فونیکسریمکسبهتام

کارشناس حوزه تصادف های جاده ای:

کاهش تصادف های جاده ای نیازمندمدیریت واحداست

عصر خودرو- کارشناس حوزه تصادفات جاده ای گفت: تعداد حدود ۲۰ هزار مرگ و میر و۲۰۰ هزار نفر زخمی در جاده های کشور ، حاصل نبود مدیریت واحد در تصادف های جاده ای است.

کاهش تصادف های جاده ای نیازمندمدیریت واحداست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، منصور آذریان روز شنبه  ضمن اشاره به اینکه تصادف های جاده ای سالیانه 80 تا 100 هزار میلیارد ریال(هشت تا10 هزار میلیارد تومان) هزینه مادی به کشور وارد می کند، افزود: با صرف 10 هزار میلیارد ریال(یک هزار میلیارد تومان) هزینه می توان از طریق تجمیع نهادها برای کاهش و کنترل تصادفات جاده ای گام های اساسی برداشت.
    وی دیگر هزینه های وارده به افراد در تصادفات را از بین رفتن خودرو، از کار افتادگی و خسارات روحی و روانی اطرافیان عنوان کرد و گفت: تصادفات فقط منجر به حذف فیزیکی افراد نمی شود ، بلکه خسارات روحی بسیاری را برای خانواده های جان باختگان و یا مجروحان به دنبال دارد .
    آذریان رتبه ایران را در تصادف های جاده ای دوم عنوان کرد و گفت: سالیانه حدود 20هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می کنند و حدود 200 هزار نفر مجروح می شوند. در بین آنها ضایعات مغزی-نخاعی و صدمات شدید دیگر که منجر به از کار افتادگی و یا فوت می شود، زیاد است. آمار دقیقی از افرادی که چند سال پس از جراحت فوت می کنند، موجود نیست و برآورد دقیقی از نظر خسارات مادی و معنوی در این مورد نیز در دسترس نیست و این خود هزینه های زیادی به دنبال دارد.

    **ایجاد مراکز بین راهی
    کارشناس حوزه تصادف های جاده ای ، ایجاد مراکز بین راهی برای امدادرسانی به مجروحان تصادف ها را راهکاری موثر برای جلوگیری از فوت مصدومان عنوان کرد و گفت: در سال های 1384 و 1385 که مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر بودم چند پایگاه امداد رسانی پزشکی را در استان همدان برقرار کردیم. در آن دوره یکی از سخت ترین تصادف ها با 6 کشته و 19 مجروح در این منطقه رخ داد. با استفاده از مراکز بین راهی توانستیم از فوت بسیاری از مجروحان این حادثه و حوادث دیگر آن منطقه جلوگیری کنیم.

    **تعیین متولی واحد تصادف های جاده ای
    آذریان با بیان اینکه از سال 1385 پیگیر تعیین متولی واحد برای تصادفات جاده ای هستم اما تاکنون به نتیجه ای در این خصوص دست نیافته ام، گفت: با تنظیم لایحه مدیریت یکپارچه، نهادهای مرتبط نظیر اورژانس بین جاده ای ،هلال احمر و مدیریت ایمنی راه ها، مدیریت بحران کشور زیر نظر وزارت کشور و مدیریت های بحران شهرداری ها می توانند زیر نظر سازمانی به نام سازمان امداد و نجات بعنوان یک معاونت زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری، تجمیع شوند.
    آذریان تاکید کرد ، چنین نهادی می تواند متولی تصادفات باشد و از جزیره ای عمل کردن در حوزه تصادفات جلوگیری کند.
    وی گفت: نخستین کاری که می توان پس از تجمیع نهادها برای مدیریت واحد بحران در کشور انجام داد بحث طرح مطالعاتی است که پس از این کار باید آموزش و اقدام های لازم را جهت پیشگیری و کنترل انجام داد.
    رئیس بیمارستان سجاد یادآور شد: این نهاد در صورت تشکیل می تواند در زمان وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله امداد رسان مردم باشد.
    آذریان گفت: باید نقاط حادثه خیز در جاده ها مشخص شود و نسبت به از بین بردن این موانع اقدام لازم صورت گیرد.وزارت راه نقاط حادثه خیز را حدود سه الی پنج هزار نقطه در کشور اعلام کرده است که باید رفع شوند.
    وی همچنین معتقد است، نوع برخورد در تخلفات رانندگی در شهرها و جاده ها باید متفاوت باشد. به طور مثال در برخورد با متخلف جاده ای باید خودروی وی را برای مدت طولانی متوقف کرد و در صورت تکرار، گواهینامه راننده نیز باطل شود. به طور مثال در کشور انگلیس خودروی متخلف برای 6ماه متوقف می شود.
    وی گفت: با تشکیل سازمان امداد و نجات و پرهیز از جزیره ای عمل کردن می توان موضوع آموزش رانندگان را برای جلوگیری از تصادفات پیگیری و مشکلات خودروها را به خودروسازان اعلام کرد تا آنها به رفع مشکلات بپردازند.

    **عامل انسانی تصادف ها
    آذریان در خصوص اینکه سهم عامل انسانی از تصادف های جاده ای چه میزان است، گفت: 70 درصد تصادف های جاده ای به دلیل عامل انسانی است و 56 درصد فوت ها در محل تصادف به دلیل به موقع نرسیدن و یا نبود اقدامات احیا رخ می دهد.
    وی معتقد است، همه آحاد جامعه بویژه رانندگان باید دوره های آموزشی احیاء اولیه را بگذرانند تا در مواقع اضطراری بتوانند به کمک مصدومان بیایند. در صورت احیاء به موقع می توان از فوت بسیاری از مجروحان جلوگیری کرد.
    به گفته این پزشک، در کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان سازمان امداد و نجات در مواقع اضطراری به کمک مردم می آید.
    آذریان گفت: باید از متخصصان مدیریت بحران در ایران برای این مهم یاری گرفت. در صورتی که این موارد بدرستی تبین شود لاجرم دولت و مجلس به این موضوع حساس خواهند شد.
    وی همچنین در خصوص ارتقای دانش امداد رسانان جاده ای گفت: فقط صرف رساندن مجروحان به بیمارستان مهم نیست، بلکه امداد رسانان باید بتوانند در محل، از بسیاری از فوت ها جلوگیری کنند. همانگونه که ذکر شد 56 درصد فوت ها در محل تصادف رخ می دهد که با امداد رسانی صحیح می توان این میزان را کاهش داد.
    آذریان در پایان گفت: از مسئولان تقاضا دارم نسبت به اولویت قرار دادن این مسئله مهم و تهیه لایحه و تشکیل سازمان مذکور همت بگمارند تا بیش از این شاهد خسارات جانی و مالی مردم در جاده های کشور نباشیم.
    به گزارش ایرنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرد افزایش شهرنشینی، جمعیت و حمل و نقل باعث افزایش تصادفات و سوانح رانندگی و جاده‌ای شده و تاکنون کارهای زیادی برای کاهش تلفات جاده‌ای و رانندگی به انجام رسیده است، اما تا رسیدن به مطلوب فاصله زیادی داریم که با اجتماعی کردن موضوع می‌توانیم به آن دست یابیم.
    وی همچنین گفته بود، شناسایی رفتارهای پرخطر با استفاده از سیستم های هوشمند و اعمال یکپارچه قانون در سراسر کشور، دو عامل مهم در کاهش حوادث رانندگی به شمار می رود.
    وی تاکید داشت، باید با استفاده از سیستم های هوشمند یکپارچه بتوانیم تمام بخش های مختلف شبکه های حمل و نقل کشور را به صورت یکپارچه کنترل کنیم.
    مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادف های رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است.
    وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور، باعث شده است بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند.
    همچنین بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین 190 کشور جهان، رتبه 189 را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد.
    در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران 25 برابر ژاپن و 2 برابر ترکیه است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو