فونیکسریمکسبهتام

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران:

ترافیک صدر به دلیل طراحی نیست

عصر خودرو- معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از استقبال شورای شهر تهران برای دریافت عوارض از بزرگراه های زیرسطحی تهران خبر داد.

ترافیک صدر به دلیل طراحی نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، علیرضا جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در برنامه شب گردی با حضور خبرنگاران درباره پروژه های معاونت فنی عمرانی شهرداری توضیحاتی ارائه داد.

    وی با اشاره به ایجاد فضاهای زیرسطحی در تهران گفت: ما دو نقطه در تهران داریم که امکان ایجاد فضاهای بزرگراهی را در آنها نداریم یکی در مرکز شهر به دلیل بافت تاریخی و میراثی و دیگری در شمال تهران که به دلایل مختلف مانند جود ارتفاعات و قیمت بالای اراضی امکان تملک آنها وجود ندارد لذا نمی توان شبکه های بزرگراهی در این دو نقطه تهران ایجاد کنیم.

    جاوید افزود: برای برون رفت از این مشکل استفاده از فضای زیر سطحی مطرح است  که یکی از این فضاها تونل صیاد شیرازی به طول 10 کیلومتر است.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اعتبارات این پروژه گفت: این پروژه نیاز به 3 تا 4 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

    وی با اشاره به تامین این اعتبار گفت: شورای شهر تهران لایحه عمرانی اخذ عوارض از بزرگراه ها را بازگرداند. اما  برای بزرگراه های زیر سطحی مخصوصا اگر بخش خصوصی به آن ورود کند از این طرح استقبال کرده است.

    جاوید گفت: در حال حاضر مشغول مذاکره با سرمایه گذار خارجی هستیم. اگر سرمایه گذار در این طرح ورود کند پیشنهاد او برای دریافت عوارض در شورای شهر بررسی خواهد شد.

    وی با بیان اینکه دریافت عوارض در دنیا تجربه شده است گفت: پروژه های عظیم مانند تونل زیر سطحی با وجود بخش خصوصی انجام می شود در دنیا با عوارض ورود همراه است. برخی کشورها مانند آنچه که در توکیوی ژاپن می بینیم برای هر بار عبور خودرو از تونل ها عوارض دریافت می شود و در برخی کشورها دریافت عوارض سالیانه است.

    وی افزود: امیدواریم اتوبان شهید صیاد اولین تونل زیر سطحی باشد که اقدام به دریافت عوارض می کند.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در ادامه به تشریح بزرگراه شهید شوشتری پرداخت و گفت: طرح اولیه تونل این بزرگراه 800 متر بود اما اکنون به 4 کیلومتر رسیده است.

    وی افزود: تلاش ما این است که در نقاط جنگلی صرفا از ف ضای زیر سطحی بهره ببریم.

    افتتاح پروژه های فنی عمرانی شهرداری در سال 95

    علیرضا جاوید با بیان اینکه در سال 95 پروژه جدیدی را آغاز نمی کنیم گفت: تاکید ما به پایان رساندن پروژه های پیشین است.

    وی گفت: یکی از این پروژه ها که در فروردین ماه به بهره برداری رسید زیر گذر جوادیه بود که وظیفه برقراری ارتباط میان محلات موجود در پهنه های شمالی و جنوبی خطوط راه آهن را بر عهده دارد شامل مسیری 350 متری حد فاصل خیابان نوری در محله جوادیه تا میدان بهداری است.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به افتتاح مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: فاز نخست این نمایشگاه روز سه شنبه افتتاح شد. سالن های دو قلوی نمایشگاهی با دهانه های 80 و 50 متری این نمایشگاه علاوه بر اینکه عظیم ترین فضای نمایشگاهی سرپوشیده در کشور محسوب می شود خاص و کم نظیر از نظر سازه ای و معماری دارد.

    جاوید با اشاره به خرداد ماه گفت: در این ماه افتتاح تقاطع غیرهم سطح بزرگراه یادگار امام (ره) را داریم. ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) حد فاصل میدان دی تا میدان فتح شامل مسیر 1.5 کیلومتری است و به عنوان یک شریان شمالی جنوبی در پهنه غرب پایتخت قرار دارد.

    جاوید با اشاره به تاج سد دریاچه شمالی خلیج فارس گفت:  این تاج در تیر ماه افتتاح خواهد شد. ابنیه فنی آن شامل سازه 500 تنی که بخش اصلی آن را سازه قوسی شکل به ارتفاع 7 متر تشکیل می دهد. سازه های قوسی در این پروژه تداعی کننده موج ها هستند.

    وی به افتتاح دو پروژه تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس و ایستگاه مکمل تهویه تونل نیایش اشاره کرد و گفت: ایستگاه تهویه تونل نیایش قادر خواهد بود پس از تجهیز و آماده سازی هوای آلوده تونل را در شرایط اضطراری تخلیه کرده و نسبت به تزریق هوای تازه به تونل اقدام کند.

    وی افزود: با بهره برداری ایستگاه تهویه تونل نیایش ضریب ایمنی سومین تونل ترافیکی پایتخت به ویژه در زمان آتش سوزی بسیار افزایش می یابد.

    جاوید به افتتاح محوطه سازی اطراف برج آزادی به عنوان پروژه شهریور ماه اشاره کرد و گفت:در شهریور ماه بخشی از تقاطع غیر هم سطح اتوبان صیاد و بزرگراه ارتش و امام علی (ع) افتتاح می شود.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران از پروژه تونل حکیم و 10 تقاطع غیر هم سطح و افتتاح آن در مهر ماه خبر داد و گفت: بزرگراه شهید حکیم در محدوده پارک جنگلی چیتگر به یک معبر تونلی تبدیل شده است تا برای تکمیل این بزرگراه هیچ درختی قطع نشود.

    وی توضیح داد: تونل شهدای غزه بدون احتساب رمپ های ورودی وخروجی معبری دو کیلومتری است.

    وی افزود: در آبان ماه نیز فاز اول پروژه باقرشهر  در نزدیکی بهشت زهرا (س) افتتاح می شود.

    جاوید توضیح داد: طرح تقاطع غیر هم سطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم شامل یک پل روگذر جنوب به غرب، یک زیرگذر غرب به شرق و دو دور برگردان جنوب به جنوب و شمال به شمال است و بهره برداری از این پروژه باعث کاهش زمان سفرهای درون شهری در محدوده باقرشهر می شود.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران به افتتاح تقاطع غیر هم سطح تقی آباد در آذر ماه اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل احداث یک پل اصلی جنوب به شمال و یک زیر گذر جنوب به شرق است.

    وی افزود: با اتصال بزرگراه امام علی (ع) به شبکه معابر موجود در منطقه 20 بار ترافیکی سه راه تقی آباد روندی رو به رشد داشته و در ساعات اوج ترافیک به 3500 خودرو در ساعت می رسد.

    وی با اشاره به پروژه افتتاحی در دی ماه گفت: فازهای تکمیلی بزرگراه شهید نجفی رستگار(دولت آباد) را در دستور کار داریم. بزرگراه شهید نجفی معبری 6 کیلومتری است که از بخش شرقی بزرگراه آزادگان آغاز می شود و پس از عبور از زیر گذر بزرگراه امام علی (ع) به بزرگراه امام رضا (ع) می رسد.

    جاوید افزود: در بهمن امسال نیز تکمیل فازهای باقی مانده  پروژه های عمرانی را خواهیم داشت.

    ترافیک بزرگراه صدر به دلیل مشکلات طراحی نیست

    علیرضا جاوید در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ترافیک شدید بزرگراه صدر گفت: مسیر دسترسی کل طبقاتی در بزرگراه صدر مکمل هم عمل می کنند.

    وی افزود: ترافیک این بزرگراه به دلیل مشکلات طراحی نیست بلکه استقبال بیش از حد از این بزرگراه دلیل ترافیک است.

    اولین پارکینگ زیرسطحی تهران اوایل سال 96 افتتاح می شود

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به پارکینگ نیایش گفت: این پارکینگ در فضای زیر سطحی مجاور پردیس سینمایی ملت در حال احداث است.

    وی اضافه کرد: این پارکینگ زیر سطحی گنجایش 1300 خودرو را دارد و در اوایل سال 96 افتتاح خواهد شد.

    پروژه‌های قرنی روزشمار دارند

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا پروژه‌های شهرداری از روزشمار برای اتمام زمان بهره‌ می‌برند، گفت: پروژه‌هایی که در مقیاس قرنی نیستند، ضرورت استفاده از روزشمار را ندارند.

    وی گفت: پروژه‌های عظیم که در قرن بی‌نظیر باشند، روزشمار می‌گیرند.

    جاوید افزود: اگر قرار باشد روزی پروژه‌ای مانند بزرگراه زیرسطحی صیاد ایجاد شود، حتماً از روزشمار استفاده خواهیم کرد.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در ادامه بازدید خود در دریاچه شهدای خلیج‌فارس گفت: این پروژه در اجلاس بین‌المللی مدیریت پروژه در مهرماه سال 94 که در پاناما برگزار شد، رتبه تعهد به تعالی یعنی رتبه چهارم را به خود اختصاص داد.

    وی توضیح داد: تهران از نظر بارندگی با 250 میلیمتر باران، شهری کم‌بارش حساب می‌شود و نسبت به شهرهای مشابه در دنیا، بارشی بسیار کم دارد. اما شهرداری توانست با وجود این بارش اندک، این ظرفیت را ایجاد کند.

    جاوید با اشاره به تصفیه‌خانه دریاچه شهدای خلیج‌فارس گفت: آب دریاچه نیازمند حفاظت زیست‌محیطی است و دریاچه به همین دلیل احداث شده و در نیمه اول امسال افتتاح خواهد شد.

    معاون فنی عمرانی شهرداری تهران افزود: 55 درصد در این زمینه پیشرفت فیزیکی داشتیم و می‌توان با افتتاح آن، در زمان آبگیری دریاچه یعنی دی و بهمن ماه آب دریاچه را تصفیه کرد.

    وی در خاتمه گفت: با برخورداری از چنین ظرفیتی می‌توان در ماه‌هایی که امکان آبگیری از رودخانه کن فراهم نیست، آب موجود در مخزن دریاچه را با استفاده از ایستگاه پمپاژ و خط انتقال برگشت آب به تصفیه‌خانه رساند و برای استفاده مجدد در دریاچه احیا کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو