فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به میزبانی سمنانی‌ها از مسافران نوروزی

کاهش تلفات جاده‌ای

عصر خودرو- پایان میزبانی مردم استان سمنان از موج مسافران نوروزی شاید آغازی بر بررسی عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی باشد تا رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای سال های آتی میسر شود.

کاهش تلفات جاده‌ای
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر،  با به اتمام رسیدن تعطیلات سال نو و سفرهای نوروزی ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان نیز به کار خود پایان داد، ستادی که روزها پیش از آغاز اسفندماه با برگزاری جلسات وظیفه هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی را بر عهده داشت و امروز پس از گذشت 20روز سخت و پرکار رضایت هم‌وطنان در اسکان، کاهش تلفات جاده‌ای، امدادرسانی به مجروحان حوادث رانندگی و افزایش چشم‌گیر بازدیدکنندگان از استان سمنان ماحصل تلاش‌ها لقب گرفت.

    ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی سمنان به ریاست استاندار، این و کمیته‌هایی از قبیل اسکان، تأمین امنیت، امداد و نجات، حمل‌ونقل، نمایشگاه و...از آغاز طرح نوروزی 95 هم‌زمان با بیست و هفتم اسفندماه94تا پانزدهم فروردین‌ماه95، درزمینهٔ اسکان بالغ‌بر 300هزار نفر و ارائه خدمات به مسافران نوروزی اهتمام ویژه‌ای داشتند.

    همچنین افزایش ماندگاری مسافران نوروزی و تبدیل‌شدن استان سمنان به مقصدی برای گردشگران و نه معبری برای زائران حرم رضوی، از دیگر اهداف ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان بود که افزایش 40درصدی بازدید از اماکن تاریخی، طبیعی و جاذبه‌های گردشگری سمنان به‌صورت میانگین، نشان‌دهنده موفقیت نسبی در این زمینه است.

    از سوی دیگر رضایت نسبی مسافران و همچنین بازرسان طرح‌های نوروزی نشان‌دهنده عملکرد قابل‌قبول ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان است که بررسی نقاط قوت و ضعف آن می‌تواند خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در سال‌های آتی را بهبود بخشد.

    تلفات جاده‌ای در استان سمنان 19درصد کاهش یافت

    فرمانده پلیس راه استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش 19درصدی تلفات و کاهش 24درصدی تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان خبر داد و گفت: از ابتدای طرح ویژه نوروز از 25 اسفند 94 تا پایان تعطیلات نوروزی، 21 نفر از هم‌وطنان در 16حادثه منجر به فوت جان خود را در جاده‌های استان از دست دادند که این آمار نشان از کاهش 19درصدی دارد.

    سرهنگ حسن خسروجردی درباره آمار تصادفات خسارتی استان سمنان طی آغاز طرح نوروزی تاکنون، ابراز داشت: در این مدت185 سانحه خسارتی در محورهای استان رخ‌داده که این آمار نسبت به سال گذشته با کاهش هشت‌درصدی روبرو است از سوی دیگر سوانح منجر به فوت در معابر درون‌شهری استان سمنان100درصد کاهش‌یافته است همچنین راکبان موتورسیکلت در ایام نوروز خوشبختانه در هیچ حادثه‌ای جان خود را از دست ندادند.

    وی افزود: باوجود کاهش تلفات رانندگی باید بپذیریم که مجروحان سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان افزایش داشته است چراکه از ابتدای طرح نوروزی تاکنون 348نفر از هم‌وطنان در 226 سانحه ترافیکی در این مدت مجروح شدند که این تعداد نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد را شامل می‌شود.

    افزایش 20درصدی حجم تردد به استان سمنان

    فرمانده پلیس‌راه استان سمنان همچنین از ثبت ورود 210 هزار و 670 خودرو از استان تهران به سمنان توسط دوربین‌های هوشمند پلیس راهور ناجا خبر داد و گفت: حجم تردد نوروزی بین استان‌های تهران و سمنان نسبت به نوروز94 افزایشی 20درصدی را شاهد بوده است.

    خسروجردی از واژگونی به‌عنوان مهم‌ترین عامل سوانح رانندگی استان سمنان یادکرد و توضیح داد: بالغ‌بر 70درصد سوانح رانندگی در استان براثر واژگونی صورت گرفته‌اند که 40درصد از خودروهای دچار حادثه تنها از نوع خودروی پراید هستند و پس‌ازآن خودروهای 405، سمند و 206بوده است.

    وی افزود: ناتوانی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، بی‌توجهی به جلو و رعایت نکردن فاصله طولی، عمده‌ترین تخلفات حادثه‌ساز محور تهران - مشهد در استان سمنان بوده و دراین‌بین محور میامی-سبزوار و برعکس و محور سمنان - دامغان و برعکس نیز پرحادثه‌ترین محورهای مواصلاتی از ابتدای طرح نوروزی بودند.

    افزایش10 درصدی اسکان نوروزی در مدارس استان سمنان

    مسئول کمیته اسکان نوروزی ستاد هماهنگی خدمات سفر استان سمنان نیز درباره آمار اسکان مسافران در طول نوروز، گفت: در تعطیلات نوروزی امسال 158 هزار و 81 نفر در قالب 33هزار خانوار در مدارس استان اقامت کردند که از این تعداد 15 هزار و 652 خانوار از همکاران فرهنگی سازمان آموزش‌وپرورش بودند.

    محمدرضا جهان با اشاره به رشد 10درصدی میزان اسکان مسافران نوروزی در مدارس استان سمنان، افزود: خوشبختانه با تدابیر کمیته هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان، بحث اسکان هم‌وطنان در سطح مدارس به‌خوبی انجام شد.

    وی افزود: یک هزار و 850 کلاس در 260 مدرسه استان سمنان برای رفاه حال گردشگران نوروزی ویژه اسکان در سه رتبه‌بندی، اختصاص‌یافته شده بود که کار اسکان نوروزی مسافران در این مدارس مورد رضایت هم‌وطنان نیز قرار گرفت.

    افزایش5درصد استقبال مسافران از ناوگان ریلی

    مدیرکل راه‌آهن شمال شرق(1) نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: 169هزار و 520نفر از تاریخ پانزدهم اسفندماه94 تا چهاردهم فروردین‌ماه95 توسط این ناحیه جابجا شدند که این آمار نشان از رشد پنج‌درصدی تردد با ناوگان ریلی در ایام نوروز می‌دهد.

    حمید درباغ عنبران همچنین گفت: در ایام نوروز یک هزار و 627نفر به‌صورت روزانه به ناوگان ریلی استان سمنان وارد و یک هزار و 529نفر توسط قطارهای مسافربری از استان خارج شدند که مجموع ورود و خروج به سیستم ناوگان ریلی راه‌آهن شمال شرق (1) با احتساب تردد روزانه 53 هزار و 200مسافر ترانزیتی، 63هزار و 120نفر در طول روز ثبت شد که این آمار نیز از رشد سه تا پنج‌درصدی حمل‌ونقل ریلی حکایت دارد.

    وی افزود: برقراری نماز جماعت توسط ائمه جماعات، برپایی نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه عکاسی، آمده باش فنی و سخت‌افزاری برای مقابله با حوادث احتمالی، برپایی میز راهنمای مسافران، افزایش سطح ارائه خدمات ناوگان ریلی و ... ازجمله مهم‌ترین اقدامات مجموعه راه‌آهن شمال شرق(1) در ایام نوروز برای رفاه حال هم‌وطنان به شمار می‌رود.

    860نفر در ایام نوروزی توسط هلال‌احمر امدادرسانی شدند

    معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان نیز در این گفتگو درباره فعالیت‌های این نهاد طی نوروز95، گفت: این جمعیت از ابتدای طرح نوروزی که از تاریخ بیست و پنجم اسفندماه94 لغایت سیزدهم فروردین‌ماه 95، به 866 حادثه‌دیده سفرهای نوروزی شامل درراه مانده، خودروهایی که در کولاک و برف متوقف‌شده بودند و مصدومان حوادث رانندگی  خدمات داده است.

    علی یحیایی بابیان اینکه این حادثه دیدگان شامل 320 حادثه‌دیده در سوانح جاده‌ای و 546 حادثه‌دیده سوانح و موارد غیر جاده‌ای بوده‌اند، ابراز داشت: در این مدت205 حادثه نیازمند امدادرسانی در سمنان رخ‌داده است که این حادثه‌ها شامل 77سانحه جاده‌ای، سه مورد آب‌گرفتگی، دو عملیات نجات افراد گرفتار در برف و کولاک، هفت مورد حادثه شهری، 110 مورد مراجعه حضوری و شش مورد نجات افراد گرفتار در مناطق کوهستانی بوده است.

    وی افزود: درمجموع 241 نفر از هم‌وطنان و مسافران نوروزی توسط هلال‌احمر در استان به خاطر شرایط نامساعد جوی، اسکان داده شدند و 74حادثه‌دیده حوادث طبیعی در سمنان نیز خدمات امداد و نجات دریافت کردند.

    یحیایی ادامه داد:17 گروه عملیاتی، با 80 امدادگر و 12 دستگاه آمبولانس و یک بالگرد برای خدمات و امدادرسانی در تعطیلات نوروزی 95 در استان سمنان اختصاص‌یافته بود.

    60هزار نفر توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی سمنان جابجا شدند

    مدیرکل حمل‌ونقل پایانه‌های استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: 60هزار و 198نفر در طول ایام نوروز توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان شامل سواری و اتوبوس جابجا شدند که این میزان نسبت به مورد مشابه سال گذشته 26.4درصد کاهش داشته است که عمده دلیل این کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل خصوصی توسط هم‌وطنان است.

    داود فهندژسعدی بابیان اینکه خوشبختانه حادثه خاصی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان طی ایام نوروز رخ نداده است، گفت: حجم تردد در محورهای مواصلاتی استان به‌ویژه محور اصلی موسوم به جاده حرم تا حرم طی برخی ساعات روز به‌ویژه در ایام بیست و هشتم و بیست و نهم اسفندماه 94 و همچنین دوازدهم و سیزدهم فروردین‌ماه95، در برخی موارد حتی تا سه هزار و 400خودرو در ساعت نیز گزارش‌شده که این نشان از تردد بسیار زیاد وسایل نقلیه در محورهای استان است اما تردد یک هزار و 48خودرو در ساعات طی ایام نوروزی در محورهای مواصلاتی استان میانگین ثبت‌شده در این ایام گزارش شد.

    وی افزود: وجود 25مجموعه خدمات رفاهی بین‌راهی برای مسافران نوروزی توسط سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها خوشبختانه در پیشگیری از حوادث جاده‌ای با موضوع خواب‌آلودگی و خستگی تأثیر بسزایی داشته است که امیدواریم در سال95 بتوانیم این تعداد مرکز خدماتی را افزایش و تجهیز کنیم چراکه امروز عمده حوادث رانندگی براثر واژگونی خودروها هستند که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان از وقوع آن‌ها جلوگیری کرد.

    90گشت مشترک صنایع و معدن در نوروز انجام شد

    رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بابیان اینکه در این بازرسی‌ها که توسط کارشناسان نظارت و بازرسی، بازرسان و ناظران افتخاری سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌صورت مستمر و روزانه از واحدهای صنفی و سطح عرضه و در قالب بیش از 90 گشت مشترک با دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شد، گفت: در این راستا تعداد 523 مورد پرونده تخلف ثبت شد.

    رحمان اعرابی از انجام هفت هزار و 938 مورد بازرسی در ایام نوروز خبر داد و گفت: در این راستا واحدهای متخلف 593 میلیون ریال جریمه شدند، ابراز داشت: این تخلفات اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، عدم ارائه فاکتور و عرضه و غیره به ارزش ریالی 593 میلیون و 904 هزار ریال کشف که برای بررسی و صدور رأی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

    وی افزود: در مدت اجرای طرح نوروزی از بیست و هفتم اسفندماه 94 تا سیزدهم فروردین‌ماه95، تعداد 364 مورد شکایت مردمی به سامانه رسیدگی به شکایات مردمی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام‌شده که توسط بازرسان و کارشناسان این اداره رسیدگی و بررسی‌شده است.

    درنهایت تعطیلات نوروز95 نیز به اتمام رسید و ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی استان سمنان یک‌بار دیگر به کار خود پایان داد اما به نظر می‌رسد استفاده از تجربیات نوروز95 و عنایت به نقاط ضعف و قوت موجود در اقدامات این ستاد در سال جاری، می‌تواند زمینه‌ساز بهبود شرایط خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی و هم‌وطنان در سال‌های آتی باشد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو