فونیکسریمکسبهتام

ابلاغ نرخ‌های جدید و ادامه مشکلات قدیم

عصر خودرو- سناریوی نبود پول خرد و دست‌وپنجه نرم کردن رانندگان و شهروندان با این معضل هنوز پابرجاست. بالاخره بعد از کش مکش‌های فراوان نرخ‌های جدید کرایه تاکسی‌ها اعمال شد. اما به نظر می‌رسد نرخ‌های جدید مشکل قدیمی راننده و مسافر را حل نکرده است. مشکلی که پای دلالان پول خرد را به ایستگاه‌های تاکسی نیز بازکرده است.

ابلاغ نرخ‌های جدید و ادامه مشکلات قدیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از نسیم، افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌ها هرساله یکی از موضوعاتی است که موردتوجه عموم شهروندان است. شورای اسلامی شهر تهران در روزهای پایانی سال گذشته با توجه به نرخ تورم و نرخ حامل‌های انرژی بحث افزایش کرایه‌ها را بررسی نمود. پس از تصمیم‌گیری و بررسی‌های لازم مصوبه افزایش نرخ کرایه‌ها به فرمانداری ارسال شد.

    پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین شورای شهر و فرمانداری بحث افزایش نرخ‌ها به شورای حل اختلاف رفت تا اینکه 30 فروردین‌ماه افزایش 15 درصدی نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس و 23 درصدی مترو اعلام و تصویب شد. در پی این خبر زمان اجرایی شدن این مصوبه از ابتدای اردیبهشت 95 اعلام شد.

    ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که چرا میزان افزایش کرایه‌ها با میزان تورم موجود در کشور همخوانی ندارد، اظهار داشت: برای افزایش کرایه‌ها به سبد زندگی رانندگان تاکسی نگاه شده و باید به این موضوع توجه شود که اواسط سال گذشته بهای بنزین افزایش یافت اما کرایه رانندگان تاکسی تغییری پیدا نکرد.

    عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران تأکید کرد: امسال سعی کرده‌ایم کرایه تاکسی‌ها بر اساس معیشت رانندگان تاکسی تعریف شود تا از این بابت رانندگان تاکسی نیز متضرر نشوند.

    اما یکی از مسائلی که در این افزایش نرخ خودنمایی می‌کند معضل همیشگی پول خرد برای رانندگان است. معضلی که اکثر از رانندگان را با این مشکل مواجه کرده که نتوانند حق مسافر را پرداخت کنند و یا در برخی موارد از حق خود بگذرند، گذشتنی که خلاف بهبود معیشت رانندگان تاکسی‌ها است.
    اعمال نرخ‌های جدید مشکل قدیمی را حل نکرده است

    بحث تغییر نرخ کرایه‌ تاکسی‌ها در پایتخت علاوه بر اثرات مثبتی که بر معیشت رانندگان تاکسی‌ها دارد معضلاتی را نیز در پی دارد. یکی از این معضلات مقوله پول خردی است که این روزها برخی رانندگان و مسافران را بر این داشته است که از حق خود بگذرند.

    برای مثال تا قبل از افزایش نرخ تاکسی‌ها، کرایه برخی مسیرها 900 تومان تعیین‌شده بود که به دلیل کمبود پول خورد و عدم استقبال برخی مسافران از سکه‌ها و اسکناس‌های 100 تومانی رانندگان را بر این داشته بود که کرایه را 1000 تومان دریافت نمایند. حال با این افزایش 15 درصدی در سال جدید این مبلغ 900 تومان به 1035 تومان رسیده است. همچنین کرایه برخی از مسیرها را در زیر مشاهده می‌کنید که بیانگر معضل پول خرد است.

    با اعمال نرخی که سازمان تاکسیرانی انجام داده است به نظر می‌رسد این معضل حل‌نشده است. در راستای تأمین پول خرد، رانندگان تاکسی گزینه‌های مختلفی را پیش رودارند. خرید پول خرد از بانک‌ها و دلالان.
    عدم مدیریت کرایه‌ها پای دلالان را به ایستگاه‌های تاکسی بازکرده است

    یکی از راه‌های تأمین پول خرد خرید پول خرد از دلالان است. شغلی جدید که به دلیل عدم مدیریت صحیح نرخ کرایه‌ها ایجادشده است. به گفته برخی از رانندگان، برای اینکه بتوانند حق‌وحقوق مسافران را پرداخت کنند مجبور به خرید پول خرد به مبالغ بالاتری هستند. برای مثال طبق اظهارنظر رانندگان ،برای تهیه 10 هزار تومان پول خرد مجبور به پرداخت 12 هزار تومان پول هستند.

    اما در راستای جلوگیری از پدید آمدن چنین مسائلی بهتر است به طرح‌های بر زمین‌مانده توجهی شود. طرح‌هایی مانند پرداخت الکترونیک توسط کارت بلیت و قرار دادن دستگاه‌های POS در تاکسی‌ها.

    حل معضل پول خرد با دستگاه‌های پرداخت الکترونیک

    طرح‌هایی درگذشته مطرح شد که می‌تواند معضل پول خرد را حل نماید. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به نصب دستگاه‌های پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها و ارائه دستگاه POS به رانندگان تاکسی اشاره نمود که متأسفانه اجرایی نشدند. مطمئناً با اجرایی شدن چنین طرح‌هایی کش‌وقوس‌های همیشگی بر سر پول خرد تاکسی‌ها نیز برطرف می‌شود.

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو