فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی بلندمدت هیوندای ix۵۵ مدل ۲۰۱۱

همه چیـز تمام!

عصر خودرو: شاید در نگاه اول دوستش نداشته باشید! خودرویی از یک برند خوب یک کُره‌ای که البته برای عُشّاق دو‌آتشه محصولات آمریکایی، آلمانی و نهایتا ژاپنی منفور به نظر می‌رسد. چهره‌ای نسبتا خاک‌خورده و قدیمی که در برابر خودروهای روز دنیا چندان هم جذاب و اعجاب‌انگیز نیست و در نهایت ابعاد نسبتا بزرگی که تردد شما را در کلانشهر‌ها سخت می‌کند!

همه چیـز تمام!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰
  • همه چیـز تمام!
  • همه چیـز تمام!
  • همه چیـز تمام!
  • همه چیـز تمام!
  • همه چیـز تمام!
  • همه چیـز تمام!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اگر به دنبال خرید یک SUV بزرگ با قیمتی معقول هستید و IX55 نیز بین گزینه‌های شماست، شک نداشته باشید به غیر از موارد گفته شده که البته چندان هم اهمیت ندارند، دلیلی برای نپسندیدن این خودرو وجود ندارد. در واقع هیوندای IX55/وراکروز، کیا موهاوی، لندکروزر اتاق 100 و در نهایت سنگ‌یانگ رکستون تنها گزینه‌های شاسی‌بلند سایز بزرگی هستند که با بودجه کمتر از 200 میلیون تومان می‌توان خریداری کرد و در شرایط کنونی بازار خودروی ایران، این وراکروز/IX55 است که در بحث بازار فروش حرف اول را می‌زند. اما چرا این خودرو تا این حد محبوب شد؟ پاسخ این سوال را در چند سطر آینده خواهیم خواند.

زبانی ساده‌تر
IX55 یا وراکروز بزرگ‌ترین محصول برند هیوندای بود که از سال2006‌ روی خط تولید قرار گرفت و در اواخر 2012 نیز جای خود را به سانتافه گرند (نمونه‌ای از IX45 با فاصله محورهای بلندتر و طراحی متفاوت بخش عقب) داد. وراکروز از پلت‌فرمی مشترک با هیوندای سانتافه CM (از 2007 تا 2012) بهره می‌برد اما با توجه به قرار‌گیری در یک کلاس بالاتر و در واقع لوکس‌تر بودن این محصول، طول، عرض و ارتفاع بیشتری نسبت به سانتافه دارد. وراکروز/IX55 که از 2009 الی 2013 در بازار ایران حضور داشت در واقع جایگزینی برای هیوندای تراکان که از سال 2001 الی 2007 توسط هیوندای به تولید می‌رسید، محسوب می‌شود. خطوط نرم به کار رفته در بخش جلوی این خودرو به همراه قوس‌های فراوان که در بخش‌هایی همچون جلو پنجره، چراغ‌ها، سپر و... توزیع شده‌اند، شمایلی عبوس اما نه‌چندان تهاجمی به این خودرو بخشیده‌اند. همچنین عدم بهره‌گیری نمای جانبی وراکروز از خطوط شکسته و برجسته، شمایل سیال خوبی برای این خودرو فراهم می‌کند. ناگفته نماند که نمای بغل این خودرو با دستگیره‌های کرومی درب، آینه‌های بزرگ جانبی تاشو (به همراه چراغ راهنما)، ریل باربند، زه‌کشی کرومی دور شیشه‌ها و در نهایت فریمی خاکستری رنگ در بخش زیرین در‌‌ها که تا روی گلگیرها و سراسر خودرو ادامه یافته است، تکمیل می‌شود. اما همانطور که در بالاتر گفته شد این خودرو تحت دو نام وراکروز و IX55 به بازار عرضه شده است که البته این دو نمونه چند تفاوت ظاهری نیز دارند. در واقع IX55 از چراغ‌های عقب LED تمام قرمز اما وراکروز از چراغ خطر لامپی 3‌رنگ (قرمز، نارنجی و سفید) بهره می‌برد. همچنین در جلوپنجره IX55 شاهد شبکه‌های عرضی بلند هستیم. این در حالی است که وراکروز جلوپنجره‌ای با شبکه‌های لانه‌زنبوری دارد.
وراکروز/IX55 در بازار ایران با رنگ‌های مشکی، نوک مدادی، سفید، بادمجانی و در نهایت سربی قابل خریداری است که در این بین مشکی پرطرفدارترین آنهاست. البته باید گفت که خوشبختانه برخلاف دیگر کُره‌ای‌ها، رنگ مشکی این خودرو کیفیت بالایی دارد و در برابر آفتاب، شست‌و‌شو و گرد و غبار آسیب کمتری می‌بیند.

فضای کابین وسیع و امکانات مناسب
هرچند که وراکروز از پلت‌فرمی مشترک با سانتافه بهره می‌برد اما کابین این خودرو فضایی بسیار وسیع‌تر از برادر کوچک‌ترش دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین پارامترها برای لوکس جلوه کردن یک خودرو، کابین بزرگ و راحت است که این المان‌ها در کنار امکانات و متریال به کار رفته تکمیل ‌‌می‌شوند. هیوندای وراکروز یا IX55 در بخش داخلی طرحی بسیار ساده دارد. کنسول میانی از روی داشبورد تا زیرآرنجی ادامه یافته است و یک تریم نقره‌ای/مشکی از پلاستیک فشرده براق را به شما ارائه می‌کند.‌ روی این کنسول پنل و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی حرفه‌ای مارک Infinity با 4بلندگو، 2 تیوتر و ساب‌ووفر و قابلیت پخش از روی CD ،‌AUX ،‌USB و در نهایت رادیو قرار دارد که البته شما از روی غربیلک این خودرو نیز قادر به انتخاب آهنگ و کم و زیاد کردن صدا خواهید بود. همچنین  سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو به همراه قابلیت انتخاب دمای مجزا برای هر یک از طرفین و البته کولر و بخاری مجزای سرنشینان عقب و در نهایت سیستم گرمکن صندلی‌های جلو ‌ از جمله تدابیری است که برای کنترل دمای کابین خودرو در نظر گرفته شده. در واقع جاسیگاری، محفظه سوئیچ، پورت‌های ورودی سیستم صوتی، جالیوانی‌ها و... در راستای همین کنسول و در زیر در‌های مخفی که با فشردن گوشه‌ای از آنها باز می‌شوند، پنهان شده‌اند. همچنین کنسول زیرآرنجی دو محفظه جداگانه در خود جای داده که بالایی برای وسایل کوچک همچون کارت خودرو، کلید منزل و... و محفظه پایینی که اصطلاحا «کول باکس» نامیده می‌شود، یک یخچال نه‌چندان سرد است که برودت خود را از سیستم کولر خودرو می‌گیرد. غربیلک سه‌شاخه خودرو با روکش چرمی و ترکیب رنگی از نقره‌ای هماهنگ با کنسول و پلاستیک فشرده مشکی، هرچند که خوشدست است اما تجربه نشان داده که با گذر کارکرد خودرو از 100 هزار کیلومتر، روکش به کار رفته برای آن ساییده می‌شود. وراکروز با دو رنگ تودوزی کرمی و مشکی قابل خریداری است که روکش صندلی‌های نمونه کرمی به علت روشن بودن بیش از حد رنگ، خیلی زود کثیف می‌شود. پس می‌توان به این نتیجه رسید که اگر می‌خواهید یک فضای کابین سالم‌تر داشته باشید، تودوزی مشکی را انتخاب کنید؛ هر چند که نمونه کرمی جذاب‌تر است. سانروف دو‌حالته برقی، چراغ حس (MoodLight)، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن، آینه محدب دید داخل، محفظه عینک، تنظیم برقی فرمان در عمق و ارتفاع، درب صندوق برقی، سیستم ورود بدون کلید به همراه سوکت شارژ، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سیستم شست‌و‌شوی چراغ‌های جلو، دوربین دید عقب و نمایشگر در نمونه‌های سفارشی، حافظه صندلی و فرمان، سنسور دنده عقب و... از جمله دیگر امکاناتی است که روی این خودرو قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که عمده نمونه‌های IX55 فول آپشن از تمامی این امکانات بهره می‌برند، این در حالی است که برخی از وراکروزها ممکن است با میزان امکانات کمتری در بازار حضور داشته باشند.

تنها یک انتخاب بنزینی!
این خودروساز برای لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین شاسی بلند آن زمان خط تولید خود 2 گزینه 6 سیلندر 3.8 لیتری بنزینی و 6 سیلندر 3 لیتری توربو دیزل را در نظر گرفته بود که البته نمونه دیزل هیچ وقت به بازار ایران نرسید. پیشرانه مذکور که در سری لامبدا2 موتورهای هیوندای/کیا قرار دارد، از پایه‌ای مشترک با نمونه موجود در کیا موهاوی V6، انواع جنسیس، کیا اپیروس و... بهره می‌برد که با توجه به چهار چرخ متحرک بودن از سیستم انتقال قدرتی متفاوت بهره می‌برد. همچنین این پیشرانه با سرسیلندر و تنظیمات برقی و مکانیکی منحصر به این خودرو حداکثر قدرت 263 اسب بخار را به تولید می‌رساند که این عدد با راندمان‌های اعلامی برای دیگر خودروهای مجهز به پیشرانه 3.8 لیتری مشابه، متفاوت است. در واقع اگر خواسته باشیم از روی ظاهر و ابعاد خودرو هم قضاوت کنیم، وجود چنین پیشرانه قدرتمندی برای جثه نزدیک به 2تن وراکروز لازم است؛ چراکه یک خودروی لوکس می‌بایست سریع و قدرتمند نیز باشد.

پشت فرمان
همانطور که در بخش‌های پیشین نیز ذکر شد، این خودرو از سیستم ورود و استارت بدون کلید بهره می‌برد. در واقع برای روشن کردن پیشرانه می‌بایست سوئیچ خودرو همراهتان باشد؛ پدال ترمز را فشرده و با استفاده از سوئیچ ثابت خودرو، همچون نمونه‌های ساده استارت بزنید. البته هر چند که این سیستم در مقایسه با استارت‌های دکمه‌ای امروز، تا حدودی مضحک به نظر می‌رسد اما با این سیستم، انتخاب وضعیت‌های مختلف ساده‌تر است.
IX55 از یک صفحه کیلومتر نسبتا بزرگ به همراه تکنولوژی سوپر ویژن برای بهتر دیده شدن در شرایط نوری مختلف روز و شب بهره می‌برد که کیلومتر‌شمار تا عدد 240 و دور موتور‌شمار تا 8 هزار دور بر دقیقه مندرج شده است. با باز کردن سوئیچ صندلی و غربیلک به حالت تنظیم شده در حافظه باز‌می‌گردند و پیشرانه با صدایی شبیه به دیگر خودروهای 6 سیلندر کُره‌ای و بدون تکان محسوس استارت می‌خورد. این پیشرانه که از تکنولوژی‌هایی همچون زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها بهره می‌برد، پس از پایین آمدن و ثابت شدن دور موتور هیچ صدا یا لرزشی ندارد و این موضوع دقیقا حس سواری بر یک خودروی لوکس را به شما القا می‌کند. 
ترمز پارک با پدالی که در سمت چپ زیر پا قرار گرفته با فشردن آزاد می‌شود و لیور جعبه دنده تیپ ترونیک 6 سرعته آیسین را در حالت D قرار می‌دهیم. با توجه به کارکرد نسبتا پایین خودروی مورد آزمایش، وضعیت جعبه دنده بدون هیچ تکان یا تقه‌ای از پارک به درایو تغییر می‌یابد و حرکت را بسیار آرام شروع می‌کنیم. هیوندای IX55/وراکروز با بهره‌گیری از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و چند‌اتصالی در عقب و البته با وجود فاصله بین محورهای 2.8متری، سواری بسیار راحتی را به شما ارائه می‌کند. اما رینگ‌های 18 اینچی با دیواره نسبتا کوتاه تایرها، بخشی از ضربات تنش‌های سطح خیابان را به کابین منتقل می‌کند که البته این موضوع در کنار مبلمان راحت و صندلی‌های بزرگ این خودرو تا حد زیادی پوشیده می‌شود.
فضای پای سرنشینان جلو بسیار عالی است و حتی اگر صندلی‌های ردیف جلو برای افرادی با قامت در حدود 2 متر تنظیم شده باشد، باز هم فاصله مناسبی بین ردیف اول و دوم صندلی‌ها وجود دارد. البته با وجود قابلیت تنظیم صندلی‌های ردیف دوم در 4 جهت، قادر به تنظیم صندلی برای راحتی بیشتر خواهید بود. همچنین چیدمان 7 نفره این خودرو، ردیف سومی برای شما فراهم می‌سازد که برای مسافرت‌های درون‌شهری یا برون‌شهری کوتاه افرادی با قامت کمتر از 180 سانتی‌متر مناسب است.

دینامیک
نهایت قدرت 263 اسب بخار ‌آن هم برای جثه‌ای که دقیقا 2 تن وزن دارد، هرچند عدد اعجاب‌انگیزی نیست اما این پیشرانه در کنار جعبه دنده 6 سرعته ژاپنی مذکور شتاب و کشش بسیار خوبی برای این خودرو حاصل می‌کند. در واقع هیوندای IX55 با وجود نزدیک به 350 نیوتن‌متر گشتاور (که عدد بسیار خوبی است!) و سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند با سیستم ضد‌لغزش که هرزگردی را به مرز صفر می‌رساند، شتاب صفر تا صد 8.7 ثانیه را برای این خودرو فراهم می‌کند.
با تمام این اوصاف و در‌نظر‌گیری شرایط ارتفاع 1380 متر از سطح دریا، در حدود 30 لیتر بنزین بدون سرب ساده بدون مکمل، 2 نفر سرنشین با وزن جمعا 160 کیلوگرم و شیب تقریبا صفر جاده اقدام به شتاب‌گیری می‌کنیم. پس از 3 بار تست از حالت ایستاده و با لانچ از 2500 دور بر دقیقه، شتاب صفر تا صد 9.6 ثانیه ثبت می‌شود که البته با وجود شرایط ذکر شده عدد بسیار خوبی است. شتاب‌گیری بسیار نرم در کنار تعویض دنده‌های بدون ضربه که البته در دنده‌های 1 و 2 با کشش بسیار بیشتری نسبت به دنده‌های سبک‌تر همراه است، در داخل کابین جذاب‌تر به نظر می‌رسد. IX55 با وجود وزن بالا، فاصله و عرض بلند محورها و البته بهره‌گیری از سیستم‌های کنترلی همچون سیستم ESP (کنترل پایداری) هندلینگ بهتری از سانتافه یا سورنتو دارد و حتی با سرعت‌های بالا نیز چسبندگی خوبی بر سر پیچ‌ها دارید. در واقع شما با وجود این موتور گیربکسِ قَدَر به‌راحتی به سرعت 220 کیلومتر در ساعت می‌رسید اما توجه داشته باشید که ارتفاع بلند و مرکز ثقل بالای این خودرو، پایداری و چسبندگی شما را در سرعت‌های غیر‌مطمئنه به‌شدت کاهش می‌دهد.

آفرودر یا آنرودر؟
IX55 با وجود سیستم چهارچرخ متحرک، ارتفاع بلند و به طور کلی قرار‌گیری در زمره خودروهای اصطلاحا «شاسی‌بلند»، الزاما گزینه مناسبی برای آفرود نیست! در واقع IX55 برای عبور از یک مسیر خاکی با شیب کمتر از 30 درجه هیچ مشکلی ندارد اما در صورت طولانی بودن شیب رو به بالا و داغ‌شدن گیربکس، قادر به ادامه حرکت نخواهید بود. همچنین ساختار سیستم تعلیق و انتقال قدرت به هیچ وجه مناسب عبور از رمل، مسیرهای ناهموار برفی بسیار سنگین و... نیست.

پایان سخن
این محصول لوکس هیوندای این روزها در بازار ایران از حدود 140 الی 200 میلیون تومان برای نمونه‌های 2009 الی 2013 قیمت دارد. یک خودروی جادار با پیشرانه‌ای سرزنده اما پر‌مصرف که در صورت عدم انجام به‌موقع سرویس‌ها و اعمال فشار بیش از حد به خودرو، استهلاک نسبتا بالایی به ویژه در بخش جعبه دنده خواهد داشت. در پایان لازم می‌دانیم از همکاری مالک محترم خودرو آقای مهندس «علی علی‌محمدی» کمال تشکر را به جای آوریم.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو