فونیکسریمکسبهتام

خودروهای مزیّن به صنایع‌دستی در خط تولید؟!

عصر خودرو- ایده‌ی استفاده خودروسازان از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از سال‌ها پیش در دولت نهم شروع شد و قرار بود از نمادهای یزدی برای روکش صندلی‌های خودرو استفاده شود، اما این موضوع تاکنون تنها به صورت یک ایده باقی مانده است.

خودروهای مزیّن به صنایع‌دستی در خط تولید؟!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا،‌حسین هاتفی فارمد، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در دولت نهم درباره همکاری این نهاد با شرکت‌های سایپا، ایران خودرو، رجا و هواپیمایی‌ها خبرهایی داد تا صنایع دستی به صورت کاربردی در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود، اما این ایده هیچ وقت به عمل تبدیل نشد و در حد یک حرف باقی ماند.

    محمد حسن صالحی مرام - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی دولت دهم نیز یک‌بار دیگر این موضوع را مطرح کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی، هنر رشتی‌دوزی روی عبا را به صورت کاربردی برای استفاده به عنوان روکش صندلی خودرو طراحی کرده‌اند و خودروسازان می‌توانند از این هنر در تولیدات خود استفاده کنند.

    حتا بنابر اعلام صالحی مرام، روکش صندلی که توسط هنرمندان ایرانی با چرم و پشم تهیه شده بود، به عنوان یکی از آثار ایرانی و هنری در مراسم داوری صنایع دستی منظقه غرب آسیا که به میزبانی ایران در هتل لاله برگزار شد، از سوی کارشناسان یونسکو مُهر اصالت و مرغوبیت کالا دریافت کرد. با اینکه قیمت‌گذاری روی این کالاها انجام نشد، اما معاون وقتِ صنایع دستی قیمت تقریبی 30 هزار تومان را برای آن در نظر گرفت و پیش‌بینی کرد، اگر این محصول به صورت انبوه تولید شود، به طور حتم با قیمت کمتری عرضه می‌شود.

    او نیز پیشنهاد داد با توجه به اینکه 14 میلیون خودرو وجود دارد که در آن از کالاهای وارداتی خارجی استفاده می‌شود،‌ می‌توان در همین خودروها از هنر ایرانی استفاده کرد.

    این موضوع در دولت یازدهم هم مطرح شد، اما به عقیده معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هنوز آمادگی پذیرش چنین موضوعی وجود ندارد.

    بهمن نامورمطلق در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در این دولت هم گفت‌و گوهایی با تولیدکنندگان خودرو به ویژه وزارتخانه‌ها داشته‌ایم، اما احساس می‌شود هنوز آمادگی پذیرش چنین چیزی وجود ندارد.

    او اظهار امیدواری کرد در آینده پذیرش چنین ایده‌ای اجرایی شود، اما تا کنون از این موضوع استقبال خوبی نشده است. شاید لازم باشد در این باره کار پژوهشی مشترکی صورت بگیرد و برای به سرانجام رسیدن آن هم عجله‌ نشود تا به نتایج خوبی برسیم.

    نامورمطلق افزود: نظر ما هم این نیست که تمام داخل خودرو عوض شود، بلکه می‌خواهیم اگر اسم خودرویی ملی است هنگامی که داخل آن می‌نشینیم هم عناصر ملی را ببینیم. در برخی از موارد می‌توان از نساجی داخلی و در برخی از خودروهای گران قیمت می‌توان از آثار فاخر استفاده کرد.

    معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: برای فرمان و دنده یا جلوی داشبورد هم می‌توانیم طراحی‌های داشته باشیم تا اگر کسی داخل خودرو می‌نشیند احساس خوبی داشته باشد اما متاسفانه در این زمینه اقدامات جدی صورت نگرفته است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو