فونیکسریمکسبهتام

مسیر جایگزین پل سیمره خاکی ماند

جاده‌ای که خاکِ نبوداعتبارمی‌خورد

عصر خودرو- جاده ۱۷ کیلومتری کشماهور قرار بود مسافران را از مخاطرات عبور از پل سیمره که به مسیر نفت‌کش‌ها شهرت پیداکرده نجات دهد؛ اما این محور همچنان خاک کمبود اعتبارات می‌خورد.

جاده‌ای که خاکِ نبوداعتبارمی‌خورد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، 16 ماه از پایان عملیات راه شکافی جاده کشماهور به درب گنبد می‌گذرد و این مسیر هنوز چشم‌به‌راه است تا لباس سیاه آسفالت بر تن کند اما گویا نبود اعتبار آن را به حال خود رها کرده تا همچنان بی عبور، خاک تنهایی بخورد.

    رد نفت‌کش‌ها بر عرض باریک یک جاده

    برای رفتن از کوهدشت به شهر زیارتی «درب گنبد» و زیارت مرقد مطهر «امامزاده محمد» باید پس از طی کردن 20 کیلومتر جاده خود را به محور شلوغ «بابا زید به پل سیمره» برسانی، محوری که علاوه بر ماشین‌های سنگین و سبک داخلی، روزی هزاران تریلر نفت‌کش عراقی از عرض باریک آن رفت‌وآمد می‌کنند.

     

    این جاده باریک در حالی این‌همه نفت‌کش عراقی را بر دوش خود تحمل می‌کند که ظرفیت حتی تردد خودروهای سبک داخلی را ازدست‌داده و ماهی نیست تصادف و هولناک را بر باریکه خود مشاهده نکند.

    مردم کوهدشت سال‌هاست برای زیارت و انجام دیگر کارها مجبورند خطرات احتمالی این جاده 70 کیلومتری را به جان خریده تا خود را به درب گنبد برسانند.

    نعره وحشتناک نفت‌کش‌ها در جاده مرگ

    آبان‌ماه سال 93 بود که لودرها و ابزار راه‌شکافی سینه کوهستانی منطقه «کشماهور» را نشانه گرفتند تا پس از شکافتن راهی 5 کیلومتری، کشماهور را به درب گنبد برسانند.

    راهی که آسان‌ترین مسیر رسیدن کوهدشتی ها به درب گنبد است تا دیگر مجبور نباشند از جاده «بابا زید به اسلام‌آباد» و از میان نعره وحشتناک نفت‌کش‌های عراقی و بوق ممتد مرگ خود را به درب گنبد برسانند.

     

    عملیات راه شکافی منطقه کوهستانی کشماهور بالاخره هشت ماه طول کشید تا راهی پیچ‌پیچ در دل کوهستان ایجاد شود، راهی که از میان درختان تنومند بلوط و طبیعتی بکر می‌گذرد و چشم هر رهگذری را خیره می‌کند.

    از طرفی این تنها گردنه‌ای است که میان درب گنبد و منطقه کشماهور قرارگرفته و آن‌ها را از هم جدا کرده است و مردم این منطقه به‌جای طی کردن مسیری پنج کیلومتری برای رسیدن به درب گنبد باید از مسیری صد کیلومتری عبور کنند.

    17کیلومتر جاده خاکی در حسرت پوشیدن لباس داغ آسفالت

    این راه روستایی می‌تواند راه رسیدنی آسان و بسیار نزدیک و بی‌دغدغه برای رسیدن به حرم مطهر امامزاده محمد باشد، راهی که مراحل پایانی راه شکافی‌اش را درست 16 ماه پیش پشت سر گذاشت و پس از یک سال و 4 ماه هنوز چشم‌به‌راه است تا  17کیلومتر باریکه خاکی‌اش را لباس داغ آسفالتی بپوشانند تا تنها راه ارتباطی بدون خطر و نزدیک اهالی کوهدشت و درب گنبد باشد.

    این جاده علاوه بر ایمن کردن مسیر حرکت مسافران و پایین آوردن قسمتی از بار ترافیکی جاده بابا زید به پل سیمره، می‌تواند با رد شدن از کنار روستاهای کشماهور، این روستاها را از حاشیه‌های بدون عبور بیرون آورده و بر سر راه مسافران و گردشگران قرار دهد و از طرفی محصولات کشاورزی و جالیزی آن‌ها را به بازار فروش برساند.

    جاده‌ای که بدهکار است

    قرار بود به‌محض تمام شدن عملیان راه شکافی این مسیر، ادوات کار پیمانکار از محل نروند تا کار شن‌ریزی و آسفالت 17 کیلومتری آن‌هم انجام شود اما این جاده ماه‌هاست در مسیر بی عبور خود خاک تنهایی می‌خورد و چشم‌به‌راه ماشین‌های سنگینی است تا بارهای شن بر آن خالی کرده و کار آسفالتش را انجام دهند.

    داریوش آزاد بخت مدیر اداره راه و شهرسازی کوهدشت در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان این‌که علت اصلی تعطیلی کار نبود اعتبار است، می‌گوید: بیشتر از 2 میلیارد تومان برای این جاده هزینه کرده‌ایم اما 300 میلیون تومان اعتبار به آن اختصاص‌یافته و ما هنوز نتوانسته‌ایم بدهی خود را به پیمانکار پرداخت کنیم.

    برای تکمیل پروژه اعتبار می‌خواهیم

    وی ادامه می‌دهد: اگر نصف 2 میلیارد هم محقق می‌شد، با توجه به آورده پیمانکار می‌توانستیم کار را ادامه دهیم، اما متأسفانه فعلاً توانسته‌ایم 300 میلیون تومان به پیمانکار تحویل دهیم.

     

    مدیر راه و شهرسازی کوهدشت عنوان می‌کند: کار اصلی این جاده راه شکافی آن بود که انجام‌گرفته و اگر در شورای برنامه‌ریزی سال 95 که یک ماه آینده برگزار خواهد شد، دولت بتواند کمک کند و اعتبار ویژه‌ای برای این جاده در نظر بگیرد، می‌توانیم پروژه را شش‌ماهه تکمیل‌شده تحویل دهیم.

    به‌هرروی با توجه به سنگینی بار ترافیکی محور بابا زید به پل سیمره و وجود نفت‌کش‌های عراقی انتظار می‌رود جاده کشماهور به درب گنبد در دستور کار مسئولان قرارگرفته و همچنان به حال خود رها نشود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو