فونیکسریمکسبهتام

صندلی لرزان کودکان در وسایل حمل و نقل

عصر خودرو- کودکان سوار بر خودرو، در زمان وقوع تصادفات رانندگی و حتی توقف‌های ناگهانی خودرو در معرض بیشترین آسیب‌ها هستند.

صندلی لرزان کودکان در وسایل حمل و نقل
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، مصوبه شهردوستدار کودک با استناد به همین موضوع نصب و استفاده از سیستم‌های ایمنی برای کودکان همچون صندلی ویژه کودک و کمربند استاندارد برای کودکان را جزو یکی از بندهای این مصوبه قرار داده و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را ملزم به بهره‌مندی از آن کرده است. براین اساس مترو و اتوبوس موظف به رعایت این مسئله هستند اما این مسئله ارتباط مستقیم به صنعت و سازندگان خودرو دارد. معاون مدیرکل مهندسی و ایمنی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به همشهری می‌گوید: قراراست مستندات این موضوع جمع‌بندی شده و بعد از ارسال به دبیرخانه شهردوستدار کودک به شورای شهر ارسال شود تا درصورت لزوم، این بخش از مصوبه با بررسی ومطابق صلاحدید شورای اسلامی شهر تهران براساس مسئولیت‌ها و تفکیک وظایف صنعت وبهره بردار اصلاح شود.

    صفی‌الله عبدی می‌گوید: البته شرکت مترو واتوبوسرانی اعلام کرده‌اند به شرط تأمین زیرساخت‌های فنی لازم از سوی حوزه صنعت امکان بهره‌برداری را فراهم خواهند کرد. با وجود این بعضی‌ها معتقدند حجم مسافرانی که از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند امکان نصب این صندلی‌ها را نمی‌دهد اما معصومه آباد عضو شورای شهر تهران معتقد است این قانون برای یک مقطع زمانی مثل امسال یا سال آینده نیست، وقتی شکل قانون به‌خود می‌گیرد، همیشگی است.

    شاید هم‌اکنون در بررسی‌ها و امکان‌سنجی‌ها امکان اجرای آن با توجه به انبوه مسافران مترو و اتوبوس وجود نداشته باشد اما باید تلاش کرد تا در سال‌های آینده این مصوبه را اجرایی کرد. پیشنهاد‌دهنده طرح شهردوستدار کودک تأکید می‌کند که از بار فرهنگی این مصوبه نیز نباید غفلت کرد و درصورت اجرایی شدن آن، ‌ دیگر مسافران ترغیب می‌شوند به این قشر اهمیت داده و به جایگاه‌های ویژه کودکان و مادران احترام گذاشته و آنها را اشغال نکنند.

        همیشه پای مدیریت یکپارچه در میان است

    به جز صندلی ویژه کودک، نصب کمربند ایمنی استاندارد نیز برای حفظ ایمنی و سلامت کودکان مورد توجه است. کمربندهای ایمنی که در خودروها نصب می‌شود برای کودکان خردسال مناسب نیست. کودکان درصورتی‌که بخواهند کمربند خودرو را به‌صورت کامل ببندند، بخش مورب آن‌که باید از روی سینه عبور کند، از زیر گردنشان عبور کرده و به آنها آسیب می‌زند. به گفته معاون مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک، شهرداری از چندسال گذشته و قبل از شروع فعالیت کارگروه شهر دوستدار کودک، آن را پیگیری کرد اما تولید‌کنندگان تاکنون تمایلی به این مسئله نشان نداده‌ یا زیرساخت این امر را مهیا نکرده‌اند. آباد نیز در این خصوص با اظهار تأسف از عدم‌تحقق مدیریت یکپارچه شهری، همین مسئله را ازدلایل اجرا نشدن چنین مصوبه‌ای می‌داند.

    وی به همشهری می‌گوید: وزارت صنعت باید خودروسازان را به نصب کمربند ایمنی مناسب کودکان الزام کند اما ارتباط قانونی و کاری میان این وزارتخانه و شورای شهر وجود ندارد. شورای شهر این قانون را جامع و کامل نوشته اما متأسفانه مانند دیگر مصوبات، تنها شورا و شهرداری با آن طرف هستند. رئیس کمیته ایمنی شورای شهر این را هم می‌گوید که برگزاری جلسات مشترک میان شورا و دیگر ارگان‌ها تنها جنبه تشریفاتی داشته وعملیاتی نیست. آباد تبدیل این قانون به مطالبه عمومی را تنها راه‌حل در این شرایط می‌داند.

        تأکید پلیس بر استفاده از صندلی کودک در خودروهای سواری

    در بسیاری از کشورها استفاده از صندلی کودک به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده به‌طوری که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است اما متأسفانه کاربرد آن در ایران به دلایل مختلف عمومیت نیافته اما پلیس بر استفاده آن تأکید دارد. به گفته سرهنگ مراد مرادی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، فرهنگسازی و قیمت مهم‌ترین دلایل عدم‌استفاده از صندلی کودک به شمار می‌روند. سرهنگ مرادی می‌گوید بهترین محل برای کودکان زیر 12‌سال، صندلی عقب خودروست.صندلی جلوی خودرو که کیسه هوای سرنشین آن فعال است به هیچ عنوان مکان مناسبی برای نوزادان نیست. همچنین برای نوزادان و کودکان ریزجثه‌ای که وزن آنها کمتر از 9کیلوگرم است، حتما باید از صندلی مخصوص نوزادان استفاده کرد.

    سوئد: کودکان با قد کمتر از 135سانتی‌متر باید روی صندلی مخصوص بنشینند.
    اتریش: کودکان زیر 12سال سن یا کوچک‌تر از 150سانتی متر قد، در صندلی جلو و با استفاده از صندلی مخصوص کودک باید بنشینند.
    کانادا: کودکان از بدو تولد تا 9کیلوگرم در صندلی مخصوص قرار می‌گیرند وکودکان نوپا 9-18کیلوگرم باید با یک بزرگسال و با کمربند ایمنی اتومبیل بنشینند.
    فنلاند: کودکان نباید در صندلی جلو بنشینند، صندلی کودک برای کودکان زیر 3سال اجباری است و برای کودکان سن 3 تا 12سال صندلی توصیه می‌شود اما الزامی نیست.
    مالزی: کودکان زیر 12سال یا کوتاه‌تر از 150سانتی متر قد، تنها درصورتی باید در صندلی جلو بنشینند که یا توسط صندلی مخصوص ویا با کمربند ایمنی مخصوص کودک محافظت شوند.
    فرانسه: نشستن کودکان زیر 10سال در صندلی جلو ممنوع است. این کودکان باید در صندلی عقب و با صندلی مخصوص یا با کمربند ایمنی محافظت شوند.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط