فونیکسریمکسبهتام

دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ کشور در نامه به رهبر انقلاب مطرح کردند

اعلام آمادگی دانشجویان برای ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو

عصر خودرو- جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تهران، خواجه نصیر در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام کردند.

اعلام آمادگی دانشجویان برای ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، تهران، خواجه نصیر در نامه‌ای به رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام کردند.

    در متن این نامه آمده است: با توجه به بیانات حضرتعالی در جمع کارگران مبنی بر لزوم حل مشکلات فناورانه صنعت خودرو از طریق ورود جوانان به این عرصه، ما دانشجویان ضمن لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب، آمادگی خود را برای ورود به این عرصه اعلام می‌داریم.

    در این نامه آمده است: مهندسان جوان کشور و حتی مهندسان شاغل در صنعت خودرو همواره آمادگی رفع مسائل صنعت خودرو را داشته‌اند، اما برخی مشکلات ساختاری و جهت گیری‌های مدیریتی که در موارد ذیل به بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود مانع بکارگیری ظرفیت‌های داخلی شده است.

    دانشجویان دانشگاه‌های بزرگ کشور در این نامه عنوان کردند: صنعت خودرو و به شکل خاص خودروسازان نه تنها هزینه‌ای برای تحقیق و توسعه و طراحی محصول انجام نمی‌دهند، بلکه در مواردی از پذیرش و پیاده‌سازی طرح‌های فناورانه‌ای که بخش‌های مختلف علمی کشور در جهت توسعه فناوری در صنعت خودرو انجام داده خودداری می‌کنند. دلیل این بی رغبتی این است که خودروسازان برای فروش خودرو و کسب سود، الزامی برای توسعه فناوری، طراحی محصولات جدید و ارتقای کیفیت نمی‌بینند. در واقع به دلیل ساختار بازار خودرو، صتعت خودرو مشتری فناوری نیست.

    در ادامه این نامه آمده است: در برنامه اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افق 1404 و همچنین مصاحبه های مدیران خودروسازی، برنامه خودروسازی تا سال 1404، تولید 50 درصد برند داخلی و همچنین 50 درصد برند خارجی است. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که برای کسب توان طراحی خودرو و قطعات نیازمند بکارگیری تمام ظرفیت بازار داخلی برای خودروهای با برند بومی هستیم و سیاست دوگانه توسعه مونتاژکاری و طراحی پلتفرم داخلی به علت محدودیت بازار شکست خورده است. با این تقسیم بازار علاوه بر واگذاری نیمی از بازار به شرکت‌های خارجی، نیمی از بازار طراحی و فناوری از جوانان کشور سلب می‌شود.

    این دانشجویان در نامه خود به رهبر فرزانه انقلاب آورده‌اند: علاوه بر این در سند اهم راهکارهای اجرای سیاست‌های پیش بینی شده در سند اهداف و سیاست های صنعت خودرو افق 1404 برای تامین قطعات با فناوری بالا تامین کننده خارجی و برای قطعات ساده تأمین‌کننده داخلی درنظر گرفته شده است. بنابراین برنامه‌ریزان در وزارت صنعت معدن و تجارت مجالی را برای حل مسائل فناوری صنعت خودرو در داخل کشور نگذاشته‌اند.

    در ادامه این نامه آمده است: سال‌هاست که وزارت صنعت و خودروسازان طرح عملیاتی برای تولید پلت فرم جدید ندارند و برنامه‌های خود را به تعویق می‌اندازند. در حال حاضر حدود بیست سال از رونمایی آخرین پلت فرم ایران خودرو (سمند)می‌گذرد و هیچ پلتفرم جدیدی طراحی نشده است. گروه خودروسازی سایپا نیز برنامه رونمایی از پلتفرم خود را دائما به تعویق می‌اندازد.

    این دانشجویان در نامه خود عنوان کردند: سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شده خودروسازان مونتاژ خودروهای خارجی را بسیار بی دردسرتر و پرسودتر از توسعه محصول داخلی و تولید خودرو با نمانام داخلی بدانند. چندی پیش ایران خودرو با شرکت پژو قرارداد بسته و شرکت سایپا نیز در حال مذاکره برای فروش یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های خود در کاشان به سیتروئن (شریک شرکت پژو) فرانسه است. تا کنون در تمامی قراردادهای مونتاژ که از ابتدای تاسیس خودروسازی در کشور به امضا رسیده است تنها قطعات با پیچیدگی فناوری پایین در زمان تولید آن محصول توسط خود شرکت، در داخل امکان داخلی سازی پیدا کرده است.

    در این نامه آمده است: در قرار داد قبلی که با شرکت رنو برای تولید خودروهای تندر 90 امضا شد؛ اکثر مدیران اذعان می نمودند که یکی از بهترین قراردادهای مشارکت است و این قرارداد به منظور انتقال دانش فنی بسیار سودمند ارزیابی می شد، با این حال هم اکنون که حدود یک دهه از آن قرارداد می گذرد نه تنها دانشی انتقال پیدا نکرده بلکه تمامی قطعات مهم و با فناوری بالای این خودرو هنوز هم توسط این شرکت فرانسوی وارد شده و مونتاژ می‌شود.

    در نامه دانشجویان به مقام معظم رهبری عنوان شده است: تا زمانی سیاست‌های دولت، خودروسازان را به‌جای صادرات، توسعه فناوری با تکیه بر توانایی مهندسان جوان داخلی و طراحی داخلی خودرو به مونتاژ برندهای خارجی و عدم رقابت‌پذیری ترغیب می‌کند، امیدی برای توسعه واقعی صنعت خودرو بر پایه اقتصاد مقاومتی نیست.

    در پایان این نامه آمده است: مهندسان جوان این کشور بار دیگر ضمن لبیک به ندای حضرتعالی آمادگی خود را مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات صنعت خودرو اعلام می‌دارند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو