فونیکسریمکسبهتام

چرا آمار ترانزیت ایران سقوط کرد

عصر خودرو- براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان راهداری میزان ترانزیت انجام گرفته در سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی نزدیک به ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. کاهشی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه دلیلی داخلی داشته باشد، از سوی عوامل خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است.

چرا آمار ترانزیت ایران سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، براساس آخرین آمارها در سازمان راهداری در سال 1394 قبل از اعلام آمارهای هفته‌های پایانی حدود 10 میلیون و 238 هزار تن کالا از مرزهای زمینی کشور جابه‌جا شده که از این رقم حدود چهار میلیون و 340 هزار تن را کالاهای نفتی و پنج میلیون و 890 هزار تن را کالاهای غیرنفتی در بر می‌گیرد.

    هرچند در نگاه ابتدایی به آمارهای مطرح شده از سوی سازمان راهداری به نظر می‌رسد مشکلاتی مانند اختلاف‌نظرهای به وجود آمده بر سر نرخ سوخت با کشور ترکیه در شکل‌گیری این آمار نقش داشته، اما در حقیقت اصلی‌ترین عامل کاهش تراتزیت کشور دیگر همسایه غربی ایران بوده است.

    محمدجواد عطرچیان – مدیر کل پایانه‌های مرزی و ترانزیت سازمان راهداری – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی آمارهای ارائه شده از عملکرد ترانزیتی کشور در سال گذشته تصریح کرد: طبق آمارهایی که از مرزهای زمینی کشور به جز حمل‌ونقل ریلی منتشر شده، تمامی مرزها با استفاده از ظرفیت‌های موجود به فعالیت‌شان ادامه داده‌اند و هیچ مشکلی در این حوزه وجود نداشته است.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار عملکرد کشور در حوزه ترانزیت نسبت به دیگر سال‌ها روند کاهشی گرفته نیز گفت: در این زمینه اصلی‌ترین مساله کاهش نقش کالاهای نفتی و محصولات موجود در این حوزه بوده است. در طول ماه‌های گذشته کشور عراق در صادرات کالاهای پتروشیمی و محصولات نفتی از پالایشگاه‌های خود عملکرد محدودی داشته و این در شرایطی است که تا پیش از سال گذشته بخش قابل توجهی از این محصولات به سمت ایران حرکت می‌کرد.

    مدیر کل پایانه‌های مرزی و ترانزیت سازمان راهداری اضافه کرد: در کاهش آمار ترانزیت ایران نمی‌توان به اختلافات موجود بر سر نرخ سوخت میان ایران و ترکیه اشاره کرد، زیرا پس از مذاکراتی که انجام گرفت مشکل مربوط به این مساله حل شد و در حال حاضر ترافیک در مرز بازرگان به شکلی کاملا عادی از سوی هر دو طرف در جریان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو