فونیکسریمکسبهتام

قائم مقام مدیرکل پژو عنوان کرد؛

جزئیات تکمیلی از همکاری پژو و ایران خودرو

عصر خودرو- یک مقام ارشد پژو درباره همکاری این خودروساز فرانسوی با ایران‌خودرو توضیحاتی ارائه کرد و گفت: درمورد تولید خودروهای مشترک هنوز گفت‌و‌گوها ادامه دارد و این احتمال وجود دارد که خودروهای دیگری به این بخش اضافه شود. کارخانه مشترک بین دو مجموعه پژو و ایران‌خودرو قبل از تابستان سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز می‌کند.

جزئیات تکمیلی از همکاری پژو و ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو»  به نقل از روزنامه ایران،از روزی که قرارداد ایران‌خودرو با پژو به امضا رسید مخالفان آن نیز جدی‌تر وارد عمل شدند و از زوایای مختلف این قرارداد را زیر سؤال بردند. منتقدان مدعی‌اند مدل خودروهایی که قرار است در ایران تولید شود قدیمی است و اینکه ایران نتوانست از پژو غرامت دوره تحریم را بگیرد.

     برای پایان یافتن این غائله مدیرعامل ایران خودرو با‌وجود آنکه متن قرارداد با شرکت پژو مهر محرمانه داشت، جزئیات آن را اعلام کرد و اظهار داشت شرکت پژو 427 میلیون یورو غرامت پرداخت می‌کند. همچنین عنوان شد خودروهایی که قرار است در کارخانه مشترک دو طرف به مرحله تولید برسد و البته 30 درصد آن صادر شود قدیمی نیست و از خطوط تولید پژو حذف نشده است. مسئولان پژو هم که تمایلی ندارند در مورد گذشته صحبت کنند، می‌گویند آینده مهم‌تر از گذشته‌ است.

    اما یکی از مدیران ارشد پژو که اخیراً به ایران آمده در مورد قرارداد خودرویی با ایران ناگفته‌هایی داشت. ابتدا به این نکته پرداخت که ای‌کاش یک سال و نیم زمان از دست نمی‌رفت. «ژان کریستف کمار» قائم مقام مدیرکل پژو و معاون آفریقا و خاورمیانه این شرکت گفت: مدیران پژو حاضر بودند از همان ابتدای مذاکرات پای قرارداد بنشینند و اجازه ندهند فرصت‌های بیشتری از دست برود.

    نکته دیگری که وی به آن اشاره کرد رفتار رقبای این مجموعه بود. وی اظهار داشت: رقبا با پخش شایعات مختلف می‌خواهند پژو را کنار بگذارند اما از آنجا که ایران خودرو و پژو سال‌های گذشته ‌چنین جریانی را تجربه کرده بودند حاضر نیستند مجدداً وارد چنین فضایی شوند.

    در این‌باره با ژان کریستف کمار قائم مقام مدیرکل پژو سیتروئن و معاون آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:

    کارخانه مشترکی که قرار است بین ایران خودرو و پژو دایر شود ابتدا چه خودروهایی را تولید خواهند کرد و فعالیت این مجموعه از چه زمانی خواهد بود؟

    در ابتدای امر خودرو 208 سپس 2008 و در نهایت 301 خواهد بود. البته در مورد تولید مشترک خودروهای 308 و 508 هم مذاکراتی صورت گرفته است اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم. در تولید خودروهای مشترک هنوز گفت‌و‌گوها ادامه دارد و این احتمال وجود دارد که خودروهای دیگری هم به این بخش اضافه شود. کارخانه مشترک بین دو مجموعه پژو و ایران خودرو قبل از تابستان سال 95 فعالیت خود را آغاز می‌کند. هدف این است که حتی المقدور تمام قطعات مورد نیاز خودروهای عنوان شده توسط قطعه سازان داخلی ساخته شود. این امر کمک می‌کند تا هزینه نهایی خودرو کاهش پیدا کند. لذا در نخستین گام انتقال تکنولوژی در مورد قطعات خودرو به قطعه‌سازان ایرانی خواهیم داشت.

    منتقدان می‌گویند شرکت پژو مجدداً خودروهای قدیمی خود را می‌خواهد وارد بازار ایران کند.

    اصلاً چنین موضوعی را قبول ندارم و این امر شایعه است. خودرویی که گفته می‌شود قدیمی است قرار است در سوئیس ارائه شود. حتی این خودروها اکنون در فرانسه تولید می‌شود لذا با استناد به چه امری گفته می‌شود این خودروها قدیمی است. به عنوان مثال خودروی 208 با طراحی جدید و آپشن‌های متنوع به خیلی از کشورها می‌خواهد صادر شود. بدین جهت ما به هیچ عنوان خودروی قدیمی روانه بازار ایران نمی‌کنیم. سال 93 که مذاکرات بین دو طرف آغاز شد خودروهای عنوان شده مورد جمع‌بندی قرار گرفت. لذا زیر سؤال بردن خودروهای قید شده در قرارداد به لحاظ دوره عرضه آن در بازار فرانسه صحت ندارد و نشان می‌دهد برخی‌ها مخالف برقراری رابطه ایران خودرو با پژو هستند. تصور می‌کنم که رقبای ما می‌خواهند چنین شایعاتی را به وجود آورند تا قرارداد ایران خودرو و پژو زیر سؤال برود. اما جالب است کسانی‌که خودروهای خود را به ایران معرفی می‌کنند خودشان خودروهای قدیمی را می‌خواهند عرضه کنند. خودروهای آنها مربوط به 7 سال پیش است. نمی خواهم رقبای خود را مورد نقد قرار دهم اما افرادی که می‌گویند خودروهای پژو در قرارداد قدیمی است باید بدانند که خودروهای خودشان بسیار قدیمی و از رده خارج است.

    شما نسبت به بازار ایران بسیار خوش‌بین هستید و معتقدید که وارد بازار خوبی شده‌اید. حال اگر این معادلات بهم بریزد و خودروهای فرانسوی نتوانند در بین مردم جذابیت ایجاد کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    اگر ماشین‌های عنوان شده در قرارداد که قرار است تولید مشترک آن را دنبال کنیم در بازار ایران به فروش نرسد ما سرمایه‌گذاری افتضاحی کردیم و این امر برای ما که قرار است سرمایه بیاوریم خیلی خبر بدی است. لذا با توجه به ارزیابی بازار و شرایط فکر می‌کنیم که سرمایه‌گذاری ما اشتباه نیست و دو طرف می‌توانند سود ببرند.

    آیا قرار نیست در زمینه تولید خودروهای کمتر از 15 هزار دلار برنامه‌ریزی کنید؟مردم ایران به دنبال خودروهای ارزان قیمت هستند.

    یکی از اشتباهاتی که در ایران صورت می‌گیرد عنوان کردن قیمت خودرو قبل از تولید آن است. من هیچ کشوری را نمی‌شناسم که قبل از آنکه خودرویی وارد بازار شود قیمت آن را اعلام کند. این کار اشتباه است و حتی باعث می‌شود که از تعداد مشتریان آن کم شود. اگر قیمت نهایی آن بالا برود برخی‌ها نقد می‌کنند که چرا با قیمت اولیه فرق دارد و اگر غیر از این باشد تصور می‌کنند از آپشن‌های آن کاسته شده است. قیمت هر خودرو با توجه به کشوری که تولید می‌شود متفاوت است.

    نگاه شما نسبت به خودروهای چینی که در دوران تحریم توانستند در بازار ایران حضور گسترده پیدا کنند چیست و آیا با ورود برندهای بنام این احتمال وجود دارد که عرضه خودروهای چینی در بازار ایران کاهش پیدا کند؟

    در کشور چین 90 تولید‌کننده اتومبیل وجود دارد که هر کدام آن برای بقای خود تلاش زیادی می‌کنند و همواره تمایل دارند وارد بازارهایی شوند که خریداران خودرو در آن زیاد است. اما سؤال این است که آیا 90 تولید‌کننده خودرو در چین خودروهایشان با کیفیت و مطلوب است و همه آنها می‌توانند در بازار جهانی باقی بمانند. خیر قطعاً چنین نیست و به مرور زمان برخی از این خودروسازان فعالیتشان محدود می‌شود. اما در مورد حضور این شرکت‌ها در ایران باید گفت که باید ببینیم که آنها چه استراتژی را دنبال خواهند کرد و چه خودروهایی را وارد بازار ایران می‌کنند. اما این را هم نباید نادیده گرفت که خیلی از برندهای چینی مشکل کیفیت و امنیت دارند و به همین دلیل نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد و حتی از لحاظ نگهداری و خدمات پس از فروش این خودروها چالش‌های زیادی را برای خریداران خود ایجاد می‌کنند. با این تفاسیر اگر خودرویی با دوام نباشد به مرور زمان از مشتریان آن کم می‌شود.

    در نهایت، تصمیم‌گیر، مردم ایران هستند. اگر قرار باشد تنها معیار، قیمت باشد، خودروهای چینی در بازار ایران باقی خواهند ماند و با سطح کیفی پایین عرضه می‌شود. اما اگر خارج از بحث قیمت نگاه کنیم سایر خودروها برتری بیشتری دارند. خودروسازان چینی هم اگر بخواهند در‌فضایی فعالیت کنند که از لحاظ کیفی محصولات خود را ارتقا دهند یقیناً قیمت محصول نهایی آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. شاید همین مشکلات باعث شده که در کشورهای غیر از ایران هم خودروهای چینی مشکل آفرین باشند. اما این را هم باید بگویم اگر ایران بر اساس استاندارد یورو 6 حرکت کند و تست ایمنی داشته باشد به این نتیجه می‌رسد که خودروهای چینی مشکلات فراوانی دارند. خودرویی به نظر ما مناسب است که به لحاظ امنیت، طراحی، کیفیت و دوام در شرایط خوب و قابل قبول باشد. در غیر اینصورت مردم حاضر نیستند برای آن خودرو پول پرداخت کنند.

    قرار بود پس از برداشته شدن تحریم‌ها مجدداً قطعاتی که روی محصولات پژو در ایران نصب می‌شود به لحاظ کیفی از سوی مجموعه شما تأیید شود. چرا تاکنون این امر محقق نشده است؟

    شرکت پژو و ایران خودرو شریک یکدیگر هستند. ما باید در این زمینه به تفاهم برسیم. لذا تمام سعی ما بر این است که در زمینه عنوان شده، ایران خودرو را قانع و آنها را تشویق کنیم که از این پس تأیید قطعات به لحاظ کیفی و فنی را به ما بسپارند. در نهایت ایران خودرو در این خصوص تصمیم‌گیر است و ما نمی‌توانیم هیچ موضوعی را بر آنها تحمیل کنیم.

    خیلی محتاطانه درباره آینده همکاریتان با ایران خودرو صحبت می‌کنید. علت این امر چیست؟

    لازم نیست که شرکت پژو وارد جزئیات قرارداد خود با ایران خودرو شود. قرارداد مربوط به دو شرکت مستقل است و جزئیات بین دو شرکت بین‌المللی قرار نیست به صورت علنی مطرح شود. در هیچ کشور دنیا قراردادهای اقتصادی افشا نمی‌شود.

    در حالی که شما می‌گویید این قرارداد محرمانه است اما مدیرعامل ایران خودرو معتقد است فقط 20 درصد این قرارداد محرمانه است؟

    موضع ایشان این‌گونه است.

    با این اوصاف موضع شما این است که این قرارداد صد درصد محرمانه است؟

    قراردادی که امضا شده است مهر محرمانه دارد، بنابراین ما به این موضوع پایبند هستیم و هیچ بند آن را خبری نمی‌کنیم. طبیعتاً شاید لازم باشد برای مقامات دولتی دو کشور، یا افرادی که در بورس فعال هستند در حد عرف آن، بخشی از قرارداد شفاف شود. اما تمام اطلاعات به افرادی که داده می‌شود محرمانه باقی می‌ماند و به هیچ عنوان فاش نمی‌شود.

    قراردادی که بین ایران خودرو و پژو امضا شده است برای هر دو طرف جنبه برنده شدن دارد یا اینکه این احتمال وجود دارد که شرکت فرانسوی کمتر سود برده باشد؟

    مذاکرات بین پژو و ایران‌خودرو از حدود دو سال پیش آغاز شد و دو طرف در شرایط واقعاً سختی گفت‌و‌گو می‌کردند. هر دو مجموعه توقعاتی داشتند و می‌خواستند بنا به شرایط آن، قرارداد امضا شود ولی با مذاکرات مناسب و مفید توانستیم به موضع یکدیگر نزدیک شویم و به درک مشترک برسیم. در نهایت قراردادی امضا شد که برای هر دو طرف سود داشت. اگر در این قرارداد یک شرکت کمتر سود می‌برد مطمئن باشید که این قرارداد امضا نمی‌شد. زمانی‌که نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران هم در این قرارداد و مذاکرات حضور داشت این امر نشان می‌دهد که این قرارداد برای ایران هم مثبت بود. هر دو طرف به صورت مساوی توانستند از این قرارداد نفع ببرند.

    اما مدیر عامل ایران خودرو معتقد است که ایران برد بیشتری کرده است؟

    منم طبیعتاً از جانب خودم همین حرف را خواهم زد. تا زمانی‌که دو شرکت از سود و منفعت خود اطمینان پیدا نکنند هیچ قراردادی امضا نخواهد شد.

    ایران توانست از شما خوب امتیاز بگیرد؟

    بله ایران‌خودرو خیلی خوب توانست امتیار بگیرد. ولی اگر من جای مدیرعامل ایران خودرو بودم خیلی زودتر این قرارداد را نهایی و امضا کرده بودم و اجازه نمی‌دادم یکسال و نیم زمان بگذرد. درست است که در آن زمان ایران در شرایط تحریم بود ولی این تضمین را می‌دهم که اگر ایران می‌خواست قرارداد را امضا کند پژو از هر حیث آماده بود.

    قبل از امضای قرارداد گفته بودید که شرکت پژو حاضر نیست غرامت پرداخت کند و گفتید این پول زور خواهد بود اما پس از امضای قرارداد در بندهای مختلف شرکت پژو پرداخت غرامت در شکل‌های مختلف را پذیرفت.

    من معنای غرامت را متوجه نمی‌شوم. این قرارداد مشمول تبصره‌هایی مختلف است. تبصره‌هایی که مربوط به احیای روابط صنعتی فعلی و آینده است. هر کدام از این تبصره‌ها ارزشی دارد و هر کدام آن مورد مذاکره قرار گرفته است. ما داریم پول به ایران می‌آوریم طبیعتاً امیدواریم برگشت خوبی داشته باشد. البته قرار شده در مورد روابط گذشته دیگر صحبت نکنیم. این تفاهم کلی است. مزایایی هم که برای ایران قائل شدیم با در نظر گرفتن روابط گذشته است. اگر هدف ما برگشت به ایران نبود قطعاً نوع مذاکرات ما فرق می‌کرد. در نتیجه این قرارداد کلی است و ما چیزی از دست ندادیم. هر کس مسائل را از دید خود نگاه می‌کند. مفهوم من این است که مدیرعامل ایران خودرو قرارداد را به عنوان یک پیروزی قلمداد کرده است. ما هم به عنوان «پیروزی» از این قرارداد برای خودمان یاد می‌کنیم.

    در فرانسه این قرارداد چه بازخوردی داشت؟

    کسانی که سال‌های گذشته این قرارداد را نقد می‌کردند اکنون هم این کار را انجام می‌دهند لذا باعث تعجب نیست که برخی‌ها به صف مخالفان بپیوندند. زمانی همکاری ما و ایران خودرو شکل اجرایی به خود گرفت که روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور احیا شد. لذا در شروع مجدد تمام هدف ما این است که اجازه ندهیم حاشیه‌ها مانع از توسعه فعالیت‌هایمان شود. از زمانی‌که مذاکرات ما با ایران خودرو جدی شد و حتی قرارداد بین طرفین امضا شد لابی طرفدار آمریکا مشکلاتی را برای ما ایجاد کردند و به برخی از بانک‌ها گفتند که کار ما را راه نیندازند یا حتی انتقال پول انجام ندهند. اما ما در برابر مخالفان خود ایستاده‌ایم و می‌خواهیم به فعالیت مشترکمان با ایران ادامه دهیم. امیدوارم کسانی‌که در صنعت اتومبیل ایران مؤثر هستند متوجه شوند که این قرارداد برای ایران مثبت است. حال مخالفان را باید کنار گذاشت و ملت ایران هم باید بدانند که این قرارداد برای صنعت خودروسازیشان بسیار مطلوب است. مصرف‌کننده نهایی برایش مهم نیست که این اشخاص به لحاظ سیاسی چه حرف‌هایی می‌زنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو