فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به پرونده ثبت ملی چهارمین جاده زیبای جهان؛

ملی شدن جاده چالوس زیر غبار فراموشی

عصر خودرو- جاده چالوس عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را در حالی یدک می‌کشد که بیش از دو سال است در صف ملی شدن درجا می‌زند و غبار فراموشی مانع به ثبت رسیدنش شده است.

ملی شدن جاده چالوس زیر غبار فراموشی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر،کمتر از دو سال پیش پرونده ملی شدن جاده چالوس باز شد جاده‌ای که در کارنامه خود عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را دارد این جاده 150 کیلومتری در حالی در جدول زیباترین جاده‌های جهان قرار گرفته که هنوز در فهرست آثار ملی کشورمان جایی ندارد، و این نشانه ناکارآمدی مدیریتی است، چرا که جاده‌ای که در جهان شناخته شده است نباید در غفلت مسئولان از ملی شدن باز بماند.

    جاده چالوس در ذهن تک تک ایرانی‌ها ملی است و هموطنان از جزایر جنوب کشور گرفته تا شهرهای کویری از این محور زیبا خاطره مشترک دارند وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری این محور اما گویی از چشم مسئولان کشوری و استانی پنهان مانده است.

    مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین وضعیت ثبت جاده چالوس در فهرست آثار ملی با تاکید بر اینکه مسائل فنی و کارشناسی مربوط به ثبت یک اثر ملی یا جهانی اسیر هیاهو نیست، گفت: ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی یک کار کارشناسی و تخصصی ویژه است که باید مراحل خودش را طی کند و در مراجع مختلف داخلی و خارجی به تایید و تصویب برسد.

    سلطانی فر در ادامه با تاکید بر اینکه جنجال به پا کردن و نوشتن نامه و طومار موجب تسریع و تاخیر در به ثبت رسیدن یک اثر ملی و جهانی نمی شود، گفت: اثری مثل جاده چالوس طول می‌کشد تا در فهرست آثار ملی درآید.

    معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ملی شدن جاده چالوس را منوط به مستند سازی دانست و گفت: باید شرایط برای ثبت ملی این اثر فراهم شود در صورتی که مراحل مستندسازی انجام شود ثبت این اثر به زودی انجام می‌شود.

    وی تاکید کرد: زمانی می‌خواهیم یک اثر تاریخی و یا یک منطقه یا روستا را ثبت ملی یا جهانی کنیم در حالی که این اثر یا منطقه مشخصه‌های فنی و شرایط لازم را ندارد ولی اگر داشته باشد ثبت ملی یا جهانی‌اش در مدت زمان منطقی انجام می‌شود و گاهی سه برابر زمان منطقی نیز به طل می‌انجامد.

    سلطانی فر در پایان گفت: گاهی مواجه‌ایم با منطقه، بنا، محوطه یا روستای که می‌گویند به ثبت جهانی برسد در حالی که هویت و اصالت فرهنگی‌اش را از بین برده‌اند و مدیریت یکپارچه ای هم وجود ندارد و مشخصه‌های که در داخل و خارج (یونسکو) نیاز دارد فراهم نیست در این صورت با طومار نوشتن و جنجال به پا کردن کاری از پیش نخواهد رفت.

    اما؛ چندی پیش مدیرعامل سابق شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی کشور در این خصوص به خبرنگار مهر گفته بود: به جد پیگیر پرونده ملی شدن چالوس است، سید علی آقازاده در پاسخ به سوال که پرونده ثبت ملی جاده چالوس در چه مرحله ای قرار دارد افزوده بود: شرکت ایرانگردی و جهانگردی کشور به جد از طرح ملی شدن جاده چالوس حمایت می کند به همین منظور دهه فجر سال 93 مراحل ثبت این محور آغاز شد.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جامع گرد‌شگری و ملی شد‌ن جاد‌ه چالوس به صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار دارد، گفته بود: ملی شدن یک اثر کمی زمانبر است، امیدواریم در سال 94 بتوانیم جاده چالوس را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

    این در حالی است که مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی در تاریخ 23 خردادماه سال گذشته و پس از پیگیری خبرگزاری مهر گفته بود: بررسی وضعیت پرونده ملی شدن جاده چالوس از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت ولی به علت اینکه دستور العملی برای ثبت محورهای مواصلاتی در سازمان میراث فرهنگی وجود نداشت مجبور به تعریف و تدوین دستور العمل شدیم.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه ملی شدن محور چالوس از اهمیت زیادی برای استان البرز برخوردار است، گفته بود: تدوین دستور العمل ثبت محورهای مواصلاتی در دستور کار سازمان قرار دارد و امیدواریم تا پایان تابستان این دستور العمل تدوین و تصویب شود.

    مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی کشور افزوده بود: همانطور که سال گذشته اعلام کردیم تا پایان سال جاری محور چالوس ثبت آثار ملی می‌شود.

    برخی از صاحب نظران بر این باورند که نبود زیرساخت های گردشگری و تاسیسات و مراکز اقامتی در این محور باعث شده است بسیاری از ظرفیت های گردشگری مغفول بماند و همین دلیل باعث شود که جاده چالوس به ثبت ملی نرسد، در این خصوص آقازاده افزود: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران در سال جاری دو هتل 4 یا 5 ستاره در محور چالوس ساخته می شود، سرمایه گذران این طرح حاضرند در صورتی که مسئولان استان البرز همکاری کنند هر چه سریعتر اقدام به احداث هتل در این محور پر تردد کنند.

    با توجه به اظهارات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، باید امیدوار بود داستان ملی شدن جاده زیبای چالوس که نیمی از آن در استان البرز واقع شده است تا پایان سال جاری به پایان برسد و البرزنشینان که تا کنون از این محور صف‌های طولانی ترافیک و حجم بالای تردد خودروها و معضلی به نام یکطرفه شدن را دیده اند بتوانند در سایه ثبت ملی شاهد توسعه زیرساخت‌های گردشگری باشند چرا که این جاده در زمینه ایرانگردی حرف‌ها برای گفتن دارد وجود جاذبه های گردشگری فراوانش می تواند هر فصل پای گردشگران ایرانی و خارجی را به اینجا بکشاند به همین منظور مسئولان استانی و کشوری باید از هدر رفت پتانسیل‌های موجود‌ د‌ر این محور جلوگیری کرده و برای ثبت ملی شدن این اثر طبیعی کمر همت ببنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو