فونیکسریمکسبهتام

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌‌ها خبر داد

تعریف ۱۰ کریدور اصلی جاده‌ای‌ در کشور

عصر خودرو- معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌‌ها با بیان اینکه ۱۰ کریدور اصلی در شبکه حمل‌ونقل کشور تعریف شده است، گفت: ۷۵ درصد ترافیک کشور در این ۱۰ کریدور جریان دارد که برنامه داریم ظرفیت، ایمنی و خدمات این ۱۰ کریدور افزایش یابد.

تعریف ۱۰ کریدور اصلی جاده‌ای‌ در کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس‌ ، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری اظهار داشت:‌ 60 درصد از منابع اعتباری وزارت راه و شهرسازی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هزینه می‌شود و حدود 40 درصد دیگر در نگهداری راه‌ها، دو خطه کردن مسیرهای ریلی و بهسازی راه‌ها، هزینه می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در همه خدمات فنی، مهندسی راه‌ها، خودکفا هستیم، افزود: ابنیه و تونل‌ها را خود می‌سازیم و اجرای پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی نیز 100 درصد بومی است‌ در حالی که اوایل انقلاب پیمانکار تونل‌ساز و خط‌آهن‌ساز نداشتیم، اما امروز در بسیاری از کشورهای همسایه پروژه‌های حمل و نقلی زیرساخت اجرا می‌کنیم.

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها افزود: امروز نسبت راه‌های فعلی موجود در کشور نسبت به‌ جمعیت‌ و مساحت‌‌ پایین‌تر است که البته همین امر ‌در بخش حمل و نقل ریلی هم حاکم است.

    وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی فعلاً در کشور توجیه حمل بار دارد، گفت: به همین دلیل اغلب مسافرت‌ها در کشور ما توسط حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود و فقط حدود 10 درصد جابه‌جایی‌ها توسط حمل‌ونقل ریلی در حال انجام است و تا انتقال مناسب حمل بار و مسافر از جاده به سمت ریل، زمان زیادی لازم داریم.

    خادمی گفت: در 12 سال گذشته، خودروهای ما از 5 میلیون دستگاه، به 18 میلیون دستگاه افزایش یافته است، در صورتی که جاده‌های ما حتی دو برابر هم نشده است.

    وی ادامه داد: البته رشد ترافیک، یعنی رشد توسعه کشور و نمی‌توان مانع آن شد، اما باید این ترافیک، ایمن، روان و ارزان باشد و این نیازمند شبکه حمل‌ونقل قوی است تا به ترافیک سرویس دهد.

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها، گفت: باید شبکه بزرگراهی، آزادراهی و جاده‌ای کشور با یکدیگر مرتبط و شطرنجی باشد؛ ‌‌50 درصد تصادفات ما رخ به رخ است، در این راستا باید با ساخت باند دوم در کنار راه‌های اصلی، تردد خودروها از یکدیگر جدا شود.

    وی افزود: هیچ کشوری بدون توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها، توسعه نیافته است و اگر شاخص اقتصادی کشوری بالا باشد، بدان دلیل است که زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن توسعه یافته است.

    * تعریف 10 کریدور ترانزیتی برای اولویت تکمیل در کشور

    خادمی به بررسی ترافیک، ترانزیت و تقاضا در محورهای مختلف مواصلاتی کشور اشاره کرد و گفت: اولویت‌های کریدورهای ترافیکی را بررسی کرده‌ایم، 75 درصد ترافیک کشور روی 35 هزار کیلومتر از جاده‌ها است که این 35 هزار کیلومتر باید بزرگراه و آزادراه باشد،‌ البته گلوگاه‌هایی هم داریم که در این عرصه ‌لازم است رفع شود.

    وی با بیان اینکه 10 کریدور اصلی در شبکه حمل‌ونقل کشور تعریف شده است، گفت: 75 درصد ترافیک کشور در این 10 کریدور جریان دارد که برنامه داریم ظرفیت، ایمنی و خدمات این 10 کریدور افزایش یابد.

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها،‌ با بیان اینکه این 10 کریدور در حال حاضر مصوب شده است، افزود: در بودجه امسال، 2 کریدور شماره 1 و 10، ردیف اعتباری گرفته‌اند که امیدواریم با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، ارتقای وضعیت داشته باشیم.

    خادمی با بیان اینکه مدیریت این کریدورها متمرکز است، بیان کرد: کریدور شماره 1، از بندر گواتر به بندر خرمشهر و عراق متصل می‌شود که توسعه نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس را فراهم می‌کند.

    وی ادامه داد: باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در این کریدور 1700 کیلومتری تأمین شود، البته بخش‌هایی از مسیر تکمیل شده است، مثلاً از بندرعباس تا عسلویه 200 کیلومتر بزرگراه یا از عسلویه تا بوشهر 100 کیلومتر بزرگراه اجرا شده است، ضمن آنکه از بوشهر تا گناوه و بندر دیلم هم پروژه فعال است و 70 کیلومتر از مسیر باقی مانده است، ضمناً از دیلم به آبادان متصل می‌شود.

    خادمی افزود: کریدور شماره 10 از مرز بازرگان به بندر امام خمینی(ره) می‌رسد که ‌‌از آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، کردستان، لرستان و کرمانشاه عبور می‌کند که ترانزیت غرب کشور از این کریدور استفاده خواهند کرد.

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ گفت: کریدور اصلی شمال ـ جنوب کشور از بندرعباس شروع شده و به یزد،‌ تهران و شمال می‌رسد.

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ ادامه داد: در حال حاضر از بندرعباس تا تهران به صورت بزرگراه و آزادراه جاده موجود است،‌ اما از تهران به شمال، گلوگاه‌هایی داریم البته در محورهایی نظیر فیروزکوه چهارخطه کردن مسیر رو به پایان بوده و این گلوگاه‌ها در حال رفع است.

    خادمی اظهار داشت: 4 خطه کردن محور فیروزکوه در قالب 4 قطعه انجام شد و 10 کیلومتر از این مسیر باقی مانده است.

    وی اضافه کرد: همچنین در جاده هراز نیز به عنوان باند دوم، در حال اجرای خط هستیم، 17 کیلومتر تونل لازم داریم تا پروژه تکمیل شود و بدین ترتیب بندرعباس به شمال کشور و بنادری نظیر نوشهر و بندر امیر‌آباد متصل می‌شود.

    *‌ لزوم دریافت عوارض‌ خودرو با احتساب میزان مصرف سوخت

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ با بیان اینکه استفاده مناسب از راه‌ها مستلزم هزینه‌کرد برای نگهداری راه است، گفت: نتوانسته‌ایم متناسب با نیاز کشور جاده ساخته و نگهداری کنیم، نگهداری جاده‌ها هزینه‌بر است، لازم است هزینه عبور از جاده توسط کاربر پرداخت شود اما بسیاری از افراد هم‌ حاضر نیستند هزینه عبور از جاده‌ها را بپردازند.

    وی با بیان اینکه رشد جاده‌های کشور نسبت به رشد خودروها و ترافیک، یک‌دهم است، افزود: باید هزینه عبور از جاده‌ها، پرداخت شود یا حتی بابت مصرف سوخت خودرو، عوارض پرداخت شود‌، به هر حال با همین منابع غیردولتی است که توسعه زیرساخت‌های عمرانی امکان‌پذیر است، چون منابع مالی دولتی محدود است.

    معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها‌ با تأکید بر اینکه اخذ عوارضی یکی از الزامات جذب سرمایه‌گذار خصوص است، گفت: به هر حال باید منابع مالی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی عمرانی تعریف شود، زیرا منابع دولتی محدود است، در همین راستا پروژه‌های آماده سرمایه‌گذاری را در قالب پکیج به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کرده‌ایم.

    خادمی تأکید کرد: باید در ازای دریافت پول، ایمنی، امکانات رفاهی‌ و آسایش بیشتری در جاده‌ها فراهم کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو