هم‌اکنون نسخه 2016 این خودرو با قیمت 76.8 (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) توسط اطلس خودرو به فروش می‌رسد و نمونه‌های 2013 بدون رنگ آن نیز تا 50 میلیون تومان قابل خریداری هستند.

    کیا ریو5

    هرچند که در سال 2000 میلادی پراید نسل اول از روی خط تولید رسمی کیا موتورز خارج شد و جای خود را به ریو داد اما این محصول کوچک و دوست‌داشتنی کُره‌ای، هنوز هم در انواع مختلف‌ روی خط تولید سایپای ایران قرار دارد. ریو برای نخسین‌بار در سال 1385 با عرضه نسخه فیس‌لیفت توسط سایپا به خیابان‌های کشور رسید و البته اگرچه که تولید این خودرو نهایتا در سال 1390 شمسی منقطع شد، اما اطلس خودرو به عنوان وارد‌کننده انحصاری محصولات کیاموتورز در ایران، سومین نسل از ریو را تحت عنوان ریو5 از سال 2015 میلادی به ایران عرضه کرد. ریو جدید در 2نوع سدان 4‌در‌ و ‌هاچ‌بک 5‌در‌ به بازار ایران رسیده و اطلس خودرو برای نیروی محرکه هر دو نوع این محصول کُره‌ای از گزینه 4 سیلندر 1.4 لیتری سری گاما (بنزینی) بهره گرفته است. اما به دلیل قیمت نسبتا بالا و همچنین آوازه بیشتر کیا سراتو، ریو در مدت زمان کوتاه عرضه خود نتوانست جایگاه خوبی برای خود دست و پا کرده و همچون اکسنت موفق شود. در واقع در حال حاضر اگر قصد خرید نمونه‌ای از ریو را داشته باشید، می‌توانید از شرایط اقساطی اطلس خودرو برای نسخه 2015 و یا شرایط پیش‌خرید با سود مشارکت برای مدل 2016 بهره بجویید. هرچند که هنوز هم نسخه ‌هاچ‌بک این خودرو به صورت گسترده و فراوان به بازار عرضه نشده و شرایط فروش خاصی برای این خودرو از سوی اطلس خودرو اعلام نشده است. کیاریو 4‌در‌ صفر کیلومتر مدل 2016 با قیمت حدود 120 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

    کیا اسپورتیج

    اما اگر خواسته باشید در شلوغی‌های کلانشهرها از یک خودروی شاسی‌بلند سواری بگیرید، بدون‌شک می‌بایست به سراغ کلاس کراس‌اوورهای کامپکت بروید. هرچند که کُره‌ای‌ها را می‌توان متخصص طراحی و تولید انواع کراس‌اوورها دانست، اما اگر خواسته باشید یک شاسی‌بلند جمع و جور و فشرده از برند کیا خریداری کنید، بدون شک اسپورتیج تنها گزینه‌ای است که با 2‌نسل (و اخیرا 3 نسل!) در پیش روی شما قرار می‌گیرد. در واقع نخستین پارت از کیا اسپورتیج در سال 2007 به بازار ایران راه پیدا کرد. اطلس خودرو این کراس‌اوور کوچک را با پیشرانه 6 سیلندر خورجینی سری دلتا به حجم 2.7 لیتر و البته جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک به کشور عرضه کرد که البته در سال 2009 نیز دستخوش فیس‌لیفت مینور و بهسازی و جوان‌سازی ظاهر شد.
    اما دومین نسلی از اسپورتیج که به صورت رسمی به بازار ایران وارد می‌شد (و در واقع سومین نسل از این خودرو!) زیر دستان توانمند پیتر‌ شرا‌یر شکل گرفته بود. هرچند که اسپورتیج نسل سوم از اواخر سال 2010 و به عنوان مدل 2011 به بازار جهانی عرضه شد، اما نخستین نمونه‌های این خودرو از 2012 به خیابان‌های کشور ما روانه شد. اطلس خودرو برای این خودرو از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری سری تتا 2 با تکنولوژی mpi بهره گرفته بود که البته تعداد محدودی اسپورتیج نیز 2‌لیتری توربو GDI به بازار وارد شد.
    همچنین نسل چهارم این خودرو با چهره‌ای نه‌چندان عامه‌پسند از چندی دیگر در خیابان‌های کشور تردد خواهد کرد که احتمالا با پیشرانه 2 لیتری سری Nu به همراه تکنولوژی GDI عرضه شود.

    هیوندای i30

    آی30 نخستین‌ هاچ‌بک این خودروساز بود که در دوره جدید واردات به بازار ایران می‌رسید. این خودرو که در واقع ‌‌روی پلت‌فرمی مشترک با هیوندای النترا (آوانته) تولید شده بود و به نوعی بزرگ‌ترین‌ هاچ‌بک این خودروساز به شمار می‌رود، برای نخستین‌بار در سال 2007 میلادی به بازار جهانی عرضه شد. اما شرکت آسان موتور به عنوان نماینده محصولات هیوندای در بازار ایران، نخستین پارت از هیوندای i30 را در اواخر سال 2009 و به عنوان مدل 2010 به کشور عرضه کرد. این خودرو با وجود جثه بزرگ نسبت به دیگر‌ هاچ‌بک‌های هم‌قیمت و نسبتا لوکس بازار و همچنین بهره‌گیری از پیشرانه کم‌مصرف، کشش خوب، امکانات و کیفیت ساخت مناسب و در نهایت سرویس‌دهی گسترده این برند در مناطق مختلف ایران، بازار خوبی برای خود دست و پا کرد. I30 با انواع پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی به بازار جهانی عرضه شده بود که وارد‌کننده قدرتمندترین نسخه ساده یعنی i30 مجهز به 2 لیتری سری Beta II را برای بازار ایران در نظر گرفته بود. همچنین جعبه دنده 4 سرعته استفاده شده‌ روی این خودرو اگر چه که ضرایبی متناسب با پیشرانه 138 اسب بخاری آن دارد اما در سرعت‌های بالا، دنده معکوس و کشش چندان شگفت‌انگیزی به شما ارائه نخواهد کرد. هیوندای i30 در طی 3 سال عرضه به بازار ایران دستخوش هیچ‌گونه فیس‌لیفت یا تغییرات در امکانات فنی نشد و نسخه‌های 2010 تا 2012 این خودرو از 60 الی 80 میلیون تومان قیمت دارند.

    هیوندای اکسنت

    محصول ساب کامپکت (فوق فشرده) هیوندای، اکسنت، در 3 دوره کلیدی به بازار ایران عرضه شد. این نام برای نخستین‌بار در دهه‌90 میلادی و در کنار دیگر محصولات این خودروساز همچون اکسل، النترا و... به بازار ایران راه یافت که در آن زمان اکسنت نسبت به دیگر محصولات هیوندای، درصد بسیار کمتری را به خود اختصاص می‌داد. همچنین در اواسط دهه 80 شمسی نسل دوم این خودرو تحت عنوان «ورنا» توسط گروه پرستوی آبی ارگ کرمان خودرو تولید و مونتاژ می‌شد که به دلیل استهلاک پایین و قیمت مناسب، بسیار پرطرفدار بود. اما این محصول برای بار سوم در اواخر سال 2013 میلادی و تحت عنوان مدل 2014 توسط آسان موتور به بازار ایران راه یافت که این بار هم در سایه استهلاک کم، قیمت مناسب و در نهایت خدمات پس از فروش گسترده، میزان فروش خوبی را برای خود رقم زد.
    آسان موتور از بین 6 مورد انواع پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی قابل انتخاب برای هیوندای اکسنت، نسخه 1.6 لیتری سری گاما یک را انتخاب کرده است که البته هرچند از نمونه گاما 2 با حجم مشابه اندکی ضعیف‌تر است اما دوام و کیفیت مناسبی دارد. قیمت اکسنت در بازار ایران از حدود 75 میلیون تومان برای نمونه‌های 2014 تا 103 میلیون تومان برای نسخه فیس‌لیفت 2016 متغیر است.

    هیوندای توسان/ix35

    اما خواهر دو‌قلوی کیا اسپورتیج نیز در همان سال‌های ابتدایی بازگشایی واردات خودرو به ایران به خیابان‌های کشور راه یافت. در واقع نخستین پارت از هیوندای توسان در اواسط سال 2007 میلادی و تحت همین مدل توسط آسان موتور به ایران عرضه شد که البته نمونه‌های 2007 این خودرو نیز تا حدودی کمیاب هستند و عمده واردات این خودرو از مدل 2008 به بعد شروع شد و تا اواخر 2010 ادامه داشت. توسان در چند سطح امکانات رفاهی و ظاهری در بازار ایران قابل خریداری است که در بالاترین سطح خود دارای سپرهای همرنگ بدنه، سانروف، پر‌ژکتور و رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی است. همچنین نسل دوم این خودرو در سال 2011 معرفی شد و 2012 به بازار ایران راه پیدا کرد که این خودرو نیز همچون اسپورتیج با پیشرانه 2.4 لیتری سری تتا‌2 در خیابان‌های کشور تردد می‌کند.
    هیوندای در سال 2014 فیس‌لیفتی برای مدل 2015 این خودرو ارائه کرد که در این فیس‌لیفت شاهد تغییر گرافیک چراغ‌ها و خطوط سپر و البته در نمونه‌های سفارشی، شباهت جلوپنجره به نمونه مورد استفاده‌ روی هیوندای سانتافه/ix45 هستیم.

    هیوندای النترا

    اما کمی بزرگ‌تر از هیوندای اکسنت، النترا را در کلاس خودروهای کامپکت در اختیار داریم که البته این خودرو هم در بازار ایران پیشینه حضوری شبیه به اکسنت داشته و به غیر از اینکه در دهه 90 میلادی با همین نام النترا به بازار ایران عرضه می‌شد، نسل سوم این خودرو تحت عنوان آوانته ‌روی خط تولید کرمان خودرو حضور داشت. هیوندای النترای نسل پنجم برای نخستین بار در 2011 میلادی به بازار جهانی معرفی شد و در اواخر سال 2013 تحت عنوان مدل 2014 به بازار ایران راه پیدا کرد. شباهت غیر قابل انکار این خودرو به سوناتا YF که در آن زمان بسیار پرطرفدار و محبوب بود و همچنین برچسب قیمتی بسیار مناسب النترا موجب شد که این خودرو در بدو ورود رکورد واردات را به نام خود ثبت کند و از بازار فروش بسیار خوبی برخوردار باشد. هیوندای النترای خوش‌چهره با پیشرانه 1.8 لیتری به بازار ایران وارد شد که البته هرچند این گزینه از نظر اقتصادی و هزینه‌های جاری نگهداری بسیار به‌صرفه است اما کشش ضعیف‌تری نسبت به برادر تنی‌اش، سراتو دارد. هیوندای النترا که با سطوح امکانات بسیار متفاوتی به بازار ایران وارد شده است، در نسخه‌های 2014 الی 2016 از حدود 80 الی 132 میلیون تومان فی می‌خورد. البته توجه داشته باشید که این خودرو در سال 2015 دستخوش فیس‌لیفت و تغییرات جزئی ظاهری شد که به جذاب‌تر شدن این خودرو بسیار کمک کرد.

    هیوندای i20

    هیوندای i20 برای نخستین بار در سال 2011 میلادی توسط آسان موتور (نماینده محصولات هیوندای در بازار ایران) به کشور وارد شد. این خودرو که پس از هیوندای i10 (دوقلوی پیکانتو که به بازار ایران نرسید) کوچک‌ترین محصول این خودروساز کُره‌ای است، در سال 2008 و به عنوان جایگزینی برای هیوندایکروز در جهان معرفی شد. اما تا قبل از اینکه در 2012 میلادی شاهد نمونه فیس‌لیفت این خودرو باشیم، ظاهر چندان جذابی برای آن تعریف نشده بود. نخستین پارت از هیوندای i20 با پیشرانه 4 سیلندر بنزین‌سوز 1.6 لیتری سری گاما توسط آسان موتور به بازار رسید که این خودرو با بهره‌گیری از پیشرانه ذکر شده، علاوه بر مصرف سوخت پایین، شتاب و کشش خوبی هم داشت. اما پس از عرضه نمونه فیس‌لیفت آن در سال 2012 میلادی، وارد‌کننده تصمیم به عرضه نسخه جدید با پیشرانه‌ای ضعیف‌تر گرفت تا بتواند توازنی بین نسخه پیش و پس از فیس‌لیفت ایجاد کرده و شاهد افت میزان فروش نمونه‌های 2012 به پایین نباشد. اما در واقع هر چند که کشش و شتاب نسخه پس از فیس‌لیفت به صورت کاملا محسوسی دچار افت شده بود، ولی چهره بسیار جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر نسخه فیس‌لیفت و البته مصرف سوخت کمتر، بازار بهتری را برای i20 رقم زد. هر چند که عمده i20‌های وارد شده به ایران در خط تولید هند این خودروساز مونتاژ شده بودند و نسبت به دیگر محصولات گران‌قیمت‌تر هیوندای کیفیت ساخت کمتری دارند. i20 مدل 2011 پیش از فیس‌لیفت در حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد و این بازه تا حدود 85 میلیون تومان برای نسخه فیس‌لیفت 2015 ادامه پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که نسل دوم این خودرو معرفی شده و هنوز به بازار ایران راه نیافته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو