فونیکسریمکسبهتام

بنزین «۱۵۳۲»

بهای سنگینی که دولت یازدهم برای بنزین تک نرخی می پردازد

قیمت بنزین در بقیه کشورها چند است؟

عصر خودرو- مجموعه قیمت های جهانی نشان می دهد به جز چند کشور مثل کویت عربستان قطر یا لیبی که میزان ذخایر ارزی انها بسیار بیشتر از ایران است در سایر کشورهای دنیا بنزین گران تر از ایران است.

بهای سنگینی که دولت یازدهم برای بنزین تک نرخی می پردازد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین،  در شرایطی که بازار نفت پرتلاطم و نوسانی است ، کارشناسان صندوق بین المللی پول به کشورهایی که اقتصادهایشان وابسته به نفت است توصیه می کنند که برای مقابله با نوسان های ایجاد شده در مرحله نخست نسبت به اصلاح ساختار اقتصادی خود اقدام کنند.

    به گزارش خبرانلاین ، توصیه به کاهش یارانه ها از جمله یارانه سوخت عموما مهمترین توصیه ای است که می شود.چرا که حذف این یارانه بخش قابل توجهی ای از هزینه های دولت را کم می کند.تصمیمی که عربستان سعودی به دنبال کاهش درامدهای نفتی ناشی از سقوط نفت گرفت و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و قطر هم از این تصمیم تبعیت کردند.

    در ایران با وجودی که نرخ بنزین تک رقمی و هر لیتری معادل هزارتومان است، اما هنوز هم این کالا از یارانه دولت بهره می گیرد.اگرچه مجلس در جریان تصویب قانون بودجه سال 95 کل کشور تصمیم به بازگشت به بنزین دو نرخی گرفت اما دولت  به دلیل ماهیت تورم زا بودن این تصمیم قصد دارد که تا جایی که امکان دارد اجرای این تصمیم را به تعویق بیندازد.

    چه انکه عباس کاظمی معاون وزیر نفت روز گذشته هم براین نکته تاکید کرد که :« دولت بر این باور استکه بهترین گزینه برای عرضه بنزین، تک نرخی بودن است و قطعا ما پیشنهادی برای دونرخی بودن ارائه نخواهیم کرد.»

    براساس امارهای موجود در حال حاضر تعداد کل خودروهای بنزین سوز در کشور 14 میلیون دستگاه، خودروهای دوگانه‌سوز4 میلیون دستگاه و خودروهای گازوییلی هم حدود 1 میلیون دستگاه است. تعداد موتورسیکلت ها هم رقمی در حدود10  میلیون دستگاه براورد می شود. می گویند  از این 14 میلیون خودروی بنزین سوز، حدود 400 هزار دستگاه تاکسی و 2 میلیون دستگاه وانت بار است و به این ترتیب کل تعداد خودروهای شخصی بنزین سوز در حال حاضر 11.5 میلیون دستگاه است.

    حالا بدون در نظر گرفتن خودروهای دوگانه سوز و گازوئیلی متوسط سالانه مصرف بنزین هر خودرو حدود 1851 لیتر و ماهانه حدود  154 لیتر و متوسط روزانه مصرف بنزین هر خودرو 5 لیتربنزین ثبت می شود که رقم قابل توجهی است.

    در حال حاضر قیمت بنزین در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به‌طور متوسط و تقریبا معادل 73 سنت قیمت دارد که با توجه به قیمت حدودا 3450 تومانی دلار در بازارهای داخلی در آن مقطع، معادل ریالی این بنزین تقریبا مساوی 2350 تومان می‌شد. عددی که حتما فاصله زیادی با بنزین هر لیتر هزار تومان دارد.

    در امریکا هر لیتر بنزین به طور متوسط 1.5 دلار و دراروپا 1.55 یورو به طور متوسط به فروش می رسد.در ترکیه هر لیتر بنزین 1.90 یورو نرخ گذاری شده است.

    بعد از ترکیه، ایتالیا  با هر لیتر بنزین 1.70 یورو، یونان با قیمت 1.61 یورو، بریتانیا 1.58، هلند با 1.55 یورو، پرتغال 1.50، ایرلند  1.50 یورو، دانمارک با 1.49 یورو، آلمان با 1.47 یورو، در رده های بعدی قیمت بنزین در اتحادیه اروپا قرار دارند. قیمت هر لیتر بنزین در بلژیک 1.44 یورو است و این محصول در فرانسه 1.49 یورو، جمهوری چک 1.33 یورو و مجارستان 1.19 یورو به فروش می رسد. در اسپانیا قیمت هر لیتر بنزین 1.29 یورو و در سوئد 1.48 یورو است.

    در همین حال  قیمت بنزین در کشور عراق 78 سنت، آنگولا 65 سنت، اکوادور53 سنت، امارات متحده عربی 47 سنت، الجزایر 32 سنت، کویت 23 سنت، عربستان 16 سنت و قطر 19 سنت و در لیبی 17 سنت در هر لیتر است.

    مجموعه قیمت های جهانی نشان می دهد به جز چند کشور مثل کویت عربستان قطر یا لیبی که میزان ذخایر ارزی انها بسیار بیشتر از ایران است در سایر کشورهای دنیا بنزین گران تر از ایران است.با این حال دولت تصمیم دارد که طرح موسوم به افزایش قیمت بنزین را تا انجا که امکان دارد اجرایی نکند.تصمیمی که قطعا فشار بسیاری بر دوش اقتصاد ایران برجای خواهد گذاشت با این حال این بهایی است که دولت یازدهم در راستای حمایت از اقشار اسیب پذیر می خواهد پرداخت کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو