فونیکسریمکسبهتام

نگاهی اصولی به آب‌بندی موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ cc و طرح آن

اولین هنـدل

عصر خودرو- موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ و طرح آن جزو کاربردی‌ترین و پر‌تعدادترین موتورسیکلت‌ها در ایران هستند. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به‌تازگی موتورسیکلتی را خریداری کرده‌اید و می‌خواهید آن را به خوبی آب‌بندی کنید و دوست دارید خودتان بتوانید به صورت صحیح و اصولی اقدام به سرویس و نگهداری و حتی برطرف‌سازی عیب موتورسیکلت خود کنید.

اولین هنـدل
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب سعی کرده‌ایم تا نکات مهم و روش‌های اصولی اثبات شده توسط علم و تجربه را برای شما عزیزان جمع‌آوری کنیم، تا به بهترین نحو ممکن موتورسیکلت 125 سی‌سی خود را آب‌بندی کنید و ضمن افزایش عمر پیشرانه و قطعات آن، از انجام هزینه‌های بیهوده نیز صرف‌نظر کنید.

    چرا آب‌بندی و هدف از انجام آن
    صنایع اتومبیل‌سازی و ساخت موتورسیکلت در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و اروپا قبل از فروش محصول، ابتدا مراحل
    آب‌بندی را به نحو صحیح انجام می‌دهند و سپس کالا را به دست مشتری می‌رسانند؛ رویه‌ای که متأسفانه به هیچ عنوان در کشور ما در هیچ‌یک از کارخانه‌های صنایع موتوری انجام نشده و مشتری نیز اغلب از نحوه انجام آن بی‌اطلاع است.
    قطعات پیشرانه با ظرافت و نهایت دقت، با دستگاه‌هایی نظیر فیلر، کولیس و ... کنار هم مونتاژ می‌شوند‌ اما به دلیل اصطکاک‌هایی که بین این اجزا وجود دارد و در اثر کارکرد و انجام عمل سایشی به صورت کاملا صحیح در جای خود قرار می‌گیرند که در اصطلاح به این عمل آب‌بندی می‌گویند؛ ولی انجام این پروسه که منجر به سالم ماندن قطعات و افزایش طول عمر آنها می‌شود به مدت زمانی نیاز دارد که در صورت وارد آمدن هر‌گونه فشار کاری بر آنها، ممکن است عمل سایش به درستی انجام نپذیرد و منجر به ایجاد ترک یا شکستگی قطعات اصلی پیشرانه مانند شاتون، پیستون، واشر سرسیلندر و... شود.

      نحوه استارت اولیه
    زمانی که برای اولین بار پیشرانه با هندل روشن می‌شود، لازم است در حدود یک دقیقه پیشرانه به صورت درجا کار کند تا کلیه قطعات به بهترین شکل روغن‌کاری شوند. در مرحله بعدی با افزایش میزان سوخت، توصیه می‌شود دور موتور پیشرانه را از 1000 به 2500RPM برسانید تا با افزایش فشار روغن، ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت پیشرانه بر اثر سایش از اجزای پیشرانه جدا شده‌اند در سطح روغن به حرکت درآیند. بعد از انجام این فرایند پیشرانه را تا 3 دقیقه به صورت روشن به حال خود رها کنید و سپس بعد از گذشت این مدت می‌توانید از موتورسیکلت خود سواری بگیرید.

      روغن موتور
    به دلیل وجود تحریم‌ها و افزایش بی‌سابقه هزینه‌ها در ساخت موتورسیکلت، سازنده ایرانی سعی می‌کند تا به هر نحوی که ممکن است از هزینه‌های تمام‌شده موتورسیکلت بکاهد که در نتیجه حتی کوچک‌ترین صرفه‌جویی هم برای هر دستگاه، اگر آن را در مقیاس تولید چندین هزار دستگاه موتورسیکلت محاسبه کنید، منجر به کاهش هزینه شگفت‌آوری می‌شود. از این رو بارها مشاهده شده است که روغن اولیه موتورسیکلت یکی از بدترین نوع روغن موجود در بازار است که ویسکوزیته مناسبی ندارد و بسیار رقیق است و با هر منطقی که به این مسئله نگاه کنید این امر قابل توجیه نیست؛ زیرا به قول اهل فن روغن موتور مایه جان موتورسیکلت است و باید از بهترین نوع تهیه شود. توصیه ما این است که تنها مسافتی بین 50 تا 100 کیلومتر با دور موتور پایین با روغن اولیه حرکت کنید و سپس بعد از تعویض روغن موتور، دور پیشرانه را بالا برده و حتی می‌توانید سرنشین دیگری را هم به ترک خود اضافه کنید.

    چند نکته:

    آب‌بندی موتورسیکلت‌های هوندا و طرح آن اغلب در مسافت صفر تا 300 کیلومتر انجام می‌شود و با توجه به فناوری که در ساخت پیشرانه به کار رفته، ممکن است این رقم تا 600 کیلومتر نیز افزایش پیدا کند.
    در این مرحله و اغلب بعد از 300 کیلومتر هرگونه عیب و ایراد احتمالی در قطعات پیشرانه و عدم آب‌بندی صحیح به خوبی خود را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که بعد از طی 1200 کیلومتر نیز در صورت آشکار نشدن عیبی، سلامت پیشرانه تضمین شده است و راننده قادر است تا از حداکثر توان موتورسیکلت استفاده کند.

    قبل از طی مسافت زیادی توصیه می‌شود به هیچ عنوان با دنده مرده حرکت نکنید و یا به پیشرانه با افزایش سرنشین و یا بالا بردن دور موتور فشار وارد نکنید. همچنین بهتر است در یک سرعت ثابت مسافت طولانی را طی نکنید و در صورت احساس افزایش بیش از اندازه دمای پیشرانه، سریعا موتورسیکلت را متوقف کرده و به آن اجازه دهید تا دمای آن به حالت عادی برگردد. شایان ذکر است دمای پیشرانه نباید از حد مشخصی که منجر به سرخ شدن ابتدای لوله اگزوز و گرم شدن پاهای راننده شود، بالاتر برود.

    در زمان آب‌بندی تا 300 کیلومتر اول به ازای هر یک لیتر روغن به میزان 20 تا 40سی‌سی اضافه در درون پیشرانه روغن موتور بریزید. این میزان اضافه برای این منظور است که میزان غلظت روغن به دلیل جذب ذرات کاهش پیدا کرده و از روان‌کنندگی کمتری برخوردار خواهد شد و در نتیجه با افزایش روغن میزان غلظت آن یکسان باقی خواهد ماند.

    در صورت روشن نشدن پیشرانه موتورسیکلت با 2 یا 3 بار هندل زدن متوالی، از هندل زدن‌های بیش از اندازه به جد خودداری کرده و عامل روشن نشدن پیشرانه را در موارد دیگر مانند نرسیدن برق یا اتمام سوخت بررسی کنید. ضمنا حتما سعی کنید در زمان هندل زدن‌های اولیه، هیچ‌گاه بعد از پایین آوردن هندل آن را رها نکنید تا خود به جای اولیه‌اش بازگردد و حتما پای خود را با فشار کم روی آن نگاه دارید تا از برگشتن هندل با سرعت زیاد بر جای خود جلوگیری شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو