فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به صنعت لاستیک در تالار شیشه ای

عصر خودرو- افزایش تعرفه واردات تایر در سال ۹۵ در کنار رونق صنعت خودروسازی، می تواند صنایع لاستیکی را به حرکت درآورد.

نگاهی به صنعت لاستیک در تالار شیشه ای
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»به نقل از عصربازار، گروه لاستیک یکی از گروه های پر سهم در بورس اوراق بهادار است که با مشمولیت 7 سهم در این بازار فعالیت می کند.

    سهام این گروه شامل ایران یاساتایر و وایر «پاسا»، ایران تایر «پتایر»، درخشان تهران «پدرخش»، صنایع لاستیکی سهند «پسهند»، گروه صنعتی بارز «پکرمان»، کویر تایر «پکویر» و پلاسکوکار «پلاسک» می شود.

    تغییرات شاخص این گروه از ابتدای سال جاری نوسانات زیادی داشته است، اما در مجموع این نوسانات را می توان مثبت ارزیابی کرد. زیرا از شاخص این گروه از رقم 15 هزار و 228 واحد در اولین روز معاملاتی سال 95 تا کنون به 15 هزار و 946 واحد رسیده است، اما در این زمان قله 16 هزار و 600 واحدی را نیز فتح کرده است.

    بررسی تاریخی گروه لاستیک نشان می دهد که وضعیت این گروه در سال گذشته، وضعیت مناسبی نبوده است. بازار تایر در ابتدای سال گذشته، امیدوار کننده بود، اما دامپینگ محصولات چینی و تعرفه اندک واردات این کالا به کشور، تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات زیادی روبرو کرد. به طوری که شاخص این گروه روند کاهشی را در پیش گرفته بود. این روند کاهشی تا زمانی که تصمیماتی مبنی بر افزایش تعرفه واردات این کالا گرفته شود، ادامه داشت. بسیاری از فعالان این حوزه معتقد بودند که سیر واردات تایر از اواخر سال 93، بسیارغافلگیر کننده ای بود و این حجم بالای واردات تایر به کشور در صورتی که صنایع داخلی با انباشت تولید مواجه هستند، اشتباه است.

    در کتاب تعرفه های سال 95، تعرفه واردات تایر 32 درصد در نظر گرفته شده است. این میزان که رشد 12 درصدی نسبت به سال گذشته و البته رشد 17 درصدی نسبت به انتهای سال 93 داشته است، نشان دهنده افق روشن این صنعت در سال جاری است. البته به نتیجه رسیدن قراردادهای خودروسازان و افزایش تولید آن ها، رابطه مستقیمی با رشد این گروه دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط