فونیکسریمکسبهتام

مشاور انجمن خودروسازان:

۲۴ درصد قیمت خودرو به دولت می‌رسد

عصر خودرو- مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: حدود ۲۴ درصد قیمت هر خودروی تولیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مانند پرداخت مالیات ارزش افزوده، هزینه گمرکی، مالیات عملکرد، تامین اجتماعی و غیره به دولت پرداخت می‌شود.

۲۴ درصد قیمت خودرو به دولت می‌رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، داوود میرخانی رشتی در میزگرد بررسی چشم‌انداز صنعت خودرو که عصر روز سه‌شنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد اظهار کرد: دولت با سیاست‌هایی چون تثبیت قیمت‌ها باعث می‌شود تولید‌کنندگان تبدیل به وارد‌کننده شده و قطعات را از چین وارد کنند.

    وی با بیان این‌که متاسفانه خودروسازان به صنایع قطعه‌سازی بال و پر نداده‌اند و این صنایع کوچک مانده‌اند، خاطر نشان کرد: حدود 2000 قطعه‌ساز کوچک در کشور فعال هستند که توان مالی محدودی داشته و توانایی خرید دانش فنی را ندارند به همین دلیل الزام به کپی‌کاری کرده و کیفیت قطعات تولیدی در کشور دارای نوسان است.

    مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: دخالت‌های بیرونی در صنعت خودروسازی از مشکلات اصلی این صنعت است. به عنوان مثال مدیر عامل یکی از شرکت های خودروسازی می‌گفت ما حدود 7000 سفارش‌نامه برای استخدام اشخاص در شرکت داشته‌ایم که بعضا در این سفارش‌نامه‌ها پست مربوطه برای استخدام را نیز تعیین می‌کند.

    وی افزود: همچنین در گذشته سایت‌های تولید خودرو در خارج از کشور مانند ونزوئلا با سفارش‌های برخی افراد ساخته شد در حالی که فعالیت این سایت‌ها توجیح اقتصادی ندارد.

    میرخانی رشتی با بیان این‌که ماشین‌آلات تولیدی در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی قدیمی بوده و باید به روز شود، تصریح کرد: اما به دلیل سیاست تثبیت قیمت‌ها در سال‌های گذشته سرمایه لازم برای این کار وجود ندارد.

    مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: ساختار صنعت قطعه‌سازی کشور بر پایه قطعه‌سازان کوچک شکل گرفته و مربوط به زمان آقای خیامی در قبل از انقلاب اسلامی است به همین دلیل حدود 10 سال زمان می‌برد تا قطعات یک خودرو در کشور داخلی‌سازی شود.

    وی تصریح کرد: در دنیا کشوری وجود ندارد که 30 شرکت خودروسازی در آن فعال باشند اما در ایران 30 شرکت با ظرفیت پایین فعال هستند و به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودروها بالا است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو