فونیکسریمکسبهتام

شهردار شیراز خبر داد:

بسته شدن قرارداد تدوین طرح جامع حمل ونقل ترافیک شهر با دانشگاه شیراز

عصر خودرو- در صورت عدم اصلاح قوانین، آمار تلفات رانندگی و ترافیک و آلودگی هوای شهر هیچ تغییری نخواهد کرد.

بسته شدن قرارداد تدوین طرح جامع حمل ونقل ترافیک شهر با دانشگاه شیراز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرجنوب ، شهردار شیراز که در دومین همایش استانی مهندسی حمل ونقل و ترافیک سخن می گفت، افزود: یکی از مباحثی که امروزه به ویژه در شهرهای بزرگ مطرح می شود؛ بحث توسعه پایدار شهری است که یکی از ارکان اصلی آن، سیستم حمل ونقل است که در صورت وجود سیستم حمل ونقل ایمن، مشارکت مردم افزایش می یابد. علیرضا پاک فطرت با اشاره به تاثیر خودروها بر آلودگی هوا، گفت: بر طبق آمار، بیش از 70 درصد از علت آلودگی شهرهای بزرگ به دلیل حضور خودروهاست و از سوی دیگر روان بودن حمل ونقل درون شهری موجب روانی چرخ های اقتصاد شهری می شود.
    وی خواستار همکاری تمامی بخشها برای کاهش مشکلات ترافیکی شهرها شد و اظهار داشت: در بحث حمل و نقل شهری به ویژه در کشور ما، مشکل حمل ونقل تنها با بودن پلیس و شهرداری حل نمیشود و باید همه برای این کار تلاش کنند. شهردار شیراز با انتقاد از عدم حضور برخی ارگان های ذی ربط در امر حمل ونقل درون شهری در این همایش، گفت: ایجاد سیستم حمل ونقل مناسب در شهرها اگر باعث شود 50 درصد آمار مصدومان حوادث رانندگی در شهر کاهش یابد، سود آن ابتدا به بیمه ها می رسد و مسئولان بیمه باید خود در این همایش حضور یابند و شرکت های تولید اتومبیل و قطعات خودرو نیز در این همایش نقش اصلی را ایفا کنند. آیا جان مردم و آلودگی هوای شهرها برای آنها مهم نیست؟ آنها باید گرداننده اصلی این گونه همایش ها باشند.
    وی ادامه داد: ما خوشحالیم که شرکت تولید خودرو در شهرمان داریم و شاهد هستیم که اتاق آن از تهران و موتورش از یک جای دیگر می آید و اینجا سرهم بندی می شود. این در حالی است که تعدادی از اتاق های این خودرو از تهران و با وضعیتی نامناسب روی کامیون ها سوار شده و به شیراز می آید که این اتاق ها به طور قطع در راه از حالت استاندارد خارج و پیچیده می شود و بعد در اینجا همان اتاق سرهم بندی می شود و باید دید که استاندارد چگونه آنها را کنترل و تائید می کند. شهردار شیراز گفت: اگر بخواهیم بحث حمل ونقل را ایمن کنیم باید قوانین سختگیرانه تری داشته باشیم. نقش مجلس در این زمینه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و حتی می شود قوانین هر منطقه را متناسب با وضعیت آنجا تعریف کرد. وی ادامه داد: گاه در شیراز شاهد رانندگی برخی افراد هستیم که با چنان سرعتی در شهر رانندگی می کنند که حتی در جاده خارج شهر نیز کسی با این سرعت رانندگی نمی کند. پاک فطرت سخنان خود را با یک سؤال ادامه داد و گفت: کسی که قیمت خودرویش بیش از یک میلیارد تومان و قیمت خودروی فرزندش حتی بیشتر است، اگر مردم را بکشد، قیمت خون مردم برای او چقدر است؟ و چه ارزشی دارد؟ بحث ما تنها بحث آسفالت خیابان نیست، بحث اجرای قانون است. وی با اشاره به خسارت هایی که هر روز بر اثر برخورد خودروها به تاسیسات شهری و درختان وارد می شود، افزود: این تصادفات و جان باختن افراد در حالی رخ می دهد که بعد از آنکه راننده یک نفر را در تصادف می کشد و به زندان می رود تازه برای آزادی وی گلریزان می گذارند. شهردار شیراز ادامه داد: نباید اجازه دهیم هرکس برای خرید یک سطل ماست و پنیر با اتومبیل به مرکز شهر بیاید، خرید کند و برود. وی با انتقاد از عدم اجرای طرح ترافیک در چندسال قبل، گفت: 4 سال قبل قرار بود طرح محدوده ترافیک شیراز اجرا شود و همه می دانند چه کسانی باعث عدم اجرای طرح شدند و در این رابطه حتی می شود یک کتاب نوشت. باید در بحث ترافیک شهر قاطع باشیم. وی افزود: ما شاهدیم که فرد با سرعت 200 کیلومتر در شهر مانور می دهد و حتی به پلیس توهین می کند و پلیس هم جرأت برخورد ندارد چون فرد بعداً وکیل می گیرد و مشکل به وجود می آید. پاک فطرت ادامه داد: چرا پول جریمه رانندگان شیراز به جای آنکه به خزانه برود صرف حمل ونقل شهر نشود، مگر استان ما با 5 میلیون نفر خود خزانه ندارد. وی بار دیگر خواستار اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی شد و گفت: اگر قوانین رانندگی را اصلاح نکنیم آمار تلفات و ترافیک و آلودگی هوای شهرهای ما هر روز افزایش می یابد. وی با اشاره به بسته شدن قرارداد تدوین طرح جامع حمل ونقل ترافیک شهر با دانشگاه شیراز، افزود: در زمینه تدوین این طرح به ویژه در بحث آمار باید به سمت استفاده از سیستم های هوشمند برویم و یکی از مواردی که در این طرح می تواند بررسی شود بحث ایجاد مونوریل است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو