فونیکسریمکسبهتام

رئیس سازمان بهره‌وری اعلام کرد

وضعیت بهره‌وری صنعت خودرو تا دو سال آینده

عصر خودرو- رئیس سازمان بهره‌وری اعلام کرد که با توجه به رایزنی‌های انجام شده و همچنین شرایط مساعدی که در پساتحریم ایجاد خواهد شد به‌طور حتم میزان بهره‌وری در صنعت خودرو تا حدود دو سال آینده متفاوت‌تر از حال حاضر خواهد بود.

وضعیت بهره‌وری صنعت خودرو تا دو سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ناهید طباطبایی امروز در نشستی خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره‌ شرایط بهره‌وری در اقتصاد کشور به صنعت خودرو اشاره داشت و گفت: ما معتقدیم که صنعت خودرو باید تا حدی تغییر کند که در کنار حذف و یا کمرنگ شدن اثرات منفی آن که می‌تواند خطرات جانی را برای جامعه به همراه داشته باشد، همگام با صنعت خودروسازی جهان و در قالب استاندارد حرکت کند.

    وی با اشاره به اجرایی شدن برجام و ایجاد فضای مناسب برای مذاکره با صنایع خودروسازی بین‌المللی افزود: در این مدت قرار‌دادهایی با صنایع مختلف بسته شده و ما به عنوان سازمان ملی بهره‌وری همواره مطالبه کردیم که باید بر اساس این قرار‌داد‌ها تکنولوژی‌های روز و پیشرفته به ایران وارد شده و کالاها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا حدی که بتواند قابلیت صدور داشته باشد.از این‌رو امیدواریم که طی 1.5 تا دو سال آینده شاهد افزایش کیفیت و بهره‌وری در صنعت خودرو باشیم.

    رئیس سازمان بهره‌وری این را هم گفت که به هرحال ایران خودرو و سایپا تا حدود شش تا هفت سال گذشته خودروهای باکیفیتی تولید می‌کردند، اما بعد از سخت شدن شرایط تحریم و قطع ارتباط با صنایع خودروسازی از جمله پژو فضا به سمتی پیش رفت که این دو شرکت خودروسازی نیز توان تولید باکیفیت به مانند زمانی که با شرکت‌های بزرگ در حال مبادله بودند را از دست داده و بر تولیدات آنها اثر گذاشت.

    بهره‌وری در رشد اقتصادی 1394 مانند 1393 نیست

    طباطبایی در ادامه به سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: آخرین آمارهای بهره‌وری نشان می‌دهد که در سال 1393 از رشد اقتصادی سه درصدی حدود 2.1 درصد متعلق به بهره‌وری است این در حالی است که گرچه آمار سال 1394 هنوز به طور کامل از سوی مراجع رسمی منتشر نشده، اما برآوردهای چندماهه نیز حاکی از آن است که رشد اقتصادی به مانند سال 1393 نبوده و به تبع آن سهم بهره‌وری نیز کاهش یافته است.

    وی با بیان این‌که در برنامه پنجم توسعه یک سوم رشد اقتصادی هشت درصدی برای بهره‌وری پیش‌بینی شده بود اما محقق نشد، ادامه داد: این در حالی است که در برنامه ششم نیز کمی بیشتر و حدود 35 درصد از رشد هشت درصدی باید از محل بهره‌وری تامین شود که این رقم حدود 2.8 درصد است.

    رئیس سازمان بهره‌وری همچنین به میزان بهره‌وری نیروی کار در سال 1393 اشاره داشت و افزود: رشد بهره‌وری نیروی کار در این سال حدود 3.2 درصد بوده در حالی که بهره‌وری سرمایه به 1.4 درصد رسیده است که نسبت 40 به 60 را تقریبا برای این دو بخش برای نیروی انسانی ایجاد می‌کند.

    طباطبایی به اهمیت رشد بهره‌وری در تولید اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دانش ارتقاء بهره‌وری در بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد، اما باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط به سمت برطرف کردن این مشکلات پیش بروند، چرا که تا حد زیادی رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و همچنین ایجاد اشتغال به رونق صنایع کوچک و متوسط وابسته است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو